alla lögner samlade
kan inte alla ni underbara manniskor som vet sa mkt, skriva ner alla hälsoöogner vi har blirit itutade de senaste 50 aren?
tenx en som jag sag var 8 brodskivor om dagen ar bra for kroppen och fett blir du fet av inte socker osv. jag ar sa himla nyfiken!
eller nagon kansek vet tradar dar det diskuteras eller bocker?
Jag vet inte om det finns samlat i några trådar här på KiF, kanske gör det det.
En lögn är ju i alla fall att du blir Fet av Fett!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

En diet hög på mättat fett och kolesterol leder ofelbart till hjärtproblem.
Måste vara största hälsolögnen någonsin.
// Manne

500 gram frukt och grönt om dagen är ett måste!
Att man får högt kolesterol av att äta ägg är väl en lögn?
coolt, jag har postat mitt inlägg 14.41 fast kl bara är 14.39 på alla 3 tillgängliga klockor.
Att härdäde vegetabiliska fetter, typ margarin är bra för hjärtat..
Jag blir så frukansvärt arg varje gång jag ser becellreklamen…
En annan är att kolhydrater kan balansera blodsockret.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Joo en annan som min fd dietist försökte sig på är att lchf är livsfarligt för diabetiker.. När jag berättade detta för min nuvarande dietist på diabetesmottagningen så blev hon jätteupprörd.
//Ida
kan ni inte lagga in sanningen ocksa eller kallan typ om ni fortstar?
Gary Taubes: Good calories bad calories
Barry Groves: Trick and Treat
Där finns också historien med. Sedan finns det ju om kolesterolet samt om olika tillsatsämnen.

Man måste äta maaaassor av fibrer för att magen ska fungera bra. 
Hjärnan behöver kolhydrater annars faller den i koma 
Undvik fet mat om du har acne!
Vilket skämt. Min hy har aldrig varit bättre.

Mättat fett är farligt!!
"R: Det är ju det mättade fettet som fortfarande är kontroversiellt. Det som finns i bacon och smör och så. Hur påverkar det hjärtat?
FN: Nej det är inte farligare än något annat eventuellt överintag av kalorier. För det skall man ju undvika. Det är ju energitätt med fett så på så sätt kan det vara lurigt. Men å andra sidan ger det mycket mättnadskänsla.
Mättat fett är inte farligt. Det vore väldigt konstigt om det skulle vara farligt eftersom det är det vi gör själva i kroppen, när vi bildar fett från exempelvis kolhydrater. Det är också det som finns i bröstmjölk i ganska stor utsträckning. Det känns ganska konstigt att säga att våra mammor skall ha förgiftat oss som har haft lyxen att ammas som små."
http://www.kostdoktorn.se/professor-mattat-fett-naturligt-och-ofarligt
"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt- kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ät morötter o vatten så blir du smal och fin! (läkares inrådan till mig), övervikt javisst! Men inte dum!

Äter man man för mycket ägg får man högt kolesterol som leder till hjärtinfarkt!! 
"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans."
http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html
Ät 7-8 skivor bröd om dagen = Socialstyrelsen

Är du hungrig så ät en morot (jag borde ha förstått vikten av fett redan då eftersom frasen fick mig att tända på alla cylindrar; du kan inte äta dig mätt på en morot!) Min mammas lösning när jag blev hungrig mellan måltiderna.

Fibrer skyddar mot cancer i tjocktarmen! 
"Ända sedan den brittiske kirurgen Dennis Burkitt för ca 30 år sedan föreslog att intag av en diet rik på fibrer skulle skydda mot cancer i tjocktarmen har budskapet förts ut till miljoner människor som försökt äta mycket fibrer. Nu presenterar forskare nya data som motsäger Burkitts budskap, åtminstone den del som gäller för tjocktarmscancer."
http://www.nymedicin.com/news/1999/01/25/Stor_studie_finner_att_fibrer_inte_forebygger_tjo.html
"Tjocktarmscancer var enligt studien vanligare hos vegetarianer än hos dem som äter kött, något som förvånar forskarna."
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=2708554
olivolja är "nyttigt"
"Om du äter mindre kalorier än vad du gör av med så går du ner i vikt"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

försökte starta en liknande tråd förra veckan som ingen nappade på…
Kanske var för svår start….
Någon här som vet vilken modediet som beskrivs där? En ganska radikal diet/kost som nog står högst på LCHF-anhängarnas hatlista 
Förlåt om jag kidnappade tråden lite men tyckte det var så passande ämne.
ät en rejal frukost
gröt på morgonen är nyttigt

"Om du nödvändigtvis vill äta bacon så lägg de stekta skivorna på hushållspapper så att det suger åt sig allt överflödigt fett"
Matpyramiden, som baseras på bröd och potatis, och där kött och fett m.m. är en liten liten trekant längst upp
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Lägg osten/skinkan direkt på brödet. Slopa smöret.

…hur gick den där visan som man fick sjunga i skolan, på den tiden;? Att man skulle äta palsternackor och skippa köttet för annars blev man lat och däven!?
K-special är det bästa du kan äta på morgonen…
Här är en tråd som Novisan startade, hur vår hela generation blivit lurade…

Fina fräcka flickor får f-musli till frukost
Inte jag inte…
Stoppa sockersuget med frukt istället för godis!
Yeah, right.
drick ett glas vatten innan måltid så blir/år du inte så hungrig…

ät mycket frukt och fiber….
an apple a day keeps the doctor away
"Jag trodde att min mage fick tillräckligt med fibrer! Men när jag ätit All-Bran en vecka så förstod jag att det var fel" eller nåt sånt
För dig som älskar ditt hjärta! Ät bec(cer)el
antioxidanter, antioxidanter, antioxidanter
reklam fran tv ar sa enkel att tro pa om maninte anvander sitt huvud. alltfor manga (aven jag) ar bekvama och tror pa becel, kellogs, frukt mm mfl. det ar helt sjukt…

Om folk bara följde SLVs kostråd som vilar på en solid vetenskaplig grund, skulle dom inte få alla dessa välfärdssjukdomar! 
"När följsamheten till kostrekommendationerna ställdes i relation till risken att insjukna i folksjukdomar som bröstcancer, cancer i tjock-ändtarm, hjärtinfarkt och osteoporos (benskörhet), visade det sig att risken varken var mindre eller större hos dem som bäst uppfyllde kriterierna, jämfört med dem som bara uppfyllde två kriterier eller färre. Kostrekommendationerna har alltså ingen förebyggande effekt på kostrelaterade sjukdomar. I framtiden bör sådana rekommendationer tas fram som har förebyggande effekt, påvisad genom vetenskapliga studier, summerar forskarna."
högt kolesterol är farligt…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Rött kött orskar cancer.

"Drick ett glas ljummet vatten när du är sugen så går det över!"
- min fd diabetesläkare.
Men den som var värst (om än inte On Topic kanske..):
"Det gör ingenting att du får diarré och mår illa av dina diabetesmediciner, du är ju ändå så tjock."
- annan fd diabetesläkare.

Fem om da'n gör kroppen gla'
(Fruktkampanjen ursprungligen sponsrad av Dole, enl uppgift)
Fabricati diem, pvnc!

Bara du tränar mycket kan du äta vad som helst
Fabricati diem, pvnc!
Gå 10000 steg om dagen så kan du äta och dricka hur mycket som helst.

Blanda vatten i grädden så kan du ta mer av den utan att du upplever att du avstår.
Fabricati diem, pvnc!

Kor och nötkreatur är miljöbovar.
ja #48 de fiser för mycket 
hahahahaha da ar nog hela varldens befolkning varre miljobovar som pruttar av massa socke r och spannmal! hahahaha

#49 och det kan absolut inte vara på grund av att de får fel foder.
#50 - hihi håller med
#51 - absolut inte….

Det gör inget att du har svårt att äta, du har ju ändå att ta av. (Psykologen när jag var lite orolig över att inte vara så hungrig längre)
"You just have to belive…"
Ät en rejäl frukost så står du dig hela dagen (visst på den tidigare kosten blev man sugen efter en timma)
Ät inte efter kl 1800 - Ta ett äpple!
"Ät regelbundet - inte när du är hungrig"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Kom ihåg en sak
- mata babyn var 4;e timma.
Min väninna hade det väldigt jobbigt . ungen skrek hela tiden - var helt enkelt hungrig!
Glöm inte de livsviktiga mellanmålen!
sag i en tysk tidning, "pasta dieten" at pasta varje dag o ga ner i vikt:)

"Salt binder fett från kosten som gör att du blir fet"
Fel fel fel. Salt binder vatten och inget annat.
ACTIVIA varje dag (Halleluja)
för en bättre magsmältning,,,
Glöm inte klassikern:
Om du minskar ditt energiintag med 100 kalorier om dagen (alternativt äter exakt samma och går en extra promenad) så MÅSTE du gå ner i vikt. "Det är vetenskapligt bevisat!"
Duh???!!?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#62- jo minns - bläää
Aftonbladet har rotat fram en rör-på-dig-gå-ner-artikel från i fjol. :-/
"Bränn 250 kalorier extra per dag och du går ner minst ett kilo på en månad!"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#64 - jag får ångest… minnen från förr

#19 Fast olivolja är ju faktiskt en av få vegetabiliska oljor som rekommenderas inom LCHF… hade du sagt solrosolja som ett kort tag tutades ut som nyttig hade jag hållt med.
#27 Jag älskar Klas Klättermus… Och det är ju mest för att räven inte ska äta upp de andra kompisarna i hackebackeskogen (eftersom sagan handlar om dem). Visthusmusen äter ju feta skinkor hela dagen t.ex…

Enligt 'Ät varierat, lite av varje' så är socker nyttigt. Källa: hälsaifokus
Agneta

kommer inte ihåg hur många brödbitar man skulle stoppa i sig per dag, men det var nog en 6 -7 st för att må bra. Det var länge sedan den reklamen var….
Snart kanske den kommer igen, om brödförsäljningen sackar!!
# 16 och 68 jag tror faktiskt det var 6-8. Vi brukade alltid skämta och säga: Hur ska man kunna få i sig 68 brödskivor per dag!?
Oj vad vi har blivit lurade… egentligen - "dom" har gjort många illa…
grrrrr

Hi, hi då får man nog ligga i
en variant på maias i #62:
Om man minskar sitt energiintag med motsvarande 1 ostskiva om dagen så kommer energiunderskottet göra så man går ner i vikt…
//Ida