Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4287 ggr
greensis
0

Sällskaplig choklad

Jag har drabbats av social och väldigt sällskaplig ischoklad som bor i vårt kylskåp.Oskyldig Hälften kokosfett, hälten mörk choklad, vaniljessans och massor av rostade kokosflingor. De smälter på tungan…

Två dagar den här veckan har jag upptäckt mig själv ätandes den ena efter den andra efter den tredje… De vill ha sällskap av varandra är enda förklaringen.

Det är inte sockersug, för då hade jag ätit upp barnens rågrundlar utan att blinka. Så något i chokladen behöver jag säkert för något obskyrt hormon. Men det känns lite lustigt - jag är inte ens särskilt förtjust i choklad i vanliga fall, äter max 2 rutor per månad.

Fabricati diem, pvnc!

Luccy
0

Men choklad ger endorfiner Skrattande kan du vara ute efter dom kanske.

greensis
0

Hmm, kan så vara. Det har varit överj-vligt mycket på jobbet senaste sex veckorna. Av typen när man vaknar 04.00 med ett ryck och drömmer om excel-ark…

Fast min vanliga överdos endorfiner brukar jag få av löpning, Oskyldigmen har av stress, sömnunderskott och förkylning inte kunnat köra mina vanliga nattrundor.Skäms

Fast det är inte ett konstant problem med ischokladen, den bör vara slut om någon dag och då är det ju bara att låta bli att göra mer. Och skulle jag gå upp ett par kilo är det irriterande men inte hela världen.

Fabricati diem, pvnc!

hupp
0

Ischoklad är verkligen supergott!! Gör på 81 % choklad och kokosfett, en 10 % kokosfett med smak också för att få slut på den ngn gång. Den jag köpt är otroligt cocosig!

Puhlo
0

Hmmm, jag måste nog göra med kokos i nästa gång, det låter supersmarrigt. Då kan jag öka fetthalten också! :D

Raring
0

#2 Skulle drömmar om excelark vara något onormalt? Förvånad Då har det varit något fel på mig lite väl länge…

maxiq
0

#2: En dröm om Excel-ark är vad jag kallar en våt dröm…

Skäms

Luccy
0

Kyss Ska öka på min choklad lite o se om det blir några härliga drömmar Skrattande

Isa56
0

Måste vara den ischokladen som gästade mig i julas.Skrattande Ytterst sällskaplig och "FÖRFÖRISK". Tar man en,Obestämd så… Innan man hinner blinka följer 3-4 bitar till ner.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

lizaohman
0

Oj, jag törs inte gör sånt gottis, min ischoklad hade säkert blivit väldans sällskaplig, den också! Funderar på magnesiumbrist, det brukar kunna ge utslag av chokladsug.

greensis
0

Magnesium, sant, jag har slarvat lite med att tulla ur magneiusmtablettburken på sistone.

Och slutreceptet blev (väldigt ungefär) 300g kokosfett, 280g svart-mörk choklad - ca 1,5dl kokosflingor, torrostade i teflonpanna, 4-5 droppar vaniljessans, 1-2 droppar romessans. Det blev ca 115st (nästan 3 paket a 40 formar)

Fabricati diem, pvnc!

Mammacatta
0

Det låter precis som något jag längtar efter…

En överjä..lig hemtenta med sociologiska klassiker har tagit ut sin rätt. Jag måste ha något som piggar upp skallen inför slutspurten (inlämning på måndag)Rynkar på näsan.

Vaknade 03.30 imorse och funderade på hur jag ska knyta ihop näst sista frågan (inte excel, men word).

Ischoklad skulle kunna hjälpa mig igenom den här dagen.

greensis
0

#11 Prova att ha i lite snabbkaffe som smaksättning. fett, choklad OCH koffein…Oskyldig

Fabricati diem, pvnc!

MillisB
0

Jösses det här lät gott. Bokmärker genast!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Fialotta333
0

Vi brukar smaksätta hälften med rivet apelsinskal och hälften med pepparmyntsolja när vi gör ischoklad till julen. Smarrigt! Kaffe låter jättegott det med.

greensis
0

Provade att ta 1,5 gånger min vanliga magnesiumdos, samt järntabletterna, som jag också slarvat med.

Chokladsuget försvann som om jag knäppt med fingrarna. Så nu ligger de sista 12-15st kvar i en skål i kylen och surar. Jag lurade på min alltför-slanka son en till kvällen som "hemgjord energichoklad" men nu kommer det ta tid innan de tar slut.

Fabricati diem, pvnc!