Tjockare av LCHF
Är det någon som har gått upp i vikt av LCHF? Jag menar ökat på måtten runt midjan, över stussen?
Nu säger ni att denna metod är viktstabiliserande och att man får muskler, men för mig är inte att få muskler att få tjockare mage o större rumpa.
Själv gick jag ner 3kg i början och 7 cm i midjan, och var supernöjd, men den senaste två veckorna har jag ökat 2 kg och 4 cm runt midjan.
Jag uteslöt mjölkprodukter för 4 veckor sedan då jag läste här inne att en del går upp utav dom och mina kolhydrater ligger på max 10 gr om dagen.
Är det så kanske att man inte ska strunta i kalorierna utan hålla koll på dom?
Jag måste hålla koll på kalorierna.

Har man inte problem med med insulinresistens eller andra saker som har med glukosmetabolismen är det inte säkert att kilona rasar av en som det gjorde för Skaldeman!!
Men.. många har efter att noga givit akt på sin hunger/mättnad märkt att LCHF som regel är kalorireducerande!
Många kan vara o förbli mätta med mindre kalorier.. kolhydrater har en tendens att öka aptiten!
Och.. i långa loppet har givetvis kalorier in o ut betydelse men då gäller det att man äter föda som får hunger/mättnads- signalerna att fungera!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det var det jag funderade över, för det skrivs mycket här inne att man inte ska bry sig om kalorierna, utan äta sig mätt.
Äter man mycket fett så blir man mätt (jag iallafall).
Men jag tror att kalorierna har betydelse man kan inte proppa i sig hursomhelst, jag ligger på normalvikt vilket innebär att om jag ökar intaget mot vad jag hade innan LCHF så tror jag att man går upp.
Nu kanske jag har gått upp tillfället kanske vad vet jag, eftersom det tar sin tid att anpassa efter egen kropp. Hur man än läser vad andra äter så måste man nog ställa in sig efter egen kropp.

#3 Ja, och jag tror det är det viktigaste av allt när det gäller LCHF… Att man kommer ihåg att det är :din: kropp som avgör, inte hur min kropp fungerar, eller missaz, eller mikaeljs. =)
Jag har gått upp ca 7 kg och 4 cm i midjan sen jag började med lchf igen för ca 4 månader sedan, och det är inte mycket av detta som är muskler, jag har ca 15 kg att gå ner, äter inte mejeriprodukter, ägg, kyckling för det klarar inte min mage av men ändå så går jag upp.
Tråkigt men hoppas det ändrar på sig snart
#5 ja det är tråkigt när man går upp.
Jag tror inte för ett ögonblick, när man går upp i magen och stussen att det är muskler, utan det är rent fett.
Jag gick upp 2.2 kilo på fyra dagar när jag började äta LCHF, fick chocken, det var det värsta som kunde hända. Jag hade precis lyckats gå ner 2.5 på 4 veckor så det var som ett slag i magen.
Nu ser jag över min matplan och har reducerat mitt intag hårt.
KOmmer inte att fortsätta ära de 80g fett om dagen min matplan säger. Riskerar inte att gå upp 2.2 till då dör jag hellre.
Jag har antagligen ätit för mkt eller så är det vätska vad vet jag. Helt klart är att om intaget av kalorier överstiger vad man förbrukar blir resultatet viktuppgång det säger sig ju självt.
Något annat vore ju trolleri.
/Maria

Har man för tunnt lager underhudsfett, lägger man ju på sig ett litet lager till, vid övergång "normal"kost till LCHF… Gissar att ingen blir "RIKTIGT" smal med LCHF. Kroppen är nog "programmerad" för att sträva efter ett hyfsat fettlager, för bl.a. den optimalaste möjliga värmeregleringen…
Jag tror verkligen att vi måste börja omvärdera vår syn på fettet. Våra invanda värderingar runt fettet är nog inte bara felaktiga, utan uppenbarligen även väl "inarbetade"… Det finns knappast NÅGOT negativt med fettet I SIG, om man bortser från att det utgör en belastning för benstommen om fettlagret bara är FÖR stort, liksom kan vara en belastning psykosocialt, s.a.s… Någon som har någon annan uppfattning!?

#8: Man kan visst bli riktigt smal med LCHF.
Idealisk halt kroppsfett för en man är ca 7-15 %, dvs. från riktigt smal till minimal "trivselvikt". (Kvinnor bör ligga ca 10 % högre.) Att folk idag i allmänhet ofta är rätt plufsiga är inget skäl till att vi bör omvärdera vår syn på vad som önskvärt…
Enligt min uppfattning är vårt naturliga tillstånd helt klart en slank kropp, för att inte säga väldigt slank. Jag ser inget fel i att sträva efter en "modellkropp".

Jag har precis läst Skalderman bok GI-Noll!. Han har ett avslutande kapitel om varför viktminskning inte kommer igång som man hoppats. En på fem kan ha svårt att få igång fettbrasan. Många gånger handlar det inte om kosten, utan kan handla om andra faktorer.
Har man t ex jojobantat kanske inte kroppen litar på att det ska komma mer, så den sparar fettet. Lösningen då är att införa stabila matvanor och övertyga kroppen att det finns gott om mat - rätt mat!
För lite fett? För mycket kolhydrater? Stressar och sover dåligt?
Man kan också äta något som bromsar viktminskning. Frukt till mellis? Ost, nötter och kaffe kan vara en broms för somliga.
Var uthållig och envis. Lyssna på DIN kropp, alla är vi olika.
Kan verkligen rekommendera Skaldeman bok. Mycket klarnade för mig. Lättläst. Många bra recept.
Lycka till!

Jag tror att man måste försöka komma ihåg att alla är vi olika. Prova dig fram och ät den mängd fett som din kropp vill ha, så länge du mår bra fysiskt, är det ok. Öka på träningen och prova dig frammåt, så tror jag nog att det går neråt igen. Ät Gi med mer fett tillsatt, det funkar för mig. Men jag kan även äta minimalt med kolhydrater och en massa fett. Jag försöker variera för att få igång viktnedgången, villjag boosta den så kör jag en pulver kur, (men med försiktighet).
Lyssna på kroppen och se hur du ska göra för att gå ner. kanske ska du öka mängden protein och minska fettet, eller kanske till och med öka kolhydraterna lite och minska på fettet, eller öka fettet ytterligare.
Det tar tid och kräver tålamod, men prova, alla är vi olika och våra kroppar svara på lchf på olika sätt, och genom olika metoder. Hitta din variant av lchf så kommer det gå igen. Genomsnitet för en kvinna att gå ner med lchf är ca 15 kg / år, generellt. Det är inte en snabb viktminskning utan en långsam.
ta nya tag, börja om igen, så släpper det. Men visst motgångar är jobbiga, tar man sig förbi dem så kan det bli en possitiv överaskning. 
#7 Nej, det säger inte alls sig självt. Du har både praktiska erfarenheter och fakta emot dig där.

# 9:
"Man kan visst bli riktigt smal med LCHF."
OK då. Enstaka individer kan nog bli riktigt smala. Dock har jag svårt att tro att den stora massan LCHF:are kommer ner till det tunna underhudsfett som en stor del av alla ungdomar i väst, har…
"Idealisk halt kroppsfett för en man är ca 7-15 %, dvs. från riktigt smal till minimal "trivselvikt". (Kvinnor bör ligga ca 10 % högre.)"
Vad som är en idealisk halt kroppsfett, tror jag bestäms i varje enskilt fall, beroende på var och ens gener, kostvanor och den miljö där varje individ vistas i…
"Att folk idag i allmänhet ofta är rätt plufsiga är inget skäl till att vi bör omvärdera vår syn på vad som önskvärt…"
Det är klart att majoriteten "normal"kostare skulle minska på sitt fettlager om de övergår till LCHF (precis som varit fallet med majoriteten av "oss"). Dock tror jag att vi har anledning att reflektera kring att det kanske finns en ANLEDNING till att vi har ett lager fett under huden, och att detta kanske inte bör vara för tunnt…
"Enligt min uppfattning är vårt naturliga tillstånd helt klart en slank kropp, för att inte säga väldigt slank. Jag ser inget fel i att sträva efter en "modellkropp"."
Utifrån MITT synsätt, utifrån alla vunna erfarenheter på kost och hlsoområdet de senaste åren, ska man inte sträva någonstans alls på den punkten. Ett sådans trävande måste väl betraktas som VÄLDIGT onaturligt. Vad man bör sträva efter är väl att äta den kost man kan anta att var och en är anpassad för att äta vid olika tider under året med tanke på det klimat man vistas i, och vara glad åt att vår kropps värmeregleringsmekanism också har ett lager underhudsfett, att laborera med för detta ändamål… Underviktiga "modellkroppar" är väl ett lika stort tecken som överviktiga kroppar, att allt inte står rätt till!?
Vad för belägg finns det för att fett är av ondo på FLER punkter, än de två faktorer jag nämnde i # 8!?

Jag har blivit FÖR smal nästan med denna kost…
Klart du kan bli riktigt smal, och förmodligen ännu enklare än på högkolhydratkost. Men då får du skära ner ditt kaloriintag och träna hårt.

Jamen då är man ju tillbaka till modellen med självsvält…
Varför skulle någon gå tillbaka till den!? Nåja, det finns säkert både en och annan… Dock är nog de LCHF:are som kombinerar den nya konstruktiva LCHF-modellen, med den gamla destruktiva, de som har svårast att överge sin trogna vana att låta kulturen styra dem, istället för naturen…
Hjälp hellre Ulf att komma på vad för negativa faktorer som är förknippat med kroppsfett, förutom de två jag nämnt… 
Ursäkta min torra snusförnuftighet… Ja, fast har jag hur som helst inte rätt i att det verkligen är befogat att börja omvärdera synen på det här med kroppsfettet!?
Bengt-Olov,
Jag argumenterar inte mot att många har en snedvriden syn på det. Jag presenterar bara fakta.

Jag förstår… Det är lugnt!
Kunde liksom inte låta bli att bemöta din kommentar som jag gjorde… Fast mina frågor ligger öppna för andra att besvara ändå…
Om det är så att vi ska hålla koll på kalorierna o träna med LCHF-kost, då blir ju den lik vanliga kosten, för att man inte ska gå upp i vikt. Att just hålla koll på kalorier o träna.
kroppsfett har alla, man kan ha normalt av det, men när det blir bilringar och bullar över höfterna och låren går ihop. då är inte det normalt då är det överflöd.
Härinne förespråkar många att LCHF är viktstabiliserande kost, men har man allt det där kvar, då kan ju inte kosten ha viktstabiliserat mycket, för det är inte normalt för kroppen att ha dom här fettansamlingarna på sig.
Är det då kalorierna? eller sin egen fettbörbränning (eftersom alla har olika) utan yttre påverkan, som har betydelse om man vill gå ned i vikt?
Nånting stämmer ju inte om man börjar lägga på sig en massa fett, men vilken faktor spelar in?
Tjocka djur/människor som blivit smala är fortfarande tjocka, och har en annorlunda fysiologi (bl.a. leptinnivåer, utsöndras från fettceller och signalerar mättnad).
Det kan vara en orsak. Visst handlar det om kalorier in minus kalorier ut i viss mån -- men mer i att om du äter så mycket energi som behövs kommer inte ditt lagrade kroppsfett att användas. För det behövs ju inte.
Men hur det rent praktiskt går till med viktnedgång vet jag inte. Tycker till exempel inte att ens hård träning gör en särskilt stor skillnad för mig.
Jo det kan jag tänka mig, men om man ligger i en normalviktnivå och ser normalbyggd ut och fettlagren börja välla fram, då är inte kosten viktstabiliserande.
Tränat har jag också gjort mycket, det gör ingen viktskillnad mer än att du får mer muskler och mer trimmad kropp, så på det planet är träning bra plus andra hälsofördelar.
Då är frågan fortfarande är det kalorierna som man bör hålla koll på eller som denna kost är att det tar tid att ställa om till rätt fettförbränningsnivå?

B-O, var tycker du att jag påstår att kroppsfett är av ondo?
Självklart behöver man en del fett för att må bra, har jag sagt något annat? Du verkar övertolka mitt inlägg rejält. Jag tycker exempelvis absolut inte att man bör svälta sig ned i vikt. Däremot kan man äta sig ned i vikt genom att välja en artriktig kost. Du kanske hört talas om det?
Självklart varierar andelen "naturligt" kroppsfett en aning mellan olika personer, men den variationen är faktiskt inte särskilt stor. Skillnaden i längd och kroppsbyggnad varierar oerhört mycket mer.

"B-O, var tycker du att jag påstår att kroppsfett är av ondo?"
Tja, framförallt när du säger att du inte ser det som något fel att "sträva efter en modellkropp"… Utifrån mitt synsätt ska man inte ALLS låta sig styras av någon "idealvikt", utan endast sträva efter att äta den mat man bedömmer att man är bäst anpassad efter. Ja, å då är kroppens signaler och alla hälsovinster, rättesnöret, och absolut inga kulturideal…
Jag tyckte ditt påstående antydde en hel del - ja, att även annars väldigt kunniga och som gjorts sig av med rädslan för DIETfett sedan länge, ändå fortfarande dras med rädslan för KROPPSfett… När man hör sådana påståenden från annars kunniga, så får man verkligen vatten på sin kvarn, när det gäller ens uppfattning att fokuset i forumet allt jämt är väldigt snedvridet…
Ta det inte personligt!
(Jag kunde bara inte låta bli att ta tillfället i akt och uttrycka mina reflektioner där…) Skönt att det bara var så att jag tolkade dig fel! Om jag nu tolkade dig så fel, så HÅLLER DU VÄL MED mig om att det är befogat med en diskussion i forumet, om den enorma fokusering som allt jämt finns på kroppsfettreducering, i förhållande till alla andra faktorer som VERKLIGEN för med sig hälsovinster av betydelse!?
Jag måste ju tillägga att jag naturligtvis visst HAR förståelse för att det ÄR en VISS fokusering på kroppsfettet för en del i forumet. Stort kroppsfettlager innebär förstås ett par negativa hälsoeffekter det också… Många har nog fortfarande ett fettlager som vittnar om att de bör äta vintermat på raken ett bra tag till. Speciellt har man väl förståelse för dem vars överflödigt kroppsfett inte vill börja brännas för. Ja, fast snacket om detta, borde väl ändå bli rätt begränsat i forumet, om det främsta fokuset låg där det BORDE, nämligen på de aspekter som är kopplat till de vida många FLER och många gånger viktigare hälsovinster, än de (två-tre?) som kan kammas hem med reduktion av överflödigt kroppsfett!? Det faktum att man inte ens får något medhåll när man för in diskussionen i dessa banor, känns ju lite märkligt, måste jag säga… Hur ska jag tolka detta!?
Ursäkta Jea59 att jag gick in i din tråd och härjade med mitt "budskap"! 
Jea59,
Jag är 168 cm och väger nu 69 (har gjort så 1,5 mån). Har vägt det ganska länge. Första veckan med LCHF gick jag ner 2 kg från 70 kg. Har ätit så i 2 månader. Åt mycket fett i början. De sista två tre veckor äter jag dock måttligt med fett. Tillsätter inte extra fett till fläskfärsbiffar. Inte för mkt fet sås till fläskkarrén. Minimalt med kolhydrater fortfarande, men ovanjordgrönsaker till varje måltid, ägg, kött och fisk. Någon frukt då och då, vispgrädde med lite choklad och likn. Och det började röra sig nedåt mot 68 kg igen! Jag har också minskat 2 cm i midjan under tiden jag stog still i vikt. Har tänkt mig gå ner till 65. Det är OK om det tar 6 månader.
Känner att min kropp förändras och anpassningen till nya vikten sker långsamt, men det sker åt rätt håll.
Min teori är att för oss med liten övervikt så kan det löna sig att äta mer proteiner och mindre fett och ca 20 g kolhydrater. Fett kanske kan ligga på ca 60 E% och proteiner 30 E%.
Jag läser SSS rosa bok, där jag skriver om hur man får ner sista fem kilo. För honom hjälpte det med morgonpromenader innan första måltiden och skippade frukost. När han vaknade drack han en kopp svart kaffe, gick ut med hundarna, när han kom hem tog han en kopp kaffe till. Sedan vid 11-12 åt han en "jättelunch"bestående av typ 300 g fläskkarré och sedan något liknande till middag. SSS med flera menar att fettförbränningen är som bäst efter nattens fasta och denna metod kan därför tillämpas när man bara har några kvar kilo att gå ner. Ska kanske prova det själ i några dagar över julledigheten.
Nej det gör ingenting, jag tycker det är bra att det diskuteras för fler saker kommer upp då.
Jag håller med om att det borde diskuteras mer om hälsovinster och vad man fått för effekter utav kosten, men det diskuteras mest viktnedgång då många tror att detta är en bantningsdiet innan man vet att denna kost gäller för livet.
Att jag tog upp detta är att det pratas inte så mycket om att man kan gå upp med denna kost, då menar jag inte den viktstabilisering som man får höra, utan att man kan lägga på sig fett.
Även dom som har mycket fett på sig, inte heller har gått ner utan kroppen håller jämvikt med den höga kroppsvikten.
Dom två orsakerna ser jag inte som en hälsovinst, för det är inte naturligt för kroppen att ha överflödigt fett på sig och inte heller att detta fett medför andra sjukdomar, då har man inte gjort någon hälsovinst. Så därför är det så att man ska veta att denna kost ger inte alltid viktnedgång den kan också ge viktuppgång fast man inte behövde det.
Antingen så tror man på att vikt har med kalorier-ut-kalorier-in att göra eller så tror man att vikten har med hormoner att göra. Det är två helt olika teorier som är varandras olikheter i det mesta.
Den som tror på kalori-ut/in måste ju äta efter det - annars fungerar det inte.
Den som tror på att vikten regleras av hormoner - bryr sig inte om kalorier och räknar dem inte heller eftersom vi inte ens tror på teorin att det är så att vi fungerar som en förbränningsugn. De som får igån viktminskningen direkt på LCHF har bra hormonbalans medan alla andra inte har det av olika skäl.
Det kan vara ett pyssel med att reglera hormonerna innan viktminskningen påbörjas/fullföljs. Det handlar om många olika sorters hormoner och är inte helt lätt eftersom vi alla är olika även där. Stress vet vi motverkar - men även andra hormoner (sköldkörtel mfl).
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag har inte heller gått ner. Har ändå 25 kg att plocka av så det borde gå på något sätt. Äter nu 1200 kcal/dag, går upp när jag äter mer (ja, jag har försökt!) så jag tror inte heller kalorierna är helt oväsentliga. Naturligtvis kan det vara skillnad på vad kalorierna utgörs av (P/F/K). Jag är dock mycket nöjdare med min mat nu och slipper (för det mesta) suget vilket förr var hopplöst.
Inte har det hjälpt att skippa nötter, mjölkprodukter, etc heller.
Kämpar på med förhoppningen att kroppen någon gång kanske fattar vad jag vill!
#24 Det är det där jag tror också att vi med normalvikt kanske inte ska äta så mycket fett.
Jag som väger 63 ska kanske inte äta samma mängd fett som en som väger 103 och är 164 lång.
Jag tror att man måste var återhållsam med kalorierna och som du säger att även SSS tog till morgonpromenader för att få bort dom sista kg. Men då sätter man kroppen i förbränning, så det är nånstans där på intaget av mat och motion som man måster anpassa. Att man ska nog inte proppa i sig för mycket fett.
Jag gick ut varenda morgon ett helt halvår och va ute o gick 40 min. innan jobbet för mig hände det ingenting med vikten, mer än att jag fick bra kondition.
#26 Det var så jag tänkte när jag började med denna kost, då jag hade varit inne o läst här rätt mycket, så kände jag så här att: Jaha är det, det som är orsaken till mycket; hormoner.
Så jag har ätit så rätt länge nu utan att bry mig om kalorier in /ut, men det gick inte för jag börjar lägga på mig ett fettlager runt magen/höfterna/låren och då kände jag så här att då kan det inte bara vara det ;hormoner utan det måste ju regleras med annat och det är det jag undrar lite här; är det kalorier? Ska vi arbeta/motionera med kroppen mera? Vilken obalans har jag?
Har också provat att äta efter olika modeller men jag tror att man måste hitta sin nivå av intaget fett,prot o kolh.
#26 Fast jag tror på både och!
#28 ett halvår borde det ju ha gett resultat. Åt du frukost när du kom hem eller vänta du ytterligare med maten?
I augusti började jag min viktminskning. Åt GI mat med 1700 kcal per dag. Promenerade 1 tim innan frukost. Styrketräna då och då. Gick ner 4 kg på 2 månader. Började m LCHF i oktober och efter 2 mån har som sagt gått ner 1 kg. Har förstås pendlat upp och ner under tiden. Ska nog gå mer åt GI hållet, men utesluta potatis, ris och pasta. Samt allt med socker i förstås. Ska äta grönsaker, frukt i bland och efterrätt samt vin ibland. Är inte så känslig viktmässigt för kolhydrater och inte har jag sug dagen efter jag ex druckit vin.
Ang hormonell viktminskning har jag tyvärr inte sett så mycket forskning förutom det SSS skriver vilket är ju bara hans erfarenheter.
Lite återblick i tråden igen…
Vill bara säga att jag håller med Bengt-Olov.
Kolla bara utseendet på dagens kvinnliga modeller…
. Tycker inte dom är så kvinnliga. Det har gått för långt med "deffningen" i många fall.
#26 #30 Jag tror också att båda kan spela roll, men också att vissa äter FÖR lite så att kroppen ställer in sig på att spara istället för att släppa. Exakt var den gränsen går måste man nog testa fram själv… Om jag äter för lite eller för sällan så går jag inte ner. Har aldrig orkat prova riktigt svältkost och tur är väl det…
Jag tror också att STRESS är ett stort problem för många, dessutom om man äter medicin så påverkar det mycket. Det är mycket som spelar roll.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#31 Tyvärr gav det inget resultat, jag åt en lätt frukost när jag kom hem och gick 1½ timme varje dag dessutom.
#32 Jag kollar inte kvinnliga modeller utan tänker på när man är mer normal, det är många idag som inte är det utan rätt många bär på mer fett idag pga av kostvanor, till och med barn.
Jag menar inte att man ska vara mager men ej heller fet utan man ska eftersträva en normal kropp.
Tyvärr kan inte alla det, kan bero på sjukdomar, mediciner m.m.
Denna kost kanske kan hjälpa många men kanske inte fungerar på alla. Man kanske måste ta hänsyn på vad man stoppar in, justera efter sin kropp och det tar en väldigt lång tid att göra, en del som är här inne kanske inte har något fel på hormonerna män äter denna kost ändå.
Jea59,
Har du någon gissning om vad som skulle fungera bättre, i så fall? Intressant ämne.
Jag gick upp i vikt med lchf, och gick ner när jag slutade med mjölkprodukter. Jag har trott att det berodde på att jag inte tålde mjölk, men det kanske beror på att all grädde, turkisk youghurt mm var extra, alltså att jag faktiskt äter mindre nu.
Intressant. Jag äter mig mätt, men utan grädde i te (ganska mycket totalt), och utan turkisk youghurt på kvällen äter jag ju mindre trots allt.
Helt klart komplicerat det här. Undrar om man någonsin kommer fram till sin optimala kost.
Jag har funderat på hårt kroppsarbete eller väldigt aktiv av sig, att man startar upp hela sitt kroppsysten i rörelse.
Det var en tid då jag hade hästar, mockade varje dag o släpa hö, red 2-3 tim varje dag och på mitt arbete så hade jag hårt vattenljympapass 3ggr/v, plus att det var städning och att man gick hela sin arbetstid.
Varje dag åt jag en tallrik pommes, utöver mina andra nyttiga mål och jag gick inte upp 1gr.
Jag gick upp kl 6 varje morgon och la mig 12-12,30 varje kväll. Det är det enda, som har bevisat för mig att man inte behöver tänka på varken vikt eller mat.
Nu lever jag ett lugnare liv, med promenader istället och det är därför jag måste tänka på vad jag stoppar i mig.
Men jag tror det jag skrivit lite innan, en kombination av att äta efter insulinnivån/kaloribehovet och förbränning och att man får en anpassad inställning av fett, protein och kolhydrater efter sin egen kropp.

Hej! Jag har nu hållt på en o halv mån, fungerade 2 kilo ned, o sedan stopp. Jag har ju även sköldkörtelproblem så kroppen verkar gå sin egen väg oavsett dieter i olika slag.
Jag äter medecin, som jag kan kontrollera egentligen min vikt. problemet är bara att om jag överdosserar så får man hjärtklappning mot nedgång. Har hög kolestrol o tränar 2 ggr iveckan för att hålla min hälsa. Men ngn viktnedgång är inget jag ser, tyvärr

Jag har gått upp 6 kilo sedan februari
Jag vet inte om det är något jag inte tål, eller om jag äter för mycket, eller har någon sköldkörtelrubbning…eller något annat.
Väldigt tråkigt, men magen är ju fortfarande mycket bättre än med den gamla kosten. Känner att jag vill komma fram till vad det beror på nu!
Endokrinologen ville att jag skulle testa att äta min gamla kost 2 månader för att se vad som hände med mina förhöjda kolesterolvärden. Men jag har inte bestämt mig för om jag ska testa det än. Det vore kul att se vad som hände med vikten, men jag vet ju att magen kommer få spader.
:) Nya tag igen, mera fett och meddragning på helheten av kaloriintag. samt kolhudrater.
Inte någon frukt alls och inag mellanmål.
SVÅRT att äta fettet för en så fettskrämd som jag men vänjer mig….att jag gick upp berodde antagligen på att jag åt för mkt kolhydrater ändå.
Skall inte skylla på något annat.
TROR redan att jag gått ner något kilo igen men har bestämt mig för att inte väga mig på ett tag.
#39/Uttelille,
(påpeka om ni hittar något som verkar fel -- det här är bara hur jag uppfattat tillgänglig kunskap och är bara en grov förenkling)
Då får du allt be dem visa bevis på att högt kolesterol är skadligt för dig om du samtidigt låter bli arakidonsyra som ju är vad som ger systemisk inflammation i kärl. Kolesterol används då för att reparera inflammationen. Så i själva verket är det inte kolesterolet i sig som är problemet. Likväl sänks kolesterolnivån i blodet när man äter mycket fleromättade fetter eftersom kolesterolet då måste användas för stabilisering (har jag för mig, minns inte /exakt/ hur det fungerar) av cellväggarna.
Dessutom används kolesterol för att bygga D-vitamin, testosteron, etc. Dumt att ha alltför lite av det då, kan tyckas… Om jag minns rätt är för övrigt statiner bara till någon hjälp om man sedan tidigare haft hjärtproblem, och då i sin tur ganska låg siffra på bättre resultat.
Givet vad jag sett att du skrivit om dina låga ämnesomsättningsvärden är det märkligt att endokrinologen inte gjorde kopplingen till högt kolesterol. Det var förr en av två primärdiagnosticeringsverktyg för underfunktion (den andra var kroppstemperaturen. fryser du ofta? somnar dina armar & ben? får du ofta lågt blodsocker?), innan man började med PBI (protein-bundet jod, som sköldkörteln använder för att producera sköldkörtelhormon). Samtidigt som man började med det minskade förekomsten av sköldkörtelproblem från väldigt höga siffror till max 5%. Det visade sig sedan vara ett felaktigt test, men eftersom man då etablerat att enbart 5% av befolkningen har problem anpassades alla skalor så att 95% av befolkningen faller inom de värden som uppmätts.
I själva verket är de siffrorna helt fel. Läs mer på Thyroid: Therapies, Confusion and Fraud samt Indicators in Hypothyroidism på RayPeat.com
Det finns ett bra forum för de med sköldkörtelproblem, www.turtles.egetforum.se där du kan läsa igenom vad som skrivits och be om hjälp och tips för hur du skall bemöta en krånglande läkare/endokrinolog. Tydligen är det väldigt vanligt att inte ens de som är specialister har nån särskild koll på sköldkörtelproblem. Många som fått diagnoser i stil med kroniskt trötthetssyndrom, ME, fibromyalgi, utan att någon utredning gjorts på sköldkörtelfunktion. Ogillar ordet, men skandal är väl det närmaste man kommer.

Måste få gnälla av mig lite… Har i många år levt enligt VV så jag tror att jag har "förstört" min ämnesomsättning. I somras levde jag på typ svältgränsen och gick ner från 69 till 64 och kände mig snygg och smal. Men jag förstod ju att det inte var hållbart att leva så.
Sen bestämde jag mig för att i sep. prova LCHF som lät så underbar - tänk att få äta massa god ost, smör och grädde. (Har tidigare prövat att äta mycket protein och lite fett och kolhydrater och gick väl ner men det blev så ensidig kost.) Jag är inte så mycket för att träna heller.
Först gick jag ner några kilon men sen har det bara gått uppåt. Men idag vägde jag mig och vågen visade 70 kg! (är 1.71) Igår provade jag kläder inför julafton - magen bara väller över byxkanten. Känner mig som en deprimerad uppstoppad julkorv!
Jag menar att jag äter som man ska men är ju väldigt förtjust i ostskivor med Bregott på - typ det enda jag är sugen på. Har ju läst på forumet att man kan prova med att dra in på ost och mejeriprodukter. Men då känns det som att man tar bort fördelarna med LCHF. Vad ska jag då äta? Tycker att äggröra mättar bra men är redan trött på det, tycker om äggmjölk men tycker inte att jag håller mig mätt så länge på det. Det känns ju som att det enda som är kvar är att äta är kött till varenda måltid=tråkigt. Tycker redan att man faktiskt får offra en massa. Jag håller med om att vårt samhälle innebär väldigt kolhydratrik mat och att det inte är sunt med godis, kakor mm. Nu i december är det ju mycket kalas mm och jag har varit väldigt duktig på att tacka nej till icke LCHF mat men är det så det ska vara resten av livet? Kan ju knappt äta något på en middagsbjudning. Och nu ska jag inte få äta all slags god ost heller 
Skulle vilja börja träna men jag känner att jag inte har någon ork, plus att jag tycker att min muskelstyrka har blivit sämre med LCHF. Varför ska livet vara så orättvist? - varför kunde jag inte bli född med normalvikt gener.
Sorry att det blev lite långt inlägg!

#42 Jag förstår hur du har det.
Är själv vegetarian som inte äter ens fisk, därför vill man ju äta en del mejeriprodukter eftersom det är den enda lilla höjdpunkten.
Jag har dock dragit ner på detta nu och märker en avsevärd skillnad.
Jag har kört LCHF kost sedan i början av augusti och INTE gått ner i vikt. Jag gick snarar upp dryga 2 kg och märkte jätteproblem med vattenansamlingar och förstod inte varför jag fick dessa besvär. Har nu märkt att jag förmodligen är laktoskänslig och märker nu att vattnet i kroppen minskar. Har därför lyckats bli av med mina 2 kgs ökning sedan LCHF-kostomläggningen.
Jag håller dock på och testar mig fram lite. Det verkar som om jag "tål" laktorsfira produkter och använder mig av laktorsfri grädde. Dessutom verkar det som om det går ganska bra med getost.
Prova och se om det fungerar för dig också!
Hej Vermadelab!
Visst är det skönt att gnälla av sig ibland!? Jag funderade lite på din vikt kontra längd. Det låter ju som att du är rätt normalbyggd och inte särskilt överviktig? Jag påpekar det för att jag vet att det tar tid att uppnå balans och kroppen har sin egen väg att gå, den är rätt jobbig på det sättet, bryr sig alls inte om vad vi tycker. Du kanske ska starta en egen tråd där du redovisar varje dag, med hjälp av Minmat, hur du äter, så kan du få stor hjälp av Forumet? Det där med hård träning har debatterats mycket på Forumet och det verkar vara de erfarna LCHF:arnas åsikt att träning inte gör mycket för viktminskning. Vi bygger faktiskt muskler även i vila genom att äta "rätt".
Nu ska jag steka en skiva oxfilé och göra min egen hemlagade bearnaise-sås - en liten julklapp till mig själv :) - så jag känner alls inte att jag behöver offra något, tvärtom så har jag det väldigt, väldigt bra!
Lycka till i fortsättningen!
Skaldeman håller på att skriva en bok om oss som inte går ner. Eller snarare sammanställer de svar han brukar ge sin klienter.
Jag har mailtipsat honom om oss som inte går ner (trots många extra kilon). Finns ju en hel del trådar här på KiF om detta. Hoppas han kommit fram till något bra för jag börjar känna mig lätt förtvivlad…
#42:
"Skulle vilja börja träna men jag känner att jag inte har någon ork, plus att jag tycker att min muskelstyrka har blivit sämre med LCHF."
Om du vill träna, så är det bara att göra det, orken kommer liksom på köpet. Jag tränar nästan varje morgon klockan 07.00, tung styrketräning. Det gör mig piggare och mer vaken och alert så att jag orkar med dagens vedermödor. Min muskelstyrka blev bättre med LCHF, förutom de första veckorna kanske då jag kände mig allmänt litet vek. Men i det långa loppet ser jag en bättre styrka och muskelutveckling nu då jag äter LCHF än förr på kolhydrater. Men träning är ju som allt annat, individuellt. Man behöver inte träna, men det ger en massa goda hälsoeffekter och, i alla fall för mig, ett bättre humör och bättre ork!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
Tänk om det är så här för oss som har svårt att gå ner i vikt:
En del människor kan äta hur mycket som helst, utan att lägga på sig något hull, medans andra bara tittar på en bakelse så går dom upp i vikt.
Många är ju friska med normal ämnesomsättning, som ligger inom referensramarna.
Om man tänker att ämnesomsättningen är känslig och att de som är smala ligger på gränsen till hög ämnesomsättning och de som är runda, ligger på gränsen mot låg ämnesomsättning men bägge ligger inom referensvärden då kan man inte göra så mycket åt det medicinskt sätt.
Om det är då två personer den ena med hög och den andre med låg som äter samma kost, då får den med låg kämpa så mycket mer för att gå ner.
Ämnesomsättningen är känslig, men på vilket sätt ska vi se till att få fart på den?
En bra början är att undvika fluor, fleromättade fetter, soja, vitkål/broccoli/baljväxter, se till att äta tillräckligt med jod, selen, zink och B6/B9/B12.
Flour, soja,fetterna och B-vitaminerna visste jag, men inte vitkål/broccoli, det är ju många som äter det härinne.
Vitkål, broccoli o dyl kan troligtvis inte orsaka underfunktion, men om man redan har det skall det tydligen undvikas.. Åtminstone vad som står på t.ex. thyroid.about.com.
Skaldemans lösning brukar alltid vara - ännu mindre kolhydrater - dvs kött och smör (fakir).
Numer pensionär i Nynäshamn
Funkar inte. :-)
Jea59, du måste minska ditt kaloriintag för att få igång din fettförbränning. Det kan vara svårt i början, men när fettförbränningen kommit igång genom kalorirestriktion kommer din aptit också att minska.
Nämen, det stämmer väl inte alls med vad vi har erfarit här? Det har snarare varit fråga om att öka fettintaget för att få igång fettförbränningen ordentligt - och fett har ju många kalorier. Så att bara säga "minska kalorierna" verkar ju heltokigt. Det finns ju andra aspekter att ta hänsyn till - och att svälta sig är vi ju absolut emot, det finns det andra bantningskurer (som LCHF inte är) att ta till ifall man vill gå hungrig.
Om du läste hela tråden så har jag undrat om det. Om det är kalorierna man ska minska, även fast man äter LCHF eller är det något annat, eftersom en del går upp i vikt av LCHF eller inte går ner alls och det är ingen viktstabilisering, när man lägger på sig fett runt mage, höfter o lår
Har nu gått upp 4kg, sen jag såg att jag började gå upp i vikt.
Min förändring var att dra ner på mejeriprodukter och öka fettmängden, men detta gjorde motsatt verkan, bara denna vecka gick jag upp 2kg som har satt sig över mage o höfter.
Jag har inte blivit tjockare av LCHF, men jag har heller inte gått ner ett enda hg. Och så fort jag faller ur ramarna vilket är mänskligt, går jag upp. Sen får jag kämpa ett tag för att gå ner det jag dragit på mig, men det går. Jag har märkt att det är helt avgörande att jag äter när jag är hungirg i magen och lämnar bordet när jag är ohungirg. Men något frossande finns det absolut inte utrymmer för. Men jag fortsätter envist för jag har blivit av med mina blodsocker-och humörsvängningar. Jag ligger på BMI 25 vilket gör att det finns inga marginaler kvar till övervikt, vilket jag gärna skull vilja ha.
#57 BMI är värdelöst som mått, det är till för populationer, inte för individer. Du lägger på dig en stress som är fabricerad och inte till någon hjälp. Lär känna din kropp och lär dig skillnaden på muskler och fett istället.
Står fortfarande på 4kg + nu har jag minskat på fettet något från 100gr till 60gr om dagen tar efter min vikt ungf, sen har jag lagt till lite mer kolhydrater i form av grönsaker.
Kosten bestod nästan av bara kött, ägg, grädde och en massa smör innan, så får jag se vad det blir för skillnad.
Hej Jea
Oj vad lång din tråd har blivit. Jag orkade inte läsa allt till slut. Så här har det i allafall varit för mig. Jag har ätit LCHF-kost sen i augusti (nästan). Jag stannade upp en pågående viktökning (efter att jag tidigare gått ner 13 kg). Vid min viktminskning använde jag mig av viktväktarnas kostprogram. Men som sagt kilona smög sig på igen.
Den 25 december vägde jag mig och var då uppe i 79 kg. Jag är 176 cm lång, så det är ju absolut ingen katastrof. Men jag vill väga max 75 kg.
Jag har i alla fall ätit extremt kolhydratsnålt och verkligen balanserat mina måltider, så jag fått i mig rejält med fett. Jag började den 25 dec.Jag har också ätit en jättefrukost som shockat mig själv, men jag är hungrig på mornarna. Nu fungerar hela dagen bra om jag bara får ett helt paket bacon och tre stekta ägg på morgonen.
Jag ska inte väga mig förrän den 7 januari så vad som hänt med min vikt vet jag inte. Men vad som hänt med min mage vet jag. Den har plivit fastare och plattare. Jag rör mig i friska luften varje dag, åker skidor eller promenerar. Jag har gått in i ketos och ska man inte kaloribanta så måste det ju vara abslolut nödvändigt.
#48 mikaelj!
Om man nu ska undvika vitkål/broccoli/baljväxter, vilka grönsaker tror du då är OK att äta? Det är ju just grönsakerna kål och broccoli som jag ätit i måttliga mängder samtidigt som jag under snart ett år med LCHF inte gått ner i vikt utan stått och stampat på samma vikt hela tiden, (+-1 kg upp och ner.)
Då gör du tvärtom nu som jag kommer göra.
Jag åt ju helt bara kött, mycket fett o grädde o ägg, gick upp 4 kg.
Nu har jag dragit ner fettet och äter grönskater lite mer, så jag ska låta det gå januari ut får vi se vad som händer.
Hoppas du får utedlning av din ändring.
De grönsakerna är nog bara ett problem i praktiken om du redan har ett problem med din sköldkörtel (förutom ofermenterad soja, det verkar vara riktigt farligt).
Japp då provade jag grönsaker med fett och inget protein resultat= 2kg till.
Har gått upp från 61.5 till 66kg, nu e jag desperat allt har lagt sig runt mage o höfter.
Hade nyårslöfte att sluta röka med, röker ungf 7-10 om dagen.
Går jag upp till 70 kg då röker jag igen!
Nu behöver jag tips och råd, jag vet att jag slarva till jul men jag åt bara två portioner jansson och en portion ris ala malta, det har blivit en del öl, men nu behöver jag som sagt tips o råd för viktnedgång.

Hej Jea59! Kanske du skall ta det lite lugnt ochäta mycket fett och så få kolhydrater som möjligt, inte väga dig utan låta din hjärna och din kropp bli lite sams och våga tro på att mat finns och att det inte behövs sparas. Jag hade en platå under ett helt år då jag gick upp och ner 2 kg hela tiden. Har gått upp 4 kg efter sjukhusvistelse, men tror fullt och fast på att LCHF är perfekt för mig. Hälsan är på topp och allt är bra.
En utekatt har flyttat hit till mig och i början åt den massor med mat, nu när han förstår att maten finns då han vill, äter han mycket mindre, sitter och slickar sig. på ett bord utanför köksfönstret och spinner som bara den. Jag är nog lite som katten, förr var måltider, kaffe med dopp och godis väldigt viktiga för mig och jag åt med stor aptit. Nu äter jag en ordentlig frukost med omelett på serranoskinka 3 ägg och massor med ost allt stekt i smör. Frukosten blir bra bränsle hela dagen och ingen hunger infinner sig. Jag tror att man skall lita mycket mer på hur man mår och vad man vill ha, men det viktigaste är att man äter mycket fett och inga kolhydrater. Men detta är inget som händer på en dag, i alla fall inte om man tidigare försökt en massa olika dieter och fastat etc, som jag gjorde.

Kostdoktorn (www.kostdoktorn.se) Doc här på forumet har på sin hemsida en checklista med saker man kan fundera igenom om man inte går ned. Mitt tips är att du går dit och tittar.
Lycka till!
Jea59,
Verkar vara extremt att gå upp nästan 5 kg på så kort tid 
Har du slutat röka eller ska du sluta röka? De som slutar röka ökar ju i vikt. Det är kanske inte pga LCHF utan pga att du slutat röka du öka så mycket. Fast du skriver ju om sköldskörteln också. Finns det någon möjlighet för dig att kolla detta?
Har själv blivit lite pluffsig över framförallt Nyårshelgen-pga godis och rött vin framförallt (tror jag). Vit vin passar mig bättre verkar det som, då jag drack det i dagarna kring jul (måttligt!) och åt godis samt potatisrätter och ingen uppgång på vågen. Sedan vid nyår blev det rött vin, mer godis, lite drinkar och då ökade jag med två kg som jag tror var vatten. Nu har jag kört igång med vanlig mat igen. Bara fisk, kött, ägg och fet sås samt cremefraiche. Mycket broccoli, gröna bönor, spenat, vispgrädde. EN frukt ibland, en finn crisp då och då. Men överdriver inte med fett! Ligger på 1200-1400 kcal ca och jag går ner. Gick ner mina två kilo jag gick upp vid nyår och ytterligare ett kilo. Väger 68 kg nu, ska ner till 65 i år.
För tillfället tror jag på LCHF med kaloribegränsning. Och morgonpromenader.
Ja så här kan jag gå upp utan vidare.
Jag har kollat Sköldkörterln och jag brukar hamna på gränsen av refernsvärdena vilket gör att jag inte får någon medicin, fast jag har symptom.
Nej jag hade inte slutat röka när jag gick upp alla dessa kilon det bara small till och allt blev höft o magfett.
Jag ska nog röka lite grann, för jag vill inte härja med kroppen och göra massa omställningar, eftersom jag ätit LCHF i snart tre månader så det är ju nytt för kroppen, men jag fattar inte denna viktuppgång och så mycket på en kort tid.
Byt läkare.
Hänvisa till prof. Ernst Nyström på endokrinologiavdelningen på Sahlgrenska i Göteborg annars, specifikt hans artikel i Läkartidningen: "Klinisk bedömning får avgöra!"
(ordvalet "subklinisk" är lite missvisande -- den är snarare subkemisk eftersom den inte syns på prover, men den är per definition klinisk eftersom man går på symptomen!)
Angående rökning: om jag inte minns fel stimulerar nikotin sköldkörteln.
En tanke som slog mig: använder du mycket salt eller dricker mineralvatten? Salt binder ju vätska. Jag har svårt att tro att du gick upp 5 kg i fett faktiskt. Att du ökar kring midjan kan ju tyda på att du är insulinresistent (eller heter det insulininresistent?)
Dricker du mycket kranvatten? Föreslår minst 1,5 l. Ät lax, fet fisk i övrigt.
Har du börjat räkna kalorier nu sedan du märkte att du går upp i vikt?
Min matdag ser ut ung så:
2 stekta ägg m 3 kluttar fryst spenat. Ibland med ost på, ibland en halv burk sardiner eller makrill i tomatsås. Kaffe m 1 msk vispgrädde.
50 g brieost (lite åt när jag blir sugen under dagen)
Fläskkotlett (ca 150 g), frysta brytbönor (1oog), bearnaissås 30 g
Lax (125 g) med broccoli 1oo g och creme fraiche.
Är jag lite kall och småhungrig på kvällen har jag tagit en kopp varm choklad bestående av: 1 ruta mörk choklad, 20 g kokosfett, 0,5 dl vispgrädde.
Eftersom jag håller på att sluta röka så kanske jag röker 2 om dagen nu mot 7-10, men detta var efter viktökningen.
Om rökningen stimulerar sköldkörtel så måste väl dom stimulera mer till högförbränning, för jag kolla mina värden och dom var lägre när jag inte rökte.
Jag trodde man inte fick hjälp, fast man har symptom, utan man måste ha så låga värden att dom faller utan för ramarna.
Jag använder nog inte mycket salt för jaag hade saltbrist sist dom kollade mig, varför vet jag inte.
Vad gör man om man är insulinresistent?
Jag dricker nog en liter vatten om dagen, tyvärr så äter jag inte någon form av fisk.
Min matdag:
omelett: Halv tomat, 2 ägg, 1dl grädde, 4 skivor 31% ost
middag: 100gr blomkål,50gr ost 1st 90gr kycklingfilé
Håller mig mätt väldigt länge av maten
Bra mat, men ser ut att vara lite kalorier. Har du lagt in i minmat och kollat hur mkt det blir?
Har du ätit så under längre tid kanske har kroppen ställt in sig på sparlåga som många pratar om.
Äter du kokosfett, det stimulerar förbränningen.
Läste i SSS bok att om man är insulinresistent så lägger sig mycket att fettet runt midjan. Och begreppet innebär att man är väldigt känslig mot kollisar. Mjölkprodukter utsöndrar ju insulinet också. MEn du skrev tidigare att du begränsade mjölkprodukter tidigare. Så jag vet inte.
Den här bloggen är bra tycker jag. Författaren skriver om Insulinindex.
http://johannaskost.blogspot.com/2007/11/insulinindex-och-lgt-blodsocker.html
Annars kanske du kan söka på Google om insulinresistens och vad man kan göra. Vet tyvärr inte det.
# jag äter väldigt varierat när jag lägger in på min.mat den kan vara från 800-1800 det mesta men ibland går jag över 2000.
Jag har inte provat kokosfett, ska kanske göra det.
Utav mjölkprodukter äter jag grädde eller cf men inte så mycket.
Ska kolla bloggen, Tack
Få hjälp? Beror på hur envis du är.
Ang. testet: om värdet du fick var TSH, och det var lägre när du rökte betyder det att du faktiskt hade högre ämnesomsättning. Om värdet istället var T3 el. T4 och de var lägre, så tyder det på att din ämnesomsättning var sämre när du rökte.
Att man är insulinresistent innebär att an har konstant jättehöga nivåer av insulin i kroppen, eftersom cellerna inte längre bryr sig om insulinet. Detta på grund av vissa mediciner, vissa endokrinologiska sjukdomar, eller att man under lång tid ätit väldigt mycket kolhydratrik mat (lustigt nog är pasta/bröd/ris värre än strösocker, eftersom det senare innehåller hälften fruktos).
Hur kan man kolla att man är insulinresistent och vad gör man åt det, kommer kroppen aldrig läka sig igen?
Vi har inga diabetiker i släkten, men endokrinologiska sjukdomar.

Man kan göra ett glukosbelastningstest!
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/glucosbelastning
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tidigare, innan LCHF, gick jag alltid upp i vikt om jag åt på kvällarna. Så att låta bli all form av kvällsfika och kvällsmat efter den vanliga middagen har varit ett av sätten att hålla vikten för mig. (Den andra var naturligtvis kaloribegränsning, vilket jag inte längre tror på.)
Så den som har svårt att gå ner i vikt kanske ska börja se till att äta all mat innan kl. 18 eller nåt sånt och alltså inte äta på kvällen. Det kan ju vara ett tips värt att prova?
(Har faktiskt gått upp mina vanliga julkilon, 2 - 3 kg, men aldrig tidigare sett så smal ut efter julhelgerna! Ingen annan än jag märker att jag gått upp i vikt! Kan ha alla mina kläder som vanligt, vilket inte var fallet efter förra julen.)
#75 Din fråga där är jag nyfiken på svar omkring.
"vad gör man åt det, kommer kroppen aldrig läka sig igen?"
Man blir en "typ 0"-diabetiker, dvs medicinfri.
#79 Antar att svaret är till frågan i #78
så om man inte är diabetiker/medicinerad så har man inte heller insulinresistens då?
Du kan ha en begynnande, men då har du även väldigt högt blodsocker och de problem associerade med det. Har du någon anledning att tro att du är insulinresistent?
Enklaste sättet är att gå till VC och be om ett belastningstest, eller bara kolla fasteblodsockret.
#79, 80
Det var det jag undrade, om man inte är diabetiker, har aldrig varit det eller i släkten.
Hur kan man va insulinresistens då?
Vad gör man åt den saken?
Bloggen som #72 skickade stod lite om det och vilken kroppsform man har, men jag fattade inte om man är/eller ska ha varit diabetiker.
#81 jag har inte det vad jag vet, det enda jag har är stor mage och då antyds det att man ju skulle vara insulinresistent…