Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-billiga-ingredienser
Läst 4006 ggr
Sherlyn
0

Hur kan man hålla nere kostnaderna?

Alla mina pengar går till mat numera. Är det så för er också?? Känns som att butikerna har höjt matpriserna för att gardera sig, såhär i finanskrisens spår? Jag skulle gärna vilja ha lite tips om vad man kan handla hem så att jag kan få lite pengar över till annat?  Skrattande

fia1
0

Köp storpack. Det blir oftast billigare, tex fläskkarré och kotletter.  Annars så är det ju så att det egentligen blir billigare med denna kost, du slipper köpa pasta, potatis o godis samt annat sött. Däremot ska man inte ge avkall på kvalitet. Kvalitet kostar oftast lite mer. Titta på skinka o annat så det inte innehåller druvsocker o glutamat o andra onödiga E-nummer. För trots allt måste vi betala mer för kvalitet…..

Sherlyn
0

Tack fia

Ja köper storpack på ägg än så länge, men det drar snabbt iväg uppåt. Men vill ju gärna äta varierat också. Flört

Kött är ju faktiskt ganska dyrt, min affär har aldrig driver på sina varor. Jo de e sant att man skall tänka på kvaliteten, men pengarna räcker inte då. Har iallafall köpt en hel låda med köttfärs från en bonde i närheten, men det är maten i mataffärerna där pengarna lätt rinner iväg.

missaz
0

Lusläs reklamen och handla när det är nedsatt pris på kött, köttfärs osv. Lägg i frysen! Gör storkok och ordna matdosor. Lägg dem i frysen! Tonfisk med majonäs är relativt billig mat; funkar bra som snabblunch! Ägg är rätt billig mat på storköp och de innehåller nästan allt man behöver.

Har du hållit på länge med LCHF? Kroppen vänjer sig efter ett tag att den mat du nu äter är väldigt energität och att du inte behöver äta lika stora mängder som tidigare; på så sätt minskar matkostnaderna "av sig själv" efter ett tag.

fia1
0

Jag måste erkänna att jag åker till olika affärer för att tillgodose snålvargen i mig, men det beror ju alldeles på om man har alternativ eller inte där man bor. Är mannen min tillgänglig (jag saknar körkort) ser jag till att åka till tex Citygross.

Igår när vi var där ratade jag all smörgåsskinka, allt hade socker/druvsocker och minst 5 E-nummer. Jag köpte istället salami. Det tar mycket längre tid att handla än förut.

Marylojs
0

Jag och sambon har ett matkonto på kanske 1500 kr per person/månad. Då handlar vi inte billigt medvetet, utan vi köper allt vi vill ha men vi veckohandlar och planerar. Jag tror man sparar MYCKET på att inte gå in i butiken flera ggr/vecka.

mikaelj
0

20 XL-ägg (1,4 kg) kostar 35 kr på ICA Maxi. Tyvärr bara frigående inomhus.

Hemligheten är att ha mycket fett i maten. Kokosfett tror jag är den billigaste fettkällan.

Gutis
0

Ibland kan det vara värt att kanske åka lite längre för att storhandla tex kött. Vi gör så o fryser in så mycket vi kan. Köttfärs kan man ju variera i det oändliga. Smör kan man handla mycket billigare på Lidl. I längden sparar man pengar……är precis o början man tycker allt blir dyrt, sen märker man att allt man bar hem förut i godis o kakväg faktiskt kostade en heldel.

En dag i taget...

kaisakavat
0

Hamstra vid extrapris. In i frysen.

Laga storkok och frys in. Om bra mat finns, så frestas man inte till dyra lösningar när man e hungrig å har brått.

Köp storpack.

Ägg är billigt.

Smör är drygt.

Kolla priser på favoritvaror i olika affärer, det kan skilja rätt mkt t ex på Omega-3 ägg, mln olika butiker. På coop här i Piteå kostar t ex omega-3 ägg ca 3.50 st. På ICA kvantum kostar de  drygt 2 kr.

fia1
0

# 7 Ja precis! Fast maken (som inte är omvänd) kommenterade igår att pasta kan man få hur mycket som helst för hur lite som helst. Ja, sa jag men det är helt utan näring……Så varför ens betala för det. Japp, jag börjar bli karsk!

Flört

Sherlyn
0

Hej missas

Ja har hållt med lchf i snart en månad nu, men jag har inte sett någon minskning på tallriken, tycker själv att jag äter som en häst ..Skäms

Sherlyn
0

fia, ja det tar lång tid att handla och att skriva en lång matlista för hela veckan. Jag försöker handla hela veckointaget på en och samma gång. Har själv lite långt till affären och ja och killen delar på en bil, samt vill spara pengar. Synd att vi inte har citygross där jag bor…Flört

nobban7
0

#10 Du kanske är i omställningsfas ännu? Jag åt också mycket i början men det har minskat efterhand. Prova att lägga upp mat på assiett istället för tallrik och känn efter när du ätit upp portionen. Kanske du inte behöver mer. Och, som sagts tidigare, se till att få i dig ordentligt med fett.

Jea59
0

Jag handlar mycket på Lidl, kött ska jag köpa från närproducerande butik 10 kg bra kött kostar 890;- då är det med ryggbiff o allt.

Men jag måste säga att Lidls frysta köttfärs för 19:90 är jättegod o köttig och deras korvar som innehåller oftast 0-1g kolhydrater per 100gr.

Sen försökar jag eftersom affärerna ligger nära se vem som har den bästa veckans erbjudande

Sherlyn
0

GladVa bra tips alla har, tackar och bockar. Glad

Skall nog kanske försöka åka och storhandla i någon lågpriskedja så att jag kan få ner matkostnaderna lite… ligger på runt 2500-3000 kr i mat nu och skulle vilja sänka den. Funderar på om man kan frysa ner smör o grädde?

Nobban7

Jag är nog i omställningsfas, men tycker att det låter lite lustigt att jag succesivt kommer minska på portionen, för magsäcken…den krymper väl inte på denna kost..eller??

nobban7
0

# 14 Den växer inte heller om du inte fortsätter att töja ut denFlört

Monsun
0

#10 - för mig tog det nästan ett år innan portionerna började minska. Nu äter jag säkert hälften mot vad jag åt i början… Och är aldrig hungrig - eller mkt sällan i alla fall.

Så jag tror att när kroppen vågar tro på att detta härliga matintag är hör för att stanna - då vågar kroppen lita på omgivningen och behöver inte "lägga" på lager.

Så fortsätt du och se tiden an.

Jag gjorde också så att jag kollade mina matpengar och jämförde med vad konsumentverket rekommenderade. Och trots att jag åt mycket mer kött än "standard" blev ändå totalkostnaden lägre - inget godis, inga kakor, inget bröd, ingen frukt, ingen öl, inget vin, inga chips inga popcorn - ja listan kan göras lång.

Prova en vecka!

Sherlyn
0

Nobban7

hahaha……nä det e sant Flört

Monsun

Ja ok, men då kanske jag inte skall tänka så mycket på portionerna ännu då. Får ta det som det kommer. Men i hushållet kommer det tyvärr med en hel del kolhydrater för min kille äter inte lchf, och enligt mina beräkningar är det faktiskt ändå mina matvaror som kostar mest i pengar, så hans mat är inte boven här, utan min. Smör kostar ju tex 50kr för 1 kg, sen grädden som kostar 15:- /st köper jag hem mycket av… allt kött iform av fågel, fisk och ja…kött… grönsaker…ägg…

Sherlyn
0

åh… ja hade så gärna velat att det fanns en LCHF tidning. En sån som innehåller recept o tips o fakta, det är synd att det finns så många mattidningar med mat bara för kolhydratstyrda, fattas verkligen en sådan tidning på marknaden….*hint, hint*

Skrattande

nobban7
0

#18 Jodå, tanken har nog kommit upp, här t ex

missaz
0

#10 Jag åt som en häst i ett par tre månader innan jag lärde känna mina hungerkänslor. Låt det ta tid!

finntroll
0

Till en början tyckte jag det blev dyrt, att prova sig fram och bygga upp ett grundförråd. Men nu har jag känslan att matkostnaderna är lägre än på kolhydrattiden.

FruFilur
0

Blev så nöjd idag! Plattor med 20 ekologiska ägg för 25 kronor! Tyvärr bara plats för två plattor hemma men är nöjd ändå!

Annars tycker jag nog inte att vårt matkonto har rakat iväg så där särskilt mycket ; det vi förlorat på gungorna har vi tagit igen på karusellerna ; vi köper inte en massa skit och utemat längre. Gav t o m bort ett nästan fullt rikskupongshäfte till mina föräldrar häromsistens, vi har två fulla häften kvar ändå…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Babz
0

Sherlyn - du har väl sett alla rubriker här under inläggslistan till vänster?

Det finns en rubrik där "Mat - billiga ingredienser" - där kanske du kan hitta mera tips och råd!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

uzie
0

Jag tyckte också det blev dyrare i början, mest för att jag hade dålig fantasi. Nu går jag en lov i kvartersbutiken titt som tätt och köper en hel del till halva priset (kort datum) samt åker runt och handlar i olika butiker beroende på deras extra priser.

Men min största besparing har varit att jag till 99% har matlåda med mig till jobbet istället för att äta ute. Jag jobbar på Stockholms Central och där finns inte mycket vettigt att välja på ändå när man bara har 50 min lunch.

Tips för snabbare shopping: ta en rejäl tripp en gång och kolla noga på varor av olika märken och skriv en lista sorterad på kh innehåll osv. Sen när man gör inköpslista nästa gång kollar man på förteckningen och skriver vilka märken/sorter som är bäst. Skall jag till en ny butik skriver jag alternativ eller tar med hela listan. Skriver även receptförslag i ett block som jag använder som inspiration när jag skriver listan och så skirver jag rätterna på inköpslistan så jag är lika inspirerad i butiken.