Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4484 ggr
KickAnn
0

Öl???!!!

Hej är igång igen… nu måste jag fråga (mest å min ölälskande mans vägnar men också för att det är så läskande i bastun…): Ska man verkligen klassa öl som flytande bröd (som jag läste nånstans), är det inte ganska oskyldigt om det inte intas i några större mängder? Okey, 28% kolhydrater, 4% protein och 68% alkohol (Starköl i minMat) låter ju inte särskilt nytttigt men nöjer du dig ETT glas öl (200g?) hamnar du på 6 gram, inte särskilt jämförbart med t ex 100g osötade fullkornsskorpor (som finns i MinMat) som ger 64g eller hur?

Tycker nog jag kan säga till honom att unna sig ett glas då och då och ändå vara en god LCHF:are eller vad tycker ni?

Fetrik-Snubbe
0

Det är ju upp till er själva att besluta. Brukar själv dricka ett antal flarror då och då, även om det numera blir mest tequila.

nyborjare08
0

Instämmer med föregående talare. Minmat.net är inte förbehållet LCHF-are. Det finns uppgifter om all möjlig sorts mat där, med eller utan kolhydrater.

Laurel
0

Hej!

Det finns öl med 50% mindre kolhydrater. "Pripps Blå Pure" heter den ena sorten och sen finns det en till som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på just nu. De är inte lika goda som vanlig öl enligt mig men de duger efter bastun någon gång i bland.

KickAnn
0

Tack Laurel, det var ett bra tips Skrattande

Har tidigare sett att det finns 3,5%igt i mataffären, ska nu kolla även på systemet!

andreas0
0

#0, Öl klassas som flytande bröd för att båda är gjort av samma ingredientser: spannmål, jäst och vatten. Inte på grund av kolhydratsinnehållet.

Spannmålsprodukter är dåligt av andra saker också, inte bara på grund av kolhydratsinnehållet, utan det finns diverse antinutrienter osv. i det.

Sedan är det lätt hänt att det blir för mycket kolhydrater snabbt med öl. En öl innehåller ca 4-6g kolhydrater per 100 gram beroende på sort (enligt fineli). Om vi säger att någon dricker en ölsort med 4g kolhydrater per 100 gram så blir det 20 gram kolhydrater per 50cl ölburk. För många skulle det altså dubbla dagsintaget av kolhydrater att dricka bara en burk öl, eller tredubla att dricka två burkar. Helt klart för mycket, speciellt om man försöker gå ner i vikt.

Lågkolhydratölen är något bättre, men man får ändå vara extremt måttlig med mängderna för det blir snabbt för mycket kolhydrater.

FyllOlle
0

#3 Den andra sorten heter Spendrups Bright. Det ölet är mycket godare och fylligare än det blaskiga Pripps Blå Pure.

KickAnn
0

#5, Bra info, tack! Min man nöjer sig (som tur är) att ta ETT glas öl lite då och då, t ex när han kommer hem från jobbet och det kan han ju då göra utan dåligt samvete och veta att blodsockret inte rusar upp. Undrar förresten om dessa kolhydrater är snabba eller långsamma, hmmm…

#6, Tack, det låter som om vi ska välja Spendrups från systemet nästa gång! Man får hoppas att det dyker upp ännu fler sorter att välja på. Mörkt öl är annars favoriten här hos oss.

dufva
0

Kolhydraterna i öl är supersnabba, så det gäller verkligen att det inte blir några mängder om man vill hålla sig på lchf-linjen..

Vin är ett bättre alternativ om ni är "konverterbara" till den dryckenGlad.

Då nöjer man sig ofta med ett litet glas och det är dessutom svårare för kroppen att bryta ner alkoholen i vinet än kolhydraterna i ölen.

Ett litet glas vin till maten åtföljda av lchf-kost och ett stort glas vatten påverkar inte mig negativt..

Babz
0

Håller med #6 - Spendrups lågkolhydratöl är enligt min smak mycket godare än Pripps.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Skrivfeber
0

tycker ni kan ta 1 öl någon gång kanske, dock är det inte nödvändigt att hinka i sig varje kväll. Jag tar öl en till två gånger per år, ett stort glas, till Hamburgare (hemmagjorda, eller till midsommar, om jag inte hoppar på snappsen).

Annars håller jag mig för det mesta till annan alkohol,o m jag överhuvud taget dricker. (är en sådan där tråkig person som dricker typ 5 ggr / år). =)