Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3560 ggr
willas
0

Annorlunda hungerkänsla

Jag skrev följande i min blogg, men vill gärna skriva om det här också och höra om andra har samma erfarenhet.

Hungern är alldeles annorlunda än den hungern jag känt på "vanlig mat". LCHF-hungern har inte bråttom. Den klarar bra av att vänta tills maten är färdig. Den river och sliter inte i tarmarna. Den gör mig inte darrig och svag. Den bara säger försynt att nu börjar magen bli lite ihålig.

nyborjare08
0

Mitt i prick! Glad Jag känner helt igen känslan. Å det är så skönt att inte krevera av hunger!

Malusen
0

Japp så är det för mig med Glad

Mervi
0

Precis så upplever jag det med. Det går bra att vänta på maten. Härligt tycker jag.

[ngupa]
0

Exakt!! Glad I synnerhet nu under fakiren, känns som man kan gå utan mat hela dagen utan att "dö". Jag märker skillnad mellan liberal lchf och denna superstrikta form.

isalu507
0

Fast LCHF-hungern dyker upp på ett annat sätt för mig, har ni märkt det med? Lade märke till det häromdagen när min moster sade att det var märkligt vad jag alltid vad hungrig med det här sättet att äta, för jag hade sagt precis innan lunch och middag att jag var riktigt hungrig. Men skillnaden har varit att ja, jag blir riktigt hungrig, men det dyker upp på en kvart! Äter jag lunch ordentligt vid ett så är jag mätt sen, till sex-halv sju, men sen blir jag hungrig direkt! Det är inte den där hungrig i ett par timmar som man fick förut utan man är mätt, sen blir man plötsligt hungrig. Håller ni med?

[Columba]
0

Min hunger är likadan. hungern är borta länge och ommer  sen plösligtha och gräver i magen.

babybel
0

Samma här! En slags medvetenhet om kroppens behov snarare än hunger, typ "nu är det dags att fylla på förråden". Väntar jag lite för länge får jag en känsla som liknar halsbränna, men den går över med bara en ostskiva eller liknande.

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

berndt
0

jepp, håller med # 5…. inget ..inget och så PAM är man hungrig.. när jag äter strikt vill säga..

nu när jag slirat lite under sommaren, helt medvetet, ("GI light" kan man kalla det… Glad ) så är jag mera småhungrig, som förr i tiden. så det är beroende av hur man äter

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Andina
0

#5 - så fungerar min hunger också - från att vara mätt/nöjd/ohungrig så blir jag väldigt plötsligt hungrig! Jag hinner liksom inte med… Kan åka hemifrån och känna mig mätt/ohungrig och en kort stund senare sätter hungern in och jag undrar varför jag inte tog med mig nå't ätbart i väskan… För hungern som jag känner nu med lchf pockar på "hårdare" än förut - den säger att jag vill ha mat NU!

Har, dock, börjat lära mig att ta med mig något ätbart (ostbitar t ex) om jag åker iväg en längre stund och vet att det inte kommer att finnas nå't skafferi i närheten som jag kan plundra… men missar det ibland… o då blir det "kris"…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

isalu507
0

Då var det inte bara jag som var konstig då! ;D

ceolas
0

Stämmer precis. Förr var jag vrålhungrig när det blev tid för middag och gick och provsmakade medan maten lagades. Det behöver jag inte göra nu, utan kan vänta.

Floydian
0

Hakar på här, känner ni samma sorts hungerkänsla som förut? Det gör inte jag. Inget kurr i magen som förr.

(Det upplevde jag dock för ett tag sedan när jag åt nötbröd med smör och ost på…. jisses vad det kurrade. Tror det var för mycket kollisar i nötbröd för min del, åt onyttigheter senare den dagen och gick upp två kilo Gråter som jag jobbar med att bli av med nu…)

Hur som helst, hur känns era hungerkänslor?

Mervi
0

Om jag blir hungrig så blir jag lite illamående, inget kurrande i magen.

Floydian
0

Mervi, lite så känner jag oxå, illamående eller lite ont… Sedan får man jobba bort känslan av "dags att äta något nu" och istället tålmodigt vänta tills hungern infinner sig… igår blev det ingen lunch! Skrattande

ceolas
0

Magen kurrar lite när jag är hungrig

Tuffsig
0

5: håller med dig helt. Först mätt så att allt som handlar om mat känns äckligt, och så pang, HUNGRIG.

Lottalis
0

Hungern kommer numera på en gång. Jag kan inte vänta, ignorerar jag känslan så blir jag matt och svag orkar inget, inte ens laga mat.

Så det blir att ta sig nåt smått genast och börja med maten. Äter 3ggr/dag.

willas
0

Tydligen finns det två varianter:

De som är som jag, som inte blir slagan av akut hunger.

De som går plötsligt från mätta till "nära svältdöden".

[ngupa]
0

ja så verkar det vara, jag verkar kunna gå länge utan mat utan att "dö". Förut under "stärkelsetiden" då fick jag huvudvärk snabbt och andra akuta "dödskänslor"…. ingen vill va med mig när jag var hungrig då… nu mräker ngen i familjen av att jag är hungrig, är knappt det.

kan stå och laga mat i lung o ro till familjen trots att ajg inte ätit nått på 6 timmar… hade aldrig kunnat hända förut.

jag uppskattar mycket denna lugna känsla och lång tid av ohunger…

pema
0

Mina hungerkänslor kommer smygade, så ibland måste jag tänka till om jag verkligen är hungrig. Lagar jag mat innan jag är hungrig går det inte att äta.

Här om dan kom jag på att jag inte stod och små åt med jag lagade mat! Förvånad

Förut åt jag så mycket mens jag lagade maten att jag nästan inte orkade äta sen.