Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2508 ggr
Floydian
0

Ångestkänslor med LCHF?

Hej!

Jag har ätit enl LCHF i tre veckor, innan dess gick jag på VLCD i 4 månader. Igår åt jag mörk choklad, 6 bitar och idag har jag ätit jordgubbar. Nu upplever jag någon form av oro eller ångestkänsla, endast fysiskt, hjärtat "fladdrar" i bröstet men pulsen är jämn och lugn. Den fysiska känslan/upplevelsen är som när man har jätteångest för nåt (vardagsångest, inte sjukligt) men jag mår jättebra i övrigt, har inga problem eller någon panik för nåt. Kan det bero på kosten? Omställning till LCHF eller är det kollisarna jag ätit som spökar? Någon som känner igen sig?

Mervi
0

Det kan vara omställning eller så är det jordgubbarna med sitt socker. Inte lätt att säga säkert.

Pasi
0

Jag tror sockret!
Din kropp är nog inte van att hantera omställning mellan fett- och sockerdrift.
Fast det skulle kunna vara omställningsbesvär också.

*Jag tillförde mao inget nytt till tråden eftersom Mervi redan sagt allt ;-)

Floydian
0

Tack ändå för kommentaren Pasi (och Mervi oxå så klart) Det lugnade ned sig under kvällen och idag mår jag prima. Kom på att det kanske var ägglossning på gång och hormonerna får väl ändrade levnadsförhållanden på LCHF så det kanske är nåt sånt?

Jennix
0

Om jag har ätit socker så får jag ångest och depp dagarna efter…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Floydian
0

#4 Jennix, är det ångest i form av tankar (ruelse för att du ätit "fel") eller fysisk upplevelse av ångest?

Jennix
0

Det senare, ungefär som PMS, att man är känslig och lessen och lite orolig i kroppen. Men det går alltid över på nån dag, om jag håller upp med sockret.

Jag har aldrig varit mycket för att älta när jag äter nåt fel… Tungan ute

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

bluegoose
0

Floydian,  det är inte ovanligt att folk upplever hjärtklappning och liknande under omställningen. Det är ett övergående symptom, inget farligt.

Jag tror att lite tillskott av magnesium kan hjälpa (rätta mig om jag har fel, ni andra erfarna).

finntroll
0

Jag får fortfarande efter nästan ett år med LCHF hjärtklappning om jag får i mig socker av någon orsak. Så för mig har det inte varit fråga om övergångsbesvär. Den psykiska ångesten av socker och förebråelserna över att igen fallit dit, känner jag mera igen från mitt kolhydratrika tidigare liv, men den har försvunnit helt och hållet.

maudrenee
0

jag tror det ar med agglossning att gora ocksa, jag marker allti denna vecka ett storre sug efter socker eller mjol. om jag da ater det blir det varre o jag blir asforbannad (ant av sockret) och on jag star emot gar det over efter ett par dagar… (hoppas jag iaf:)