Hur mycket grädde äter ni?
Jag älskar grädde och när jag skriver upp vad jag ätit blir det så gott som varje dag 2 dl vispgrädde. Gör jag inte goda gräddsåser så vispar jag istället grädde och äter på kvällen. Det är så himla gott.
Är det någon fara att fortsätta med det sålänge jag håller mig till max 20 kh/dag? Jag drar hellre in på andra kh till förmån för grädden. Någon nackdel?
Ha ha, jag gillar det också!
Jag brukar vispa och ha i te, på keso osv.
Gott!!!

ca 1 liter i veckan, i såser dryck och till bak, men aldrig vispad, det får mitt blodsocker att stigas med raketfart.
Har en massa grädde i kaffet…mums
Använder grädde till allt möjlig men godast är ju kaffe med grädde
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Http://northnaked.com
Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Här används det grädde i te. 1 tredjedel av dl för varje kopp. I dag har det blivit 5 koppar, snart två dl altså. Ibland blir det bara 1 kopp per dag. Sen i såser och till mat. Ca 1 liter i veckan.

#2 Det var ju intressant! Har du mätt och konstaterat skillnad? Jag har funderat på om det kan vara så, för jag har också haft "på känn" att vispad grädde trigar mera.
Något jag gjorde när jag var yngre var att vispa grädden jättehårt med salt .Sen äter man det som smör.
Supergott!!!

Jodå jag har mätt flera gånger, så det är helt klart.
men är det så? stiger blodsockret mer av vispad grädde än ovispad??

Fler kanske har erfarenhet av detta, men för mej är det definitivt så. Stämmer ganska bra med GI-tänket att potatismos har högre Gi än potatis tex.

Jag har skippat grädden nu i två veckor (och andra mejeriprodukter) för att se om jag kan gå ner i vikt. Har minskat 6 hg på dessa två veckor, inte så mycket kanske, men ändå ett minus.
Har annars gått upp ung 3 kg sen slutet av januari då jag började med LCHF ordentligt.

Jag har märkt att jag bränner fett som bäst när jag skippar mjölk/grädde och även matyoghurt/cremefraiche i stor utsträckning, men var och en ska ju hitta sin egen trivselnivå.
Den mejeriprodukt jag inte vill vara utan är gräddost :)
Det blir en liter per vecka för mig också, nu har det minskat lite eftersom min katt har kommit på att grädde är gott, om jag går till kylskåpet då sätter han sig vid sin gräddtallrik som är tom- och jamar tills han får en slurk. Så det blir lite mindre för mig, handlar två ggr/vecka en halv liter, får kanske börja köpa mer.

Jag dricker ett eller två stora latteglas med kaffe och grädde varje morgon (2 st. om jag har sovmorgon eller på helgen) Då går det åt ca 1/2 dl grädde /glas…sedan har jag grädde i de flesta måltider.
Började en dag registrera på "min mat" och såg att även kaffe innehåller kolhydrater….då gav jag upp kolhydratsräknandet!
Försöker minimera antalet……men "Latte" med grädde är gott!!!!!

Kan någon förtydliga lite, är det skillnad på vispad grädde och ovispad när det gäller blodsockernivån

**Mazen
**per volymenhet så innehåller ju vispad grädde mindre av allt, därmed även mjölksocker, men per viktenhet skiljer det ingenting vad gäller blodsockerpåverkan.
Vispad eller ovispad grädde innebär ingen skillnad för mig när det gäller blodsockerhöjning.
Vispad grädde är ju bara tillskott av luft så det vore ju märkligt om det skulle inverka.
Men….vi är alla olika.
Helena Hesselmark
Här går det åt ca 2 liter grädde i veckan. Jag har det i kaffe och i mat; men maten äts ju inte enbart av mig, utan av hela familjen på 2 vuxna och 3 barn.

Jag använder en massa grädde. Det går minst ett par liter i veckan på tre personer plus en hund. (Ja, Rasmus får grädde på hundmaten…)
Jag klarar grädde utan problem. MEN, jag har många elever som fått fart på viktminskningen när de slutat med grädde!
Sten Sture
Jag hade tänkt fråga dig vad du ger din vovve Sten Sture, när jag såg dig i reportaget (och Rasmus). Nu vet jag att han får grädde iallafall.
Ger också mina lite grädde. Jag dricker nog alldeles för mycket. Har det i kaffet. Så konsumtion av både kaffe och grädde höjts betydligt.

Fick egentligen inget svar. MdM-cernit skriver att blodsockret sticker på vispad grädde. förstår inte skillnaden är ju bara luft?????
#20 Det kanske skulle kunna vara så att den söta, dessertliknande smaken av viskpad grädde kan höja blodsockret för vissa? Ovispad grädde äter man ju oftast inte "rent" utan i kaffe eller mat, kanske därför några ser skillnad? Även söt smak av sötningsmedel utan kolhydrater höjer ju blodsockret för en del, och gör att de har svårt att gå ner i vikt.

Hur många kolhydrater innehåller kaffe?
Då blir det jobbigt att sluta med det, där i har jag grädde!!
Inte bara där, i sås och på ostkaka, oj, oj, oj….
Nä, jag minskar nog bara grädden lite, o kaffe,,,nja kanske nån kopp då
kaffets kh har jag aldrig brytt mmig om, fineli skriver att det är 0.3 gram/100 vet inte om det är bönorna dom menar, då är det verkligen försumbart, det står inte färdig dryck iaf…
Jag får nog i mig för lite fett om jag inte har grädden. Men jag har ju stått ganska stilla i vikten länge nu men men jag älskar grädde för mycket för att ge upp den :-)
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Http://northnaked.com
Vi väntar kattungar (mitten av september!)
Jag använder ytterst lite grädde, bara lite i maten och om jag bakar något. Vispar inte och äter det. Samma med andra mjölkprodukter, utom ost och smör.
Jag har märkt att grädden i matlagningen funkar bättre än i kaffet tex.
Jag tar ofta smör i kaffet.

Hur kan du säga det så tvärsäkert. Innan jag började med Lc kost studerade och praktiserade jag Gi och skillnad i yta och konistens påverkar blodsocker påslaget. Möjligt är att det totala blodsocker påslaget blir det samma, men för mej som diabetiker är det stor skillnad om höjningen kommer snabbt eller utdraget.
Jag kan inte äta för mycket mjölkprodukter, dvs grädde, cf, yoghurt etc för då går jag upp i vikt istället för att minska. Grädde använder jag i mat och det händer att jag har det i te/kaffe. CF kan jag äta till frukost enstaka gånger när jag vill lyxa.

Vi använder ca 1-1,5 liter/vecka på fem personer. Däremot går det nästan 1 liter creme fraiche
Fabricati diem, pvnc!
Inte ätit mjölkprodukter på flera månader. Först när jag slutade med dem så började vikten så sakteligen röra sig åt rätt håll (ner för min del).
Kaffe o te innehåller ca 0,4 kolhydrater/dl färdig dryck. Eftersom jag äter UFO så behöver jag hålla koll även på dom kolhydraterna.
Just nu är mitt mål att inte äta mjölkprodukter alls till vardags.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Måste tillstå att det är godare och enklare när jag använder grädde!
Men jag vill att vågen ska peka nedåt och det gör den bevisligen inte när jag äter mejeriprodukter.

#31 har funderat på att pausa från mejeriprodukterna ett tag men det känns som om det är halva maten som förvinner (och den roligaste halvan)

Grädde har en rykande åtgång hos mig då jag har en stadig skvätt (troligen runt 0,5 dl) per kaffekopp - och det blir några per dag. Grädden bidrar till att jag får i mig tillräckligt med fett. Sen är det ju jättegott! =) Går åt minst 1L per vecka och jag är ensam om den…

Jag såg att Sten Sture var här en sväng. Har börjat läsa "ät dig ner i vikt" och "frågor och svar om Skaldemans diet". Det har fått mig att inse att mitt "bekvämätande" på kvällarna inte blir en optimal diet för att gå ned i vikt.
Men jag kommer nog att dricka kaffe med smör o en skvätt grädde!
Det stillar mitt behov av något extra gott!!
Har fått ny energi att äta lchf efter att få några svar som jag undrat över i Skaldemans böcker.
Men grädde är nog en njutningsvara för mig. 
Hos mig går det mellan 1-1,5 liter grädde i veckan. I maten, i kaffet, och till det mesta
……… Jag tappade en hel del i omfång den första tiden med LCHF, men har nu med betydligt mindre fett på kroppen betydligt svårare att se förrändring. Vågen har jag av princip skitit i från dag 1 förutom en initial invägning för att kunna se vad som hänt på lång sikt. Jag har lyssnat på SSS och lagt till motion för att om möjligt kunna slimma bort det sista lösfläsket fråm kroppen, och förhoppningsvis ger det resultat. Min kropp har alltid svarat fantastiskt bra på träning, och inte kan jag tro att LCHF skulle förrändra detta….
/Jonas
Hej alla!
Jag har precis (för en timma sedan) börjat med LCHF
och jag har ätit a-fil med grädde i, kaffe med en skvätt grädde i samt ett kokt ägg till frukost. Jag känner mig mätt och belåten men nu undrar jag, efter att ha läst era inlägg, om jag ska undvika grädde då mitt syfte med LCHF (till ganska stor del i alla fall) är viktnedgång?
Tacksam för svar/ Fikis
låt hellre bli A-filen. Fil har mycket kolisar och lite fett. Turkisk yoghurt (10% ) med grädde i är bättre. Grädden kan du fortsätta med så länge iallfall. Somliga behöver dra ner efter ett par månader men inte alla.

Allt mellan en matsked och 1 dl per dag, ibland bara en matsked i äggröran, ibland blir det även gräddsås till köttet. Men i snitt 3 dl i veckan.

Äter ca 1½-2 dl grädde om dagen, det mesta till proteinpulvret men även som sås de gånger jag lagar mat.
"You just have to belive…"
Har grädde i teet och ibland vispar jag med lite kakao och vaniljpulver.
Mängden per dag varierar massor men från nästa lön så blir det 1dl/dag för plånbokens skull.

Jag äter ca 1 msk/dag - i äggröran. Ibland blir det även någon god sås på grädde.
Jag tycker inte så mycket om grädde i kaffe så därför blir det mjölk. Jag vet - lite fett och mkt kolisar men jag dricker det kanske 4 ggr/vecka så då känns det ok. Håller på och ser om jag kan vänja mig vid smör i kaffet, faktiskt inte så illa som det låter….
Vispad grädde äter jag bara vid festliga tillfällen. Tror att jag är lite känslig för när jag äter mycket grädde pekar vågen åt fel håll (= upp)…
har du inte testat äggmjölk i kaffet? Man känner ingen skillnad och kolisarna är närapå obefintliga!

Nej, i kaffet har jag inte testat äggmjölk. Under en period drack jag det till frukost men märkte att jag inte stog mig så länge på det. Konstigt att man står sig bättre på samma mängd ägg och smör när det är i stekt form eller äggröra….
Jag har kollat in lite olika recept på äggmjölk och får nog modifiera mitt lite eftersom jag får klumpar i min när den svalnar. Ska testa idag med ägg mjlk i kaffet! Behövde nog bara en spark i baken
Tack Pennylane!

svårt med att sluta med grädde, det blir liksom en vana.
Ska man, i äggmjölken, smälta smöret eller mixa med ägget?
jag gör så här: 2-3 ägg, ner i en pyts, i med smör mixa ihop , jag tar oftast i kaffepulver här med och dricker det soms latte sen, häll på kokande vatten medan mixern går. Klart!

Hela ägg eller gulan bara?
Jag tar hela ägg, vill inte slänga vitan, för snål…

Smakar det grädde?

Alldeles för mycket… Jag har försökt sluta flera gånger, men har inte riktigt klarat av det. Är i ett läge nu när jag efter 20 kilos viktnedgång står på en lååååååååååång platå, och misstänker att det är grädden som måste bort.
Jag har ungefär 30-50g i en megakaffekopp två gånger om dagen, en skvätt i blomkålsmoset ibland, och så har jag ovanan att gå och smutta direkt ur paketet (bara jag som använder det) då och då när jag blir lite sugen eller rentav när jag är för trött och hungrig för att orka laga mat direkt. Tror jag måste skärpa till mig när det gäller maten samtidigt för att klara av att sluta!
# 48 jag tycker det smakar grädde, känner inte om det är grädde eller äggmjölk i kaffet…

okey #50, det är dags för mig att testa, har mixern redo!!
good luck!

Förlåt att vi kapar din tråd TS!
Nu har jag testat äggmjölk i kaffet och ka det ar mycket gott!

Jag måste i alla fall säga att grädde är gott och jag har smör o grädde i kaffet!! Det blir liksom en extra kick på dagen…..
Men har lämnat lite det att ha i grädde i maten, beasås blir det, köpt visserligen men 0 kolhydrater i!!

Jag brukar vispa någon dl på kvällen och hälla på lite kanel för en söt och god smak
Det var någon där långt upp på listan som skrev att blodsockret höjdes massor av vispad grädde och inte av ovispad. Det lät intressant!
Någon som vet hur det kan vara så?

Jag känner inget ökat sug efter något alls efter min ostkaka med vispgrädde, i alla fall…..

Samma här… känner inte heller nåt ökat sug… tycker det låter konstigt men vi är ju alla olika så….

Jag försöker dra ner på grädden så mycket som möjligt eftersom jag märker att jag står still i vikt om jag får i mig för mycket. Jag går inte upp av den som tur är men jag har ju några kilo till som ska bort.
När jag lagar mat till familjen så använder jag grädde eller CF i mat. Sås och dressing o s v. Men själv äter jag så gott som fakir. Dvs jag tar bort såsen från köttet och äter det rent med bara lite smör till.
Den här taktiken ger mig ett litet utrymme för att äta lite grönt nån gång ibland och att lyxa till det med grädde i kaffet nån enstaka gång.

Tycker att ni som lyckas utesluta grädden är superduktiga! Själv lyckas jag inte alls med det…
"You just have to belive…"
Jag lyckas inte heller sluta med grädden. Vad beror det på tro? Det är ju så gott… har försökt med äggmjölk - inte lika gott. Vad kan man hitta på istället? eller kanske man behöver den här grädden för den har varit så "förbjuden" i många. Jag har tänkt i dom banorna… kanske jag tröttnar en dag - när kroppen har fått nog… om ni förstår vad jag menar?
babo- det kanske ar som allt annat. om du tvingar dig sjalv att inte ata det under en vecka, sa kanske suget forsvinner lite. men da galler det ju att du verkligen vill…? lite angest blir det ju nar man vill ata ngt som man inte far, men det gar over:)
#61 . du har säkert rätt om grädden (svårt att "svälja"
bara). Det är värt ett försök. Rädd att annat sug tar över. Ska försöka något annat gott och hänga upp mig på. Tack ska du ha.

Jag hoppar ibland över en "vanlig" måltid och äter grädde med lite keso i istället. Det fettar upp kosten och drar ned aptiten påtagligt. Då äter jag mindre överlag, vilket säkert gör att jag håller vikten bättre. Äter oftast vispad grädde efter middagen eftersom jag sover bättre då och håller mig allmänt lugnare. Men jag har nästan aldrig grädde i maten, endast smör. Har ofta funderat på att sluta med grädden, av nån anledning ger just gräddätandet skuldkänslor, men har dumpat de tankarna nu. Jag bejakar grädden istället!

#63 Låter MKT bra! Ska testa att göra så och se om man kan hålla sig mättare överlag.
Laktos har en tendens att trigga mitt sötsug så därför är jag noga med att inte äta för mycket grädde och andra mejeriprodukter.
Har 2 tsk grädde i en kopp kaffe
Har också fastnat i min viktnedgång och kan tänka mig att det är mejeriprodukterna.
Fínns det recept på goda såser utan CF,grädde elr liknande?
det finns bra recept på bearnaise härinne
ca 3 dl / vecka numera. Har minskat betydligt på grädde i te o kaffe. Misstänker att minskningen är en bidragande orsak till min önskade försiktiga viktnedgång.

#68 + alla andra här inne….
Åhhh jag som trodde man ändå kunde gå ner genom att äta grädde…. fast iofs gör jag det men nu under helgen har jag faktiskt gått upp igen… pga fusk såklart en ändå. Jag ska hålla koll på detta med gräddintag.
Det är individuellt liksom så mycket annat! Vissa kan äta grädde och gå ner vissa kan det inte! man får testa vad som gäller för en själv!

#70 Ja precis. Precis som att jag kan ha honung i mitt kaffe + grädde och ändå gå ner. Men vem vet? Det kanske straffar sig i längden?? Man får kanske vara lite återhållsam iaf.