kokosfett farligt?
Hej! jag had en liten diskussion med en arbetskollega idag om fett..
ja sa att jag äter endel kokosfett och som respons så sa han att ju vitare och ju hårdare ett fett är ju farligare är det. dblodet skapar tydlige lättare blodproppar av ett vitt hårt fett än av ett mjukare och gärna lite brunare fett..
ja vet inte vad som är sant men han hade många bra argument.. han menar att ett bra fett är mörkt och mjukt och ett jätteonyttigt är hård och vitt..
någon som vet?
Hm. Så vitt jag vet så är en blodpropp levrat blod.
Inte fett.
Kanske ska lägga till att det man är rädd för med fett och blodproppar är att åderförfettning gör att det lättare fastnar levrat blod som sen bygger på sig och blir fler och fler och så lostnar den och åker iväg till ett dumt ställe eller fastnar där den är och täpper till.
100% mättat fett så då måste det vara 100% bra! Det har satt fart på min och sambons fettförbränning i alla fall:)

Det är laurinsyran i kokosfettet som ger de största hälsofördelarna. Om du läser engelska så bekanta dig med Weston A Price sidor gällande fetter http://www.westonaprice.org/knowyourfats/index.html
Rädslan för mättat fett sitter djupt och det är bara att läsa på, kostdoktorn skriver mycket om fetterna och hur de påverkar vår hälsa.
kokosfett blir mjukt i rumstemperatur. I kroppen måste det bli helt flytande.
Blir det hårt i kroppen är man förmodligen redan död! 

#5 Det där är ett brutalt effektivt argument mot kvällspress-argument-personer!
Fabricati diem, pvnc!

Det var nog något av det dummaste jag hört!!
Om man skall generalisera så är det nog snarast tvärt om, det är de flytande fleromättade fetterna som lättast oxiderar och ställer till det i kroppen!!!
"Egentligen är industriellt framställda transfetter de enda fetter som är riktigt usla. I tidiga studier studerade man ofta effekten på t ex hjärt-/kärlhälsa när försökspersonerna åt mycket "hårda fetter". Eftersom både härdat fett (med transfetter) och mättat fett är hårt slog man helt enkelt ihop dessa två grupper vilket idag ter sig absurt. Med modern forskning visar det sig nämligen att det naturliga mättade fettet inte är farligt men att det är transfetterna som givit alla hårda fetter dåligt rykte. Vissa mättade fetter (SCT och MCT) har t o m visat sig vara bra både för vikten och hälsan. Det bästa med detta är att transfetterna är lätta att byta ut mot t ex kokosfett eller palmkärnolja eftersom de är både stabila mot härskning och ger livsmedlen en bra konsistens. Dessutom innehåller de SCT och MCT."
http://blogg.paulun.se/permalink.asp?blogContentId=124
Och det där med "blodproppar" kallas för ateroskleros har helt andra orsaker ;
"?? Överintag av omega-6 i form av linolsyra från fröfetter skadar via inflammatoriska eikosanoider och via lipidperoxidation av blodfetter. Neddragning på raffinerat vegetabiliskt fett från majsolja, solrosolja och margarin minskar effektivt riskerna för åderförfettning.
?? Förhöjda halter av glukos i blod skadar genom glykosylering av LDL och andra lipoproteiner, och insulinresistens förvärrar hälsoriskerna. Mindre socker och mindre lättspjälkad stärkelse med kosten minskar effektivt skadorna.
?? God tillgång på omega-3 i form av eikosapentaensyra, EPA, ökar bildningen av de eikosanoider som skyddar mot ateroskleros och hjärtinfarkt. Ökat intag av fiskfetter och av EPA från andra källor förebygger därför effektivt hjärt- och kärlsjukdomar.
?? Antioxidanter motverkar den oxidation av fleromättade fetter i LDL som initierar ateroskleros. Ett högt intag av antioxidanter i form av tokoferoler, karotenoider och flavonoider från väl valda livsmedel skyddar effektivt. "
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/26518.pdf
Resultatet blir således;
" En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans."
http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

huh… kokosfett… vitt… ister… vitt… talg… vitt… olivfett… grönt? :) jao då äre dä jue ganskä kört väll?

Ja tyckte verkligen att de lät konstigt! för kokosfett är ju ett naturligt fett!
och som pennylane1 skriver om kokosfettet blir hårt i kroppen är man nog redan död. :D
de ska jag säga vid nästa tillfälle! för jag äter själv kokosfett och ja mår prima! de är ju en enormt bra fettkälla =)
och denhär fetträdslan den sitter djupt i dom flesta förutom vi LCHFare.
så vad kan han ha fått allt dedär från? säger livsmedelsverket att hårt vitt fett är farligare än mörkt mjukt fett?

jag säger då det…går lika bra med selleri

#9 Det uttalandet kan ju ha kommit från precis vilken liten mat profet som helst som din kollega valt att tro på. Har själv aldrig hört något åt det hållet och hade det varit så lätt att separera bra och dåliga fetter så hade det skrikits ut.
#0, Färgen vet jag inte, men ju hårdare fett det är desto högre halt mättat fett. Och kokosfett är ju det fettet som har mest mättat fett av alla.
Förr så trodde man att mättat fett var farligt, men studier har nu visat att det inte är ett dugg farligt, snarare tvärtom. Det har dessutom visat sig att resultaten i studien på 50-talet som startade hysterin kring mättat fett var förfalskade, forskaren ändrade resultaten till att stämma med hans egna teorier!
Det är en alltså gammal myt att mättat fett är farligt, som har motbevisats, Men den lever kvar bland alla som har fått höras talas om det tidigare och inte har tagit del av den nya informationen, och bland dom är det inkluderad många så kallade "experter" på området.
Det sägs att det krävs ett generationsskifte innan motbevisade "sanningar" försvinner, för att folk inte vill släppa sin kunskap som dom har trott på och arbetat efter hela livet. Jag hoppas att det går snabbare än så med fettfrågan.
Kokosfett är inte ett dugg farligt med andra ord.

Att vitt, fast fett är farligt låter som det vanliga gamla tugget om mättade fetter. Ju mjukare fetter, desto bättre, det har väl de flesta hört till leda vid det här laget 
Men, med det sagt kan jag berätta att jag har hört någon säga något liknande en gång, speciellt vad gäller " han menar att ett bra fett är mörkt och mjukt". Nu vet jag naturligtvis inte vad din arbetskamrat menar med det, men när jag hörde det av en bekant hade personen i fråga sett rubriker i tidningarna om att så kallat brunt fett bränner kalorier och därmed tolkat det lite som denne kände för det. Kan det vara det din arbetskompis menar? Titta här: http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/04/08/brunt-fett-upptackt-hos-vu/index.xml och http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=20090424&art=807&tem=2 Vad vet jag? Bara en tanke som spontant dök upp när jag läste din fråga…

#13 de va precis de han menade han pratade även om bruna fetter sen och att dom inte binder kolhydrater som vita fetter gör.. och att de bruna fettet bränner bättre än vitt fett…

Jaha, då var det mysteriet löst 

ja till viss del.. :D
ja vill bara att denna fantasivärld ska ta slut! alla lever ju i ovisshet och fattar inte att dom går runt och proppar i sig en massa jävla skit! de är en tant på jobbet som är smällfet! hon har gjort magsäcksoperationer och massa sånt men hon går int ner någonting.. hon har opererat sig 5 gånger men hon har utvidgat magsäcken igen på nolltid utan att gå ner det minsta..
hon har ett stillasittande jobb (lastmaskinsförare) kanske ska lägga fram lite fakta om LCHF någon dag… och bevisa att vitt fett som kokosfett inte alls är farligt! :D
är han kannibal eftersom han menar att man ska ÄTA det bruna fettet? 

Brunt fett finns hos gnagare och djur som går i dvala också, så förhoppningsvis är han inte kannibal. Han kanske bara har en förkärlek till… ptja… bävrar? 

haha vem vet! men till luncherna så äter han då oftast sallad, potatis och typ scans "måbra" produkter

Fråga honom nästa gång om det är brunt fett i hans mat. Svarar han ja så är det dags för dig att bli lite orolig 

hah va dådå? nu hänger jag inte med :O ursäkta om ja är dum men de är väll maten :D

Nja, det är valfri tolkning på det. Antingen är han kannibal eller så använder Scan gnagare i sin mat. Nä, det blev snurrigt… Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag tänkte när jag skrev det där 

Kan det vara detta han menar.. isåfall skulle jag oxå bli orolig!
"Det finns i huvudsak två olika typer av fettceller
- Vita fettceller, vanligt fett med celler som innehåller stora fettdroppar och liten cytosol. Adipocyten, den vita fettcellen, finns subcutant företrädesvis i abdomen men också runt organen för dess upphängning och som skydd. Adipocyten består av en cell som innehåller bara en fettdroppe (uniloculär) och excentrisk cellkärna. Fettdroppen innehåller triglycerider. Den vita fettcellen fungerar som näringsdepå, energilagring, isolerande och stötdämpande, som under fotsulan.
- Bruna fettceller innehåller inte så mycket fett, men däremot mycket mitokondrier (vilket ger den bruna färgen) som "går på tomgång" genom en frikopplad oxidativ fosforylering, vilket genererar värme. Bruna fettceller finns främst hos spädbarn, där de främst sitter i ryggregionen runt skuldrorna. Hos vuxna individer finns de bland annat runt aorta. Den bruna fettcellen är multiloculär, det vill säga har flera lipiddroppar till skillnad från den vita adipocyten.
Hämtad från "http://sv.wikipedia.org/wiki/Fettcell"
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag har nog inga bruna alls med tanke på hur mkt jag fryser :rofl:
Men jo det låter som om arbetskamraten har blandat ihop saker och ting ngt grymt.

haha ja de låter ju hemskt! men han pratade om mörka och bruna fetter! de är jag till 120% säker på! brunt och mörkt fett som va lättflytande de va tydligen bra..
Nämnde din kollega om varifrån hans teorier kommer? Om du vill kan du väl fråga honom och "rapportera" tillbaka
.
och vilket fett skulle det vara? Var får han tag på mörkt, brunt fett om han nu äter det?

Jag kan mycket väl tro att han pratat om mörka och bruna fetter, men jag tror han missuppfattat det hela eller inte förstått i vilket sammanhang det gäller………

#0 Hans teori skulle innebära att det är farligt att bränna kroppsfett, vilket är ytterst osannolikt då det är kroppens huvudenergi (eller borde vara) mellan måltiderna.