Morbida tankar
Nu är det dax för mig att komma med en ny funderare.
Kannibalism- Det måste väl vara det optimala???

Det borde vara bättre att äta tjockisar än magra skrällen. Och LCHF:are är nyttigare än vegetarianer och sockerätare, mycket bättre omega 3/6-balans t.ex.
Fasen, jag ligger risigt till, insåg jag just! Bäst jag skyndar mig att bli smal så försvinner i alla fall en riskfaktor!
Minns hur det vart när korna fick lov att äta köttmjöl, det blev ju inte så bra…
Nu är de ju veganer så jämförelsen haltar lite, jag vet, men ändå…
Kossorna är ju ämnade att äta gräs, men det är inte vi människor, där är skillnad.

Artriktig föda? Kan människor få hjärnskador av att äta människor? Eller får man det bara om man gärna äter hjärna? Hur är det med kannibalerna på Nya Guinea eller vad de nu lever och verkar?
Finns det några däggdjur som är kannibaler? Undantaget honor som äter upp dödfödda ungar och klena avkommor.
Nansen, eller om det var Amundsen, använde slädhundar som foder åt sina slädhundar i samband med en nordpolsexpediton. Det var inte möjligt att ta med foder åt hundarna och när den egna packningen minskade i vikt minskade också behovet av slädhundar som dragdjur. De hundar som var klena offrades först, sedan de som vägrade att äta av sina artfränder.
Med andra ord så får det bli veganer och vegetarianer som ryker först!
Låter som en strålande lösning!
Jag såg en dokumentär för kanske runt ett år sedan där kannibaler drabbades av creutzfeld jakobs sjukdom pga att de åt människokött. Detta var på tidigt 1900-tal (kommer inte ihåg exakt när) som dokumentärfilmaren såg detta. Eftersom kor som fått foder med innehåll av sin egen art också blivit sjuka drar jag helt klart slutsatsen att vi inte är ämnade att äta av våra egna. Det är ju heller inte helt optimalt med tanke på artens överlevnad…. Inga rovdjur jagar sin egen art för föda vad jag vet.

Vi mår nog väldigt bra av fläskkött i alla fall. Grisen är ju väldigt lik människan rent genetiskt. Själv mår jag bäst av fläskkött men jag gillar nötkött också.

#8 Många har traditionellt en annan inställning. Här är en artikel om matlagarna:
Galna KIF-sjukan.. 

# 5 Vad du är rå. :)
Sorry!

#7 Prionerna finns i hjärna och ryggmärg, så man får sjukdomen om man äter dessa eller om de varit oförsiktiga vid slakten så att det hamnar på köttet. Spelar ingen roll om man äter sin egen art eller någon annan. De människor som blivit sjuka i västvärlden har av allt att döma blivit det av att äta kontaminerat nötkött.
Jag hade en kursare som dog av CJD, det var mycket sorgligt och otäckt, och jag betvivlar starkt att hon var kannibal.

Korrigering: Enligt Smittskyddsinstitutet kan CJD uppstå spontant, och det tycks vara vanligare än att bli smittad av att äta av BSE-sjuka kor.

Schimpanser dödar och äter andra apor, men jag förmodar att de låter bli andra schimpanser?

#5: Det får mig att tänka på en seriestrip, Bonden Ferguson stod och tittade på en Vegan-demonstration, då dök det upp en man i tvångströja (uppknäppt) och tilkännagav att han levde på en strikt vegan-diet, sen jagade han veganerna med kniv och gaffel samtidigt som han sa "jag äter bara veganer"
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Mnja … det här med kannibalism lär vara ute. Enligt en bild i gårdagens DN har ICA i Skarpnäck länge sålt korv tillverkad med tillsatser av familjen Olsson, men nu har de tydligen slutat med det.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

#15 Nej, de äter även artfränder från andra flockar. Såg en naturfilm där en unge från en annan flock hade vandrat lite fel och hittades av flocken som filmades. Den slogs ihjäl sen skicka de runt den medans de tog munsbitar av den. Tror det bara var hanarna som åt den.

#18: Jo, det är hannarna som är mest aktiva vad det gäller jakt hos schimpanserna
#17 -
- undrar om familjen Olsson tagit slut…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

#16 Hahaha. Tack för ett stort morgonskratt!
För att bli lite mer seriösare. Det är väl inte många som frivilligt skulle äta människokött frivilligt under normala omständigheter, bara tanken är motbjudande. En interessantare moralisk fråga är vad vi skulle göra i en överlevnadssituation.
Tänk dig följande situation: Du och en annan person är ute i vildmarken mitt i vintern, långtifrån något civilisationen. Ni är fast på något sätt, erat transportfordon kanske har gått sönder. Chansen att bli räddade är mycket små, så ni börjar gå mot civilisationen. Det är mitt i vintern och kallt, ingen mat finns att hitta. Ni har inte ätit något på över en vecka. Så dör den andra personen av naturliga orsaker, t.ex. fryser ihjäl. Du känner att du måste få i dig lite mat, att du inte har någon energi kvar, och att du inte klarar en natt till annars, utan kommer att sluta på samma sätt. Skulle du klara dig ett par dagar till så skulle du hinna gå till civilisationen. Skulle du äta av den andra personen?
Jag tror inte att jag skulle kunna svara på det fören jag var i den situationen själv.
#0, Det optimala är att äta något som är så likt oss att det innehåller allt vi behöver, men samtidigt tillräcklig olikt från oss att dom flesta sjukdomar inte ska kunna smitta både arten vi äter och oss själva.
Det vill säga inte oss själva, och kanske inte några människoapor, men andra däggdjur. Det djur bland dom vi äter i vanliga fall som är mest likt oss är grisar, som alltså borde vara rätt nära det optimala då, om dom är uppfödda på bra sätt.
#4, Tja, i en överlevnadsituation så äter man väl vad man kan komma över, hellre äta en hund än att svälta. Men normalt sett så äter vi inte rovdjur som t.ex. hundar. Kött från rovdjur ska tydligen smaka lite fränt, inte lika gott som kött från växtätande djur. Sedan så är kött från rovdjur generellt sett mycket magrare, så det ger oss inte lika mycket energi. Att låta hundarna äta varandra var ju en smart strategi, om det nu fick dom att överleva lite längre.
Dom flesta djur som inte är rena växtätare skulle nog försöka äta varandra till slut om man stängde in flera stycken i en trång bur utan mat. Både råttor och grisar har det beteendet t.ex.

#22. Eller titta på filmen Alive, om ett flygplan som störtar i Anderna. Sann historia.
The Donner Party var en grupp amerikaner nångång på 1800-talet (tidigt 1900?) som blev fångade i snö och kyla. De blev också kannibaler. Om jag minns min historia rätt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Tänk bara på hur många slakterier som har skurit ner på personalen… :-|
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Det kan ju bero på situationen om människan blir kannibal det var en rysk stad som blev belägrad under andra världskriget, först försvann alla husdjur, sen försvann liken från gatan innan man hann frakta dom till begravning, och sen kunde man inte släppa ut barnen ensamma på gatan, då försvann dom bara. Desperata människor gör vad dom behöver för att överleva, och ibland kan det tydligen gå så långt
"Alive" - på tv400 - just nu… Där tanken om kannibalism ifrågasätts och ställs på sin spets… på sitt vis…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

#25 Det där har jag hört både om det utdragna slaget om Stalingrad och om Leningrad/S:t Petersburg som var belägrat i flera år, även om verkligehten riktigt inte kanske var fullt så illa som ovan.
Fabricati diem, pvnc!

Kannibal..? I så fall skulle jag ta en bit från mig själv, från magen, låren, baken. Hemmagjord fettsugning och kan det bli mer närproducerat…

Någon som läst "A modest proposal" av Jonathan Swift?

Kanibalism i olika former är normalt inte så vanligt i naturen, men det förekommer under vissa former. T.ex så äter de flesta däggdjur upp "efterbörden" när de fött barn, t.o.m. kor gör det om de tillåts. Väldigt näringsrikt mat och barnafödande är en krävande process.
Och man kan ju i akvarier (och även på en del andra håll i naturen) att dör en fisk så äter de andra fiskarna ofta upp liket. Det är mycket en fråga om tillgången på föda hur utbrett det är.
Finns ställen i världen där bl.a. chimpanser äts med stor njutning av människor, något jag personligen träffar lite för nära kannibalism för att jag ska uppskatta praktiken.
Tisdag
hahaha håller helt med dig!!!
Närproducerat och man vet vad det innehåller