Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1113 ggr
elisabeth83
0

Alkohol

Igår skulle jag ut och dansa och efter nästan två månaders alkoholuppehåll så tänkte jag lyxa till det med ost och vin (och lchf-kex!!) innan tillsammans med min kompis. Tyvär blev det lite mindre dans än väntat då alkoholen helt plötsligt nockade mej totalt. Hade inte druckit mer än vanligt men blev så dålig och har legat i sängen hela dagen idag. 

Nån annan som har märkt att ni blivit mer känsliga för alkohol med denna kost? eller är det bara jag som fortfarande är ung och dum här? ;)

Saintpaulian
0

Jag dricker inte själv, men har sett flera trådar innan som tagit upp detta. Verkar inte helt ovanligt.

elisabeth83
0

oj, jag sökte på alkohol men hittade ingen tråd med detta… men då kanske jag ska leta vidare :)

Babz
0

Jag har blivit känsligare för alkohol och för smaker. Tål inte alls lika mycket salt nu som i mitt tidigare liv, t.ex.

Och ja, det finns många trådar om ämnet! Men jag är osäker om det står i rubrikerna, det kan vara att det dyker upp i någon kommentar. Lite svårsökt…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

mariech
0

Jag får ont i huvet av för mycket kolhydrater, alkohol är  flytande kolhydrater kan man väl säga? Dricker inte själv, men jag har sett fler som berättat om att de inte tål attdricka alkohol efter ett tag med denna kost.

chilisalsa
0

Mjae… det beror på vad man dricker. Allt sött är ju kolhydrater + alkohol. Och all öl innehåller kolhydrater. Torrt vitt och rött vin samt torr champagne har nästan inga kolhydrater liksom osötade spritdrycker.

Många verkar tycka att man blir "billigare" i drift på LCHF. Iaf om man gillar vin…

Medarbeterare på Kost

Pasi
0

Levern prioriterar nog sitt "riktiga" jobb före alkoholnedbrytning (keton och glukostillverkning), vilket resulterar i att man blir billigare i drift, så att säga. Man får ta det lite försiktigt i början, kanske speciellt första veckorna då ketosen är kraftig.

elisabeth83
0

Ok, bra att veta. Fast jag kommer nog dansa nykter ett bra tag framöver, dock kan d ju va gott med vin till maten eller en whisky till kaffet. Kan man ju unna sig ibland Glad

Pasi: så du tror att kroppen prioriterar att göra ketoner än att bryta ner alkoholen? Jag trodde folk lät bli att dricka för att kroppen alltid bryter ner alkohol först och därmed väntar med fettförbränningen?

fru-kryss
0

Ja herre gud vad yrslig man blirFlört

Pasi
0

#7 Levern prioriterar alltid hjärnan i första hand….den måste få sin energi annars dör den…men den bryter också ner alkohol samtidigt, i den mån det finns processtid. Vid kraftig fylla (förgifning egentligen) så blir levern tvingad till att försöka undanröja alkoholen och blodsockret kan bli lidande vilket drar igång skyddsåtgärder med stresshormon….mao inte bra!

Alkoholen bryts ner till ättiksyra, som är en lite kort fettsyra egentligen, och därför kan brännas i cellerna utan insulinpåslag (alkohol = fett).

Så kroppscellerna fortsätter att bränna fett som tidigare….varav ättiksyran från alkohol är en av energikällorna.

Levern kan bränna extrafett för värmeproduktion, något som sällan utnyttjas i våra nu uppvärmda hem….och troligen avstannar denna process då levern får lägga tid på alkoholen istället (även denna skapar massa värme).
Att säga att kroppen slutar bränna fett när man druckit alkohol är därför väldigt missvisande.Glad

Anders-S
0

#7 "kommer nog dansa nykter ett bra tag framöver"

Jag känner inga dansare som dricker alkohol i samband med dans. Det funkar inte vare sig man är fettbrännare eller sockerbrännare. Vi kommer med våra vattenflaskor till dansen.  Icke dansanta har mobiltelefon och drink i handen, snäv kjol samt stor handväska…

berndt
0

Jag har också tydligt märkt att toleransen vid LCHF för alkohol, också några glas vin, är lägre. 2-4 glas är helt tillräckligt, och i natt märkte jag att nedbrytningen av också denna mängd kan kännas lite obehaglig, som om man intagit en betydligt större mängd, så det blir nog verkligen billigare drift på denna front!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

elisabeth83
0

Vet inte vad du ville säga med ditt inlägg…. tycker du drar alla över en kam, jag har varken snäv kjol, stor handväska eller drink i handen… mobilen få dock hänga me hela kvällen :)

Anna63
0

Snäv kjol???? allt sitter snävt på migGråter

Fast jag håller med dig Elisabeth stor skilldnad på utekväll dans och proffsdans (eller den typ av människor som går ut för att visa upp sin dans)

elisabeth83
0

# 13 Jo, jag går mest ut för att ha roligt, e ju inget dansproffs utan glad amatör :)

Pasi: Tack för informationen. Inser ju att jag misshandlade min kropp i fredags. Det ska jag inte göra om. Antagligen blev kroppen riktigt sur på mej för att ja stressade med både ketontillverkning och alkoholnedbrytning. Man lär sig av sina misstag Tungan ute

Anders-S
0

#13 Dans är en underbar motionsform och passar utmärkt för LCHF:are eftersom man har nytta av uthålligheten och kan dansa utan uppehåll i många timmar.  På maran i Örnsköldsvik i helgen dansar man 8 timmar varje kväll utan paus.  Det fungerar självklart inte med alkohol i kroppen.

Den som vill prova går förslagsvis till Mälarsalen i Stockholm på fredag 20/2  21-01.  Andra bra dansställen i Stockholmsområdet är Yesterday och Chicago. Visst serveras det alkohol på de flesta dansställen men det är ingen lönande verksamhet.  Här är en lista över danser runt om i landet. Finns även en community Dansmaffian där man diskuterar dans ur alla aspekter.

Ett litet smakprov.

Johannika
0

Dricker endast torrt vitt eller rött vin numera, men det behövs bara ett eller två glas, sen tar det emot på något oförklarligt sätt och jag är alldeles nöjd. Förr kunde särbon och jag klunka i oss betydligt mer en lördagskväll till middag och sen framför TV:n… billigare blir det ju i alla fall! Cool

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"