Hundägare!
Hej!
Husdjuren blir ju utsatta för våra idéer hela tiden. Nu är det att hundars och katters livsmedel som ska innehålla spannmål och majs, som ju är billigt.
Torrfoder innehåller ju massor av spannmål. Jag gav min hund en sort som var utan spannmål -Orijen- men har övergått till fäskfoder eftersom det måste vara bättre ju mindre processad maten är.
Men även fäskfoder kan innehålla spannmål och vitaminer. För tillfället får han den med spannmål men den känns inte rätt. Jag kommer att gå över till den utan. Jag tror att det måste vara bättre att få åtminstone till störst del färskfoder med bara kött och att blanda i vitaminer själv då.
Eftersom hela djurvärlden verkar helt korrumperad av "spannmålshysterin" tänkte jag att här på KiF kunde man kanske få lite annan input. Varför skulle ett rovdjur må dåligt av att äta kött utan spannmål när en människa inte gör det?
Vad har ni för erfarenheter och hur tänker ni med era hundars mat?
Mums med kött tycker vovven.
Hej! Om du söker på forumet hittar du massor med trådar som behandlar just detta - massor av bra tips och idéer!

Hittade precis en bra hemsida om hundfoder:
Vi har hört ett föredrag om just detta - att djuren i lika hög grad som människan är ett rovdjur som skall äta färsk mat och då färskt kött.
Också fågel lär gå om det är färska ben, det är först när de kokats som de blir vassa och inte passar hunden.
Vi har inte gått över till det här med vår hund - en dvärgschnautzer - då hon har en mycket känslig mage och övergångsperioden skall vara ganska lång - vi har varit lite bekväma av oss. Hennes mage har blivit mycket stabilare redan då hon fått LR Internationals Aloe Vera (som vi också dricker), så det har liksom blivit….
Men min framgång med LCHF gör att man nog börjar tänka också på hundens hälsa ur ett annat perspektiv.
Föreläsaren påstod också att hundar på färskmat lever längre än hundar som går på torrfoder…..!
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.

Ja. Jag håller på nu att läsa på lite om Barf. Men jag är lite lat så jag kommer att fortstätta ett tag med färskfoder utan spannmål för det får jag levererat direkt till dörren. Det måste vara lätt att få tag i men jag är helt inne nu på att ge bara kött när jag har satt mig in lite mer i hur man behöver variera maten och var jag lätt kan få tag i det. Bara oxkött blir kanske lite för enformigt?
Tips! Min hund var jättdålig i magen länge. Jag gav honom saltsyra (Hypocholin från apoteket) istället för de syradämpande piller som vet skrev ut. Han blev bra på en gång! Inte farligt att prova heller! Här kan man läsa mer om slatsyra: http://www.kebi.se/convoco/convklok.html

Hundar som får foder med spannmål får till slut cancer
Katter får dessutom ofta plågsam urinsten
Vi kan ju välja vad vi äter men inte dom..

Usch! Ska genast sluta med det där äckliga spannmålet! Jag vet ju själv - så fort jag får i mig lite bröd får jag ont i magen. Stackars hund!

Jag har tänkt på detta med hundmaten förr men nu när jag själv börjat få insikt i vad naturlig mat kan innebära för vår kropp så har saken kommit i ett annat läge.
Jag funderar jätte mycket på det och kan bara konstatera att vi inte bara blivit lurade av livsmedelsindustrin angående vår egen mat utan detsamma gäller med fodertillverkarna till våra djur.
Foderindustrin har lyckats övertyga oss om att våra djur far mycket illa om vi inte köper deras "livsnödvändiga" foder.
Samma sak är det på häst-sidan. Det ena "special"-kraftfodret efter det andra annonseras ut som "det enda rätta" och samtidigt får vi fler och fler hästar som får problem med magen i form av kolik, fång eller annat. Folk glömmer vad en häst är egentligen - ett betesdjur som i många fall klarar sig utmärkt på ett bra hö och kanske ibland bara behöver lite tillskott.
Några bevis för dessa tankar ang hästarna har jag förstås inte men man kan ju undra?
Min åsikt är att djurägare är en bra mjölkko! 

Jag håller bara med. Jag menar vem har hittat på att hundar betar på odlade åkrar istället för att jaga kaniner? Naturligtvis de som tjänar mest pengar på åkrarna. Fick ett dyrt foder av vet när hunden var magsjuk, som innehöll i princip bara spannmål - precis som att han var en fågel då eller? Jag slängde det och gick genast över till fäskt. Stackars veterinärer som ju vill göra djuren friska men gör dem sjuka istället, det måste ju bli en förskräcklig insikt att få.
Jag har oxå funderat på vadför en hund ska ha spannmål i sin mat, det är väl inte de dom äter naturligt? Ger dock min hund de som finns i affären, kör med torrfoder. Men en mycket bra sak att fundera på..

Det finns ett torrfoder utan spannmål som heter Orijen. Fråga efter det eller sök på nätet. "Foderbilen" kör ut också om man v ill ha det direkt hem.
Spannmål finns i torrfoder för att fodertillverkarna vill ha en billig utdrygare. Föreställ er hur liten mängd det skulle bli om fodren bara innehöll torkat kött. Sen hittar man på en massa teorier om att hunden behöver vegetabiliskt protein och fibrer. Undra på att så många hundar har mag- och hudproblem nu för tiden. Min yngsta hund har levt hela sitt liv på bara kött och ben och strålar av hälsa. Min äldsta har ätit så här i drygt 4 år. Deras stapeföda är kycklingklubbor men jag varierar med de ben jag kommer över, t ex vid jakt. Kycklingklubbor finns frysta i alla affärer och är inte krångligt att hitta. Detta kompleterar jag med lite olika saker efter ett egenhändigt komponerat schema. Det blir hjärta, vom, lever, njure, fisk, ägg mm. Tidigare hade min äldsta hund återkommande öroninfektioner men nu behöver jag inte ens tvätta öronen, inte hundarna heller, sdom luktar alltid gott och den feta pälsen är ett minne blott.
Detta har jag tänkt på länge. Tack för denna tråd. Skulle vilja fråga Sugiyama: Ger du hundarna rått kött? eller kan man koka ihop t.ex. hjärta, vom och ge ris till? Ofta säger ju vet att man kan ge ris, t.ex. till fisk. Tacksam för svar. Har två chihuahuar.
Jag är också tacksam för LIVA och andra som har givit tips på hemsidor och dylikt. Tänk vad allt ramlar på plats… här är ju en underbar sajt! jag har fått så mycket hjälp härifrån!

Hej!
Jag har också upptäckt att det är mycket "dåliga" saker som sätts in i torrfoder. Min "lill-vovve" var jämt sjuk vilket ledde till höga veterinärskostnader. En gång låg hon t.o.m. inne en vecka (tack gode gud för försäkringar
) men det var svårt att ställa en diagnos. Sen var det en annan uppfödarkollega till mig som sa att hon endast ger sina hundar kött (ej tillagat), lite ris och morötter (dessa var kokta) + något extra vitamitillskott, så jag bestämde mig för att prova det. Jag beställde hem nästan 1 ton malt kött av gris, nöt, kyckling, vål och vilt och bestämde mig för att prova. Köttet var restprodukter från ett vanligt slakteri.
Hundarna älskade det, det blev mycket billigare och de är mtcket friskare. Jag har inte behövt vara med hundarna hos veterinären sen dess (förrutom vaccination).

#14. Ett TON?? Var förvarar du det?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Underbart! Nu är nästa steg att hitta en leverantör som det inte är alltför krångligt att ta sig till och framför allt som inte är för dyrt. Det blir svårt också om man måste köpa jättestora partier, jag har redan ont om plats i frysen för mina egna köttbitar pga all hundmat.
Jag har en nu som kör hem fäskfoder till rimligt pris men jag vill komplettera med olika sorters kött och ben. Den Barf-mat som jag hittat tycker jag är för dyr.Men i och för sig har jag sett en del i stora matbutiker.
Är det någon som har ett bra tips? Jag bor i Sundbyberg.
Sugiyama; ger du alla sorters ben? Äter hunden upp alla ben?
#12 och #16. Ja jag ger så gott som alla ben och jag ger all mat rå. Anledningen till att man ska ge rå mat är att dom behöver de aminosyror som finns i rått kött och så ska man inte tillaga benen innan man ger dom. Då blir dom spröda och vassa och kan göra illa hunden i magen. Benen är viktiga för fosfor-kalcium balansen. Ger man kokt kött måste man tillstta kalk vilket inte alls tas upp lika bra som de råa benen. Nu är en torrfoderhunds magsyror inte anpassade till att smälta ben så därför får man börja försiktigt med kyckling eller kaninben. När hundarna är vana kan man ge hårdare ben som lamm, vilt och gris. Hundarna älskar att ligga och gnaga på sina ben. Men en chiuhaua ska man kanske börja med kycklingvingar. Ris vägrar jag ge och fattar inte varför hunden ska ha det. Dom behöver kolhydrater lika lite som vi. En del mal grönsaker men det tycker jag är dyrt och krångligt.
#10 Orijen hundmat innehåller inget spannmål men väl detta. Är det mer naturligt för hundar att äta sånt här än spannmål??Ingredienser som används
Färska biologiskt uppfödda kycklingar, vildfångad vitfisk, färska hela ägg.
Ångkokade grönsaker, ångkokad potatis, morötter, spenat, ärtor, tomater, tång och alfaalfa blad
Ångkokad frukt: äpplen, tranbär och svart vinbär.
Livsviktiga oljor från: Linfrö, solrosor och lax
Örter och blomextrakt från: Läkemalva, kardborre, fänkålsfrö, nässla, Mariatistel, ringblomma och kamomill.
Allt producerat av lokala odlare och leverantörer i Alberta Kanada.

Jag personligen tycker inte att det är ett bra alternativ med torrfoder men om man måste av ngn anledning ha det skulle jag nog välja orijen för att det verkar vara bättre ingredienser än de övriga foder jag har läst på som innehåller till stor del spannmål och majs. Jag minns inte de exakta siffrorna nu, men Orijen har haft klart lägst kolhydrathalt av de jag tittat på.
Råa grönsaker gillar de ju ofta. Jag tänker mest så att fäskt mat ska vara nyttigast och att kött ska vara grunden. Vetekorn skulle de kanske inte äta färska tror jag (de skulle dessutom bara åka rakt igenom - de gör de på grisar t o m om man inte krossar kornen innan), men morötter och sådant slinker ner. Bär älskar min hund - han plockar smultron och allt möjligt själv på somrarna så det behöver jag inte ge till honom : )
Till dig, Sugiyama; jag ska börja med kyckling. Vad tror du om att ge kalktillskott (Alg-Börjes tänktejag på) då man inte har så mycket ben att ge?
Hej på Er hundälskare! Tack för svar och att jag få ta del av era kunskaper.
Vad som förundrar mig med rå kyckling är att man har blivit uppmanad att tvätta händerna när man tar i rå kyckling, men det är kanske något hundar klarar av? Jag ska definitivt ge kycklingvingar (börja med). Sedan tycker de om rivna morötter, spenat. Vad tycker ni om det? smör?
Om jag t.ex. köper lever och njure. Är det bara att hacka upp det (rått) och ge hundarna? Dum fråga? men det känns bara så osäkert att jag måste fråga.
Måste fråga en sak till: Kan jag wavvarna rå köttfärs, nöt o. gris?
kanske med riven morot….
Angående rå kyckling så har hundarna mycket starkare syror i magen än vad vi har och dessutom kortare matsmältingskanal såcampylobakter, som kan finnas i kyckling gör inte hundarna sjuka. Mina har som sagt ätit rå kyckling i 4 år utan att bli sjuka. Däremot ska man så klart själv tvätta händer och redskap efter att ha handskats med kycklingen. Ger man kycklingklubbor, skrov, halsar eller vingar behöver man inte ge kalktillskott. Ger man kalktillskott istället för ben så måste man vara noga med doseringen. Ger man råa ben så åker överskottet ut den naturliga vägen. Lever och njure ges också rått men jag fick koka njurarna lätt tidigare för hunden ville inte äta dem råa. Numera går det bra.
Köttfärs är bra mat men jag tycker det är tråkigt att hundarna inte får tugga maten. För mig är maten inte bara näring utan även en berikning av hundens naturliga beteende.
Det här är en vid lever- och njurskada hos hund: från Djursjukhuset i Göteborg
(fick den då jag ärvde en hund av min far)
115 g köttfärs
1 st stort, hårdkokt ägg
35 g kokt ris utan salt
75 g bitt bröd smulat
1 tsk krita eller krossat äggskal
Använd inte ren oxfärs utan blandfärs!
Stek färsen. Häll inte bort fettet utan låt detta vara med. Blanda alla ingredienser väl. Den här blandningen blir ganska torr. Smakligheten ökar med tillsats av lite vatten (inte mjölk).
Gjorde senare om detta: blandfärs, ägg med krossat skal, kokt potatis med skal, mörkt bröd, smör, rivna morötter. Blandade (mosade) allt och in ugnen. Blev en härlig kött(pannkaka). Delade upp och fryste ned. Hundarna älskade detta.
Skulle gärna vilja veta vad ni tycker?
Fråga till #23, varför ska hundar äta potatis, bröd och ris när inte vi mår bra av det. Hundar är carnivor=köttätare till skillnad från oss som är omnivor=alläätare.
#20 jag tror inte man ska ge rå lever… vet inte varför men har läst det nånstans när jag BARF'ade mina hundar.
Jag tycker det kändes lite hysteriskt att BARFA när jag gjorde det själv. Inte märkte jag nån vidare skillnad på djuren heller… Idag har vi väldigt bra komplettafoder att tillgå och det går att få tag i foder som passar ens hund om man bara letar och läser innehållsförteckningen noga och inte tar första bästa..
Jag tränar och tävlar aktivt med mina hundar och de behöver vara i topptrim för att orka prestera maximalt och det får jag bäst om dem får ett högkvalitetsfoder med rätt sammansättning protein/fett… För mig funkade det inte att släpa hem kött 'en masse' för att fodra hundarna och ofta ville min äldsta gömma undan köttbenen för lite 'extralagring' och i längden kunde jag inte leva så. (med ruttnande kött under soffan!) Idag får de färskfoder blandat med torrfoder och de mår prima!
Jag tror det är viktigare att låta bli och ge hundarna människomat med kryddor och skit i för DET är riktigt farligt i längden… För att inte tala om de riktiga skitfodrena som finns.. t.ex. frolic som är fullt med SOCKER!…
#24 - precis så tänker jag också nu. Men det fanns en tid då jag gjorde den här maten (visste inte bättre). Börjat tänka om nu.
Idag malde jag kycklingvingar (kokta i smör). Försökte med rått men de ville inte kännas vid det.
Iallafall - idag malda kycklingvingar och rivna morötter + skyn. De älskade det. Jag tänkte det kan inte vara värre än en del torrfoder/hundmat, de maler ned alltmöjligt.
Jag vill utveckla "maten" …… Inte fel att lägga till ägg med skal. Sedan tycker de om att äta gräs. Kan man ta spenat t.ex.?
Läst just ditt inlägg #22 (missat det, vi skrev nästan samtidigt) Tack för respons. Jag kan börja lite försiktigt med råa kycklingdelar så småningom. Kycklinghalsar t.ex.
Försökte också idag med råa lammben. Gick inte hem utan fick ta till stekpannan.

Tack för alla erfarenheter!
Min hund har alltid älskat rått kött mest av allt, så tidigare har jag använt det bara ute i skogen när jag tycker han är superduktig. Nu är han lite äldre och vet lite mer vad som gäller ändå : )
Jag brukar ge hel morot att tugga på ibland, det älskar han. Jag ger honom en del av de grönsaker jag tar till min egen mat så det blir lite olika. (Morötterna är dock bara hundmat i det här huset… haha).
Jag ska börja nu med lite olika sorters kött och ben. Märgben är han van vid sedan tidigare. Jag tycker det känns roligt att engagera sig lite och kunna känna att han får bra näring och - just det tuggning. Jag har alltid gjort godis bitar till honom själv och det kommer jag fortsätta med. Alla olika sorters köttbitar, kokta eller stekta (därför det blir lite väl äckligt att ge småbitar av rått kött ur fickan…) som jag fryser in i små påsar och ibland när jag varit extra ambitiös har jag torkat också. Men det finns ju torkat att köpa även om det kanske är dyrt.
Har hört att hundägare har pratat om att hundarna är allergiska mot protein! Det låter ju jättekonstigt!!! Jag vet en hund som bara fick äta vegetariskt och fick gurka som belöning på träningen. Jag KAN bara inte tro på att det är sant.
Om igen ETT TIPS till hussar och mattar som har hundar med dåliga magar: prova att ge saltsyra (hypochylin från apoteket). Det är inte farligt, det är samma syra som finns i magen och om hunden börjar kräkas inom en eller ett par timmar så är det för mycket då ger man inte mer. Det är troligare tror jag att en hund har för lite saltsyra än att den är allergisk mot kött vilket låter helt knäppt. Det är bara vad jag tror men kan ju vara värt ett försök.

#26 KOKTA MALDA KYCKLINGVINGAR???? Jag hoppas du malde dem till mikroskopiska bitar, för alla kokta F-ben blir sköra och vassa och kan orsaka stora skador i kroppen på hundar!!!!
Jag ger mina hundar torrfoder/färskfoder och tar dem bara till veterinären för sina vaccinationer. Den äldsta är 13,5 år och ser ut som en valp när hon är på humör, men visst sover hon mycket mer numera. Pälsen glänser och hon är oerhört vacker fortfarande med sin stolta hållning och fria rörelser. De får lite matrester blandade i maten eftersom jag gärna skämmer bort dem, och i varje fall mina hundar behöver lite bulk att jobba med också - precis som i naturen: De fick knappast färdigslaktat styckat kött att tugga på. Hungriga mattokiga hundar är nog bland det jobbigaste man kan ha i huset.
Hundar matsmältning är inte alls som vår egen. Förbränningen och prioriteringen är helt olika. Och jag tror uppriktigt sagt inte att det spelar någon större roll vilken "bulk" man fyller ut deras mat med. För något mer än bara kött behöver de. Sedan gäller det bara att man väljer ett färdigt foder som man tror på och som man ser att hundarna fungerar bra på.
Jag har inte ett dugg dåligt samvetet för att jag inte har en jättefrys i min lilla lägenhet full med kött och slafsar flera timmar/dag med att koka illaluktande mat. De äter torrfoder och så tar vi en lång promenad och njuter av tillvaron istället.

Hej! # 15
Ett ton är egentligen itne så mycket och jag har förrutom familjens frys två frysboxar. Jag har ju en kennel med STORA hundar
#28 - De malda kycklingvingarna - det ser ut och känns som köttfärs, men man kan ju aldrig veta, så jag kommer att mala färska kycklingvingar nästa gång. Då bör dom få i sig den goda näringen. Jag försöker bara ge ett alternativ till färskmat. Mina hundar är ju så små så då går det ann. Värre vore om jag hade fem stora hundar - då hade jag stått där och malt på heltid och det går ju inte.
#27 De får också en bit morot ibland att gnaga på. Jag har beställt Orijon som du rekommenderade. Kollade på det och det verkar ok. Hoppas bara att det är små bitar.
#24 ska läsa på vad carnivor resp. omnivor - intressant aldrig hört det förut.
Tack för alla råd. Hoppas vi kan fortsätta med uppslag vad vi kan ge våra hundar. Jag är öppen för alla förslag.
# 28 dåligt samvete…? det behöver väl ingen ha! Vare sig med sin egen mat eller med hundarnas! 
Vi har också av bekvämlighetsskäl hittills gett enbart torrfoder i 9 år åt vår schnautzer…. men den här tråden gör nog att man funderar… LCHF har ju gjort så mycket gott åt mig så…
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
De som bor i Sundsvall kan testa Klassfoders köttkross, jag vet inte om om just den sorten skickas ut till övriga landet. Det innehåller bara kött och innälvor och är färskfryst. Annars är klassfoders färskfrysta, vanliga hundmat riktigt bra, om man jämför med andra märken. Själv åker jag dit och köper ett par kartonger av den vanliga hundmaten i taget. Många hundar blir skälliga och oroliga om de får för lite fett i kosten (precis som jag har jag upptäckt
). Vill man så kan man tillsätta lite fett för att få bättre värden.
Vill ni kan ni läsa på deras hemsida:
Jag förstår inte varför det alltid när man diskuterar BARF till hundar och övriga djur så kommer det in torrfoderanvändare och ska berätta att dom minsan inte har dåligt samvete. Har någon påstått att man ska ha det? Alla ger väl sina hundar det dom tror på och vad dom tycker är bäst. Men många har också hälsoproblem med sina hundar och jag tycker då det är naturligt att börja titta på maten.
Orkar inte läsa igenom allt som alla andra har skrivit men jag kan berätta om mina erfarenheter av hur spannfoder..oh förlåt torrfoder förstört min hunds mage…han har sen valpben haft känslig mage och började därför äta ett lamm torrfoder…detta har flytit på i många år och jag har testat olika torrfoder pga att inget egentligen passat pga hans känslighet…han har haft på tok för mkt avföring, dålig päls osv…
För ett halv år sen bestämde jag mig för att testa ett färskfoder som innehöll 65% lamm(tillskillnad från de flesta torrfoder som typ är 15% lamm). Fortfarande fanns en del kolisar kvar i fodret i form av "brunt ris". Men renheten av denna mat fick mig att förbise detta…fanns trots allt inga andra konstiga tillsatser…Hur som helst slog hans mage tooook bakut på detta foder…diarre diarre diarre dag ut och dag in….jag gjorde allt jag kunde för att fösöka skola in honom på fodret…för hans päls blev kanon fin av det osv…men efter några veckor av diarrer och kraftig viktnedgång fick jag se mig som besegrad..
min slutsats av det hela blev att allt torrfoder på något sätt har saboterat hans natuliga matsmältningsmekansim, då magen inte klarade av det koncentrerade natuliga fettet som fanns i maten….jag är nästan övertygad om att det var fettet som gav honom denna diarree…ett fett som en hund normalt skall kunna klara…sorgligt men sant..

#33 - Läs t.ex. svar #5 - så fort BARF kommer på tal så blir det en massa känsloargument som bara finns för att vi som inte tänker BARF:a våra hundar ska få dålig samvete eftersom vi inte "vill våra hundars bästa".
Alla är inte sådana - men alldeles för många.

Utan att vilja bidra till någons dåliga samvete men här är en länk,
Tack chapp! Ska nog våga ge råa kycklingvingar nu. Lyssnar på en talkradio om bl.a. carbs…. som finns på den sajten…
LIVA har fått torrfodret ORIJON nu. Som du säger; ska man ha torrfoder så är nog Orijon en utav de bättre.
GODNATT!
Tappade den här tråden :)
#35 ja att påstå att alla hundar som äter torrfoder får cancer är att överdriva, det håller jag med om. Många hundar mår utmärkt på sina kulor precis som många människor mår utmärkt trots att de äter en hel del skräpmat. Konstigare är det inte. Men har man en hund som har besvär som kan vara kostrelaterade så är det en idé att se om man inte kan ändra på kosten på något sätt.

Det finns ett nytt torrfoder som inte heller innehåller spannmål också.
ACANA hette det, och jag såg det i zoobutiken så sent som i torsdags. :)
Tack för tipset Puhlo - skall genast eftersökas!
Numer pensionär i Nynäshamn
Hittade de hos Foderbilen
Det innehåller havre - vilket är spannmål i min värld.

Margareta: Ja, nu när jag tittade på Foderbilen så hade de bara den med havre.
På Bromma Zoomarknad hade de special-testpris på Acana, och på lappen stod det iaf att det var kolhydratfritt. Men jag hittar inte Acana på deras hemsida nu.
De ska ha samma tillverkare som Orijen iallafall.
Ok - då letar vi vidare - bra det inger hopp!
Vi handlar på Bromma Zoo ibland och de är bra - en av deras expediter är medlem här - vi hade ett mycket spännande samtal sist.

På ORIJONS hemsida hittar ni återförsäljare. Det blir billigare än att anlita foderbilen. Fick betala en del för att få det på posten. Jag lade bitar först och mina vovvar åt genast. Sedan blandade jag det gamla torrfodret med det nya. De valde Orijons i första hand. Då förstod jag att jag var på rätt väg. Köpte paketet (går åt det gröna hållet).