Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 6031 ggr
Ninjisen
0

Ny här

Hej hej, Ninja heter jag och jag har precis börjat äta kolhydratsnål mat, men en stooor omställning så jag hoppas jag kan få lite råd och tips av er här inne Glad

Jag har alltid varit den stora flickan, lite över medelgränsen.. Men nu börjar det gå helt åt fel håll. Har en dotter på 7 månader och jag väger mer nu än jag gjorde innan jag blev gravid… Många kilon mer… Börjar bli desperat nu inför sommaren, vill inte gå runt och bära på 20 kilos övervikt.

Väger 87 kilo… Vill ner till 65… Suck…
Har försökt alla möjliga bantningspiller, pulver, dieter, sluta äta, tränat… Inget hjälper.. Det enda jag faktiskt gick ner med va cambridge metoden… Men den är både tuff och dyr.

Jag har satt en lista på kylen med + och - som betyder att + där får jag äta det som står och - inte… Allt nerskrivet från internet, kolhydratsnåla sidor Glad
Har gjort ett försök innan som gick bra nån vecka, men sedan tog godissuget över och jag släppte allt. Men under den veckan mådde jag faktiskt väldigt bra, det va skönt att sluta äta bröd.. pasta.. som gör en så jobbigt mätt…

Nä nu ska jag ta och läsa igenom lite trådar, ska bli kul!

Monsun
0

Välkommen Ninjisen!

Kul att du har hittat hit! Jag tycker att det är ett jättebra forum det här - man får massor med tips, hjälp och inspiration.

Några tips (jag har ätit så här i ca 4 år och gått ner 22 kg) dock:

1) Se inte LCHF som en (snabb) bantningsmetod. jag vet att media beskriver det så, men det är inte det. Det är ett sätt att äta för att vara frisk och må bra. Vi är många som det tar låååång tid för innan kroppen har kommit i balans efter all jojobantning - och därmed innan vi går ner i vikt. För mig tog det nästan 3 år innan jag hade hittat MITT sätt att äta på.

SÅ om du ser detta som enbart ett sätt att gå ner i vikt till sommaren, är det risk att du blir besviken och slutar…

2) Gå inte ut för häftigt och strikt. Återigen kan abstinensen från socker och kolhydrater bli så tuff så att du stupar, dvs suget efter socker blir för stort.

Kanske är det bättre att göra en mjuk övergång (te.x börja med att äta en LCHF frukost i en vecka eller två och då äta vanlig lunch och middag, sedan byta ut lunchen osv)

3) var beredd på att i vilket fall som helst kan du få ordentliga "övergångsbesvär" som är helt naturliga men annorlunda. Trötthet, seghet, svårt att tänka, sug m.m.

Sist men inte minst! Än en gång lycka till och välkommen hit!

greensis
0

Hej och välkommen.

Jag satt i din sits 2006 - min yngsta är född i mars och när de väl släppte ut mig från BB (min hälsa, inte gnuffens, lång historia) sa jag att Nu Räcker Det.

Det tog 13 månader från 86 till 61,5kg - då var de första 3 månaderna på vanlig "äta mindre av allt och skippa godis/läsk/kakor" och resten av LCHF i någon form. Men jag tränade från lite till mer och mer, och hade dessutom inte så bråttom. Jag märkte ju att jag krympte så jag hade inte några fasta exakta mål eller en tidplan.

Så mitt tips är: Släpp tanken på 20kg till sommaren. Börja lite lagom med LCHF så att du får in tänket (du har ju ett lilltroll, det är krävande nog!). Det är viktigare att du får in en hygglo rutin som fungerar i din vardag än att du är 100% strikt renlärig i början. Annars kan det bli upp som en sol och ned som en…

Fabricati diem, pvnc!

Maggan71
0

Välkommen hit! En bra idé med + och - på kylen. Skrattande

Lycka till!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

elize-l
0

Välkommen och lycka till =)

ella55
0

Välkommen Glad

thehobbit
0

Välkommen och lycka till!

Margareta
0

Välkommen och lycka till från mig också!

Numer pensionär i Nynäshamn

Ninjisen
0

#1 Åh tack för dina tips, det ska jag ta åt mig av… Jag tror också att jag får göra en mjuk övergång, kanske börja med att slopa pastan och brödet eller så… Hmm… Läst i detta forum och det finns ju massa olika recept på mat som inte alls verkar så krångligt…

Tack så mkt, tror att jag ska trivas på denna sidan!! Glad

Ninjisen
0

#2 Ja det lät lite dumt det jag skrev, jag menar absolut inte att jag ska gå ner alla 20 till sommaren, det måste ju vara helt stört omöjligt… Men iaf bryta mitt ätmönster som det är nu och komma in i rätt bana för en mjuk och långsam viktnedgång och en normal relation till maten, det jag saknar nu…

Tack för välkomnandet Glad Tror jag ska trivas här!

Ninjisen
0

Tack till er alla Glad

jejjja
0

Välkommen hit

JochM
0

Hej!

Jag har också i princip provat alla dieter och kurer som finns. Nu ska jag o min sambo prova detta. Jag väger nästan som du 84 kg och vill också ner till 65!

Min sambo har problem med sin mage så jag hoppas att denna kost kan rätta till det, för läkarna hittar inget fel, säger att det är IBS…tar väl till med det när de inte hittar ngt annat…

Pepp pepp till oss! Kylskåpslappar var en toppenidé!

Ninjisen
0

#12 Ja men då sitter vi i princip samma båt ju… Lika många kilo ungefär som ska ner! Va roligt Skrattande Har du precis börjat med detta?

Maia
0

Välkommen och lycka till säger jag också!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Magica1970
0

Välkommen hit! Jag mjukstartade första vecken och drog sedan igång fullt ut. Står du ut med övergångsbesvären så är det värsta över ganska snabbt. Men som sagt, du ska stå ut med det samtidigt som du är mamma till den lilla.

Zepp
0

Välkommen!

Jag mjukstartade.. det var minsan inte lätt alal gånger att fatta vart dom smugit ner alla kolhydrater i maten!

Det blev en chock när man började läsa ALLA innehållsförteckningar!

Fördelen med att mjukstarta är att inte behöver lösa alla problem redan innan de har inträffat.. men man kan fundera på hur man löser det nästa gång det inträffar i stället!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ninjisen
0

#16 Tack!

Ja jag blev väldigt förvånad när jag kollade innehållet på en del livsmedel.. Framförallt frukt, hur mkt kolhydrater det egentligen innehåller… Det trodde jag ju aldrig!

Zepp
0

Här får du en tabell av mig!

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#

Spara den som favo!

Klicka på kolhydrater så ställer tabellen om sig.. du ser att det finns det du kan äta stora lass utav utan nämvärda mängder kolisar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ninjisen
0

#18 Oj men den va ju jättebra, tack så mkt!
Så tråkigt att frukt har så mkt kolhydrater, såg att banna tex nästan va i topp….. Konstigt Glad Man har ju alltid fått lära sig i skolan att frukt o grönt är det bästa…

Babz
0

#19 - det är inte allt man fått lära sig i skolan som är rätt och riktigt… Flört

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

JochM
0

Ja, jag börjar idag (måndag) Men började med en LCHF-middag igår.

Ninjisen
0

#21 Va roligt, hoppas det går bra för dig! Jag ska börja trappa ner nu i dagarna men har planerat att följa LCHF dieten riktigt med start den 1 April… Sen vägning varje 1 i månaden.. Hoppas hoppas att det ska funka..

Maja2
0

#22 Jag tror att du gör helt rätt - harvar runt här på forum och läser, tar reda på, lär dig, innan du sätter igång för fullt. Är man bra förberedd tror jag att det går bättre. Dessutom hinner du lära känna många här på forum, så du har ett bra nät omkring dig. Vi finns ju alltid här vet du Skrattande

Ninjisen
0

#23 Jaa, det är lite så jag tänkte… Efter åratal av misslyckade försök att gå ner i vikt med antagligen brist på information, och motivation.. Så tänkte jag att jag skulle planera det här noga och verkligen snappa upp massa information om detta först, jag känner ju knappt till det..

Men igår satt jag i många timmar och sökte infortamtion, besökte hundratals olika sidor.. Så nu har jag lite mer kött på benen tror jag.
Tycker det här forumet är så bra, alla verkar så snälla och peppa varann… Glad att jag hittade hit! Glad

JochM
0

Ja, det finns så mycket att läsa! Ska bli roligt att se hur det går både för dig och mig! Lycka till :)

Ninjisen
0

Vi måste ju öppna en tråd och skriva om vad vi äter och hur det går för oss ju Glad

Calmare
0

Välkommen! Glad

Ninjisen
0

Tack så mkt Glad

Jea59
0

Välkommen hit o Lycka till

JochM
0

javisst!

magma
0

Välkommen hit!!Glad

Ninjisen
0

Tack så mkt alla, va snälla ni är Glad

JochM
0

Fjärde dagen för mig nu och det går bra tycker jag..hur går det för dig?

Ninjisen
0

Jag började 1 April… Satte datumet 2 veckor i förväg så att jag skulle förbereda mig mentalt.. Blev iof mkt onyttigt men…
Så detta är min 3 dag idag… Och jaa det går bra, inte ätit några kolhydrater.. Eller ja lite grann… Typ i några nötter jag åt igår.. Men jag känner mig så hungrig, är hungrig på kvällarna… Men då äter jag bara lite mer, men då sånt som vi får…

Hur går det för dig?? Känns allt bra? Glad

JochM
0

Jag är inne på min tredje vecka och allt går bra utom viktnedgången…

Jag mår inte dåligt av maten och sötsuget är borta men jag vill ju gå ner i vikt, så jag är lite besviken..ska ge det några veckor till sen kommer jag nog göra en egen variant där jag får äta lite mer kolhydrater. Vi får se vad som händer.

Du ska inte gå hungrig, då får du äta mer och famförallt mer fett.

Lycka till!

Magica1970
0

#35 Ser du lchf som en quick fix så är du lite snett på det. Tre veckor är ingen tid alls och att du mår bra och slipper sötsuget är ju kanonbra!

JochM
0

Ja, jag vet att det inte är någon bantningsmetod, men det är inte för inte att jag blir lite avundsjuk på dem som går ner 5-10 kg eller mer med denna metod!

Ja, jag är glad att slippa sötsug :)

Jag ska ge det mer tid!

Magica1970
0

#37 5-10 kg händer knappast på tre veckor för någon :)

JochM
0

Nej, jag menade så klart inte 10 kg på tre veckor! Men jag har läst att vissa har gått ner runt 5 kg på kanske 2 månader. Jag hade nöjt mig att gå ner något under veckorna, vilket tyvärr inte har hänt.

Magica1970
0

#39 Stress kan vara din värsta fiende när det gäller att gå ner i vikt. Fokusera på hälsan så kommer vikten så småningom.

Greddelin
0

Jag "ska" egentligen bara väga mej på helgerna (för att inte bli hysterisk när vågen hoppar upp ena dan och ner andra och sen upp igen) men jag smygvägde mej redan igår och då visade vågen på -4,9 kg sen starten för två månader sedan. Då förlorade jag tre kg de första två, tre veckorna och sen hände just ingenting.

Jag har fuskat lite och jag tror att min kropp är lite avvaktande och undrar vad jag håller på med. Enligt Skaldeman ska man då ösa på med fett så kroppen får veta att det inte råder svält och att det är ok att förbränna fett, så jag har försökt ta fasta på det den senaste veckan. Och mycket riktigt, med mer fett började vikten röra sig neråt! Men jag hade ca 45-50 kilos övervikt från början, så det finns en del att ta av…

Önskar dej lycka till med viktminskningen! Det är fan så mycket trevligare med goda biffar än cambridgesoppor om jag får säga det själv. Oskyldig

Aliki
0

Bra sida…Tack zepp!!   (#18) Du är en klippa!

Babz
0

#39 - Pröva att inte väga dig alls på ett tag, mät istället, en gång i veckan. Det kan minska stressen som #40 pratar om.

Jag vill inte avskräcka dig, eller så, men jag har stått still i vikt i låååånga perioder. Har hållit på i 3 år och har iofs tappat ca 15 kg, men ibland har det känts väldigt segt. Ja, det jag vill ha sagt, egentligen, är väl: Håll ut!  Och, lycka till!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Jea59
0

hEJ  väg er inte utan kolla på måttbandet i stället så blir ni inte så besvikna

Ninjisen
0

#35 Men va tråkigt att du inte gått ner än, jag har inte vågat ställa mig  på vägen än, har iof bara ätit såhär i 5 dagar så det är nog inte mkt som är förändrat… Jag gillar kosten men är bara så törstig jämt…
Kanske är inbildning, jag vet inte Glad

Agyr07
0

Lycka till!