Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 13566 ggr
shintaida
0

Mascarpone-överreklamerat

Efter att ha läst så mycket om mascarpone här, så blev jag verkligen sugen på det! Det lät gott!

Köpte det i dag - men ack vilken besvikelse det blev! Tyckte det var ingen smak på det, som t ex philadelphiaosten.

Så mer mascarpone blir det inte här - och dyrt var det!

// Shintaida

Jennix
0

Tja, smaken är som baken. Skrattande Själv tycker jag Mascarpone är jättegott med en mjuk konsistens och en svag smak av grädde! Perfekt att smälta 85% choklad och blanda med osten, mindre kolhydrater än grädde tror jag också. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

mikaelj
0

Har du provat ricotta? Det gillar jag, påminner om äggost!

shintaida
0

Nej, Ricotta har jag inte provat. Men såg det i affären. Kanske köper jag det och provar nästa gång.

// Shintaida

Sagajo
0

Är det någon som vet näringsinnehållet i ricotta och mascarpone så här på rak arm?

shintaida
0

Inte en susning!

Hoppas NÅGON kan svara Dig, Sagajo.

// Shintaida

kaisakavat
0

Jag tycker också att Mascarpone är småtråkigt ensamt. Det är dock finemang att blanda med t ex grädde, både för konsistensen och att det blir mindre sött än bara med grädde. Neutralt, men frisk lätt ostsmak.

Försökte ersätta M med Philladelphiaost i Rulltårta en gång (snål), men det bleve inge bra, för Ph-ost är såpass salt…

Melindrea
0

Jag äter gärna mascarpone till fika, speciellt om jag har en ost typ cantadou också… =)

MimLan
0

Mascarpone är inte skapt för att ätas som det är. Det är bara att hänvisa till tiramisu som man (förhoppningsvis) förstår poängen med den typen av ost. I blandningar blir den en höjdare.

Magica1970
1

Fick tips om Duetto, mascarpone och gorgonzola blandat. Jag köpte en bit på Hemköp (Malmö) och jäklar vad gott :D

misswhitelily
0

Blev oxå besviken på mascarpone, urk! Försökte blanda med keso, använda istället för smör på ost och salami som jag läst om här, men det smakar bara unket.

shintaida
0

#10 misswhitelily

Prexis, så kände jag det med! Unket!

// Shintaida

fj-100
0

Jag gjorde Airam´s perfekta blomkålsmos i går och "band" ihop moset med mascarpone. Utmärkt resultat!

Ulf-S
3

Ursäkta mig, men den här tråden irriterar mig alldeles enormt. Varför startar man en tråd om att man inte gillar en osttyp som andra tycker om…?

Jag gillar inte gorgonzola, någon annan gillar inte parmesan. Dags att starta "Gorgonzola - överreklamerat" och "Parmesan - överreklamerat"?

Trams.

kaffemoster
0

Jag använder mascarpone till frukost. Till skillnad från många andra här så gillar jag inte ägg något vidare och ägg till frukost vill jag absolut inte ha Skrikandes. En klick mascarpone blandat med keso tillsammans med ekologisk, närproducerad filmjölk - det är gott!

Kia
0

#13 Tvärtom tycker jag.. Det blev en massa tips om annat i denna tråden som man faktiskt kan använda mascarpone osten till och tips om ricottaosten….

lenmor
0

Håller med #15

Jag har aldrig smakat mascarpone och det är ju bra att få reda på vad folk tycker (både negativt och positivt) och få lite tips om hur man kan använda den på bästa sätt.

Melindrea
0

#9 Duetto? När jag först hörde talas om den kallades den magor. =) (Jag kallar den "mumsig", eller kanske "slut" >.>)

Magica1970
0

#17 Magor och Duetto är inte samma sak.

irode
2

Mascapone

Per

100Gram

Energi kcal:

434,00

Energi kJ:

0,00

Proteiner:

4,90

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

4,50

Vatten:

0,00

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

44,00

Kolesterol:

0,00

E-mättade:

0,00

Mättade:

0,00

F-mättade:

0,00

… bara dom väsentligaste värden

:-) Inge

Melindrea
0

#18 Vad är skillnaden? Den ost jag känner som magor är varannat lager mascarpone, varannat lager gorgonzola.

Magica1970
1

#20 Och jag som trodde att magor är en brie-liknande ost med orange "skal". Magor är en fransk ost. Gorgonzola och mascarpone är italienska ostar. Då menar du att den blir fransk när du lägger ihop dem? :)

godivaex
0

Jag trodde Magor var ett mejeri som gör diverse ostar…

http://www.norinsost.se/produkt.php?id=98

Här heter osten Mascari, och magor verkar vara fetthalten… Wow, här fanns det många bud!

Magica1970
0

#22 Det finns ju inte så mycket info på nätet. Mitt vaga minne leder mig till matmarknaden de hade här i Malmö för några månder sedan och jag köpte nästan en magor, men gick till en charkbod istället (var hungrig). I farten kan det ha varit fetthalten jag såg … Magor och Duetto/Mascari är i alla fall inte samma sak. Skit samma egentligen; god är den :D

Miyu
0

Kunde käka en hel burk förut, nu mår jag illa av en tugga.

batman
0

Mascarpone-tips:

Jag klickar i mascarponen i en liten skål, ca 1 dl, ställer in i micron på full fart i 15 sek, när den kommer ut är den som smält glass i konsistensen. (Nu är den lättare att blanda) I med 1 msk kakao + lite stevia (eller annat sötmedel) Blanda och ställ i kylen. Äts med (vispad?)gräddeslick på! Mums Har jag med till jobbet, bara att ta fram och äta så "står man sig" tills maten är klar hemma. Tungan ute

Magica1970
0

Ang. Magor. Jag frågade en kompis som har jobbat i ostbutik. Hon bekräftar att Magor är en fransk ost i stil med gorgonzola och att den kan nog misstas för Duetto eftersom den har inslag av krämig och syrlig gojs. Det sista blev lite luddigt eftersom jag inte riktigt hängde med där.

Det enda negativa med mascarpone är att det bara finns i 250-burkar. Skulle behöva en liter åt gången.

Kia
0

Batman, det där lät jätte intressant och måste provas :)

Miyu
0

Tycker INTE att stevia och mascarpone är nån höjdare..

mikaelj
0

Ricotta & keso, mm…

Margareta
0

Mascarpone och kakao låter gott - stevia kan jag skippa  - tack för tipset att värma innan

Numer pensionär i Nynäshamn

MegN
0

Blev inte frälst på Mascarpone, även om den påminde om grädde i smaken tyckte jag den var jolmig och … inte lockande. Den fick hundarna avsluta.

Men idag hittade jag Ricotta - som jag inte kände till sen tidigare, och mumsade raskt i mig hela 250g-burken. DET var gott! Även ensamt. Och kh-halten var ju bara 3.6% (protein 7.6g och fett 13.3g, "Galbani Ricotta").

Fattar bara inte riktigt hur de tillverkar den - av vassla? Jag trodde vassla i stort sett bestod av mjölksockret…?

mikaelj
0

MegN,

Antagligen på samma sätt som äggost, skulle jag tro. (minus äggen)

MiaKia
0

#0: Vilken mascarpone köpte du? Coop har en jättegod ekologisk Marcarpone, men jag köpte en på ICA som inte alls var god och hade en bismak av messmör..

Nu kommer jag inte ihåg märkena på rak arm, så mitt inlägg kanske blir lite informationsfattigt, men det var italienska flaggfärger på den från Coop. Ett tips är att vispa ut den med ett ägg, mums!

Frihet07
0

I kokboken Smörstekt finns recept på pannacotta där mascarpone ingår. Den har jag gjort ett antal gånger. Mycket gott!

lenaj
0

Mascarpone blandat med vispad grädde och hallon, en god dessert!

[linda-pinda]
0

Jag köper också den ekologiska mascarponen som de har på Coop. Jättegod, tycker jag!

Ypperlig att vispa ner tillsammans med grädde och kryddor i omelettsmeten! Blir en fantstiskt krämig och god omelett!

Jag smälter även ner mascarponen i diverse grytor och soppor; blir underbar sås!

Men smaken är som baken!
Mer mascarpone åt mig helt enkelt! ;-)
/Linda

mikaelj
0

linda-pinda,

om du vill ha en krämig omelett rekommenderar jag Puck-ost, 30% mjukost som Arla säljer främst i arabländerna. Kommer in på Netto lite då och då. (bl.a. den här veckan)

ToFat
0

Den där osten (Puck-ost) köpte jag igår, har tittat på den flera gånger men inte våg prova den…Ska bli spännande prova.

mikaelj
0

ToFat,

Jag har ett sexpack här. :-)

Uttelille
0

Jag smakade en mascarpone i Norge som var jättegod. Men när jag köpte den i Sverige blev jag besviken.

Raring
0

Själv tillhör jag mascarpone-älskarna. Kan dock hålla med om att den som säljs på ICA smakar tråkigare än de andra jag hittat.

Den jag köper på Willy:s är krämigare ock inte lika torr.

Brukar blanda keso, lite grädde, kokosflingor, vanilj och mandelessens. Mmmmm! Det är kalasfrukost.

Liiinda
0

Har ni inte testat GB lättglas med 5% kolhydrater… chokladsmaken är såååååååå god!! :)

Magica1970
0

#42 Lätt att stirra sig blind på kolhydratinnehållet och glömma det andra … Resten lät inte så aptitligt.

Liiinda
0

Den är supergod, en liten bit ibland får iaf jag unna mig.. :)

JAUS
0

Jag tycker stor skillnad i smak mellan olika mascarpone. Den kravmärkta castelli från coop är fet (80g fett) och god. Även mauris mascarpone från ica smakar gott om än något sötare och smalare, den innehåller 35g fett 5g protein 3g kolhydrat. Jag tar mascarpone istället för grädde i maten för att öka fett mängden och få tjockare konsistens. Skall nu gå och göra glass av några äggulor, mascarpone, några hallon och lite sukrin. Få se hur det smakar.

Fetrik-Snubbe
0

Den enda goda mascarpone jag smakat är galbani. Den äter jag som den är eller rör in ovispad grädde i.

stillfjord
0

Det är inte kittost du tänker på? Den är vit och hyfsat krämig med orange "skal".. Nu finns det väl olika kittostar som kanske ser olika ut, men tror inte det finns så jättemånga dessertostar med orange skal på iallafall..

Magica1970
0

#47 Jo, det är en kittost. Det finns några stycken på där ute :)

Melindrea
0

Förresten, det här är den "magor" som jag alltid sett: http://www.norinsost.se/produkt.php?id=98

Av diskussionen som vi hade när det kom upp förut är det dock tydligt att det är en mycket vanligt namn, vilket är… irriterande =)

MimLan
0

#45 Den är inte 80% fet. Jämför med fetthalten i smör och ekvationen går inte riktigt ihop, det blir inte så mycket ost att vara ost på om det "bara" är fett.

Den siffran är fetthalten i torrvikt. 35-40 gram fett enligt vanligt sätt att se det, är normalt för mascarpone.

Magica1970
0

#49 Ett modeord kanske ;) Hos VV … Ex: "Den här köttbiten är magor." Ex. LCHF: "Ju, fetare magor desto bättre."

Melindrea
0

#51 *asg* Kanske det! Men blandningen av mascarpone och gorgonzola är fortfarande mumma…

[bittek]
0

Jag blandar mascarpone och creme fraiche, har i rivet limeskal samt lite av limesaften. Vanilj och ev sötning. Hur gott som helst!

linda85
0

# 39 Hur smakar puck - ost?

har jag aldrig hört talas om men nu blev jag sugen på att testa. Undrar om jag kan hitta den i skellefteå?

Tveksamt!

Magica1970
0

#52 Den är smaskig! :D Ska leta upp en till helgen.

MimLan
0

#54 Det är mjukost. Smakar som det.

artch
0

#54 har köpt det nån gång. Minns bara inte var.

stillfjord
0

testaden mascarpone för första gången nu. det var gott tycker jag, dock lite konstig smak… kanske "annorlunda", "spännande" eller "intressant" passar bättre..

Den enda keso jag hade kvar hemma hade (tro det eller ej!) hunnit börja lukta inte fräscht, så kunde inte testa den blandningen..

Testade däremot att blanda med kesella, och det blev gott :)

Ska dock testa med lite grädde nästa gång så kanske det blir lite lösare i konstistensen..

Måste ta och testa "micro-glass"-receptet också, lät riktigt gott! :)

Fialotta333
0

Satt själv med en nyinköpt Mascarponeburk och funderade lite över vad man skulle kunna ha den till förutom att mata hunden med…tyckte att det var nästintill äckligt faktisktObestämd.

Läste några inlägg och olika förslag här i tråden, gick till köket och tog fram en skål och blandade till 50 gram av var av Mascarpone, keso och hallon, 75 gram lättvispad grädde, lite vaniljpulver och en aning sötningsmedel.

Det blev världens godaste lyx!!

Energi 522 kcal, kolhydrater 6,85 g, fett 32 g, protein 11g

Stämmer nog väldigt bra som någon skrev - Mascarponen behöver sällskap!

mikaelj
0

Jag föredrar ricotta framför mascarpone. Inte lika fett, kanske lite mer kolhydrater…

Men är det efterrätt så är det!

JAUS
0

Jag tror jag har kommit på hur man gör mascarponen god. Vispa den. Då kommer det in luft som gör mascarponen fluffigare och smakar bättre. Sedan kan man ju knäcka i ett par äggulor och ha i lite sukrin och vanilj lägga i höga glas med några hallon och kaffedoppade mandelkakor och vips har man gjort Tiramisu. Flört

[Pennylane1]
0

mandelkakor? Vad då för mandelkakor?

JAUS
0

Jag hade för mig att det fanns ett recept på mandelkakor här.

Edit. Gick nyss och la in ett recept på spröda mandelkakor.

twinkelstar
0

Jag var på willys i skellefteå igår ! Köpte en burk mascarpone och en burk ricotta. Mascarponen gick väl än, den va ok, får experimentera lite och blanda den med nåt. Men ricottan ! BLÄÄÄÄ! Den va riktigt vidrig tyckte både jag och killenSkrikandesden va som grynig och smaka urk,d va bara 6% fett dessutom ! För lite enligt mig ;P finns säker fler andra sorter, men på willys hade d bara en.

twinkelstar
0

ps, vad e puckost ?? *nyfiken* det e inte babybel ni menar eller ?

[Pennylane1]
0

puckost är en sorts mjukost, finns i glasburk på mitt coop, brevid philadelphia och andra sådana… i kyldisk alltså. Det står på arabiska på den , etiketten är blå.

twinkelstar
0

okej! tack =) finns ju verkligen en heeeel uppsjö av dessa ostar ! ;P

bullmagen
0

JAUS, jag testade att vispa mascarpone men en äggula till varma bär - jättegott! Tack för tipset. Utan bär men med vaniljpulver blir det vaniljkräm!

stillfjord
0

Testade idag, och gud va gott det va! :)
När den var smält, innan kylen, smakade det ju precis som chokladpudding!

Nu kall smakar det inte riktigt chokladpudding men kan inte komma på vad det är det påminner om… Men gott är det iallafall! :)

JAUS
1

#68 Det var bara en lätt modifierat recept på Tiramisu (bytte ut savorikexen mot mandelkakor). Så du får istället tacka Italien. Ska lägg in receptet här i egen tråd ifall det inte finns redan.