Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 4011 ggr
godivaex
0

Vilket fett/olja?

Hej,

Jag undrar lite över de olika fetterna som diskuteras här. Som jag fattat det så ska man inte äta för mycket vegetabiliska fetter för att de innehåller/kan innehålla för mycket Omega 3 (rätta mig om jag har fel). Animaliskt fett är bara bra och nyttigt.

Men vilken sort (oliv-, raps-, solros-, mat-, jordnöts- mfl. olja) ska man köpa, som är "bäst" att äta?

Red gärna ut fettdjungeln för mig tack!

mikaelj
0

Människor omvandlar ALA (vegetabiliskt omega 3) till DHA & EPA i väldigt liten utsträckning, vilket effektivt gör att n6:n3-kvoten sjunker rejält.  Därför blir även oljor som rapsolja med en kvot 2:1 (rekommenderad) i verkligheten sisådär 200:1.

Alla vegetabiliska oljor är således därför av ondo.

godivaex
1

Ursäkta, men: -Va? Var det svenska det där? Translation, please!  Förvånad Flört

mikaelj
0

Det finns olika sorters omega 3 (lite handviftande, men jag har inte läst på om detaljer). Människor behöver specifikt fettsyror som kallas för DHA och EPA. Omega 3 är en grupp fettsyror, kan man enkelt säga, där längden på kolkedjorna avgör vilken sort.

ALA (linolsyra, t.ex. i linfröolja) är vad som finns i växter. Men! De är för korta, så kroppen måste förlänga dem till DHA och EPA-fettsyror. Tyvärr är detta väldigt ineffektivt, och det mesta kan inte göras om.

Omega 3, 6 och 9 är fleromättade fettsyror. Livsnödvändiga. I rätt mängd! Omega 6 i för hög mängd är inflammatoriskt. Därför måste man balansera med omega 3. Rätt mängd är två delar omega 6 till en del omega 3.

I rapsoljan har du rätt mängd, om du är en fågel. Vi är tyvärr inte fåglar, så i praktiken blir det 200:1, eftersom vi inte kan tillgodogöra oss linolsyra.  Onyttigt för oss, med andra ord.

Var det mer lättförståeligt? Om inte, säg till vilken bit som verkade krånglig.

Wildrat
0

I vegetabiliska oljor är det mest omega 6 inte omega 3. Oliv, raps och macademiaolja är ok oljor att använda ibland.

HakanKrakan
0

Håller inte med om att ala ska vara dåligt.

Udo Erasmus kan det här med fett, kanske mer än någon annan(rekommenderar boken Fats that Heal Fats That Kill),

Lite intressant om fett

Pasi
0

Bara litet påpekande - omega9 är enkelomättade fettsyror (förutom 20:3 (n-9)), som visserligen är livsnödvändiga men inte essentiella då kroppen själv kan tillverka det. Så låt dig inte förvirras av omega9.Flört
Och ett litet tillägg - Kokosolja är en utmärkt vegolja.

Wildrat
0

#6 Glömde den Förvånad. Tror inte jag riktigt räknar den som vegetabilisk olja, den är för nyttig för det Obestämd…

godivaex
0

Hej igen, tack för era svar. Här kommer efter lite efterforskningar på nätet några påståenden (för den som orkar läsa, det vart långt!): Säg till om jag fattat fel.

• Vi behöver omega-6 (2/3) och omega-3 (1/3) för att få fullgod fettdos?

• Både O-3 och 6 är fleromättade essentiella fettsyror?

• Om Omega-6: Omega 6 får vi i oss genom att äta bl.a. majs- och solrosolja FINELI-länk (Stämmer det?) I O-6 finns bl.a. GLA (jättenattljusolja) som rekommenderas för PMS-besvär.

• Överintag av Omega-6:

1. Wikipedia - "Överintag av omega 6-fettsyror kan ge allvarliga hälsoeffekter och kraftigt bidra till kardiovaskulär sjukdom. Många moderna livsmedel såsom exempelvis margariner och matoljor har en ogynnsam balans mellan omega 3-fettsyror och omega 6-fettsyror."
  2. SLV: "Kvoten mellan omega-6- och omega-3-fettsyror i kosten har förts fram som en möjlig faktor för risken att utveckla olika sjukdomar som t.ex. hjärt-kärlsjukdomar och inflammatoriska tillstånd. En hög kvot, i storleksordningen 10:1 eller över, skulle vara förenad med ökad risk, medan kvoter omkring 5:1 eller lägre skulle vara förenad med minskad risk. Betydelsen av förhållandet mellan omega-6- och omega-3-fettsyror för sjukdomsrisk är dock kontroversiell. Dels är det inte alltid klart vilka fettsyror som ska räknas in i kvoten och dels är det oklart i vilken utsträckning det absoluta intaget av de olika fettsyrorna påverkar omsättning och inlagring i vävnaderna. Djurstudier visar att kvoten mellan linol- och alfa-linolensyra i dieten påverkar omvandlingen till långa fettsyror även om det absoluta intaget varierar. Kontrollerade försök på människa har inte kunnat påvisa detta, utan pekar på att det absoluta intaget är av större betydelse än kvoten."
  • **Om omega-3:
    **
  1. Innehåller bl.a. kortkedjad fettsyra (ALA) som finns i  rapsolja, valnötter, linfröolja. Men då enligt MikaelJ så är dessa svårare att ta upp i rätt mängd i kroppen. (Rätt?)
  2. Innehåller även långkedjade fettsyror (EPA och DHA) och finns mest i fisk.
  • Naturbeteskött innehåller naturligt Omega-6 och Omega-3. Vanligt uppfött kött innehåller inte Omega-3 (?)

• Den allmänna hållningen här på KIF verkar vara: Det vi bör äta ät animaliskt fett (O-6) och helst kött från gräsbetande djur som då även innehåller O-3. Vi bör även äta fisk (O-3). Diverse oljor kan vi också äta men i mindre mängder?

1. Detta är i mångt och mycke motsatt till vad SLV tycker dels om animaliskt fett och dels om naturbetskötts fördelar: "Konsekvent utfodring med vall och hö, som t.ex. vid ekologisk produktion kan ge en högre halt av omega-3-fettsyror, men den kvantitativa betydelsen för det totala intaget av omega-3-fettsyror är mycket liten. Som exempel kan nämnas att ett glas "vanlig" mellanmjölk ger 0,02 gram alfa-linolensyra, medan ett glas mellanmjölk från ekologiskt utfodrade kor som fått i huvudsak vall och hö möjligen kan ge i storleksordningen 0,03 gram. Som jämförelse kan nämnas att en tesked rapsolja ger 0,5 gram och lättmargarin till två smörgåsar ger 0,1-0,2 gram alfa-linolensyra. En portion odlad lax (125 g) ger omkring 3 gram långa omega-3-fettsyror (EPA, DPA och DHA), medan en portion mager fisk som t.ex. torsk ger omkring 0,3 gram långa omega-3-fettsyror."

Piew! Det vart långt det här! Hittar ni några felaktigheter och har jag blivit galen som sitter en måndagkväll och håller på med sånt här?

Pasi
0

#8 SLV skall du knappast bry dig om då de verkar bo i en värld som skapades på 50-talet och där A Keys var härskare (och knappast vet skillnaden på animaliskt och vegomega).Flört

Omega 6 bör om möjligt minimeras….likaså veg-omega 3 då dessa ökar risken för cancer och förbrukar våra enzym för fettsyraomvandling. Även om man minimerar omega6intaget så får man tillräckligt, eller mer än tillräckligt.
Minimerat omega6intag gör att kroppen kan tillgodogöra sig omega3 bättre (även vegomega3, men långt ifrån lika bra som animaliskt), och gör troligen att man klarar sig med betydligt mindre doser omega3.

Även kosten vi äter påverkar hur kroppen omvandlar och använder fettsyrorna. En kost som håller insulinet lågt gynnar den viktiga omvandlingen av omega3fettsyrorna samtidigt som "snälla" prostaglandiner produceras i större utsträckning av omega6fettet.

Pasi
0

#8 Svar på dina frågor/påståenden:
omega3  1 - Studier visar, som mikael säger, att endast mellan 0,2 och 20% av veg-omega3 kan omvandlas till EPA. Den viktiga omvandlingen till DHA (det kanske enda essentiella omega3fettsyran) blir alltid väldigt lidande….varför vet man inte.
Fråga 2 - Stämmer ganska bra!

Omega 6 får vi i oss från nästan allt vi äter.
För stora doser omega 6 ökar inte bara inflammation och oxidativ stress utan sänker även immunförsvaret.

#5 Jag har bildat mig en uppfattning i detta ämne genom att läsa studier och artiklar i ämnet och håller inte med Udo för fem öre om de vegetabilska fetterna (undrar ibland vilka studier han läser och om han utesluter en massa viktiga studier för att de går emot hans övertygelse/affärsidé).
Veg-omega3 har inte samma effekt (minskar inte risken) på hjärtkärlsjukdomar som EPA och HCA har….ändå verkar han jämställa dem!? Jag tror att en studie visade på minskad risk, men det resultatet har inte kunnat reproduceras….mao är effekten ytterst liten eller ingen alls.
Han tar heller inte upp att både vegetabiliskt omega 6 och 3 ökar cancerfrekvensen enligt artikel (om metastudie) som jag tidigare länkat till flera gånger.
Tänker därför inte kasta ut pengar på att köpa varken hans rapsolja, hampolja eller bok.:-)

#7 Hehe :-D

marcus73
0

Fleromättade fetter är känsliga för värme, syre och ljus (det bildas skadliga ämnen). Därför är det en dålig idé att pressa oljor. Det är bättre att äta ex. oliverna som dom är.

HakanKrakan
0

"Tänker därför inte kasta ut pengar på att köpa varken hans rapsolja, hampolja eller bok.:-)"

Jag tvingar dig varken att köpa hans oljor eller böcker eller hans gammla kalsongerGlad

Vad jag vet säljs ingen rapsolja av honom?

Visst är det en affärside, precis som din köttbils ide :-)

"Han tar heller inte upp att både vegetabiliskt omega 6 och 3 ökar cancerfrekvensen enligt artikel (om metastudie) som jag tidigare länkat till flera gånger." Vet du vad, skriv ett brev till honom och klaga Glad.

Feromättade fetter som är förstörda (oxiderade) är ingen höjdare, det har visat sig uppenbart. Men när man gjorde dessa studier med ala och cancer hur var det då med balansen mot omega 6?

Och hur var balansen mellan omega 3 och 6 när man såg sambandet mellan omega 6 och cancer? 

Och hade man koll på hur bra skick fetterna var man stoppade i sig dvs icke förstörda fetter(mer eller mindre förstörda)?

Eller spelar det ingen roll, är det cancerogent oavsett, eller har balansen och oxidationen en större roll, eller är det bara mängden eller är det kombinationen av oxidation och balans och mängd?

Ok, en sak är iallafall helt säkert, vi har helt olika uppfattningar Glad

finntroll
0

Glöm inte kokosoljan

Aniara4
0

Jag skippar oljorna nästan helt, för enkelhetens skull, och käkar smör och kokosfett. Och en kapsel fiskolja om dagen. Det får duga!

Hanveden
0

#14 Hoppas du har hittat det ekologiska smöret.

Jenny Reimers skriver i sin skrift: Maten vi borde äta som håller oss normalviktiga och vid god hälsa i hela långa livet. (Finns att ladda ner från nätet men är på 120 sidor.) Tror det finns länk här på kif.

Helst skulle man vilja köpa smör från fädbodar för att få optimalt fett.

Med LCHF hälsning  Cool .

starhawk
0

Dom vegetabiliska oljorna är verkligen sjukdomsframkallande, tidigare var jag förkyld 8-10 gånger om året, sen jag skippade alla vegetabiliska oljor har det gått ner till nästan noll, två gånger förra året och en gång hittills i år

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

mikaelj
0

Nä, det är bara som du tror. Egentligen lever du på lånad luft och kommer snart gå sönder i en hjärt-kärlsjukdom. Du kanske är mindre förkyld nu, men du dör 20 år i förtid av att dina blodkärl proppar igen av allt mättat fett…

Gå till valfri VC och fråga. Läkare kan väl inte ha fel, som har studerat i sex år?

*bitter*

Pasi
0

#12 Man har inte tittat på balansen utan bara på intag och konstaterat att ökat intag av vegetabiliskt omega 3 och 6 ger ökad cancerfrekvens.
Detta är fullt logiskt (lättoxiderade fetter som lätt sprider fria radikaler) och jag skrev om detta långt innan jag sprang på dessa studier….så jag blev inte förvånad. Lika logiskt som att torr ved brinner lättare än blöt!Flört
Udo skriver att överintag av fleromättade essentiella fetter inte följs av några biverkningar eller risker. Undrar hur han kunnat missa så mycket studier och annat som just jag råkar ha sett!?

Lisabet
0

Hmm, men jag som inte tål smör, (och mår illa av mer än liiite kokosfett), vad är bäst att ta i stället? Det är svårt att få tag på talg och fett nötkött, eller annat än gris. Använder en del olivolja.

Av två onda ting, är det inte bättre med olivolja än lite fett över huvud taget?

mikaelj
0

Tål du ghee?

Lisabet
0

#20 Vet inte, har inte sett till något, och att beställa en hink när man är osäker vill jag inte heller. Funkade det vore det bra. Tänkte tillverka själv ett tag, men vågar inte, eftersom jag blir så dålig av andra mjölkprodukter. Tror inte att alla proteiner är borta, tyvärr.

Liva
0

Jag tycker det här är väldigt intressant med omega-fettaerna. Ni skriver några stycken om ALA - är det Alpha Lipoic Acid ni menar då? Har ni några kunskaper om hur det här ämnet påverkar kroppen? Är det bra eller dåligt? Jag undrar för att jag äter sådana (ALA) kapslar som jag får på recept.

???

Liva
0

Nu har jag läst den här tråden upprepade gånger och känner mig förvirrad. Hur är det egentligen med ALA? Är det någon som faktiskt vet? Jag blir lite orolig för de kapslarna jag tar kanske gör mig sämre istället……Obestämd

Pasi
0

#22 Nä, mikaelj menade alfa-linolenic acid, dvs vegetabiliskt omega 3.

Omegafetterna

Kneten
0

#23 Som sagt tidigare, Skriv ut och läs Överläkare Jenny Reimers bok: http://www.primavi.se/maten.pdf

Mycket lärorik.

Den bästa omega3 oljan fås (i vårat samhälle) från vildfångad fet fisk (lax, makrill) ej odlad, ekologiska ägg har en del omega3, kött från gräsbetande djur.

Enligt Jenny försvinner de goda egenskaperna i omega3 oljan, då den pressas ur fisken, samt att den oxideras exremt lätt.

Nån som vet mer om detta?

Jag tar själv en tesked fisk olja om dagen, men vet inte riktigt efter att ha läst Jennys bok.

cacao
0

Jag som gör hemlagad majonäs då? är det ok med rapsolja eller vad finns det för alternativ?

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Liva
0

#24. Tack. Det låter ju väldigt lika,  ska försöka hitta mer info.

Cissit
0

Intressant tråd. Lisabet vart bor du? Här finns det ister på paket vid de andra fetterna (låg brevid kokosfettet), tittade sist jag var och handlade(på ica maxi). Jag bor iofs i utkanten av storstan så det kanske är rätt ok utbud här :) Men du…de flesta handlare brukar kunna ta hem sådant som de inte normalt sett har om man frågar! Säg att du är allergisk mot smör så är de säkert extra hjälpsamma :)

Annars kan du ju alltid göra som man gjorde förr, ta reda på stekflott från fläsk osv och spara i en burk och återanvända :)

Kneten
0

#26 Jag gör också hemlagad majonäs med rapsolja, som jag har till ägghacket varje morgon.

Fick tips av Skaldeman att prova 1/3 kokosfett 1/3 sesamolja 1/3 neutral olivolja.

Smakade inge vidare.

Vet inte riktigt hur man skall göra.

odezza
0

#26 Hemlagad majonnäs är ju bättre än köpt, man slipper ju tillsatserna.

Många föredrar ju att använda rapsoljan till egen hemgjord majjo, då olivoljan ger en speciell smak (och färg)…

Jag tror att man kan använda rapsoljan till majjon, om man vill, eftersom man antagligen inte använder majjo som huvudsaklig ingrediens i matlagningen, utan mer som ett tillbehör… alternativet är ju att slopa majjo helt, annars…

"still lost in space and time"

Kneten
0

#30 Ja, jag försöker tänka så jag också. Det blir ju inga jättemängder totalt sett och gör man det mesta själv, blir det ju minimalt med tillsatser.

Jag försöker få i mig högkvalitativ omega3 i den andra vågskålen.

odezza
0

# 31 Allt handlar ju om att sila myggen, och skjuta elefanterna, som Margareta brukar säga… Flört

Äter man bra sammansatt LCHF-kost för övrigt, och har lite rapsolja i majjon, och lite olivolja till salladen, så tror jag inte man behöver bekymra sig så mycket…

"Felet" uppstår ju om man tror på myten om det "farliga" mättade fettet, och försöker få upp fetthalten i kosten enbart med hjälp av "nyttiga, fleromättade" matoljor. Men det tror jag väl knappast att någon, som är någorlunda påläst om LCHF, gör.

"still lost in space and time"

Liva
0

Är det ingen som längtar efter att skriva en sammanfattning om de här olika fetterna samt omega 3 och omega 6 som är lätt att förstå och med källor?

Det vore väl bra ? Glad

Fruzoo
0

Detta är så förvirrande, Obestämd jag har i fyra veckors tid nu försökt sätta mig in i fetternas värld, så jag hakar på föregående skrivare att uppmana till en liten bra "fett skola".

Jag har själv ätit linfröolja i ett par års tid en matsked om dagen. Tycker att jag blivit mycket bättre i min värk och jag har betydligt mindre mensvärk med kramper i underliv.

Skulle den förbättringen bara sitta i huvudet? eftersom vad jag förstår så tillgodoser sig inte vår kropp linfröoljans omega 3 till fullo?

Babz
0

#19 - har du provat ister? Ghee kan du annars göra själv, genom att värma smör, så det smälter och försiktigt ta bort smöroljan (ghee) som flyter uppepå den vitaktiga vatten/saltblandningen.

#26 - ghee (smörfett) borde väl funka i majjo?

#34 - linfröoljan är för kortkedjig för att vi ska kunna tillgodogöra oss annat än en liten del av den. Du kanske har ätit bra mat i övrigt under det här året?

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Anders-S
0

Jag tycker det är enkelt!  Ät vildfångad fet fisk! Dock ej från Östersjön. Så ofta som möjligt. Gärna som förrätt till alla måltider.

Gör bearnaise på ekologiskt smör istället för majonäs med olja.

Undvik grisfett från felaktigt uppfödda svin och charkuteriprodukter.

Välj ekologiska mejeriprodukter och/eller gammaldags mjölk.

psp04msa
0

Intressant tråd!

Är inte så jätteinsatt i det här med fetter så det blir lite förvirrande med alla inlägg så en sammanfattning av någon som är insatt hade uppskattats.

Själv har jag tidigare gått på det mättade fettet i innehållsförteckningen på varorna. Får kanske tänka om men jag blir lite ambivalent när informationen jag får ger dubbla budskap. 

I LCHF-foldern står det att majonnäs, olivolja och rapsolja är något man kan äta (samma kolumn som den nyttigaste maten). Jag har nyligen inhandlat kokosfett då andra härinne proklamerar för dess nyttoeffekter (92% mättat fett!) men den är ju också vegetabilisk.

Får här andra rön om att dessa vegetabiliska fetter är sämre  då min kropp inte kan tillgodogöra sig dess omega 3-fetter så det bästa är att helt gå över till smör (iaf som tilläg till det naturliga djurfett jag får i mig).

Hmmmmmmm………….

Micke

Normal people worry me!

mikaelj
0

Mättat och enkelomättat fett är neutralt, omega 6 och 3 är essentiellt men skall intas i förhållandet (ungefär) 2:1, vilket du inte får om du äter massa växtfetter som bara består av omega 6. Linfröolja och andra veg. källor till omega 3 består av kortkedjigt omega 3 som kroppen inte kan tillgodogöra sig och räknas inte. Gräsbetat kött, utegående äggmaskiner och fisk innehåller omega 3.

Kokosfett (olja i >25C) är mestadels mättat fett, och består dessutom av korta mättade kedjor, MCT-fett, som är nyttigt eftersom hrrm hrm *mummel*

psp04msa
0

Visst är det rörigt!??

För att röra till det lite till så är ju, som tidigare nämnts, Omega 3, 6 och 9 fleromättade (varav 3:an är eftertraktad och svårtillgänglig för kroppen hos det vegetabiliska fettet). Hur går det isf ihop med att smör ska vara så nyttigt som innehåller nästan bara mättat fett och kokosfett ännu mer av detta mättade fettet (båda har obetydliga mängder fleromättat (och  enkelomättat) fett och därmed nästan inga omega 3 fetter)?

Vetgirig nykomling. Oskyldig

Micke

Normal people worry me!

mikaelj
0

psp04msa,

För att mättat och enkelomättat fett är neutralt, till skillnad från margarin och växtolja som innehåller jättemycket omega 6 som inte alls är neutralt.

psp04msa
0

Aha! Skrattande Liljeholmens aktier gick upp!

Ej onyttigt/skadligt (till skillnad från nyttigt, även om det ger bra energi)!

Tack för ditt gedigna engagemang!

Micke

Normal people worry me!

mikaelj
0

Fleromättatt fett är inte nyttigt, utan essentiellt, eftersom kroppen inte själv kan tillverka det av kolhydrater och protein.

psp04msa
0

Jag utgick (otydligt) från omättat fett.

Micke

Normal people worry me!

Pasi
0

#39 Ett litet påpekande - omega 9 nämns ofta i samband med de andra omegafettsyrorna pga kommersiella skäl vilket får många att tro att det är en essentiell fettsyra och dessutom fleromättad, men så är inte fallet (är en ickeessentiell enkelomättad fettsyra).:-)

psp04msa
0

Hittade en lättförstålig sammanfattning av hur fleromättade fetter fungerar av en professor i kemisk miljövetenskap, Chalmers

Undrar om han är LCHF:are?

http://pagina.se/filer/becel.pdf

eller….

http://www.2000taletsvetenskap.nu/nyheter/becel.htm

Micke

Normal people worry me!