Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2235 ggr
Coturnix
0

Sockersubstitut

Lågkolhydratkostare sedan januari -09. Jag funderar över som det verkar mångas saknad efter socker och iver att hitta substitut för att kunna baka kakor och göra godis?

Själv är jag förvånad att redan efter några veckor inte ens tittade åt chokladkakorna vid kassorna. Mer retade mig på att allt godis och kakor upptog så mycket onödig plats i affären.

Tur för mig då. Kan man säga.
Men hur är det? Är jag ensam om att tycka att mycket nu smakar ovanligt sött fast det inte är socker i och att "godissuget" helt försvunnit?

[Pennylane1]
0

de flesta upplever det nog som du, men som vi är sociala varelser och just den sociala biten kan vara lite problematisk, kanske man vill  kunna bjuda på något som besökarna uppskattar men som även man själv kan äta, plus att smaken är olika!

finntroll
0

Som tur delar jag din erfarenhet, jag tycker att t ex dricksvattnet smakar sött Glad. Godis och bakverk har varit min stora svaghet hela livet men nu är det ingen svårighet att gå förbi dem eller lämna dem på kaffebordet, så också nu under helgen. Det som lockar mig är mörk choklad och bär och kolhydraterna i dem triggar tyvärr mitt sötsug och kan på det sättet vara lite besvärliga. Så för min del måste jag begränsa även dem till ett minimum.

Maja2
0

Man vänjer sig av med sött, och salt med för den delen. Jag har en sjukdom som gör att jag inte ska äta salt, och nu är jag så van att vara utan, att många saker smakar så himla salt så de går inte äta, hushållsost tex. Samma sak blir det ju när man vant sig av vid socker. Skönt när suget helt försvinner.

berndt
0

Jag har precis samma erfarenhet. jag känner också lika som #2….

och nu i påskas gick jag medvetet in för att äta chokladägg och lite memma… jag åt ganska mycket ägg… men konstigt nog verkar jag i dag kunna lämna bort dem utan större saknad, och jag tänkte att nej, nästa påsk nöjer jag mig med min vanliga 1-2 bitar mörk choklad (över 80 %) per dag, det blir väl c 6-8 gram kolhydrater, vilket är helt godtagbart per dag.

jag var antagligen ute ur fettdriften några dagar - även om jag inte kände något; skall bli intressant att se om det nu känns något när jag går in i ketos igen….

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

babybel
0

Jag har heller inget sötsug, det lilla jag hade innan försvann ganska snabbt och nu får jag nästan avsmak vid tanken på att smälla i mig en massa choklad osv. Men då har jag å andra sidan aldrig varit nån sockerråtta heller!

Har alltid föredragit stärkelse/fettfällan t ex chips, pizza, såser.

Men visst är det toppen att kunna sitta och titta på när andra äter en massa godis och efterrätter, och inte ens vilja smaka! Skrattande

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.