Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 18983 ggr
mrsAngel
0

Om ni fikar på café...

nu är det ingen sits jag hamnar i särskilt ofta, av ren självbevarelsedrift…. men om ni hamnar på ett fik med någon och vill fika nåt, vad tar ni då? alltså, som är mest "snällt" ur LCHF-synvinkel?

varit hembjuden på lunch och middag hos kompisar, har då gjort chokladtårtan man kan hitta här på forumet, den är så populär hos alla! många kolh. blir det, men jämfört med vad de kunde bjudit på är det väl ett bättre alternativ. man vill ju inte alltid bara sitta med en kopp kaffe framför sig…

Margareta
0

Jag brukar fråga efter vispgrädde till kaffet. Iblnd får man spraygrädde ibland vispad med elvisp. Någon gång en bit ost, men det är mer sällan, beror på typen av café.

Numer pensionär i Nynäshamn

zeretki
0

Jag försöker ta nåt med lite socker och mycket fett. Det finns sockerfria alternativ, jag inbillar mig att de kan vara bättre…

Mervi
0

Jag dricker endast kaffe.

Sotlugg
0

Om det finns räksmörgås tar jag det och puttar bort brödet. Tyvärr är de fetträdda på alla kondisar så det finns nästan ingen majonäs på längre. Annars är det svårt med alla dessa äckliga dubbelbröd som man knappt kan gapa över (när tog de bort de öppna mackorna?) och som kan dölja att grönsaker legat i timmar och mjuknat. Usch. Vem äter det egentligen? Hungriga ungdomar? Kaffebröd är bara att glömma ur LC-synpunkt. Som tur är är jag mätt som en plätt av den här dieten och får inte ätattacker som pre-LCHF. Så det slutar med en Café au lait och vatten för att ha något att ta i. Sen  njuter jag av sällskapet eller en god bok och tycker jag betalat för min plats.

LC-Skorpionen
0

Jag brukar bara ta kaffe. Om det finns brukar jag ta en bit mörk choklad (ibland har jag tom. tagit det med mig Generad). Förra veckan var jag i storstaden (Sthlm) och blev "tvingad" i en halv chokladkaka (sällskapet visste inte om dieten), men j***ar vad jag fick magknip efteråt - rekommenderas inte!

catlin
0

Te med vispgrädde. 5 grams mörk choklad om det finns.

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

mrsAngel
0

vad ståndaktiga ni är som bara tar kaffe! kom på att man faktiskt skulle kunna ha mörk choklad i väskan, Atkins chokladbitar också, om man tillåter sig äta dem… räkmacketipset var bra! tackar för snabba svar! Skrattande

Mervi
0

mrs.Angel: Efter att ha ätit kosten 1,5 år så har jag inget sug efter kakor och likanande, det är inte någon uppoffring att låta bli. Mörk choklad låter annars som ett jättebra tips.

Ni som är nybörjare kan ha med ost, tex. babybel i väskan för eventuella improviserade kafe-besök. Det är bra tips faktiskt och det har jag fått av Margareta. Ha med ost. Osten har räddad många från att falla.

De gångerna jag väljer att äta något sött gör jag det för att ta hänsyn till sällskapet, tex min gamla svärfar som är snart 90 och kan ha bullat upp när vi kommer på besök, då är det svårt att säga nej tack jämt. Men jag får sota för snällheten, sug och huvudvärk som belöning.

Glowing
0

Jag tar också bara te eller kaffe. Eller som andra redan sagt, kanske lite mörk choklad.

Chocolate
0

Detta har jag råkat utför några gånger och dessutom varit rejält sugen. Men jag har helt enkelt sagt att jag inte äter bröd. Då kommer frågan glutenfritt? Nej inget bröd alls men om jag kan få pålägg som skinka ost och någon god fet röra som tex räkröra på en taltik så blir jag jättenöjd. Det har alltid funkat och de brukar anstränga sig för att göra talriken vackertdekorerad. Visst kan det bli en vacker apelsinskiva också men struntar jag då helt i. Och grädde till kaffet är standard när man är ute.

copia
0

jag ber om vispgrädde på kaffet ,har dom smörgåstillverkning så kan jag köpa två kokta ägg, ibland köper jag en brieost och tar med om det är planerat.Eller en bit mörk choklad, om jag är på det humöret! jag tycker fortfarande att det doftar ljuvligt på cafe men vill inte äta det som finns där!

Carmen
0

Jag tar en kaffe-latte. Den mättar och räcker länge.

mrsAngel
0

hej igen! just nu går det jättebra att motstå bröd, (är min stora last här i livet f.ö), men jag svackar ibland. då är det bra att ha knep att ta till för att inte falla, eller åtminstone falla mjukare…

körde atkins för ett par år sen, och käkade ute på restaurang ganska många gånger då. var inga problem alls att få "modulera" tallriken så den inte innehöll något jag inte ville. folk är ganska hjälpsamma faktiskt….

makkemia
1

Jag vet inte om det var MYCKET fel, men jag tog en swartsvaldbakelse och åt upp grädden och den mörka chokladenGenerad

det var på alla hjärtans dag.Slängde marängerna.Cool

lizziett
0

Hej!

Jag brukar ta te och sedan har jag i väskfickan 1st 10 gram mörk choklad som jag äter, det är min fika till nöds.

Det brukar finnas förpackningar med ett antal 10 grams mörk choklad i affären.

copia
0

På fiket idag ,när jag bad om svart kaffe med vispegrädde, erbjöd han mej en espresso istället. En pytteliten kopp med en STOR gräddklick på..Den grädden fick bli lunch inför ett tufft styrkepass på gymmet med personlig tränare. Jag var jäkligt stark idag..Grädde är fiint de..*S*

Besika
0

Jag älskar latte.

Äter frukost sent.

Igår blev det på ett café.

Jag bad om en salami och brie-macka utan bröd!!! :-D

Gick alldeles utmärkt, men visst tyckte de jag var lite konstig… :-D

Sara40
0

Jag är en riktigt inbiten "fika tant" Flört, känner mig inte som någon tant men tyckte att det var ett bra ord i detta sammanhang. Jag har alltid umgåts med vänner och bekanta på olika caféer (och då främst på uteserveringarna där man oftast får ha med hundar). Då jag absolut haft ett sockerberoende (som jag vet så här i efterhand) så hänger det så klart samman med det.

I början av LCHF så undvek jag caféer som pesten på grund av mitt tidigare sockerberoende, men nu när solen dyker fram har jag tagit upp min passion för caféer. Jag tittar alltid runt på vad de har för sortiment och det har (till dags datum) alltid slutat med att jag fått beställa en bit ost/ ett kokt ägg med smör/ ett stekt ägg/ någon bit skinka osv. Dessutom så har jag ofta spontant blivit bjuden på den biten - vilket i och för sig i längden känns lite pinsamt. Jag brukar säga att jag försöker undvika spannmål för magens skull.. Till det beställer jag en mycket stor kopp thé (grönt eller rött om möjligt då jag tycker det är så gott). Mao jag har mer än halverat mitt cafékonto och kan då som följd av det springa mer på caféer OM bara tiden räckte till… Glad

Lycka till med caféandet i sommar

Kyss

Margareta
0

De har ofta inte priser på våra konstiga avvikelse och då kan det bli svårt för expediten…

shintaida
0

Jag tål vaniljsås, så jag ber om en skål med sådant.

De dekorar till och med med lite grönt ovanpå.

Det blir ca 2 dl.

Inget farligt för mig, ínte.

// Shintaida

Royalwithcheese
0

Jag har kørt på med den lilla vita løgnen att jag ær gluten-allergiker. Då ær det lættare att få lite pålægg utan brød.

Har sjælv jobbat på cafe en period och det ær faktikst svårt nær folk ska ha specialbestællningar, vad tusan ska man ta betalt før en brie-salami smørgås utan brød? Och hur ska jag slå in det??

Dærfør ljuger jag, så jag slipper bli hatad av cafe-bitrædet :S

Fast jobbigt om ni cafet skulle ha glutenfritt! Hmm undrar hur man skulle bortførklara sig då haha..

Dessi101
0

Jag brukar ta en liten bit mörk choklad som tilltugg när jag går på café :) Annars kan man göra choklad -och nötflarn hemma och ta med sig (om man ska bort dvs, på café är det nog inte så poppis att ta med eget ;))

Det enda man behöver är:
- 200 g blandade nötter (ex hasselnötter och mandlar)
- 100 g mörk choklad, 70%
- smörpapper

Sen smälter man chokladen och blandar med de hackade nötterna och häller smeten på smörpappret o så låter man det stelna och bryter i bitar. Mäktigt och gott, behövs bara en liten bit för att man ska bli nöjd :)

Om någon tycker detta är ett dåligt alternativ får ni gärna hojta till då jag tänkt göra detta recept rätt många helger framöver ;)

PerH
0

I bland har man tur.

På fiket Västerås flygplats finns personal som gör ost och skinkrullar om man frågar.
Inträffade i höstas

Med familjen i Visby, beställde köttbullsmacka med majonäsliknande röra, kompromiss.
Väl vid bordet, öppnar den stora dubbelmackan med salladsblad lättmajonäsröra med inblandade gröna ärtor , hittar där 4 halvor köttbullar
en köttbulle, ilsken som ett bi, skämmer ut familjen.
tränger mig fram i kön och väser
-två köttbullar, är det här en köttbullsmacka?
Ny macka med många köttbullar kommer till bordet.
Ser senare att andra kunder vid borden runt familjen har fått nytta av mit väs , betydligt fler köttbulla på alla mackor.
Jag är en plåga för familjen, alltid någon konflikt.
Det är svårt att hålla sin trut och svälja förtreten.

ButterflyEffect
0

När vi fikade igår bad jag om en tallrik tonfiskröra (som de brukar ha i mackorna). Det var inga problem. Annars tar jag kaffe, ev med grädde i.

Amiechan
0

"en köttbulle, ilsken som ett bi, skämmer ut familjen.
tränger mig fram i kön och väser
-två köttbullar, är det här en köttbullsmacka?"

Hah! Bra jobbat! :D

Mammeli
0

Jag fikar sällan ute men jag har råkat på en god mousse-bakelse, sockerfri. Då kan man äta bara moussen, fet o god, o lämna den tunna botten. Till kaffet tar jag vispad grädde.

NancyAlke
0

Vispgrädde i kaffet och en macka med lämpligt pålägg, där jag inte äter brödet då…

Sist jag var på café så hävdade dom att det inte fanns grädde till kaffet…  jag frågade då om dom hade choklad med vispgrädde.. och det hade dom …  Då frågade jag högljutt om jag kunde få köpa en kopp kaffe utan mjölk och en choklad med vispgrädde utan choklad… och det fick jag, till samma pris som en kopp kaffe Flört

Sagittaria
0

# 27. Men herregud, de kvalar ju in till byråkrat-SM (om någon sådan tävling funnes). Tur att du var smart nog att kringgå deras trångsynthet.

Amiechan
0

#27: hahahahah!

NancyAlke
0

#28… jag var nog mera upprörd än smart tror jag… och mig säger man lixom inte emot, det har nog många bittert fått erfara.

Sagittaria
0

# 30. Kanske var du både smart och upprörd samtidigt? Sådant har ju hänt. Det skulle tamejtusan ha varit kul att vara en fluga på väggen i det caféet när detta utspelade sig. Skrattande Men personligen skulle jag nog också ha blivit upprörd, snarare än road. Hoppas du ursäktar att jag sitter här och småler åt deras stelbenthet.

Amiechan
0

Jag beställde en kaffe med vispgrädde i ett stånd på Malmö station en gång. Kvinnan bakom disken fattade ingenting så mannen (som dessutom vart invandrare ;-)) fick översätta för henne.

Jag tror att hon helt enkelt inte kunde tänka sig att en kvinna skulle kunna vilja ha vispgrädde i kaffet… han däremot lyssnade på det jag sa. Och sen när han gav mig kaffet med mycket vispgrädde fick jag muggen med kommentaren "Nu blir du vacker" av honom.

Sen kände jag mig vacker också! :D

volley
1

#32 gud vilken härlig komentar "Nu blir du vacker" underbart att höra.

Denna kommentar har tagits bort.
Lasselars
0

en dubbel espresso och en mineralvatten, kanske en cappuchino till det Cool är man hungrig kan man ju beställa en sallad utan pasta eller en räkmacka och bara äta räckorna, majonäsen och äggen.

synvinkel
0

Kaffe med grädde! Eller någon kaffedrink.. med grädde!!
Jag har blivit en sucker för kaffe med grädde.. Generad

Amiechan
0

Jamen synvinkel: "Nu blir du vacker!"

[Karro]
0

Håller med! Nu ska jag defintivt fråga efter kaffe med grädde och se om jag också får den kommentaren :)

Åh så underbart, kan man ju leva på hur länge som helst!

Mammeli
0

Fast.. det skulle ju vara trevligare om de sa: Aha, det är därför du ÄR så vacker!! ;-)

umbra55
0

#32 tror det på arabiska heter "eesta" eller nåt sånt? En komplimang för skönhet  som tydligen betyder "grädde"?*S*

En kvinna ska ha kurvor och hull - då är hon vacker. Ialla fall ligger man nog bekvämare? ;o)

Amiechan
0

#40 aaha! Härligt!

Man ligger speciellt bekvämare om man fått en smalis till make - nån av oss får ta hand om stoppningen och det är inte honom det faller på :P

ToFat
0

Fikar sällan, oftast blir det bara en kaffe om det är mer kak-fik man går på. Men är det lite mer seriös fika tar jag typ sallad, bara för att ha något plocka med. Omelett har de på vissa ställen, det går ju också hyfsat.

[Karro]
0

Omelett är bra!

marimu
0

Jag dricker bara grönt te de få gånger jag går ut och "fikar".

andreas0
0

Vilka härliga historier ni har! Själv har jag inte tagit annat än en svart kaffe när jag varit ute, men jag ska be om grädde i nästa gång.

Wildrat
0

Te med grädde och en liten chokladbit, mmm vore toppen…

Tizia
0

Själv har jag varit beroende (och är det fortfarande så har lagt av med grädden) av grädde, drack lätt upp en liter grädde om dagen. När jag insåg att en dl grädde motsvarar ungefär en sockerbit i kolhydratmängd (som ju i princip är rent socker) förstod jag varför jag inte gick ner i vikt samt att jag var så torsk på att dricka grädde, sockerberoende som jag är.

Fick ju i mig minst 10 sockerbitar om dagen bara i mitt te Oskyldig

Lasselars
0

Även kaffe inehåller obetydliga mänder kolhydrater (såvida man inte  bälgar i sig en massa kaffe). 0,3g per 100ml enligt Fineli.fi. Dricker man 6 koppar om dagen blir det nästan 3 gram!  (1,5dl*6=9dl*0,3=2.7g)

Te å andra sidan verkar vara ett bättre val med tanke på kolhydraterna. 

Blir svårt för mig att hålla mig under 5-10 kolhydrater om jag ska dricka kaffe som förr hmm.

Vimsan
0

Utan kaffe stannar Vimsan ;)

Mammeli
0

Inget kaffe??? Säg inte så fula ord!!!!   ;)

Rita-S
0

*flinar* det är olika hur jag gjör på kafe. Oftast  en sallad. Känner jag för det, kaffe. men jag är ingen kaffoman, så det är lika ofta jag dricker te. Känner jag för det händer det jag tar en liiten bit at äta, gjärna då grov baguette om jag äter kolisar, jag får inte ont i magen av grov baguette, medan om jag äter ljus får jag magknip direkt. Men jag är ute på kafe.. hm.. 4 gonger om året kanske? :)

När jag blir diktator skall jag öppna kjedja som även bjuder på både karbisar och icke-karbisar på menyen.

Undra om jag fortfarande kan flytta till Jan Mayen…. Där måste det ju va fritt fram för mig att diktera hur jag vill ha det ^^

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Jennix
0

#47  Tizia: jag kan också ha lite problem med grädde ibland, speciellt ovispad. Tyvärr skulle jag nog kunna dricka det för det är just lite sött…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Skadlig
0

#40 Det fascinerande är att jag fick bara höra den första delen av berättelsen. Det här om främmande män som ger komplimanger på café fick då inte jag höra något om.

I övrigt så har han fel. Hon är redan vacker. :D

Tizia
0

Nu om jag går på café så kommer jag alltid ha en liten flaska med äggmjölk-grädde i väskan för nu kan här drickas te Skrattande

Mimsivimsi
0

kaffe =)

Fika betyder inte bullar för min del iaf..

MegN
0

Nu har jag ju slutat med kaffe med grädde, annars var det ju en given beställning.

Men på det lokala caféet brukar jag beställa "en fylld" - nu känner expediten igen mig. Vad jag menar är alltså en fylld baguette - utan baguette! Dvs lite hackad grönsallad med rostbiff och vitlöksdressing (tyvärr alltför mager, antagligen).

[slamslams]
0

Har alltid lite nötter i min väska, samt lite mörk choklad som vi kan äta.

Jag skulle aldrig köpa något som var fel för mej att äta, inte nuförtiden när jag vet.

Miyu
0

Espresso House har sockerfri varm choklad med massa grädde om man så vill. Jättegott!

Man kan ju alltid be om en skål grädde, bara man kollar att den är osötad. Tonfiskröra om man är hungrigare. Omelett om man har turen att hitta det på något fik (finns det i sthlm? isåfall var?!)

Margareta
0

Ost i alla former

matildaas
0

#58 oj, det låter ju för bra för att vara sant med sockerfri varmchoklad. var den god och är den ok att dricka ?

Jenny84r
0

#60 Även innan LCHF brukade jag då och då välja den sockerfria varmchokladen på Espresso House och den är god. Visste inte att den var LCHF-vänlig men den verkar rätt okej i det aspektet.

matildaas
0

#61, toppen :D .. jag menar det kan ju vara okej ibland. man är ju inte där varje dag liksom. serveras den med grädde? :)

Miyu
0

Som sagt så frågar de som med vanlig choklad om man vill ha grädde på.

Kurina
0

Oj vad ni frestar. Var tvungen att sätta på en kopp te med grädde. Har inte provat den varianten förut. Mumsigt..

Miyu
0

Tycker chai är den enda tesorten som funkar med grädde.

Grönt te ska man inte ha något i.

[slamslams]
0

Jag bor på landet så att gå på cafe tillhör inte mina vanor, men jag blir ändå bjuden på kaffe ibland.

Mitt tips till dej är, gör som jag ha ALLTID ett par bitar choklad 70%- 85%  i din väska / börs / ficka, då kan du köpa ditt kaffe / te var du vill.

Allt är beroende på hur strikt lchf man vill vara, för mej går det inte att äta (kaka) i någon form pga sockerberoende,dessa innehåller om inte socker så iallafall mjöl,vilket inte är bra.

jensten
0

Miyu: Ska genast testa detta! :D Blev så sugen även om det är sent.

sia1348
0

Jag var på café Puck på Hornsgatspuckeln här om veckan.

Jag begärde en skiva ost och en skiva skinka, till kaffet  det serverades på assiett med kniv och gaffel…riktigt gott.

Det kändes riktigt bra att inte behöva lämna allt bröd kvar på fatet.

andreas0
0

Jag funderar på att börja ta med mig en thermos kaffe varje dag när jag tar mig hemifrån. Problemet är hur man förvara vispgrädden, den lär inte hålla flera timmar utanför ett kylskåp.

Undrar om man kan hitta en liten thermos någonstans som rymmer 1 eller 2 deciliter?

Någon som känner till någon annan bra lösning?

Puhlo
0

#69: Playground och Naturkompaniet har garanterat så små termosar. :) Äggmjölk håller sig väl bättre än grädde också? Kokosfett likaså?

Miyu
0

andreas: Finns ju termosmugg man bär runt på också :) brukar ha sådan på stan.

andreas0
0

#71, En sådan har jag hemma för att det ska hålla sig varmt länge när jag dricker te eller kaffe. Men det löser inte problemet med när man ska iväg någonstans. Känns inte helt säkert att lägga en thermosmugg i en ryggsäck och sedan gå omkring med den, tror den skulle läcka. Och det löser inte problemet med vispgrädden.

#70, Bor på fel sida av landet för att handla från playground, men jag ska kolla upp naturkompaniet.

Miyu
0

Ne man bär ju den  i handen.

andreas0
0

#73, Jag kan väl inte gå runt och bära på en kaffemugg under hela dagen, då skulle nog folk undra ;)

Facklan
0

Jag har fikat o då tar jag macka som är mer lämplig o ber utan bröd eller skalar den o kör utan blrödet ..ber om grädde till kaffet o nånn ostbit eller liknande.

Det är inte så ofta det är problem ..dom tror säkert att man är gluten intollerant !

Elaichi
0

#69-74

Det brukar finnas 2,5 dl-erstermosar lite varstans, IKEA tror jag har,och jag har sprungit på det på rusta. Annars kan du väl ha grädden i samma termos som kaffet, om du ändå ska blanda sedan?

Om det inte är jättelång tid funderar jag på om en fickplunta skulle funka, tar inte så stor plats och ger dessutom stilpoäng.

Aniara4
0

Jag har använt en liten safttermos till grädden, den håller ju inte kylan särskilt bra men några timmar klarar den. I somras hade jag den i en kylväska. Har du möjlighet att ha med dig en liten kylväska utan att det blir för bökigt kan du ju ha grädden i vilken liten flaska som helst om du inte vill ha med dig en hel tetra. Tror det finns rätt små kylväskor att få tag på också. Och då kan man ju förvara smöret, äggen och osten till fikat i den också! Tungan ute

Miyu
0

Ber om chai-latte på sojamjölk med grädde i/på (om den inte är sötad). Kryddad med kardemumma. Sen slänger jag i Hemestas eller annat kolisfritt sötningsmedel. Yummie!

(Be om chailatte på tepulver om de inte frågar, annars gör dom den på chaisirap eller sötat chaipulver)

fia1
0

Hamnade på fik efter julhandel med sonen. Han tog den sista räkmackan och jag bad då att få beställa en likadan men utan bröd. Tjejen i kassan så väldigt förbryllad ut och sa -Hur menar du då? Jag sa att jag ville ha en räkmacka utan bröd. Hon såg ännu konstigare ut Förvånadoch sa -Vad ska du ha fyllningen på? -På tallriken, svarade jag. Hon hade en enorm fart i skallen man nästan såg att att tankarna åkte berg- och dalbana. Sen sa hon - Varför kan du inte ta en räksallad, då blir du mer mätt. Jag tackade ja och in på bordet kom en enorm grönsallad med räkor, avokado o ägg. Ja jag blev mätt, lämnade massor av grönt samt att jag petade undan majsen och melonbitarna. Det var första gången jag var "besvärlig" efter en månad på LCHF. Kändes jättebra!

mrsAngel
0

var och julhandlade tillsammans med dottern och väninna häromdagen, och skulle fylla på energiförråden på ett ställe som har både mat och fika. tänkte ta en sallad utan pasta/ris men de hade slutat sälja sallader! Kvar fanns bara bakpotatisar och dylikt och allt fika. slutade med att jag tog en räkmacka och började käka den uppfrån. och när jag kom till brödet var jag nöjd. detta är ett under för mig, för i normala fall hade jag helt klart fuskat i detta läget. *stolt*

Facklan
0

Frågar alltid efter det festaste alternativet till kaffe .. vissa är hjälpsamma vissa tittar på mig som en toka (lite så du feta kvinna vad ska du med mer fett ! typ )

Jag har flera gånger beställt  räkmacka eller liknande utan bröd o det har gått förvånansvärt bra annars om mackorna är gjorda i förväg kör jag macka utan att äta brödet o köper nånn extra ostbit eller liknande ..

Jag har beställt en gratis plåtask på strepsil plåt ask denna har jag fylld med mandel eller liknande o det är super bra proviant .. babybellarna finns oxå i handväskan om inte har jag lärt mig var dom säljs *ler

persikan81
0

Jag brukar beställa "macka utan bröd" på mitt favoritfik. Första gången stirrade personalen på mej men sedan gick det jättebra. Mackan som jag ville ha hade mozzarellaost, soltorkade tomater, parmaskinka och lite salladsblad på sig. Jag fick mer pålägg istället för brödet. Det var ju kanske lite fettsnålt men ändå. Nu behöver jag bara säja "macka utan bröd" så får jag min tallrik! Fiffisch!Glad

Magdalena3
0

Ville bara tipsa om att välja latte gjord på laktosfri mjölk när ni ska fika. De flesta cafeér har den mjölken. Är några kronor dyrare, men om man räknar kolhydrater är den billig. 3 gram kolisar till skillnad från 5+ gram i vanlig mjölk.

Bra för magen ska den väl också va! :)

Fika på!

solskensmaja
0

Jag har köpt en gaffel-kniv-sked på designtorget, med dem i innerfickan kan jag lösa många matproblem på resande fot. Kanske lite tokigt men jag har ganska ofta med mig ett kokt ägg, tonfisk eller makrill i tomatsåskonserver (sådana som går att öppna för hand) i handväskan. Om jag är på resande fot eller på stan, vilket händer titt som tätt, går jag hällre i en matbutik och köper en bit lax, en avokado, kräftsjärtar eller något annat som man kan äta ur burken på tåg/bussresan. Längtar till våren och sommaren då alla människor tar med sig maten ut för att äta lunch. 

tack för alla smart tips, babybell har jag aldrig haft en tanke på.

JAUS
0

Jag ska helt ärlig och säga att jag aldrig fikar på cafe, varken nu eller innan LCHF.

Godsagare
0

När jag och en väninna ( som för övrigt har döpt om mig till "fröken smör") var på Nacka Forum utanför Stockholm och skulle käka lunch… Då bad jag om att få en räksallad och få byta ut bulguren mot lite extra avokado. Gick hur bra som helst.

Dock fick jag väl förslag på alternativ för bulguren men jag drog till med att jag var kolhydratkänslig, tror jag fått det tipset här på forumet!

Däremot kommer det bli knivigt nu när jag flyger till Peking, hade inte kunskap om LCHF när jag beställde biljetterna så jag har inte beställt någon specialmat på planet, undrar vad som serveras? Nu får man ju inte ens ta med sig något genom säk.kontrollen…

Kanske dra i mig rejält med äggmjölk innan så att jag kan vara petig när brickan ställs fram?

Jag har ingen lust att sitt i det lilla sätet och få magknip…

Rita-S
0

#86 ring och fråga, säg att efter beställning av biljätter har du upptäckt en "kjänslighet/allergi" :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Godsagare
0

Tack för tipset! Ska se om jag får tag på de som kan ändra mat för mig!

Godsagare
0

Nu har jag ringt, jag fick välja veg. alternativet då jag inte ville ha "låg kolesterol", "låg kalori" etc.

Jag har ingen aning om vad veg innebär man jag får väl ta med mig ostar som jag kan käka av under flighten.

Bäst att ringa Arlanda först och fråga vad som är tillåtet att ta med.

Hoppas jag inte gått ur askan i elden nu…

Aniara4
0

Jag tror det bästa är att helt enkelt välja standardmaten och peta bort de värsta sakerna.

Godsagare
0

Tack, då får jag ändra tillbaka maten då… Det funkar säkert.

Hur är det med osten "den skrattande kon"? Är den ok att äta för oss? Den tycker jag är supergod och den finns alltid att köpa utomlands, man vet vad man får…

nenna31
0

På Café….??

kokkosboll……sådan med vitt skum i och tunt lager choklad och kokkos på…..utan kexbotten……..

Någon som vet hur hur det ligger till med kolisar,proteiner, fett och energi…?????

Aniara4
0

#92 Jag kan inte äta såna, det är ju galet mycket socker i!!!!!!!

nenna31
0

Jo tror oxå att det är mycket socker ….det är ju äggvita vispat med socker ……men frågan är hur mycket ……de väger ju i stort sätt inget …..ska till butiken idag måste komma ihåg att kolla ……vi har fina kokkosbollar, hemgjorda……

Kanske går att få gjorda på stevia istället för socker ……

Får kolla ….återkommer när jag vet ……

Godsagare
0

Förlåt att jag kapade tråden en sväng, har nu hittat en annan tråd som är inriktad på flyg.

På café har jag inte varit sen jag började men jag var på ett jippo på Västermalmsgallerian, där bjöds det på massor med "godsaker".

En av tunnbrödsrullarna innehöll färskost, lax, sallad etc. Jag tog en sån, klämde ut innehållet vartefter och kastade brödet.

nowornever
0

ciaaaao!
jag brukar beställa räksallad på de ställen som har färska räkor (usch för konserv-snusk) finns tex ett ställe i uppsala som heter café linné där salladen i princip BARA består av räkor, rödlök och gurka, helt perfekt!  kycklingssallad är också helt okej. casesarsallad också om man skippar krutonger.

vad gäller bakverk så blir det ju himla knepigt.

Cissit
0

Har inte varit ute på café än så länge, däremot så var jag ute och shoppade med två av mina väninnor häromdagen, vi hade precis kommit in till stan när de var hungriga och ville äta lunch så vi gick till Jensens. Vilket hade funkat bra för mig i vanliga fall, hade kunnat äta kött och sås.

MEN jag var fortfarande dödsmätt efter min frukost som jag ätit flera timmar tidigare (samtidigt som den ena tjejen åt frukost)! Så jag beställde in en mineralvatten och en kaffe med grädde. Först tyckte servitrisen att de inte har vanlig grädde, men vi kom fram till att de hade grädde på sifon och det funkar ju finfint! (ibland är den sötad kom jag på efteråt, men den smakade som vanlig grädde så jag åt/drack upp den).

Jag klarade en hel dag med shoppingspringande på det här. Det hade aldrig hänt förut, då hade jag tryckt i mig en lunch OCH en fika..och kanske en cola och en chokladbit.

Om jag skulle gå på café skulle jag nog beställa en smörgås utan bröd om de gör sina smörgåsar "på beställning" annars skulle jag ta en smörgås och låta bli brödet. Skulle nog ta en räksmörgås eller liknande för det skulle jag nog stå mig bäst på. Om jag inte var hungrig så skulle det duga gott med mineralvatten (det är kalas-dricka för mig, dricker bara vanligt vatten annars) eller kaffe/te med grädde.

umbra55
0

Jag brukar beställa skivor av ost/Brie samt tre-fyra gurkbitar. Ibland får man en halv ost.. ibland ser man solen igenom skivorna..

Föreslå "Ta för en tjuga"- det är lättare för dem än att lägga upp själva och sätta pris! *tips*

[Pennylane1]
0

I dag blev det inget vidare… var och fikade med vårt kontaktbarn och frågade om dom bredde mackorna själva, veilketdom gjrode och bad om en smörgås utan bröd och pekade på en sort som låg där med lite olika pålägg samt en majonäsröra.. sa att de kunde lägga lite pålägg och en röra på ett salladsblad och tillade att jag inte åt kolhydrater…

sen sent omsider kom de med isbegrsallad och tomatskivor samt rödlök, lita paprika och en knallgul couscous och bönröra Rynkar på näsan samt en oliv. Bönröran som smetat av sig på tomaten var vekligen inte god heller, smakade av alltför mycket gurkmeja…  sa när jag lämnade tillbaka brickan med all bönröran att det ju inte var så lyckat när man inte äter kolhydrater och att jag ju itne fick något pålägg, (ost skinka ) som jag hade nämnt att jag ville ha… tretti spänn för lite tomat och sallad och paprika kändes väl mycket… och sug i maggen blev resultatet…

[iovis]
0

Var på ett underbart fik i Tumba södra Stockholm idag. Kafé Kajkanten vid Tullingesjön, ligger i Alfa Lavals gamla industrilokal  f ö . De säljer även de möbler man sitter på samt tavlorna på väggarna, urmysigt även om det var för kallt att sitta på bryggan idag. De säljer bl a räkmackor för 45 kr. De övriga i sällskapet beställde såna men när det var min tur sa jag att jag gärna äter räkmacka men jag äter inte bröd, så om jag kunde få en så en sån utan. -Ok, sa tjejen, vill du ha allt, t om majo? -Ja gärna sa jag -Det blir 30 kr sa hon! Vilken service, och ut kom en lika fin macka som de andra fick, handskalade räkor med ägg o majo samt grönsaker. Kan verkligen rekommendera stället för den som har vägarna förbi.

[Pennylane1]
0

det lät som betydligt mer valuta för 30 kronor, lite långt dock Flört , 45 mil eller så…

men här i Värmland finns också ett väldigt fint räkcafe  vi har kanske 4 mil dit, det blir nog en tur i sommar, de har 200 gram finfina räkor på smörgåsen, och man får säkert beställa utan bröd.

[iovis]
0

#101 Hoppas det, annars får du flirta dig till det?!!! Flört

[Pennylane1]
0

det gick ju så där idag… Obestämd man kan ge hunden brödet istället Flört hon är allätare… kattbajs är favoriten… Skrikandes

Aliki
0

-15 kr för en räkmacka utan bröd är…Ok! tycker jag.

Men att begära mer kött, ost, räkor, chark i stället för tex.  bröd eller bakad potatis….????

De flesta cafeer,restauranger och butiker är enskilda företagare…..själva konceptet är att sälja något till ett högre pris än inköpspriset mot att erbjuda tex. sittplatser, service eller förpackning.

Själv har jag blivit erbjuden extra sallad eller tillbehör då jag i brist på matlåda beställt kebabtallrik eller hamburgare utan pommes. Men aldrig bett det!

Men att kräva av de ungdomarna som arbetar på vissa cafeer att de ska veta hur mycket de bör ta betalt för alla specialbeställningar är lite för mycket begärt tycker jag.

Aliki
0

Om jag skulle hamna på cafee eller uteervering skulle jag nog ha "grundat" elller smugit med mig ett par ostbitar eller fläsksvålar. Alternativt betalat för ett exta smörpaket eller skål med bea/majo.

….beroende på plats och tillfälle.

[Pennylane1]
0

öhhh var det mig du menade? Jag bad bara att de skulle göra en vanlig macka fast utan bröd… inte extra av något? Men jag fick inget pålägg alls utan bara grönsaker och bönröra. På den jag skulle ha (minus bröd) var det kött ost och gönsaker och en majonnäsröra

[iovis]
0

I mitt fall var det den helsköna ägarinnan av stället som jag beställde av, och det är hennes man som gör mackorna. När han kom ut med min sa han -och vem ville ha utan??? med ett stort leende, helsköna människor som har sadlat om i livet och öppnat detta stället precis vid vattnet. Jag har inte krävt någon liten nyanställd på mera mat för samma pris, men man måste stå på sig när man är intolerant, en glutenintolerant kan inte heller äta det bröd som de vanligtvis säljer. Om jag ber om att få utan bröd gör jag det av omtanke för varför ska de kasta brödet istället för att strunta i att lägga fram det till mig??

#104 Menade du mig, eller??

Aliki
0

Nix, Jag menar ingen av er!

Hade nog i åtanke något jag läst i annan tråd om att äta ute.

Nöjda kunder är väl en önskan från de flesta cafee/restaurang ägare och alla som arbetar med service.

Hellre be om en macka utan bröd istället för att kasta det och rimligt att dra av några kronor på priset. Nöjda kunder nöjd personal.

Jag har som sagt själv blivit erbjuden mer sallad eller tillbehör istället för kolhydrater.

Men jag tar ju hellre lite mer av tex bea eller räkor istället för isbergssallad och då ber jag att få köpa den extra potionen.

Jag vill inte heller att kassabiträdet/servitrisen ska sälja specilamenyer eller ge mig specialpriser om hon/han inte är bekväm med det.  

Vore det min restaurang skulle jag servera extra smör och grädde till alla kunderFlört…Det mesta löser sig.

[Pennylane1]
0

okej… det var väl jag som gjorde nåt fel då förmodar jag

shamani
0

En annan sak som måste vara bra med att beställa utan bröd - när det gäller mackor - är ju att man slipper riskera att margarinet fastnar i pålägget! De är nog lätträknade de som använder smör på restauranger och kaféer…

Det är enda jag har ätit ute var på Coop där jag beställde en kokt utan bröd… =)

[iovis]
0

Det har hänt att jag tagit en bratwurst utan bröd! Korvgubben drog av 3 spänn! -Man tackar, sa jag då.

Cissit
0

Var på café i påskas och frågade om jag kunde få en macka utan bröd, förklarade att jag alltså bara ville ha pålägget för jag äter inte bröd. Då såg de ut som ett frågetecken och sa att det är nog bättre du tar en sallad istället, det blir ungefär samma sak fast mer mättande. Orkade inte tjaffsa så jag beställde en sallad istället. Den kostade typ 80 kr och innehöll en yttepytteliten bit kycklingfilé och en skiva bacon ovanpå grönsakerna. Till sås bad jag att få vanlig majonäs och det var iallafall riktig helfet majonäs, men i en pytteliten skål. Det hela var gott men det var tur att vi skulle iväg på påskmiddag ganska snart efteråt för jag var MER hungrig efteråt :P Förresten, på sidan om salladen låg det bröd och lätta…kanske inte behöver tillägga att både jag och maken lämnade det orört :)

nowornever
0

jag brukar ta en sallad(kyckling eller räkor) å sen äter jag bara dem!

catlin
0

Jag har mer och mer övergått till att ta med mig något själv och äta till min kopp te. Det beror på vad det är för slags fik förstås, men handlar det om kondis får det bli mat ur väskan. Annars gör jag som #98, ber dem höfta nåt för en tjuga.

Har de inget jag kan äta så tar jag upp min egen lilla salami eller ostbit. Då vet jag vad jag får i mig och det känns mycket bättre. Kokosfett har jag med mig i en liten burk, och har de bara spraygrädde avstår jag den.

Längtar efter den dagen man kan välja ett LCHF-fik när man är på stan!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

frukaos
0

Till eventuella Öviksbor kan jag rekommendera Café UH. Har varit där några gånger med mina kompisar och antingen tagit en dubbel espresso (expresso som mamma säger) med vispgrädde eller en räksallad med fetaoströra. Jag har sagt att jag inte vill ha några kolhydrater så dom har plockat bort majs och annat. Sist hade dom lagt dit en massa frukt. Kändes lite dumt eftersom dom gjort sig till men jag la det på sidan helt enkelt.

cokolada
0

de på caféet skulle väl ta mer hänsyn om man sa att man är diabetiker och måste hålla koll på blodsockret? ganska bra knep att ta till tycker jag,, så slipper man alla dessa frågetecken och himlande ögon ;)

annars är det alltid bra att gå förbi mataffärn när man e ute i stan och köpa lite blandade NATURELLA nötter på lösvikt,, brukar köpa det och bara ha när jag går runt i klädbutikerna =)

Trrkek
0

Jag går inte en meter utan att ha en ölkorv eller en Baby Bel i väskan… Köper jag kaffe (eller latte om jag är hungrig och vill åt fettet i mjölken) så är jag faktiskt så oförskämd att jag käkar min ölkorv till det… jag resonerar som så att har caféet inget i sitt sortiment som jag kan äta, så kan de ju inte klaga på att jag tar med mig ett eget litet snack, när jag ändå köper deras (sjukt, bisarrt, osmakligt dyra) kaffe! =)

Grodhulda
0

Jag brukar precis som många andra här beställa en räkmacka utan macka. De flesta brukar se frågande ut i ungefär ett par sekunder innan de skiner upp och gärna vill servera nåt som passar.

Jag upplever att jag ofta får mer pålägg än vad jag skulle fått om jag valt den färdiga räkmackan och oftast betalar jag mindre. Märkligt, men sant. Och inget jag räknar med. Det är ju inte mackan som kostar på en räkmacka, direkt.

/ Grodhulda

Om du gör som du alltid har gjort kommer du att få det resultat du alltid har fått.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.