Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2633 ggr
sophia007
0

Favoritgodiset nu?

Läste en tråd om vad som var favoritgodis förr. Jag undrar vad ni har för favoritgodis nu? Själv har jag

* Cambozola och gorgonzola

* Parmaskinka, MED fettranden (och andra liknande lufttorkade skinkor)

Som nån annan sa - visst är det dyrt (100g skinka - 26kr) men förr kunde jag ju köpa en godispåse för 70 spänn utan att blinka…

Margareta
0

Himla bra tråd… bättre att fokusera på det vi ska äta.

Jag gillar

• ost i alla dess former och just nu är det Kvibille Cheddar 32%, men jag är försiktig med de som "växer" eftersom jag har lite problem med tarmfloran.
  • potkäs, också ost men ännu godare
  • kött med och utan fettrand, kallt i skivor med något inrullat
  • svarta oliver
  • kycklingklubbor

För mig räcker det att få syn på något ätbart när jag öppnar kylen, det kan faktiskt vara vad som helst

Numer pensionär i Nynäshamn

Gittan-Xyz
0

Vad är potkäs?

lizziett
0

Ja, det är bra att fokusera på vad vi äter nu också!Flört

Mina favoriter är:

Kött av alla dess slag, inklusive torkad renkött.

Vitkål, Gurka, Paprika

Majonäs, Egna feta såser som kall dillsås, bearnaisesås.

Ägg och Bacon

Grillad revbensspjäll

Macadamianötter

Choklad minst 70% (dock en liten bit)

Lax

DaMum
0

Mmmm… gottigotti… det vattnas i munnen när jag läser era inlägg!

Själv har jag åkt dit rejält nu på Grilstads fårsalami. Helt underbar, och perfekt ur LC-synpunkt också. Kan okynnesäta hur mycket som helst, gärna med en liten klick pepparrotsost inrullad…

Gröna oliver med ansjovis i mitten är också smarrigt. Och stark och fet kryddost, sån där riktig "gomkittlare" ni vet!

Och i morgon ska jag till Netto och försöka få tag i Fläsksvålarna från OK snacks A/S…

Amiechan
0

#2 Gittan: Potkäs

Mervi
0

Just nu gillar jag ost+smör. Ost i alla former.
Lax i alla former
Ägg + smör
Oliver älskar jag
Kött, kyckling, lagar oftast i ugnen

Det skiftar från vecka till vecka vad som är populärt, jag varierar mig ganska mycket. Förut åt jag bacon men nu har jag tröttnat på det.

Karin20
0

Små plast"burkar" från ICA eller Arla med en blandning av oliver och fetaost, lagd i olja och kryddor. Finns med gröna oliver och svarta oliver. En sådan liten ask till fredag eller lördagsmyset. Kanske ett glas rött till. Eller en lika liten ask från Ridderheims tror jag med marinerad Halloumi i olja och lite oliver och grillad paprika. Det är bara såååå gott. Och Viltchips, dippade i aioli.

//Karin

DaMum
0

Karin28, var får du tag i Viltchipsen?

Visst är det sånt där gott torkat kött? Jag har letat efter det, men kan inte hitta det!

SvartKaffe
0

Mögelostar frossar jag i ibland, nu när det är "tillåtet". Nu runt jul hittade jag stilton-ost…mmmmm…. Ett litet glas rött vin till är pricken över i.

Choklad med hög kakaohalt unnar jag mig också ibland, gärna bitter choklad om jag kan hitta det.

Fläsksvålar när behovet att tugga sätter in är min räddning när jag tidigare käkat knäckemackor.

Ovanstående är vad jag räknar som ersättning för godis. Annars är jag bara jättenöjd att jag kan "frossa" i sådant jag verkligen tycker om men som tidigare gav mig dåligt samvete… oliver, feta ostar, rökt lax och makrill, bacon, grädddsåser, hemmagjort kryddsmör, god salami/choritzo mm mm.

Karin20
0

Nä, de är svåra att hitta, det tycker jag med. De brukar stå på de mest underliga ställen, så när jag dyker på dem, köper jag. Senaste gången jag köpte stod de i sin transportförpackning ovanför kyldisken där kycklingen låg, på Coop Forum i Arninge.

Jo, det är gott torkat kött. När jag var liten gjorde min mormor något som hon kallade spickekött och det var som en hel stek som saltades och torkades i ugnen och som förvarades i kallskafferi. Man karvade fram tunna skivor på den, och det tog väl en månad innan den tog slut. Jag tror det var älgkött hon hade. Indianerna hade visst också något liknande. 

Man kan göra själv (inte jag), det finns några som har torkat kycklingfile"remsor" och fläsk i ugnen. Kolla i receptsamlingarna. Det borde smaka ungefär likadant.

//Karin

Karin20
0

Fick i mailen nyss och verkar jättegott!

Här kommer ett gott och nyttigt tilltugg till drinken:
Rosmarinkryddade mandlar
250 g mandlar
2 msk olivolja extra virgine
1 msk salt
ca 2 msk rosmarin

Bred ut mandlarna på en plåt. Ringla över olivolja, och strö över salt och rosmarin.
Sätt ugnen på 150 grader, ställ in plåten och låt stå ca 30 minuter, eller tills de känns tillräckligt rostade.

Cashewnötter med kanel
250 g cashewnötter
1-2 msk mald kanel
Bred ut nötterna på en plåt, strö kanel över dem, och ställ in plåten i ugnen på 150 grader, ca 30 minuter.
Grymt gott!

//Karin

Margareta
0

Vi fick en torkad renstek en gång och det var jättegott att skära strimlor ur…

navarro
0

Sophia, försök med lite ost till parmaskinkan! Grevé eller lagrad.

Tilda-T
0

Jag älskar stekt och tunnt skivad kycklingfile som man torkar i ugnen, äter dom som chips. MUMS!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

catlin
0

Jag har inte kommit så långt att mat är godis än. Jag är fortfarande svag för sött och gott - fast jag behöver inte mycket.

Men Lapsang eller Earl Grey med grädde är mitt "godis" på eftermiddagen.

Är det riktigt illa nån dag vispar jag lite grädde blandat med några nötter och nån tsk kakao + lite stevia. Några varv med stavmixern så är det klart.

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

DaMum
0

Apropå Stevia (och även andra sötningsmedel som inte är "vanligt" socker). Hur är det egentligen? Även om inte kolhydratmängden blir så avsevärd, riskerar man inte att trigga sitt sötsug ändå?

Jag är jättefrestad att prova något, men törs inte.

Margareta
0

Allt som ökar insulinet triggar suget och dit hör sötningsmedel, men stevia skall vara undantaget och än så länge tror jag på det. Själv tar jag mikroskopiska mängder Stevia (knapp knivsudd och nästan mindre) och det är nog därför…

Kia
0

Jag kan inte heller se mat som godis än. "GODIS" är ett väldigt laddat ord för mig så jag försöker inte säga det högt Hemlis

Däremot så är Mascarbone osten en godhet som jag gärna äter lite av. Känns lyxigt. Ibland lägger jag lite Kakao.

Det där Stevia tror Ni det är något för en riktigt sockerberoende?? Och var kan jag köpa det?

catlin
0

Jag har precis köpt stevia, fanns i hälsokosten.

Första smaktestet sa blää, jag tog nog för mycket och det smakade både anis och lagård!

Men jag vill inte köpa mer konstgjort pulver, så när det verkligen behövs ska jag ta stevia i stället.

Men det blir inte lika sött alls.

Det verkar inte trigga nåt sötbegär för mig.

Kände mig rätt dum när jag öppnade burken och förvånades över att pulvret var grönt! Man är så van att allt sött ska vara vitt! Här är det ju en växt som är pulvriserad, så grönt är ju det naturliga - men… tänkte inte på det! Skrattande

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Kia
0

aha i hälsokost kan man köpa det… ska jag kolla nästa gång

[Anki_]
0

Jag älskar ost och just nu är jag särskilt förtjust i prästost, mellanlagrad. Annars tycker jag det är mums med en liten kopp varm grädde efter maten!

odezza
0

Eftersom stevia är på tapeten, här är en länk till Margaretas artikel om stevia, för eventuella nytillkomna Glad

"still lost in space and time"

Glowing
0

Vispad grädde med lite kakao, det unnar jag mig när jag är på humör för något extra!

DaMum
0

Man kan köpa Stevia på nätet också, det finns många hälsoföretag som saluför detta. Det är bara att "googla" på Stevia, så får man många träffar!

Trollcina
0

Turkisk yogart som jag smaksätter med pressad apelsin, mörk choklad, riven kokos, frukt, kanel, yogart, kryddor - Ja egentligen det jag just känner för.

En av mina favoriter är en lakritsyogart serverad med kylskåpskalla hallon även min mintchokladyogart går inte av för hackor serverad till tex skivad apelsin. 

Lakritsyogart = 1 knivsudd stött anis + en gnutta honung blandas i 1 dl yogart som får stå och dra i kylskpet en dryg timme

Mintchokladyogart = 1 dr mintextrakt + 1 -2 rutor  riven mörk choklad.

H Cina -27,2 kg

EvaB
0

Lite hallon blandas i vispad grädde och turkisk yoghurt. Cheddar eller prästost med bregott