Vaniljpulver
Efter mycket detektivarbete har jag äntligen hittat vaniljpulver. Blev dock lite besviken, känner inte så mycket vaniljsmak, har ändå haft i ganska stora mängder i min turkiska yoghurt. Ursäkta en som inte vet- men ska man typ krossa "pulvret" i mortel eller göra på nåt annat sätt för att det ska smaka just vanilj? Hittills har jag bara åstadkommit en brunprickig yoghurt…
Köp vaniljstång istället om du vill ha mycket vaniljsmak.

Låter mysko. Tycker att vaniljpulvret verkligen ger smak även i små mängder.
Mats-Eric Nilsson, författare till Äkta vara och Den hemlige kocken, skriver att den vaniljsmak vi är vana vid är framställd av rötad granved. Äkta vanilj möter kanske inte förväntningarna som vi har på hur det ska smaka. Här finns lite mer info: http://www.aktavara.org/Guide.aspx?r_id=28775
Ja det låter mycket konstigt… jag tar bara en knivsudd vaniljpulver till en portion och jag tycker att det både doftar och smakar mycket vanilj! Du får skriva till tillverkaren och klaga eller nåt, det kanske var fel på din burk.
Vilka varumärken talar ni om? Jag har hittat ekologiskt vaniljpulver, som jag inte kan anta annat än att det är äkta vara (liten glasburk, dyr som f-n). I papperslåda. Den ger sådär med smak. Jag har dock märkt att smaken framträder bättre ifall grädden, mascarponeglassen - eller vad jag nu har vaniljpulvret i - fått stå ett dygn. Så det smakar bättre/mer att äta rester :)
säger som M-O-N-K Tyvärr är det inte vad vi är vana vid…men får du ingen smak alls? För i så fall skall du klaga.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Http://northnaked.com
Vi väntar kattungar (mitten av september!)
Ja det smakar nog mer om det får stå och ge av sig smak ett tag, det är ju trots allt inte utblandat med florsocker som smälter och integreras i grejerna direkt.
Testa att blanda din yoghurt dagen innan och låta den stå övertäckt i kylen. Annars är nog den enda chansen att koka vaniljpulvret tillsammans med vätskan, men det rekommenderas nog mer till gräddefterrätter än till yoghurt ;)
Rötad granved….. Hm. Ja man ska aldrig sluta förvånas… Har nog en sån burk som #5 skrev om. Jag brukar faktiskt blanda till yoghurten kvällen innan för att ha med till jobbet, men ändå blir det inte nån smaksensation. Kanske ska ut och gno lite på grannens gran istället. Ha!

Eftersom det är torrt och utan socker så tycker jag att det behöver dra sig i lite vätska. Ju tjockare vätska desto längre tid tar det ju för det torra pulvret att sprida sin smak. Vet inte om det hjälper att röra ut det i lite vatten innan och sedan blanda det i youghurten? Jag tycker annars att det brukar räcka med en knivsudd för att det ska bli rejätl med smak, men då har jag också i lite sötningsmedel som säkerligen hjälper till att framhäva smaken ytterligare och keso (vilket jag brukar smaksätta med vanilj) är ju "vattnigare" än turkisk youghurt.
I början när jag åt turkisk yoghurt hade jag i lite vaniljsocker eller pulver men det var faktiskt inte mycket smak. Inte så att det smakade nåt nömnvärt. Men nu har jag slutat med vaniljen, det var bara ett par gånger, nu tar jag i lite vispgrädde istället.
Jag är inte jättepoppis hos min kollega på jobbet när jag har med det till frukost…
See if I care?
jag häller i lite i creme fraiche och jag tycker det ger rejält med smak.
Tycker inte heller det ger särskilt mycket smak - en burk gick åt ganska snabbt som smaksättare.
Trodde det skulle vara otroligt drygt, men det var det inte. Fast det är ju bra att det finns så man kan få lite "godiskänsla" helt utan dåligt samvete
mitt är jättedrygt, jag har haft en burk i flera månader… undrar om det kan vara olika mellan burkarna, att den kan vara avslagen eller något?
Har själv hittat och köpt den lilla pappersaskomslutna burken med ekologiskt vaniljpulver (i itt fall på ICA Maxi) och tycker även jag att pulvret inte ger så värst mycket smak. Visst är det lite gott, men inte så smakrikt som jag hade hoppats. För upplysnings skull: jag har enbart använt det i äggmjölk (om nu det kan betyda något).
Jag undrar faktiskt detsamma som mrsAngel: man kanske skulle testa att krossa i mortel?

Nog tycker jag att det ekologiska vaniljpulvret smakar ganska mycket, men det är ju definitivt inte samma smak som vaniljsocker (inte ens äkta vaniljsocker, och inte vanillin som är det som man gör av granröta). Men jag tror att många förväntar sig att det ska smaka vaniljSOCKER och därför blir besvikna.
Kuriosa: första gången jag testade Lindts Madagascar-choklad (70%) smaksatt med just bourboun vanilla tyckte jag att den var jätteäcklig - den smakade sprit! Typ konjak (som jag inte tycker om). Efter att ha ätit LCHF en vecka eller så, och smaksatt både grädde, keso och yoghurt med vaniljpulver flera gånger, smakade jag på en bit Madagascar-choklad igen… och nu är den god! Nu kan jag nämligen urskilja den fina tonen av vanilj och "känner igen den" från mina "keso á la malta"-efterrätter…
Nimh: ja, det är otroligt vad mer förfinade smaklökarna blivit!

Min lilla burk är snart slut och den har varat till en knapp månads äggmjölk. Det blir ungefär ett kryddmått vanilj per sats.
På förpackningen till den står det att 1/4 -1/2 tsk vaniljpulver är lika med 1 tsk vaniljsocker. Så den är ju inte hysteriskt jättedryg ändå.
"You just have to belive…"
Jag ska testa alla förslagen samtidigt: "mala" pulvret i mortel, tillsätta lite sötningsmedel, blanda det i yoghurten och sen låta det dra lääääääääänge. Återkommer med resultat. Annars får jag väl smyga in och sno lite bark från grannens gran. Så vattensjuka tomter som vi har så borde den vara färdigrötad…!
Vanilj kan behöva en smakbärare för att aromen skall utvecklas. Sprit eller fett är det som vanligen används
I det ekologiska vaniljpulvret är det inte bara fröna (det som ger vaniljsmak) utan hela vaniljskidan som är nermalt.
Vill man ha riktigt bra vaniljsmak så är det bara fröna skrapade från skidan som gäller. Men det blir till ett heeeelt annat pris…
nimh var det inte en psykologisk effekt att du tyckte det smakade sprit? För bourbon vanilla har inget med whisky eller annan sprit att att göra, det är namnet på den allra finaste vaniljen som kommer från Madagaskar.

#20 Ja, jag vet att det inte har med sprit att göra… men det var inte bara jag som tyckte att det smakade konjak, min sambo och en kompis tyckte också det.
aäkert att ni hade tyckt det om ni inte sett ordet bourbon då? 

Jag VET att bourbon vanilla inte har med sprit att göra, så nej. Dessutom så står det bourbon vanilla med mycket liten stil i innehållsförteckningen endast… Själva chokladen heter enbart Madagascar.

Det måste vara gammalt för mitt smakar som vaniljstång.
Tillsätt lite Stevia så smakar det som vaniljSOCKER.
Tycker också att det är lite dålig smak på pulvret. Kanske också för intutad på rötade granveden? Jag brukar piffa till den med lite sötningsmedel när jag har dn i äggmjölk. Eller så kombinerar jag den med kardemumma. Det smakar rundare men inte distinkt vanilj eller kardemumma om man inte tar tok mycket.

Saffran och vaniljpulver tycker jag fungerar bra ihop i äggmjölk!
"You just have to belive…"
Idag hällde jag vaniljpulvret och lite sötningsmedel i tallrik, mosade/blandade med baksidan av sked, sen i med turkiska yoghurten. Det gjorde skillnad! Blev mer smak.