Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 10155 ggr
elize-l
0

Brietårta

Köpte en Brietårta här om dagen. Idag skulle jag smaka på den men FY så vidrigt. Salt och skumt, ska man äta det vit runt om ??

Vill egentligen höra om någon vet något recept eller något annat spännande jag kan använda den till. Måste ju prova innan jag slänger den =(

Hanveden
0

Skär "tårtbitar" och lägger på assiett och in i micron några varv så osten smälter ner nästan helt. Sen äter jag till te eller kaffe och äter då allt inklusive ytan.

Med LCHF hälsningar  Glad .

Sigrid1970
0

Håller med Hanveden. Eller nästan ännu godare - dra på grillfunktionen i ugnen och kör in den där tills den smälter och blir lite gyllenbrun.

[slamslams]
1

Brieost är super gott både kall o varm.

Ja man äter allt även kanterna runt om som har en smak av champinjon.

Brie ost är många gånger mitt kaffebröd.

Ett tips från mej, lär dej att tycka om brieost det kommer du att ha glädje av framöver.

Melindrea
0

Mums, brieost! Hrm. *funderar litet…* Jo, måste ju ändå handla >.>

Puhlo
0

Jag äter inte gärna kanten på brien. Jag tycker att den kan smaka allt från vedervärdigt till bara ok, så jag brukar skippa den.

Nånting som är riiiiktigt gott är en tjock skiva brie och ett par skivor salami. Det är en smakbrytning som är helt fantastisk. :)

MimLan
0

Man behöver inte äta kanten om man inte vill. Tycker det är gott tillsammans med annat, som salami eller skinka. Eller som fyllning i lövbiffs-rulader.

nobban7
0

Men man kan må lite dåligt om man äter för mycket. Och risken är stor att man gör detOskyldig

mcclane
0

Var köper du brietårta? Älskar brie om den har legat framme en stund så den är så där mjuk o härlig….Tungan ute

mejram
0

MatTina gjorde en gång ett helt underbart recept. Gör en finhackad lök- och tomatsallad med balsamvinägervinägrett. Lägg ovanpå en hel brietårta och in i ugnen ett tag tills salladen puttrar och osten är smält inuti "skalet". Sen tar man en sked och hugger in - såååååå gott.

Nu vet jag ju inte riktigt hur det är med balsamvinäger - en massa socker, eller hur? men det borde ju gå att göra med en vanlig vinägrett också om man inte har lust att köpa en sån där äkta 500-kronorsbalsamico.

finntroll
0

Brie hör till mina absoluta favoriter. Då jag lämnade bort kolhydraterna var brien min räddare i nöden. Det som jag märkt är att det finns brie av väldigt olika kvalitet och att smaken kan variera rätt mycket. Min favorit är en fransk brie som heter något i stil med "President"

ebet
0

#9 Jag läste just den hemlige kocken. Druvmust gör balsamvinäger. I alla fall de som överkomliga i priset. Så jag tömde mina gamla flaskor i vasken.

greensis
1

Efterrättsvarianten på brietårta är att lägga valnötter (hasselnötter, macadamia, lite som man vill) och ringla minimalt med honung över. In i ugnen tills den luktar mogen.

Smask med typ sherry…

Fabricati diem, pvnc!

[Pennylane1]
0

Druvmust gör balsamvinäger? Vad betyder det?

MimLan
0

#11 Varför då? Om du har använt dem och gillat det, så går det väl att göra det även om det är druvmust i dem`? Det är ju bara att veta vad man köper framöver.

Dicken
0

Brukar köpa Paturages Comtois 60%. (Den fetaste brie jag hittat) Jag kan få ont i huvet om jag äter för mycket av kanterna ibland.

Gjorde en supergod hamburgare med den osten på - himmelskt!!!

elize-l
0

Min heter sunco 60% fett, tillverkad i frankrike. Köpte den på city gross värnamo för 25 kr. Tyckte det va billigt, nog ett öppningserbjudande.

Idag smälte jag osten över mina kalla frikostägg i micron och ja så gick den faktiskt att äta =)

Tack för all hjälp och förslag, nu slipper sopan få den =)

MimLan
0

#16 Det är inte 60% fett, det är 60% fett av torrvikten. Ta bort vattnet ur osten och du har torrvikt. Brie innehåller runt 40-50 gram/% vatten.

Minorca
0

Hej

Jag lärde mej att uppskatta brieost och framförallt cambonzola, innan min LCHF-tid med en lite frukt. Nu äter jag gärna ostarna med paprika eller gurka eller bara ost. När jag började med LCHF så åt jag briost så fort jag jag var sugen på något sött eller dylig, Det blev nog ett halvt kg i veckan första månaden.  

Jag tror att i början kan man skippa höljet och äta innehållet i briosten till grösaker, nötter eller annat.

ebet
0

#13 ju, de tar vanlig vinäger, häller druvmust i det, så simsalabimm kan de sälja det som balsamvinäger.

Orange
0

hur är det med brie och laktos?

ebet
0

Jag tror att det är ganska måttligt med laktos, ja tålde en bit även när jag var mycket mer laktosintolerant.

Luccy
0

Brie är typiskt sån mat man lär sig äta, du kan ju börja med att ta bort kanterna. Numera äter jag hela, håller den bara i näven o ääääääääääter, fniss.

Gottinamnam o lätt o ha med sig.

Kram Luccy

Tussilagon60
0

Jag har ett jättegott recept på Brieost i ugnen.

1 ost, storleken beror ju på hur många man är.

Några coctailtomater

Färsk basilika

salt, peppar

dela tomaterna och hacka basilikabladen.

Lägg i en skål och krydda med salt och peppar.

Toppa Brieosten med blandningen och in i ugnen på 225 grader tills man ser att osten börjar svettas rejält.

Servera med FinnCrisp eller kex, samt olika grönsaker eller frukter till de som äter det.

Ljuvligt gott…….

[Pennylane1]
0

utan att skära av toppen alltså?

Ktina
0

Jag kan inte med de vita kanterna, de är alldeles för beska för mig. Minsta lilla bit förstör hela smakupplevelsen. (S.k. supersmakare.) Men om man får bort allt det vita och lindar in resten i riktigt krispig isbergssallad - mums!

Tussilagon60
0

Nej du ska inte ta bort toppen utan där lägger du tomat, basilikan.

Men man behöver ju inte äta skalet sedan om man inte vill, det är ju lätt då den är varm att skrapa bort det goda.

Andina
0

Åh va kul att se att så många tycker om Brien lite varm! Jag trodde jag var ensam om det… :)
Härliga brietårtor ni tipsar om - måste prova dem! Tack!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
0

Å nej! Dt är ju tokvanligt! Googla på varm brie får du se!!

skogs-tolva
0

Ha ha ha! Brie är gudomligt! Min kära mor fick vackert hala fram det i julas när vi var där, inte 17 tänkte jag äta hennes livsfarliga fruktkaka eller pepparkakor till kaffet!

Så ja, jag äter det också som kaffebröd eller t.o.m. som mellis ibland.

MissZapp
0

Köpte en brie ost på Lidl igår för ynka 13 kr.. har dock inte smakt på den ännu. Tycker att ett par [kex](http://misszapp.medlemmar.ifokus.se/?ThreadId=8fb27b50-64e4-4762-817e-861bd385b6bb&mDate=2009-01-22 00:37:03&gid=35facfa3-1535-4290-a9fe-b65ac587a81e&rcount=118), två stora bitar ost och en kopp te med grädde är det perfekta mellanmålet när jag kommer hem från jobbet!

Luccy
0

Lidls brie i guldpapper är kanongod o super att ha med i väskan som "livräddare". Den släpade jag jämt på i början när jag var hos nån vännina o fikade tills dom lärde sig att frukostosten o en klick bregott var vad jag ville ha.

Zincite
0

Legger inn en søtere variant hentet fra et norsk forum. Om noen tar sjansen på litt honning Flört

"Til 10 personer:

Denne er like god som vakker! Server den på et buffetbord, som drinksnacks, på et ostefat etter maten….eller spis den alene en lørdags kveld

1 hel mellomstor brie
50 g hver av mandler, hasselnøtter, valnøtter, pistasjenøtter, cashewnøtter (Velg naturelle nøtter for å unngå salt og transfett)
50 g tørkede tranbær (kan også bruke tørkede fiken eller aprikoser)
2 ss flytende honning

Sett stekeovnen på 200 grader. Legg brien på et stekebrett. Dryss over alle nøttene og de tørkede bærene. Ringle over flytende honning.

Sett brien i ovnen i 7-8 minutter."

[Pennylane1]
0

250 gram nötter 50 gr tranbär och två matskedar honung… det blir väääldigt mycket kolhydrater… säkert gott men… lowcarb blir det nog inte…

puh76
0

Glöm inte att det är till 10 personer och till fest kan det nog gå.

Portionsstorleken har väl betydelse?

babybel
0

Vi brukar laga varsin bit lax i ugn med grönsaker t ex broccoli och purjobitar. Sista 15 minuterna skickar vi en en rejäl bit brie som får stå och smälta bredvid laxen. Blir smaskigt!.

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.