Rasar alla utom jag i vikt??
Hej
När jag läser de flesta inlägg står det att folk rasat i vikt den första tiden de börjat med LCHF och att folk bara går ner och går ner i vikt, viket ju är bra!
Men är det bara jag som inte gör det? Jag har bara hållt på i ca 1,5 vecka, men ändå.. Är det fler som har/hade detta problem som nybörjare?
Jag försöker passa mjölkprodukter, nötter osv, som jag har läst kan vara bovar. Jag tycker jag kämpar, men jag vill ju se resultat också!
Tack på förhand!

Nej JochM, det är inte bara du. Det fungerar så olika från person till person. Jag har gått ner de första 2-3 veckorna ett par kilo, blev jättelycklig sen stannade det. Sen gick det uppåt lite i taget. Sen slutade jag väga mig. Jag tror att det står stilla nu för kläderna sitter fortfarande ganska löst men jag blev mycket olycklig när det gick uppåt igen. Man får ge det mer tid helt enkelt.
Men visst är det härligt att gå utan att vara hungrig eller sugen stup i ett?! Lycka till!

Har du bara ätit lcf i 1,5 vecka tycker jag verkligen inte att du ska hoppa över mjölkprodukter. Som jag ser det ska dom inte ha någon som helst betydelse för dig så här i början!
Att bara hålla ner kolhydraterna är en bedrift i sig första tiden, skulle du sen efter x antal månader fastna så då först möjligtvis spekulera om det kan vara något i din kost som bromsar!
Jag äter massor av grädde,cremefraiche etc och skulle antagligen få mkt svårt med denna kost annars. Detta med mjölkprudukter verkar det som att mest kvinnorna här på forúmet har problem med
.
Så mitt tips till dig är bara att äta vad du vill och när du vill så länge du håller ner ditt kolydratsintag och följer listan över bra fetter (smör,animaliskt,grädde o.s.v)
jag, är kvinna..inte så lätt att veta :)
Men då kör jag på och får ta det som det är! det är väldigt svårt om man skulle utesluta mjölkprodukterna.
Tack för era svar!

Och tänk på att om du har skaffat dig övervikt så gick det inte särskilt fort. Det går inte mycket fortare att få bort den. Göm undan vågen några månader, den kommer inte att glädja dig på något sätt. Om du nödvändigtvis måste mäta, så använd ett måttband. Du kommer att märka resultat, men inte på en vecka eller två. Men om du har legat lågt på kolhydraterna och högt på fett, så lär du märka resultat inom några månader.
Som tur är så är inte LCHF en bantingsmetod som går ut på att rasa i vikt. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
En och en halv vecka är bara det första lilla myrsteget till en sundare och bättre hälsa med hjälp av LCHF. Ge det litet tid innan du börjar undra över utebliven viktnedgång… kanske 3 månader eller mer! Lycka till!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
Jag har ätit LCHF i 3-4 år utan att gå ner något. Har mått mkt bättre och sluppit sug men ingen viktnedgång. Sedan helt plötsligt satte det igång och har nu gått ner ca 23 kg sedan i somras - utan problem och utan sug eller hunger.
Jag är kvinna.
Säger som Jennix -. detta är ingen bantingsmetod (vad än Expressen och Aftonbladet skriver) utan ett sätt att äta för att må bra resten av livet.
Titta i nästan alla trådar så ser du att det är många som har samma tankar som du…

Det tar ungefär tre månader att anpassa en sockerdriven kropp till fettdrift. De flesta går ner under anpassningen, men inte alla.
Sten Sture
Tack för era svar!
Jag har aldrig haft lätt att gå ner i vikt hur jag än försökt, så varför skulle det vara lätt denna gången..! Livet är ju orättvist :) Få vara glad att jag är frisk i övrigt!
Jag ska ge det tid, jag får tänka på att jag inte matar min kropp med lightläsk, läsk, godis osv och hoppas att kroppen är snäll mot mig tillbaka och vill släppa ifrån sig några kilo så småningom :)
Tack #5 och #7, jag är lite trött på LCHF kallas för "bantning" det är ett hälsosamt sätt att leva på helt enkelt. Viktminskning är en bonus som de flesta med stor övervikt får just för att det är hälsosamt att inte ha alt för många extra kilon att dra runt.
Nej, du är långt ifrån ensam! Jag förlorade nog ca 1 kg vätska första veckorna. Sen stod vikten still i 3 mån och därefter började jag gå upp i vikt. Det var INTE mer muskler som så vackert påtalas här utan fett! Revbenen hamnade längre in och nu är jag nästan en hel byxstorlek större än vid LCHF-start.
Jag har nu gått över till GI-kost, fast kolhydratreducerad och fortfarande fullfeta produkter. Viktuppgången verkar ha stannat av och ev börjat leta sig neråt sakta, sakta. Men det är för tidigt att säga ännu.
Kanske ska tillägga att jag höll ut ytterligare 3 mån med LCHF (tot 6 mån) innan jag gick över till GI-inspirerad kost!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Håller med sussie. Många börjar kanske för att gå ner några kilo, men upptäcker snart alla andra hälsovinster och då kommer vikten lite mer i skymundan.
Själv gick jag ner ca 5 kilo i början, men nu har jag gått upp 3 av dem igen. Hoppas att det ska vända igen men skulle inte få för mig att sluta äta LCHF även om vikten står still.
Har ätit så här sen juli 2008 och nu äter hela min familj (man och 4 barn: 16,17,23 och 24 år) mer och mer naturlig mat typ LCHF.
Bara det är en vinst i sig
Jag går inte heller ner medan maken rasar, han retas med mig eftersom han inte frossar i fett som jag gör. Men jag är nöjd med att jag mår bra och inte går upp i vikt. Tids nog har kroppen vant sig. Det är så himla skönt att få äta gott och slippa vara hungrig.

Väg dig inte på några veckor, utan fokusera på andra förändringar så ska du se att du märker på byxorna att de snart sitter lite bättre. 

Jag började med lchf i slutet på januari…..händer inget med vikt eller måttband….Fast det är klart, min kropp har levt fettsnålt i
10 år. Jag kopplar på tålamodet och fortsätter i denna nya värld
!! Fast…popcorn tillåter jag mej varendaste fredag
……

Lägg av med popcorn och hitta fläsksvålar i stället. De finns bl.a. på Willys.

Jag går bara ner i vikt när jag är väldigt strikt (mellan 5 och 12 kolhydrater per dag). Kan tillägga att jag har en övervikt på ca 35 kg.
Jag är väldigt strikt med kolhydtarerna ca 5 g och har nu hört att jag ska gå upp till ca 20 g för att gå ner i vikt, stämmer detta?

Jag rasar visserligen men tickar ändå stadigt neråt något kilo i månaden vilket duger alldeles utmärkt för mig.
Håller mig under 20g kh/dag. Gör jag avsteg stannar fettminskningen av och jag lägger på mig ett par kilo vatten. När vattnet försvunnit efter någon vecka har den "riktiga" vikten stått still och jag kan återuppta projektet där jag var innan avsteget. Om jag gjorde avsteg varje vecka skulle jag med andra ord stå och stampa på samma vikt hela tiden, förutom vattenkilona som nätt och jämnt skulle hinna rinna av tills det var dags nästa gång.

#11 Thea
Jag minns att du var så positiv i början. Tråkigt att det inte fungerade. Typ samma här, med 1 års test av ordinär LCHF-modell - blev mycket snopen över nollresultatet.
Förstår dig. Stillastående vikt och därpå viktuppgång. Självklart inte roligt. Lycka till med GI-kosten!
Men #7 Monsun,
det var inte dåligt. Flera år och så plötsligt viktmässigt gensvar. Kan kroppsläkningsfunktionen ta så lång tid? Eller om det är annan orsak. Fantastiskt i alla fall. Gjorde du någon ändring, eller blev det bara så där?

Jag smakade fläsksvålar av min kompis…."rynk på näsan"
Men det finns ingen smak….
Positivt att det var knastrigt…kanske går att dippa i creme fraiche…. Finns det fler alternativ till mina älskade popcorn ?? 

#21 Det finns ju flera olika märken som oftast smakar lite olika. Sen kanske fläsksvåls smaken inte är för alla.
birma: Ja, jag var översvallande positiv i början! Blev piggare, av med "paltkoman", tappade i vikt i början mm. När detta sen vände till en negativ spiral blev livet tungt.
Just nu känns det positivt med GI-kost, men det kan ju vända det också….
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Nu har jag ätit morötter med dip, istället för popcorn
.
Ingen saknad!! Fast det luktar gott…ungarna poppar…..men inget sug…Konstigt, men skönt !!

#24 Morötter? Hur mycket då? Har du koll på hur mycket kolhydrater det blir? De flesta av oss kan ju inte äta såna tyvärr…

Hoppsan….tja….dippade & tuggade på…..
…..
Tänkte; bättre än popcorn…….
Jag har just börjat också men har än så länge inte sett någon nedgång snarare så har jag ökat lite i vikt.
Tänker ge det lite mer tid men jag vill inte gå upp mera så vi får se om några veckor till vad som hänt.
Man är i alla fall mindre sötsugen på dagarna och kvällarna och det är ju positivt.
man kanske ska hitta en medelväg som passar just mig som sagt var om några månader…