Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3050 ggr
Glowing
0

Forskning?

Jag har snokat runt lite på nätet på jakt efter forskning kring LC-kost. Hittar inget av substans. Däremot finns det hur många berättelser som helst om folk som dött av dieten (naturligtvis i USA)! Kan inte hjälpa att bli lite rädd mot all logik. Jag mår ju bättre av den här kosten, men samtidigt har jag i över 20 år blivit itutad att potatis=bra, grädde=dåligt. Vad tror ni? Det måste vara vandringssägner jag stött på eller? Finns det någon som kan visa mig vidare till forskning? (Har redan läst Skaldemans bok förresten.)

Pasi
0

Människan älskar myter…och ifrågasätter sällan…efter tillräckligt många upprepningar så blir det till sanningar.

Amiechan
0

Jag lägger in några länkar ikväll och sen fortsätter jag i morgon

Karlshamnsstudien, Landstinget Blekinge

Karlshamnsstudien, 22-månadersuppföljning

Hos "Oväntat om kosten" finns det mycket länkar till diverse studier.

Annika Dahlqvists lista på vetenskapliga studier 

Uffe Ravnskovs "The Cholesterol Myth". Du kan hitta den på svenska på bibliotek och antikvariat om du har tur.

----------------------------------------------------------------- 

Regina Wilshire studerar forskningsrapporter och undersökningar i sin blogg. Kanske inte direkt det du sökte, men ;-)

Gittan-Xyz
0

Ja, dö ska man ju förr eller senare av någonting.

Mervi
0

Det är nog fler som dör av att de äter massa socker och annat som inte är bra än att man avstår från kolhydrater och äter renare mat utan tillsatser.

Tack Amiechan för alla länkarna, det är alltid bra att friska upp minnet.

Gittan-Xyz
0

Visst blir man förb när man hör folk säga att  "någon dött av Atkins" etc. Hur menar de egentligen? Vad stod det i dödsattesten och hur yttrade det hela sig. Samma som jag har en släkting som håller på att svartmåla mig inför alla vi känner och inte känner: "Gittan är en galen klimakteriekärring som tror att hon ska bli smal av att äta fett. Hon har hittat en tokig läkare på nätet. Jag och min fru äter ris och frukt och se så vackra vi är." Sånt gör en så himla förbannad. Fruktansvärt frustrerande. Varför ska folk lägga sig i andras kostvanor?!Skrikandes

fido
0

Tack för länken till Karlshamnsstudien, jag har skrivit ut den och ska läsa den i kväll. Roligt att få läsa något som inte en "fanatiker" har skrivit.

Delfonic
0

Jag håller med, vissa människor verkar ha ett väldigt behov av att kommentera, ifrågasätta, och dumförklara. Att göra det inför andra människor dessutom, tar det till en ny nivå.

Det är svårt, men det gäller att vara stark och inte ta åt sig. Istället för att ta en hetsig debatt, är det bara att smälla av sitt bästa leende och snällt be dom skicka smöret…

Vargalyster
0

Ställ motfrågan: Hur många har inte dött av en lågt fetthaltig och kolhydratsrik kost?

SysterYster
0

I dag fick jag en förstående lyssnare. Berättade för arbetskompisen om hur jag äter…och fick stor förståelse.Skönt! GladJag tror att många som inte är purunga VET innerst inne att detta är helt rätt. De sista decenierna har helt enkelt ställt all hederlig kunskap i skamvrån. Synd om alla yngre som aldrig varit med om annat än light-produkterLedsen

Glowing
0

Tack för alla länkar! Precis vad jag letade efter! Glad