Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 10903 ggr
Shawy
13

D vitamin mot sömnproblem?

Jag har insomningsproblem och vill inte äta sömntabletter. Jag funderar om D vitamin kanske skulle kunna hjälpa, har för mej att jag läst här någonstans tidigare om någon som tyckt att det blivit lättare att somna på natten. Jag kanske har helt fel.

Skulle vara tacksam om den som märkt av något sånt av d vitamin?

Jag köpte hem spikmatta som skulle vara bra hjälp mot sömnproblem. Jo visst!! Jag har legat vaken hela natten. Är väl en tvärtemot människa jämnt.

Jag har värk på natten och har läst att led och muskelvärk kan vara ett symptom på d vitaminbrist.

Eftersom jag har börjat arbetsträna nu och vill så gärna tillbaks till arbetslivet så är det ett stort hinder för mej när dessa nätter kommer. Normalt så tar det ca 3 timmar innan jag somnar, men ibland så blir det helt sömnlösa nätter.

Kroppen är trött och värker, känner mej jättetrött men så fort jag blundar och ska försöka sova så är hjärnan pigg.

Ville främst veta om just D vitaminet har hjälpt någon med samma problem?

korseett
0

jo jag fick en mycket bättre sömn av D-vitaminet. Så bra hade jag inte sovit på flera år så pröva du

magma
0

Tycker också att D-vitamin hjälper, men även magnesium. Brukar ta dem båda.

Shawy
0

Magnesium brukar jag ta, men den har inte hjälpt.

#1 Det låter väldigt förhoppningsfullt att du just skriver att du upplevt att du inte sovit så bra på flera år.

Tack snälla ni, precis det jag vill höra Glad.

Använder ni Holistics D vitamin, 2000IE ?

korseett
0

#3 ja det gör jag och jag tog två tabletter till att börja med

andreas0
0

Testa att äta bacon eller en bit ost på kvällen innan du lägger dig. Innehåller mycket tryptofan som ska vara bra för sömnen.

Själv brukar jag ta en bit ost på ca 80-100 gram innan jag lägger mig, delvis av lathet för jag orkar inte fixa med någon lagad mat om jag är hungrig så sent.

Wildrat
0

#3 Det ska vara nån särskild sort av magnesuim som fungerar som sömnmedel, cal-mag tror jag. Jag tar både kalcium och magnesium (andra sorter än cal-mag) på kvällen men inte gör det mig trött.

Shawy
0

Ost brukar jag äta ibland innan jag lägger mej.

Min magnesium heter portamins Super Magnesium 375 mg.

Läste igenom gamla trådar nyss. B la så nämnde Pasi om Melatonin. Det fanns en kosttillskott som heter Zenbev som säljs på samma ställe som D vitaminet.

Samtidigt så tycker jag det blir en massa tabletter. Får prova en sak i taget, något måste ju göras.

Så här står det om det kosttillskottet

Zenbev rekommenderas vid lättare sömnbesvär, oro och nedstämdhet. Zenbev är ett unikt kosttillskott och ett resultat från 7 års forskning av den kände psykiatern Dr Craig Hudson för att ge kroppen en inre harmoni och naturlig dygnsrytm. Zenbev är baserat på pumpafröextrakt, som är naturligt rikt på tryptofan. Vår kropp behöver dagligen ett tillskott av den essentiella aminosyran tryptofan, som bidrar till kroppens produktion av serotonin dagtid och melatonin nattetid vilket ger lugn och harmoni under dagen och är sömngivande på kvällen. Zenbev ger dig på en naturlig väg de näringsämnen som din hjärna behöver.

Någon som känner igen det?

MiaKia
0

Vilket bra tips! Jag äter Magnesium, men ska prova med D-vitamin också!

Shawy
2

Inga fler som märkt av att sömnen blivit bättre? Eller några andra positiva saker som hänt med D vitamin? Mindre värk?

Intressant att läsa lite om vad D vitaminbrist kan ställa till med.

blodtopp
0

När jag mådde som sämst i vintras (utbrändhet-återfall), innan jag fick nys om d-vitamin, fick jag tag på melatonin mot mina sömnbesvär. De hjälpte mig nåt enormt. Men det kan vara bra att veta att melatoninet ofta 'bara' hjälper vid insomningen. Men för mig hjälpte de hela natten och vilken lättnad det är att få sova på nätterna!

Jag fick frågan i ett pm från Shawy om jag hade blivit hjälpt av d-vitaminet när det gällde sömnen. Och innan jag fick frågan så hade jag inte ens funderat på den kopplingen. Men efter lite funderande så kom jag fram till att jag nog faktiskt har fått bättre sömn även av d-vitaminet.

Jag har de sista veckorna varit naturligt trött om kvällarna, vid vettig tid alltså, och även lagt mig i bra tid. Sen har jag vaknat relativt tidigt av mig själv och känt att jag orkar gå upp (jag är arbetslös och har inga direkta tider att 'passa' då, hatar dock att ligga kvar för länge i sängen om mornarna). Så har det inte varit på evigheter!

Så, när jag fick frågan så insåg jag att detta sömnmönster har kommit efter att jag återigen börjat äta min dagliga dos d-vitamin igen. Har haft tablettuppehåll under sommaren (bara tagit sporadiskt). Så jo, jag kan nog också säga att jag har fått bättre sömn av d-vitaminet.

Melatoninet då? Jo, jag har alltid med mig tabletter när jag ska sova borta, för det stressar tydligen upp mig fortfarande. Men när jag sover hemma somnar jag i stort sett så fort jag lägger mig. Utan tabletter =)

Shawy
2

#10 Jo, det är ju just insomningen som är mitt problem. När jag väl somnat så brukar jag sova hela natten.

Vart köper du melatoninet? Jag skulle vilja köpa det.

Wildrat
0

#11 Brittiska e-bay rekommenderades i en tidigare tråd…

blodtopp
0

#11 Jag har fått mitt från ett sånt där företag som ringer upp folk per telefon och kränger hälsokost… Så jag visste inte att vi hade hemma först *S* Just nu vet jag inte ens om vi har prenumerationen kvar.

Annars är det E-bay som gäller. Har ingen särskild säljare att tipsa om (kanske nån annan?), eftersom jag har kvar av de från företaget Naturex eller vad de heter. Många av tabletterna från E-bay brukar kunna innehålla en b-vitamin och theanine också. Theanine är också bra då det är lätt rogivande (extrakt från grönt te för den som inte vet), och ihop med melatonin borde det göra susen på kvällarna =)

Hoppas det funkar bra för dig! Och hoppas du hittar nån bra säljare för melatonin också =)

Pasi
0

Jag tror engelska ebay stoppat försäljningen av melatonin nu, men det går garanterat bra att ta mailkontakt med säljarna där och beställa.Glad

Shawy
0

Tråkigt att det inte få säljas i Sverige ännu. Men jag söker vidare.

Huvudsaken att jag får D-vitamin en gång i alla fall.

Tack alla!

Wildrat
0

#14 Ja melatonin är väl eg inte tillåtet att sälja inom EU. Allt som är naturligt och får människor att må bättre vill de ju förbjuda som vitamintabletter, mineraltillskott etc.

evacarina
0

Läkarna får väl skriva ut melatonin nu?

Pasi
0

#16 Ingen aning….men snart (precis som du skriver) går det säkert inte att köpa ett enda verksamt kosttillskott.

Wildrat
0

#17 Det finns ett läkemedel med melatonin men det ger tydligen hemska biverkningar läste jag nånstans…

finntroll
0

I Finland finns melatonin som receptbelagt läkemedel under namn Circadin

blodtopp
0

#20 Det heter samma i Sverige. Receptbelagt. Men jag har ingen aning om hur det funkar. En massa onödigt sk*t är det i tabletterna i alla fall.

Hittade en sida igår, via e-bay: Biovea. De verkar seriösa, skickar även utanför UK och var inte allt för dyra heller.
På e-bay så kan man beställa från US i alla fall. Och i fåtal fall även från UK fortfarande. Man får snoka runt lite på nätet, det kan det vara värt =)

andreas0
0

Borde man inte kunna täcka det behovet via kosten istället, om man inte får tag på tabletter?

Det är tryptophan som man får i sig via kosten som omvandlas till serotonin, och en del av serotoninet omvandlas i sin tur till melatonin.

Exempel på saker som innehåller mycket tryptophan: Ost, fågelkött, nötkött, griskött, ägg. Man bör få rejält av det om man äter vanlig LCHF kost med andra ord.

korseett
0

#22 vet du något om det är skillnad på tillagat eller rå form när det gäller tryptohaninnehållet, om det påverkas?

Margareta
0

Jag tror på D-vitamintillskott för att minska trötthet.

Själv äter jag det större delen av året och blir helt klart piggare. Jag sover bra nuförtiden - men kan inte säga varför. Det är för många parametrar i allt skruvande med kosten för att veta vad som gör vad.

Numer pensionär i Nynäshamn

Will
0

Shawy, jag har också haft insomningsproblem under perioder. Särskilt när jag var sjukskriven (och åt antdepressiva). Jag åt sömntabletter/lugnande/insomningstabletter då och tyckte det fungerade bra. När jag sedan började jobba (3år sedan) blev jag så himla trött på kvällarna att inga tabletter behövdes. Jag tycker du kan unna dig ett svagt sömnpiller då och då, så att sömnen kommer i kapp (och stressen lägger sig). Det är viktigt att sova ordentligt om man skall orka jobba. Självklart är det ju bäst om D-vitamin eller dyligt fungerar. =)

Will
0

Jag har provat tryptophan i tablettform men fick faktiskt lite ångest av dem…

Melatonin har jag också provat (beställt från Holland). Funkar skitbra vid Jet-lag och tidsomställning. Melatonin är nog inget som man skall käka regelbundet dock. Kan rubba den egna produktionen har jag hört.. Obestämd

Shawy
0

Jag har haft insomningsproblem i 12 år, varav de sista 5 åren varit sjuk i stress och utmattningstillstånd. Jag har ätit stilnoct i ett år, sen ville läkaren inte skriva ut det mer. Sen fick jag propavan, låg fortfarande vaken 3 timmar innan jag somnade, klart det var så när propavan inte är insomningstabletter. Jag fick otrevliga biverkningar som förlamningskänsla på morgonen när jag vaknade så jag slutade med dem.

Jag tänker ge D-vitaminet en chans nu och hoppas på det bästa och sen provar jag ev melatonin om det kniper.

andreas0
0

#23, Nej, jag vet inte.

Margareta
0

Det där med att ligga vaken ett par timmar känner jag igen. Nuförtiden somnar jag oftast med korsord eller sudoku. Jag behöver något sövande precis innan jag skall sova.

Numer pensionär i Nynäshamn

mumsan
0

En aktuell tråd för min del. Har oxå insomningsproblem sedan många år och även sömnproblem. Vaknar flera ggr under natten, nu ännu mera pga. övergångsåldern. Har som du Shawy ätit Stilnoct, fast i flera år. Kunde ett tag minska till 1/3 men sedan efter knäoperationerna så var det som att börja om från början igen och nu med svettningarn blir det ju inte bättre. Äter magnesium varje kväll sedna LCHF-tiden snart 2 år. Känner lite skillnad mot att vara utan.

D-vitamin verkar intressant och jag ska pröva. Men först vill jag gå på den bokade tiden på Friskhuset här i Hudik hos Leif Österberg som ska testa vilka preparat som passar mig bäst framförallt mot svettningarna och sömnen så då ska jag passa på och fråga om D-vitamin och Melatonin vad han tycker om det och se om jag har behov av det.

Spännande. Har även en personlig couch nu för mitt matintag med denna kost. En nystart för mig idag! Det blev lite mera skrivet i mitt inlägg än det du frågade om Shawy. Hoppas det är o.k.

Shawy
0

#30 Självklart att det är ok. Du får gärna berätta mer efter ditt besök på Friskhuset, om du vill alltså.

Pasi
0

Sömnen beror mycket på balansen mellan melatonin och kortisol. Har man högt kortisol (stress) så kan man tjäna på att ta extra melatonin. Det har i djurförsök visat sig längre livslängd och vara vitaliserande.

Att tillföra mer tryptofan funkar nog inte…kroppen gör bara den mängd den tror är rätt ändå.
Brist på melatonin kan bero på b12-brist då det vetaminet behövs för att omvandla serotonin till melatonin, om jag minns rätt.

Blodtopp - Japp, detta är den jag använder….den bästa jag provat.Glad

IngelaZ
0

Någon som vet om man kan ta melatonin samtidigt som man äter antidepressiva tabletter som Zoloft och liknande?

Pasi, hur många tabletter måste man ta för att få effekt?

Pasi
0

#33 Jag brukar bara ta 1 tbl men vet att vissa behöver ta 2 för att märka tillräcklig effekt.
Går nog fint att kombinera med Zoloft och liknande…tror inte det påverkar nåt sånt.

korseett
0

Min man äter zoloft och han har blivit mycket piggare med hjälp av D-vitamin. Det blev skillnad bara på en vecka i ork. Nu har han tom trappat ned dosen i år men om det beror på det eller att han helt enkelt är i en tillfriskningsperiod det vet jag inte. Ork fick han iallafall och sover som en gris.

blodtopp
0

#22 För egen del hjälpte det bara till en viss del att äta tryptofanrik kost (dvs lchf ;o). Jag blev lugnare i kroppen men inte sjutton sov jag bättre.

Melatoninet hittade jag innan jag började äta d-vitamin och jag fick ta två tabletter för att somna. Tog jag bara en vaknade jag allt som oftast och fick ta en till för att kunna somna om. Numera tar jag som sagt bara när jag sover borta.

#32 Åh va bra! Då vet jag vart jag ska beställa från när det är dags. Tror som sagt att vi råkat säga upp prenumerationen på de jag har hemma just nu… Men de jag har kvar räcker nog minst ett år framåt ändå, så bra som jag sover just nu =)

Nicko35
0

Hur fort verkar melatonin egentligen?Måste man ta det timmar i förväg,eller räcker en halvtimma?Jobbar natt/dag i ett helt sjukt schema som gör att jag måste ställa om dygnet ca 6 gr/mån och ibland är det helt jävla omöjligt att sommna.Kanske det här kan va något för mej.

Pasi
0

#37 Det kan nog vara något för dig. Jag brular ta det en timma innan jag tänkt sova…men ofta blir jag trött redan efter en halvtimma. Bara prova och se!Glad