Grrrr
När kan man kräva av sina grannar att de ska vara lugna å tysta en lördagskväll egentligen?!!!
Ja e trött på att tvingas lyssna på grannens musik å fest varje fredag OCH lördag….
Tja - inte är det meningen att du ska behöva tåla fest från samma granne två dar varenda helg. Sen beror det förstås på ljudnivå/avstånd åxå. Villa eller lägenhet, m fl frågeställnigar.
Om du ringer kommunen och klagar så kommer de ganska säkert säga att du ska prata själv med grannen!! 
Ska det inte vara tyst efter kl 10 ? Men det kanske är lite senare på helger. Om man bor i lägenhet är det så iallafall och om man ska ha fest ska man informera grannarna.

I flerbostadshus brukar det vara "tapto" vid kl 22 tror jag. Och som kaisakavat sa, två dar i rad och varenda helg tycker jag låter illa.
Bor du i hyreshus - tala med grannen eller hyresvärden
Bor du i bostadsrätt - tala med grannen eller styrelsen
Bor du i villa - tala direkt med grannen
Blir det inte bättre efter att du pratat med grannen, styrelsen eller hyresvärden, så hota med att ringa polisen nästa gång.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Vi bor i ett hyreshus som är extremt lyhört. Det insåg man såklart inte förrän man bott här ett tag. Grannen som bodde över oss i början brukade komma hem vid 5-tiden på morgonen och sätta igång och "mysa" med sin flickvän (eller vad de nu hade för relation?). Var inte speciellt kul att tvingas lyssna på. Tack o lov har han flyttat nu så vi slapp tala om för honom hur väl det hördes. Hur säger man något sånt på ett snyggt sett. Jag hade varit supergenerad!
"Efter regn kommer solsken." Det tycker jag är fint!
#4 Ha ha ha, det låter som om du har fått min fd granne på halsen! Jäklar vad vissa för mycket väsen när de… ööh… myser 
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Det tråkiga är att jag pratade med han för ca en vecka sedan plus att jag igår vara nere och sa att det lät lite väl mkt. Man får ju stå ut med lite fest å musik fram till 23 tycker jag men igår var det så att trapphuset vibrerade, så tycker jag inte man får göra även om det inte är sent.
Ja ja… de drog vidare strax efter 23 igår så jag hade tur och fick sova skapligt tidigt i alla fall. :D

Enligt hyreslagen får man egentligen aldrig avsiktligt störa en granne. I det bostadshus jag själv bor i (allmännyttan, hyreslägenhet) drabbades jag av grannen från helvetet. Men jag bet ihop och ringde Securitas störningsjour varenda gång. Till saken hör att den som fått klagomålet får betala Securitas utryckning. Priset här ligger på cirka 900 kr per tillfälle.
Jag är inte "lättstörd" på något sätt… men att ha en granne, boende i lägenheten ovanför, som inte ser några problem i att starta en fest klockan tre på natten en onsdag… det tar jag inte.
Ett tag bodde det två sådana grannar i den här portuppgången. Den andra "dåren" hade fest… och (fick jag höra från fastighetsskötaren) 14 personer på "gården" hade ringt Securitas. Personens ytterdörr var låst och han hörde aldrig Securitaskillens ringade på dörrklockan, så HAN tillkallade Polis och låssmed. De öppnade dörren och gick in. Grannen, starkt berusad, blev så arg att han gav sig på ena polisen. Han sov i cell den dagen; för polisen öppnade dörren halv sex på morgonen. Den grannen flyttade ganska snabbt!
Grannen ovanför då? Tja, det blev lugnt till sist. Enligt fastighetsskötaren har hon säkert fått räkningar från Securitas på mellan 15 och 20 tusen spänn. Det blev väl för dyrt att festa antar jag. Varför de aldrig blivit vräkta är en gåta.
Nu är det NORMALT med fester i omgivningen. Det är skönt, för det är så trist att bli väckt mitt i natten och tro att man somnat ifrån sin egen stereo; bara för att grannen har en rätt ordentlig anläggning.
Nu är det lugnt som sagt, och grannarna är faktiskt väldigt trevliga.
Som sagt… att störa sin omgivning är ingen rättighet, inte ens fram till klockan 22. Det är bara en praxis.
Don't get mad! Get even!
Stefan Bloggar här på sajten
Stefan bloggar också här, på extern sajt
Tänkte på denna tråden inatt.
Den var vårens första stora "natt på stan" - alla med nyframtagna snygga sommarbilar var ute på cruising - och även alla med mindre snygga eller vanliga bilar var åxå ute. Massor av ungdomar till fots. Inte nyktra.
Det är ju på ett sätt kul/härligt med "folkfest", men det har sina följder..
Här började larmet efter kl 1 när några idioter var på hemväg från stan. De stod utanför och gapade i över en timme. Någon hade också fått för sig att de skulle in i vårt trapphus - kanske var det nån av mina grannar - och bankade långa serier av slag mot porten. HÅrda. Otroligt att den höll - den är tämligen skranglig. 

Störningsjouren är nog ett av dom bättre sätten att komma åt festande grannar på.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Eller så kliver man upp en timme efter att det blivit tyst och drar i gång allt man har som väsnas. Slagborr är ett plus! Låt gärna hunden skälla och barnen dansa jenka i träskor i trapphuset.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Störningsjouren ska jag ta till i framtiden om de inte lyssnar när jag säger till. E inte heller så petig vanligtvis men hemma när ja ska sova vill jag ha lugn och ro.

Vi hade ett tvärtom problem i nya lägenheten ovanpå bodde en kvinna som var extremt ljudkänslig hon vaknade av vårat morgonstök vid 5-tiden, då hör det till saken att på den tiden började brorsan en timme tidigare på Fredagarna och det vaknade hon av men inte jag som befann mig i samma lägenhet som han! Som tur var flyttade hon efter ett tag, så nu är det lugnt, inga lappar i brevlådan och påpekanden om "kan ni vara tystare på morgonen?" när vi redan var så tysta vi kunde
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Är det extremt lyhört så kanske värden borde göra något åt saken?
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Det är nog lyhört men inte extremt… det är han som har en extrem bas :/
Tack i alla fall för att jag fick avreagera mej lite här