Surkål
Jag undrar lite hur surkål kan tänkas passa in i LCHF-kosten.
Vanlig vitkål innehåller runt 4% kolhydrater och när bakterier har omvandlat en del av dessa till mjölksyra återstår bara runt 2% kolhydrater enligt SLV:s tabeller.
Detta borde vara finemang att stoppa i sig eftersom halten av vitaminer och andra näringsämnen inte lär påverkas av syrningsprocessen, särskilt intressant då surkål tydligen innehåller hyfsat mycket c-vitamin.
Frågan är väl hur mjölksyran påverkar ämnesomsättningen, ämnet bildas ju även av kroppen själv vid kraftig muskelansträngning och används väl också som något slags bränsle, om jag inte minns fel.
Naturligtvis måste påverkan vara marginell, såvida man inte trycker i sig kilovis med surkål, vilket torde vara svårt även om det är gott.
Alltså: finns det invändningar mot surkål ur LCHF-synpunkt?
Surkål är nom nom!
Särskilt om du bygger ihop lite kött, korv och smörfräst surkål. Eller, som det också heter: Polsk bigos

Ett perfekt tillbehör ur LCHF-synpunkt.
Lite väl surt för min smak dock, så jag använder oftast vitkål i stuvad form. 
I vilken form som helst är ju vitkål väldigt kolhydratsnålt..

Är surkålen för sur, kan man skölja den. :) Det går alldeles utmärkt!
Jag föredrar tysk eller ungersk (<3 <3 ) surkål, polsk är alldeles toksur.
Lidl ska ha en bra och god i gul burk, enligt utsago. Nån som testat den?

Man behöver ju inte ha bautamycket surkål vid en å samma måltid, för då kan det väl bli lite väl surt. Rör man in en del i mycket köttfärs eller vad man nu har för "riktigt stuff", så brukar det inte kännas så surt, utan då blir den surhet som blir kvar, bara angenäm…

#3 Vilket bra tips! Att man kan skölja surkålen har jag inte tänkt på. Efter att jag började med LCHF har jag blivit en riktig fegis vad gäller smaker, klarar knappt av vitlök längre :-(
Agneta

Går man inte en miste på en del mjölksyrebakterier genom att skölja av surkålen!?
(Själv ser jag större vits med mjölksyrningen att tillföra en del mjölksyrebakterier till maggen, än att reducera kolhydraterna från ynka 4 % till 2, om det nu är det det handlar om… Tror ni inte att vi nordbor är anpassade för mycket större andel mjölksyrad mat, än vad vi normalt sett får i oss idag, och att det här med bakteriekulturen i våra magar är en aspekt som vi glömmer lite!?)

#6: En del blir man ju klart av med, men smaken sitter fortfarande i, och iom det så tror jag att det är en hel del mjölksyrebakterier kvar.
För den som känner sig manad:
#0: Surkål ska visst vara ett alldeles utmärkt LCHF-tillbehör!
Jag har haft en oöppnad jätteburk surkål i kylen i ett halvår- vågar inte öppna den!
Surkål låter…tja, läbbigt. Men det gjorde ju iofs även äggmjölken tills jag provade.
Jag ska ta tjuren vid hornen och öppna den imorgon. Tack för påminnelsen putsch:)

magma, surkål låter verkligen läskigt! Det tog jättelång tid innan jag öppnade och smakade min första burk…
Men det är friskt och syrligt och fräscht!
Surkål är perfekt att röra ned lite av i köttgrytor. Om man nu inte tror det är gott att äta till! Funkar som redning när grytan är färdigkokt och ger lite extra smak. Jag har provat lite i köttfärssåsen som jag numera annars tycker blir söt och det är också gott. Kanske finns det lite bakterier kvar ändå.
Surkål är jättegott. Jag kan äta ganska mycket av det. Lidls i burk är faktiskt OK. Det är lätt att göra eget surkål med, lite stökigt och inte luktfritt, men gott blir det.
Lätt med surkål:
Stek ett paket bacon med lite lök om man vill, sen i med 100 g (eller mer) surkål, låt det bli varmt. Kan smaksätta med lite tomatpuré och kummin.

#3 Jag älskar surkål har själv gjort egen flera år i rad, den man gör själv är mycket godare och blir inte lika sur som de man köper. Lidls gula burk är surare än den jag köper på ICA.
När jag är för lat att hitta något tillbehör till kött o fisk så tar jag några skedar kål istället, enkelt och gott.
Tror att det är något man måste lära sej att äta, inte gott de första gångerna man provar.
Har man inte för brått, kan man strimla vanlig vitkål och koka ihop med surkålen (gärna ett par timmar). så blir det en mildare smak på allt. Förövrigt håller jag med mikaelj att polsk bigos är underbar!

Stek köttfärsbiffar och stek sedan surkål i flottet efter biffarna. Krydda och tillsätt lite grädde. Fantastiskt gott.
Hötorgshallen i Sthlm har estnisk surkål man kan köpa i lösvikt. Mycket bättre än de burkar man kan få tag i.

Vi gjorde surkål också själv. Mycket bättre än köpt. Om det är för syr, riva in mycket lite äpple. Det är super gott!
Vänliga hälsningar Stephan

jag köpte en jäskruka i tyskland sist jag var där. en helt underbar sak. men jag skulle vilja ha lite mera recept.
Är det någon här som har det? och man behöver ju inte bara ha vitkål i utan andra grönsaker..
För dig som vill köpa färdig surkål kan jag rekommendera Tistelvinds. Den är KRAV-godkänd och finns trevligt nog i en butik nära mig
. Dom gör även andra varianter av mjölksyrade grönsaker, m.m.

Titta också i riktning kim-chi (det är samma sak med annan kryudda). Recepter kan du också vandla om och har de inte stark.
Vänliga hälsningar Stephan

Jag har aldrig lyckats med surkål, det blir ofta dåligt (smörsyra) efter bara ett kort tag. Dessutom smakar det inte bra, för salt eller andra fel. Men jag har inte gett upp ännu. Jag har alltid svårt att få tillräcklligt med vätska ur kålen. Nån som har ett tips?
Finns jäskrukor att köpa i Sverige?