Kanelbulle..
..vad har vi att välja på?? när det gäller nybakade bullar? Är det bara att glömma dom elr. kan man äta ändå, neeej jag vet det var bara önsketänkande

Jag ser det så här, antingen ändrar man hela sitt liv och äter efter en diet, LCHF, GI…whatever. Eller så försöker man att fortsätta leva ett normalt liv med de saker man uppskattar.
Sedan jag började kolla runt på den här sidan har jag blivit mer anti LCHF än vad jag tidigare var. Det är så många här som beter sig nästan lite sekt aktigt, man talar om LCHF som "den rätta vägen" låter lite läskigt religöst tycker jag.
Jag tycker det är synd att SÅ många människor väljer att helt sluta med allt som är gott för att gå över på det som bara är nyttigt. Jag är ganska ung och skulle jag bli en 100% fanatiker så skulle jag inte få äta en kanelbulle för resten av mitt liv, alltså en sisådär 70 år till beroende på hur gammal jag blir.
Jag började för 2 månader sedan se över min vikt, vågen visade 83kg och jag fick panik, jag kunde inte längre komma i mina favorit kläder och något måste göras. Jag började alltså skära ner på saker som innehöll mycket onyttigt, snabbmats lådor böts ut mot hemmalagad mat, godis, snacks och fika bröd förpassades till enbart fredag-lördag-söndag. Jag började motionera ohyggligt mycket, det var så skönt att känna hur mycket bättre jag mådde av att röra mig, och visst gick jag ner i vikt HELA 8 kg nu och det på sötsaker i anpassad mängd på helger, god mat då och då och sedan lite lchf och gi mat.
Man behöver inte överdriva för att minska i vikt eller må bättre.
UT OCH RÖR DIG! och ät mindre, lite nyttigare men ändå det du gillar. Helt klart min filosofi. Jag är inte sötsaksberoende jag älskar chocklad för att det är GOTT!
Så om du bara klarar av att äta din bulle i rätt mängd och inte allt för ofta så kan jag utan att vara expert säga att du kan äta vanliga bullar inga fejk bullar på bara ägg eller grädde.
Det är så många här som beter sig nästan lite sekt aktigt, man talar om LCHF som "den rätta vägen" låter lite läskigt religöst tycker jag.
Har du tänkt på att det kanske beror på att det är det enda som fungerar för dem?
Om premissen "ut och rör dig och ät mindre" vore sann hade det här forumet -- trivialt -- inte existerat, eftersom man då bara hade följt ditt oj-så-goda-råd.
Men nu existerar det, alltså är ditt råd falskt.

Drusilla: Jag vill inte äta kanelbullar, även om jag tycker det är helt fantasiskt gott. Kanelbullar, socker, triggar mina hetsätningar. Jag vill inte ha ätstörningar, jag vill må bra.
Är jag sekterist för det?
Jag tar en bulle om jag bakar. Däremot kan jag bli besviken för att den inte smakar lika gott som man kom ihåg att den gjorde förut. Du bestämer själv.
För mig fungerar de att smaka och ta kosekvenserna (bli pruttig) Då blir man inte lika sugen nästa gång för man kom ihåg att de inte var så gott och de var inte kul att bli pruttig. Hade jag inte smakat hade jag bara gått och längtat och tokätit när längtan vart övermäktig. Har nått min målvikt. Man ska kanske vara mer retrektiv i början
Jag brukar ofta äta till frukost något som är mycket likt kanelbulledeg före gräddning.
Så här gör jag:
2 ägg blandas i en bunke med ca 2 dl vatten,
2-3 teskedar fiberhusk(på en ungefär)
och ev. lite kardemumma
Kör i micron först 2 min, rör om, 1 min i micron igen, rör igen och ca 30 min i micron.
Klart, häll över i tallrik, pudra kanel och hyvla smör över.
Jag använder också sötningsmedel(jag triggas inte av det)
men det kan man ju hoppa över så klart. Busgott.

isalu507: Jag menar inte att varenda människa som går efter LCHF beter sig så överdrivet. Men dom finns, det är bara det att så fort man säger något blir alla väldigt aggresiva. Jag förstår bara inte varför man ska stänga in sig i en diet för resten av sitt liv. Finns det inga andra människor som äter tex en kanelbulle för att den är god och inte ett sockersug?
mikaelj: Så mina 8kg är alltså helt falska? vad gjorde människor innan LCHF nådde Sverige? troligen någon annan diet som den var samma under som LCHF är. Om LCHF är den enda rätta vägen varför finns det då nya dieter. Varför ska jag behöva ändra hela mitt liv för att min kropp ska fatta att den behöver gå ner några kg. Jag läste om en man som gått ner fruktansvärt många kg, han hade ätit GI och LCHF men han sa att det alldra viktigaste för hans viktnedgång hade varit den intensiva motionen.

Drusila!
Har du tänkt på att många här inte äter lchf bara för att gå ner i vikt, utan för att må bättre och kanske bli av med hälsoproblem som man lidit av under många år! Eventuell viktnedgång är en bonus. Inte har jag tex blivit av med min migrän som jag lidit av sen tonåren, även fast jag ätit "nyttigt", motionerat, och varit smal och "hälsosam"! Men nu är den borta! 
"Jag tycker det är synd att SÅ många människor väljer att helt sluta med allt som är gott för att gå över på det som bara är nyttigt"
Har du tänkt på att alla inte har samma smak? Jag är lycklig för att jag äntligen får njuta av sådant som jag tycker är gott utan att ha dåligt samvete, tex ost, kött, gräddsås, lax. Jag tycker tex kanelbullar är äckligt, och det har jag tyckt ända sen jag var barn! 
mikaelj: Så mina 8kg är alltså helt falska?
Halmgubbe. Var skrev jag att du inte lyckats? Bevisligen har du det. Grattis.
Men du verkar ha missat vad jag skrev:
Har du tänkt på att det kanske beror på att det är det enda som fungerar för dem?
Jag satte det intressanta i fetstil så att du inte missar det igen.
Det är som Annica38 säger att detta är ingen diet för att gå ner i vikt utan ett sätt att leva, sedan att man tappar överflödiga kilon är ju inte så illa. De flesta av oss, i alla fall jag har gjort precis som du drusila, ätit mindre och rört på mig mer eller rättare sagt otroligt mycket. Eftersom jag är en beroende människa när det gäller socker och kolhydrater så blir jag det även när det gäller motion. Naturligtvis går man ner om man t.ex. motionerar 2-3 timmar om dagen, gärna mer om jag bara hinner, det är på den nivån jag hamnar annars är det ingen idé, får jag för mig. På grund av detta så får jag senare skador som måste läka och då ramlar alla kilona tillbaka igen. På LCHF har i alla fall inte jag gått upp igen fastän jag äter ibland mycket, ibland lite, motionerar eller motionerar inte. Jag har i alla fall hamnat där att jag kan ta det med ro och inte stressa fram viktnedgången, den kommer och jag mår bra under tiden. När det sedan gäller alla sötsaker som bullar, godis eller annat så tappade jag lusten för det när jag började äta LCHF, det kan komma någon gång och då smakar jag men inser att det var inte så gott som jag trodde.
Jag ser det som att jag är alergisk mot kolhydrater, i den mening att de gör mig sjuk, fet, deppad och allmänt dåligt mående. Det gäller en kanelbulle i lika hög grad som för mycket grönsaker.
Då jag nu inte ens har sug efter sötsaker eller bullar (däremot efter gurka vilket jag glatt knaprar i mig) och kan strunta i fikabordet på jobbet (dignande) gör det mig till en fanatiker då?

#11 Fanatiker och sektmedlem. 

för att svara på din fråga Airaam så vet jag inte om jag kommer äta någon mer kanelbulle i mitt liv. förmodligen kommer jag att göra det, men sanningen att säga så är jag inte så sugen längre. (ser mig själv som fd sockerberoende)
Något som däremot är väldigt gott och påminner lite om kaffe och bulle är en dubbel espresso med äggmjölk som kryddats med kardemumma. Som ett tips om du saknar bullen men inte vill äta den! 

Jag får ont i huvudet av vetebröd nu mera, men trots det har jag smakat på lite fikabröd under sommaren. Ibland har det varit värt huvudvärken och ibland inte…
"You just have to belive…"
Jag kan tänka mig att äta både bröd, kanelbullar, ris, pasta, pannkakor, glass och pepparkakor….
Det hänger för mig på att inte basera mitt intag på lättsmälta kolhydrater (som ovanstående), och när jag äter vettig mat blir jag heller inte sugen på det. Blir jag ändå småhungrig äter jag hellre en bit ost.
Så i praktiken äter jag det inte, eftersom jag ser till att äta gott och bra (och nyttigt!). Men att förbjuda sig själv -- se det som "å nej, jag kommer aldrig att mer få äta det, usch så synd det är om mig" -- är nog fel väg att gå.
Se det istället för vad det är: snabb energi, lite näring, mättar dåligt. Då blir det enklare att motivera sig.

Ok, för att svara på ariamms undran. Gör ett substitut som inte får dig att ha dåligt samvete eller dålig mage. Jag brukar göra en variant av mandelmuffins som jag fyller med smör-kanel eller en oopsie rulle med kanel fyllmimg. Jag tror att det finns en tråd för inte så länge sedan så sök på den…undrar om det inte var L-C Solkatt som började med den…Lycka till!
Om jag blir sugen på något sött ( vilket jag väldigt sällan blir numera ) då äter jag några hallon med vispgrädde eller gör en LCHF- Chokladmousse. Varför skulle man sakna kanelbullar när det finns så mycket annat gott att baka. Sök bland LCHF-recepten, där finns "gott" för alla smaker.

#17 För att just kanelbullar är det godaste som finns!
Visst finns det mycket gott inom lchf men allt kan man inte hitta substitut för.

Har för mig att det var någon som skrev i tråden om "lembasbröd" om att de hade kryddat lembassmeten så det blev att smaka bulle! 
ja det var jag, skulle just skriva det! (kanske är nån mer med, men jag med i såfall)

Jag kom ihåg rätt - kolla på inlägg #86 i tråden om lembasbröd!

pennylane: Hur gör du ditt lembasbröd? Tror jag har sett en olika recept på det så jag vet inte vilket jag ska börja med.
ariaam, kanelbullar är inget vanligt förekommande inslag om man äter en kost åt LCHF-hållet, men att säga adjö för livet till allt vad kanelbullar heter är väl lite drastiskt! (Snyft…ser mig stå där vid den lilla graven…jag strör över lite pärlsocker…)
Här i tråden har du redan fått ett antal goda alternativ, med recept. Mitt val är att någon enstaka gång äta en alldeles riktig kanelbulle, bakad på vetemjöl och överströdd med pärlsocker. Ska´de va så ska´de! Det är ingenting jag handlar hem själv, men det är ju ganska vanligt att man blir bjuden.
Jag kan äta så här först och främst därför att jag inte är sockerberoende. En kanelbulle triggar mig inte till att plundra godisaffären. Jag var "sockervan" , men det är inte så farligt.
Sen mår jag inte illa, vare sig fysiskt eller psykiskt, av kolhydrater/socker.
Det finns ett tråkigt inslag i detta: kanelbullen smakar inte riktigt lika bra som jag minns…
Går jag upp i vikt? Något hekto kanske. Dagen efter går jag ner det.
Det handlar hela tiden om avvägningar. Lycka till med dina avvägningar!
# 22 jag har beskrivit det i lembastråden! Minns inte just nu!
Oj vad många svar jag fick!! Ja det här är ju ingen diet utan en livsstil! Många kan tycka att det är som en sekt, hmm, känns nästan som det men det är det inte! Vi som äter lchf har ÄNTLIGEN "hittat hem"..
Men tack alla som har haft intresset av att förmedla "kanelbulle" recept o dyl.
Om jag nu vore sugen på en kanelbulle så skulle jag äta den, njuuuta otroligt mkt och sedan fortsätta kosten som om ingenting hade hänt. Så länge det inte blir ofta så tror jag det funkar.