Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4469 ggr
vasterbottensost
0

hjärnan tar stryk

Jag drog ner rejält på kolhydraterna för  drygt en månad sen och har nu gått ner 9 kilo och mår väldigt bra.

Men mina arbetskamrater försöker hela tiden få mig att äta som dem. De påstår att min hjärna tar stryk och inte kommer att kunna fungera fullt ut på sikt om jag inte börjar äta pasta potatis ris bröd och frukt SNARAST!!!

Jag är nöjd med min vikt nu , vill inte gå ner mer och de påstår att då är det direkt skadligt att fortsätta att så gott som utesluta kolhydrater. Det kan vara ok som en kortsiktig diet för att gå ner i vikt men ALDRIG som livsstil, då bör man hålla sig till GI och äta fullkornsris osv

Ni som ätit LCHF längre än 1 år, har era hjärnor börjat förtvina eller hur går det för er

ebet
0

Fattar ingenting…. Min hjärna har nog förtvinat… blablablabla

Flört

Fast allvarligt sagt så är det inte det minsta skillnad. Hoppades jag skulle bli smartareSkrattande , men jag är varken eller. Dvs smartare på det sätter att jag redan för ett drygt år sedan bytte kost

maxiq
0

Det är det väl andra som ska bedöma men jag är inne på mitt tredje år nu och har inte märkt någon skillnad än. Jag började iofs med IQ 128 så jag har väl lite att ta av innan de basala funktionerna (andas, äta, gå, etc) börjar stanna av…

Tungan ute

linneaennil
0

Ett som är säkert är i alla fall att du riskerar att gå upp de nio kilon du förlorat på en gång.. Sedan så ska ju hjärnan fungera bättre/lika bra på en ketogen kost som på en full av sockerkickar?

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

mikaelj
0

Jag förstår inte frågan.

Zepp
0

Man skulle i sådana fall undra hur befolkningar som levt på i stort sett animalisk kost har överlevt under historiens gång??

Med tanke på att vi faktist har en fungerande mekanism för att ge hjärnan den energi den behöver på annat sätt än genom att inmundiga kolhydrater!!

"Glukoneogenes är en energikrävande process där glukos bildas från andra enklare föreningar som cellen inte kan bryta ner. Exempel på föreningar som genomgår glukoneogenes är laktat, glycerol och alanin. Glukoneogenes sker huvudsakligen i levern under fasta. Främst hjärnan och röda blodkroppar (erytrocyter) är beroende av kontinuerlig tillförsel av glukos eftersom det är deras enda energikälla (hjärnan kan även förbränna ketonkroppar).

Glukoneogenesen är en process som motsvarar en bakvänd glykolys. Startmolekylerna kan vara vilken intermediär som helst i citronsyracykeln eller glykolysen, samt glycerol, laktat och aminosyror."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nobban7
0

Fråga vad de har för bevis för sina påståenden. En gång i tiden trodde man att jorden var platt också

soda
0

Jag känner mentalt skarpare än någonsin. Blir aldrig okoncentrerad på jobbet som jag kunde bli tidigare, gärna runt 15:00 på e.m. Med sockersug är det  svårt för hjärnan att fokusera på andra uppgifter, såsom arbetsuppgifter. Alltså menar jag att dina arbetskamrater har helt fel!

domostroy
0

Instämmer helt med #7.

Jag är nog inte smartare eller mindre glömsk, men koncentrationen är i ett annat universum. Kanske beror det på att humörsvängningar uteblir. LCHF gör även att jag aldrig riktig blir hungrig, jämfört med den falska hungern man känner efter insulinets berg- och dalgbana på "normal" kosthållning. Och vi vet ju vad hungern gör för humöret och förmågan att koncentrera sig mm.

Eftersom jag aldrig haft problem med min vikt så värdesätter jag mest de mentala / psykiska effekterna av LCHF. Hälsovinster har jag också haft, men de är varken lika dramatiska eller uppenbara.

picapica
0

vasterbotte - föreslå dem att läsa Lars Wilssons bok Välfärdens Ohälsa! Efter det saknar de nog argument.

WilliamJ
0

En av amerikas ledande hjärnkirurger, Larry-nånting skriver i sin bok "the brain trust program"-nånting att hjärnan skadas av se glukos-toppar som dina arbetskamrater får. Det som gör hjärnan frisk är en ketogen kost.

ErikEdlund
0

#0: Jag har ätit utpräglad LCHF i drygt tre år. Från början skulle jag möjligen ha trott att det fanns substans i ett sådant påstående, men med mer ketoner och mindre carbs ökar tankeförmågan. Argumentera så här:

Hjärnan tar sitt glukosbehov ur blodet. Så länge blodsockernivån är tillräckligt hög (> 3-4 mmol/l) så finns allt som behövs, resten kommer från betydligt mer effektiva ketoner. I samband med ketonproduktionen bildas samtidigt 5E% glukos från fettets glycerolmolekyl. Tillsammans med den glukos som kommer från proteinöverskott så räcker det hela vägen och blir över.

I stort sett de enda som kan få ett så lågt BS att det påverkar/skadar hjärnan är diabetiker typ 1 som överdoserar sitt insulin, får en "känning".

Kom ihåg att "mängd" och "nivå" är två helt skilda begrepp. Som exempel kan en nivå mätas i meter, en mängd i kubikmeter, det första ett endimensionellt mått, det senare är tredimensionellt. 

Om du händelsevis känner en diabetiker som ibland har påtagligt högt BS så kan du ju fråga dem hur bra deras hjärna fungerar i det läget.

Babz
0

Jag tycker snarare att hjärnan funkar ännu bättre nu än den gjorde innan jag började med LCHF för snart 3 år sedan.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Andina
0

Min upplevelse är, att när kroppen får sin "socker-kick" av t ex pastamat e dyl, så kan jag bli mer fokuserad en tid - och kan arbeta kreativt och aktivt - under tiden "kicken" varar.
Däremot när kroppen ropar efter sockret - då finns inte detta fokus.. troligtvis ligger fokuset i att söka 'socker'.

Jag har levt på kh i många år, och varit väldigt kreativ, men så har jag också petat i mig grönsaker, ris/pasta/potatis och en jidrra massa sockrad cappuccino! Hela tiden en kopp cappuccino bredvid mig, som ständigt fyllts på. (Äter ej djur.)

Så jag tror att fokus/"smarthet" med kh-kost egentligen är att vara "hög på socker". För visst kan skärpan kickas igång av andra droger också men sedan när drogen sinar ur kroppen så sinar även fokus/smarthet…

Så tror jag…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

kaisakavat
0

Det de säger är fel. Var inte orolig, du kan fortsätta med detta för alltid, om du vill.

Jag har en sjukdom (sedan millennieskiftet ungefär) som gör att mitt huvuds funktioner påverkas starkt vid ansträngning. Blackouter, minnesproblematik, tankefel, m m. Samtliga dessa grejjor har blivit BÄTTRE med LCHF. Särskilt minnet har märkbart förbättrats. Numera kan jag leta reda på det som finns lagrat på hårddisken, som jag inte kunde förut.

Har ätit LCHF i sammanlagt mer än ett år..

Så kom igen - fortsätt att hänga "med OSS"! Skrattande

fasching
0

Det här är väl dels en blanding av de konventionella kostrådens inverkan kombinerat med "alkis/rökareffekten", d.v.s. folk blir illa till mods om de röker och någon nekar cigg, eller alkisar som blir illa till mods när någon säger "det är nog nu". De anar liksom att de gör något fel, och det är ju inte kul.

fasching
0

Och i sakfrågan, säg bara åt dem "levern tillverkar automatiskt de kolhydrater hjärnan behöver av protein och fett". Det borde räcka.

Besika
0

Läste nåt kul för ganska länge sedan, jag tror det var en dietist som påstod samma sak. Men hon gick i en biokemi-kurs, så efter ett tag sa hon att hon hade haft fel. Hjärnan funkar bäst på ketoner!!  :)

Kan vi inte hitta nån bra enkel text med biokemi som vi kan lära oss, och enkelt förklara/visa de som påstår sådant som du varit med om?

dufva
0

En myt som bygger på att tester av ketogen diet som regel avbryts efter 2-4 dagar dvs när man är som mest påverkad av omställningen till fettdrift.

Att man någon dag senare blir minst lika skarp i tanken vet tydligen inte vetenskapen om..

Tanken att vi under vår utveckling sprungit omkring och varit dimmiga i skallen ända tills livsmedelsindustrin uppfann pastan och energidrycken är löjeväckandeSkrattande

Adur
0

Än så länge begriper jag nog ungefär lika mycket som tidigare. Jag har i alla fall inte blivit dummare.

Nobelpriset i fysik är visserligen lika avlägset som för ett år sedan, men koncentrationsförmågan är överlägsen jämfört med tidigare.

Jag orkar helt enkelt tänka längre. Glad

Andina
0

#18 - "Tanken att vi under vår utveckling sprungit omkring och varit dimmiga i skallen ända tills livsmedelsindustrin uppfann pastan och energidrycken är löjeväckande"

Skrattande Skrattande Skrattande Skrattande 

Jag ser en neanderthalare jaga med dimsyn…

Vem vet… se hur (bl a den tekniska) utvecklingen formligen har exploderat sedan pastans och risets intåg i Västerlandet… Kanske är det "sockret" som är orsaken till vår "raketfart" i utvecklingen…?
(Närå, skojar! nog…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Trulte
0

Hejsan, Jag kan då säga att det var det första jag märkte när jag började med denna kost, och det var att jag känner mig mera klar tänkt och har bättre minne.

Jag skulle aldrig fortsätta äta så här om jag märkte en försämring vad gäller minne och koncentration förmågan.

Känner mig ochså mera stabil psykiskt.

Det du kan säga till dina arbets kamrater är att vi äter ju på ett naturligt sätt. För tjugo-trettio tusen år sedan innan vi odlade spann mål. Fanns det nästan ingen kolhydrat rik kost och de människorna som levde då utvecklades och var mycket kreativa. De uppfann nya saker. De tillverkade verktyg och tillredde skinn mm.

Jag tror att det är av dagens mat som våra hjärnor verkligen tar stryk. Då man märker så många  som lider av ADHD och olika autistiska syndrom, samt depressioner, olika beroenden, och annat.

vasterbottensost
0

Tack för era svar. Jag håller helt och hållet med er. Jag är säker på att detta är den rätta kosten och längtar inte ett dugg tillbaka till mina gamla vanor med ständigt sötsug, irriterad och trött på eftermiddagarna osv.

Det är ju ganska komiskt när dom på jobbet sitter och äter sin "nyttiga" pastasallad, light dressing, äter bröd med lättmargarin o mager ost, dricker cola light, men till eftermiddagskaffet kan de smälla i sig en kanelbulle + ett wienerbröd för att de varit så duktiga hela dagen.

Skrattretande

Nipp
0

Lite förvånad att så gott som alla kommentarer gäller socker eller inte socker till hjärnan.

Skulle inte hjärnan behöva näringsämnen, som man möjligen kunde tvivla över att hjärnan fick vad som behövs med lchf eller inte?

Efter 10 månader med lchf som grund, men lite godispåsar då och då känner jag igen mig i att koncentrationen är klart bättre över en hel dag.

Sömnen bättre osv.

kaisakavat
0

#23 Fast jag fattar inte vad du menar.. varken första eller andra meningen…  Obestämd

Socker i kosten, socker i kroppen - socker i huvet.

Sen - fattar inte heller - tror du att du behöver godispåsarna för att LCHF ska funka??

Flåt om ja e trög…

SuziQ
0

Jag har under hela mitt vuxna liv haft "bomull" i huvudet. Den försvann efter en vecka på denna kost. Min dotter som bl.a har ADHD har på bara 3 veckor blivit en mycket gladare och piggare tjej.

Magica1970
0

För mig har minnet blivit sämre sedan jag började med lchf; jag har glömt hur paltkoma känns Skrattande

bigfatmama
0

Men mitt minne är det inget fel på, minns ännu min smärta på morgonen (kolhydratsmärta).Förvånad

Adur
0

#27 Jag minns också hur det känns att ha en sån ischias/foglossning att man inte kan stödja riktigt på benen när man kliver ur sängen.

Jag tänker på det varje morgon när jag kliver upp till en ny smärtfri dag. :-)

chapp
0

Om 30 år, när dina kollegor fått Alzheimers eller någon annan sockersjukdom, kan du påminna dem om att hjärnan funkar bättre utan socker i kosten.

nobban7
0

#29 Men då har de för länge sen glömt vad diskussionen gälldeSkrattande

Trulte
0

Jag har sett hur min Pappa har insjuknad i Alzheimers och det gör mig livrädd, tänk om jag också kommer att drabbats?

Han har alltid så länge jag kan minnas ätit magert lite proteiner bara smörgåsar till Lunch (de gör det i Norge) och det fettet han åt var margariner.

Han skulle ha ätit rejält med fett och kött ja helt enkelt LCHF kost. Då han arbetade som gruvarbetare.

Jag har inte skött om min kropp som jag skulle ha gjort. Förut åt jag margariner en massa socker mycket kolhydrater och det gjorde att jag fick dåligt minne svårt med koncentrationen blev sur och grinig pluss mycket annat.

Men nu sedan jag har bytt kost till LCHF känner jag inte samma oro att drabbas av någon Demens liknande tillstånd, då jag känner mig mycket bättre.

Aniara4
0

Eh… huh? Obestämd

/Aniara, IQ 140

Sinless
0

Du kan ju säga till dina arbetskamrater att människan levt på denna kosten genom evulotionen, och vi har den mest utvecklade hjärnan av alla djur, inte ens jag skulle kunna kontra mot en så kommentar.

Tolstoj
0

Jag löste DNs svåraste Sudoku på 10 minuter. Det tror jag aldrig jag gjort såhär enkelt och sent på kvällen :)

mikaelj
0

Det finns de som forskar kring Alzheimers och hävdar att det är någon sorts insulinresistens i hjärnan.

Trulte
0

Ja och att många som har diabetes kan få Alzheimers  eller Dements.

Trulte
0

Jag menar att det är en större risk, inte att alla diabetiker får det.

linda85
0

18# bra sagt dufva!

västerbotten, det är alltid intressant med självutnämda kostexperterFlört Det är lättare sagt en gjort, men försök att inte påverkas av deras ord, utan istället av hur du mår

Du kan ju helt enkelt säga att denna kost får mig att må bra och varför skulle den då vara dålig? Kroppen är ju ganska bra på att reagera på det vi äter och får man en positiv respons från kosten hälsomässigt, så ska man väl i första hand lyssna till det?

Lycka till!

Pasi
0

#35 Enzymet som bryter ner insulin (IDE) bryter även ner beta amyloid….högt insulin kan innebära att inte IDEn räcker till även för beta amyloidens nedbrytning och därför ökar. Hur denna sedan påverkar hjärnan för att resultera i Alzheimers har ingen kunnat svara på som jag frågat och jag har varit för lat för att leta reda på svaret själv.Obestämd

mikaelj
0

"typ 3 diabetes" skall vara lämpliga sökord.

Nipp
0

#24 När kommentarerna blir om det blir energi till hjärnan eller inte, så tolkar jag det som att de är inriktade på hur blodsockret regleras om man inte äter så mycket kolhydrater.

Det jag undrade mer över, är den övriga näring som hjärnan behöver typ B12-vitamin för minnet osv. Gissar att det är ett gäng vitaminer som också är viktiga.

Så vilka vitaminer kan man möjligen få brist på med LCHF undrar jag?

Även det läste jag in i trådskaparens fråga!!!!!!!

Vissa behövs för hjärnans funktioner andra för resten av kroppen.

Skörbjugg är ju en mindre trevlig åkomma.

Min kommentar om hur jag stoppar in lite godis inemellan under veckan, var närmast menat som en kommentar att jag inte äter så jättestrikt, utan 'vänstrar' lite.

Att helt utesluta vanlig godis någon gång i veckan är svårt tycker jag. Festligt att bulla upp för en film eller lite tv då och då.

Om man inte får hela livet att gå ihop, vardag och till fest, så lär man misslyckas med kosten helt. Det är väl därför de olika bantningsmetoderna som redogjorts för har så små skillnader i olika studier. Några kilo hit eller dit på några års sikt, är ju knappast värt att göra massa uppoffringar för.

Vet inte om det blev någe mer begripligt vad jag var ute efter.

Zepp
0

Med tanke på att godis o snask knappt har funnits i mer än kanske hundra år så börjar jag undra hur folk klarade sig förr i tiden.. var dom helt depprimerade i väntan på att det skulle startas godisfabriker, eller är det som så att dom hade annat som var festligt????

Undrar hur stenåldersmäniskorna gjorde på fredagskvällarna!!??

Magica1970
0

#41 "Att helt utesluta vanlig godis någon gång i veckan är svårt tycker jag. Festligt att bulla upp för en film eller lite tv då och då."

Så länge du vill underhålla sötsuget så kommer det vara svårt att sluta med godiset. Ostar i kuber, lufttorkad skinka m.m. är ganska festligt det med. Och nyttigt :)

PerH
0

#42                                           Undrar hur stenåldersmäniskorna gjorde på fredagskvällarna!!??

Rostade hasselnötter med honung kanske ?

Andina
0

(Visste de när det var fredag? Oskyldig)

Nipp
0

#42 "Undrar hur stenåldersmäniskorna gjorde på fredagskvällarna!!??"

Jobbade stenhårt för att få föda, som alla dar i veckan förmodligen. Cool

Att ha det lite festligt är väl knappast någon ny företeelse.

Tror som PerH i #42.

Nötter och sådant är jag lite rädd för då det verkar väldigt fetmabildande, värre än vanligt godis. Jordnötter i alla fall går jag upp rejält av direkt. En liten påse en kväll får man sota för i minst 3-4 dagar. Lösgodis är tillbaks till normalt på max 2 dygn.

Gör en del hemmagjord glass med riktiga ekologiska råvaror(åtminstone ägg o grädde), och det funkar bra. Det är rätt ok.

Provat lite olika ostar typ Brie osv men inte varje vecka.

#43. Vet inte hur mycket det handlar om sötsug eller bara lite festlig känsla och avkoppling. Skall prova lite från naturligt godishyllorna och se om något är mindre sött men ändå festligt och inte sabbar hela nästkommande vecka.

Zepp
0

Jag skulle nog påstå att det handlar mer om kultur.. hur vi har formats av en matkultur att tycka att snabba kolhydrater, alkohol och tobak är extra festligt, rent utav förknippat med fest, umgänge och avkoppling!

hupp
0

IQ?? Har men det fast man äter så här? Jo, jag jobbar med programmering/systemering och framförallt har minne och fokus förbättrats. Vet vad alla olika trådar i olika fönster gör och har full koll.

mikaelj
0

hupp,

Du måste ljuga!  Jag slår vad om att antalet deadlocks har ökat linjärt med tiden du varit utan kolhydrater!

Effie
0

#48, #49 Glad Jag jobbar också med IT, inkl programmering. Och det var ett tag sedan jag stoppade banan senast (det brukar märkas, tydligt). Det min avdelning gör är ju mer eller mindre direkt produktionsstoppande, om det vill sig illa.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Lynxx
0

Vicken tur man sakna hjärna då! Flört

maxiq
0

"Jag var på hjärnröntgen men dom hittade ingenting"

"Jag var till en tankeläsare men jag fick tillbaka pengarna"

"Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker"

Tungan ute

Lynxx
0

T.ex. kan "Min karriär som uppfinnare" sammanfattas i:

Uppblåsbart ankare.
Eldrivna batterier.
Brandsäkra tändstickor.
Batteridriven batteriladdare.
Uppblåsbar darttavla.
Hjälm till kamikazepiloter.

--------

Man letar fortf efter ett tillräckigt känsligt instrument/apparat eller metod för att kunna mäta min IQ Obestämd

greensis
0

Jag har tappat bort min "Läst men ej förstått"-stämpel!Flört

Fabricati diem, pvnc!

Aniara4
0

Va? Jag förstod inte frågan.

mikaelj
0

neo… neog… glak .. gluk… näsa.. ähh, jag ger upp :-(

Rulan
0

Jag rekomenderar Jenny Reimers bok (finns att hämta som pdf-fil). Läs speciellt om DHA-produktion. Det är ständig insulinproduktion som påverkar hjärnan negativt. Men om man utgår från Jennys resonemang måste man se till att äta på ett vettigt sätt även när man äter LCHF, tillräckligt med omega-3 och inte för mycket omega-6. Om man äter alldeles för mycket majonäs gjord på billlig skräpolja så är inte det heller nyttigt. Men hellre nästan rätt än helt fel.

Muskrat
0

Uh.. gärnan fungkar dålit om mann äterr lite sokker? Tror jag inteh på alls!

Melindrea
0

#59 Jodå, bara litet socker är tillräckligt för att hjärnan ska bli sämre. ;)

skogs-tolva
0

Hjärnan? Den lämnar jag alltid hemma "when not needed" så att säga …Flört

Hmmm, var var det nu jag la den…?

Aha, nu vet jag! I syltburken!

Ooops…DÄRFÖR den inte funkade sist heller..ahaaaa….

Rulan
0

Jag har märkt att jag har bättre koncentrationsförmåga och att korttidsminnet ( dvs sånt som man kommer ihåg under tjugo sek.) har blivit bättre. Men framför allt har jag blivit jämnare i humöret, vilket också har med hjärnan att göra. Ett stabilare humör gör att jag har bättre tålamod och bättre kontroll på hur jag beter mig  i olika situationer och därmed mår jag bättre. Det känns mest som att jag har kommmit in i en god spiral trots att jag inte ätit LCHF så länge.