Jag anfaller lokalpressen!
Hej alla.
Håller på att förgås av ilska. Becel är i stan med sin turnebuss och folk står i ringlande köer, med allvarliga miner, för nu ska de få sin dom.
Inte nog med det - vår lokala tidning Piteå-Tidningen har idag uppmärksammat Becels turné SOM OM DET VORE EN POSITIV NYHET. Överhuvudtaget ingen kritik eller fundering kring Becels trovärdighet som "god hälsofé".
Jag kokar - har skrivit en arg insändare och vill gärna ha er hjälp. Stämmer det jag har skrivit eller är något fel. Låter det bra eller helt förvirrat.
Snälla hjälp!??
P.s. Det är LÅNGT som ni ser…
F´låt..
Pinsamt PT!
Vad ska ni hitta på härnäst? Kanske en återkommande veckospalt om vilken ny reklam som satts upp på pelare? När blev PT via sin journalistik, en megafon för storindustrins reklamkampanjer, en hjälp till dem att nå ut på bästa sätt?
I onsdagens PT och på tidningens webbsida, kan man läsa om kolesterolbussen som kommit till stan, som om detta vore en nyhet av allmänintresse. Ett reklamjippo!
Vad har PT för ansvar? Vilka krav har ni på kvalitet i ert arbete? Inte en kommentar från er, vare sig i text eller i "reklamfilmen" ni har utlagd på webben, om att det handlar om massiv marknadsföring och ingenting annat. Ingen kommentar kring huruvida Becel är en trovärdig informationskälla överhuvudtaget.
Becel turnerar, ja. Och deras lättmargarin Becel Pro active sänker kolesterolvärdet i blodet, ja. Det är faktiskt sant. Men Becel och deras marknadsförare (som enligt medveten marknadsföringsstrategi förstås presenteras som dietister och sjuksköterskor) berättar bara en del av sanningen, den delen som får det att låta så bra.
De prover de tillhandahåller, mäter bara vårt totalkolesterol. Det värdet säger inte ett enda dugg om ditt hälsoläge, utan måste brytas ner i flera olika faktorer innan något av värde kan sägas. Att kolesterol i största allmänhet skulle vara farligt för oss - är helt enkelt fel. Tvärtom är det livsviktigt.
Becel och deras marknadsförare berättar inte heller på vilket sätt det går till, när deras produkt sänker vårt kolesterolvärde. Det sker faktiskt genom att skada oss. Kolesterol är en av kroppens absolut viktigaste "reparationsbyggstenar" (en av många viktiga funktioner). Becel Pro Active är ett av de lättmargariner som innehåller den högsta halten av fettsyran Omega 6 som i större mängd är hälsofarlig. Omega 6 är pro-inflammatorisk, ger sig bl a på våra cellmembran och skadar dessa. Kolesterolet rusar då från blodet till cellmembranen för att så gott det bara går, reparera skadorna. Och langar du in mer omega 6, så hålls kolesterolet "upptaget" i cellerna och det ser fint ut i blodproverna.
Det här vet Becel försås om, men de vill sälja så mycket de bara kan av sin smörja till margarin, innan den verkliga kunskapen om olika fetters effekt på hälsan sprids. Om deras marknadsförare ute i turnébussen vet det, är oklart. Men om de vet, så måste de vara särdeles samvetslösa som sprider desinformation som skadar människor, utan att skämmas det minsta. Vet de inte, så bli inte förvånade. Många s k experter är helt okunniga när det gäller förhållandet mellan fett i kosten och hälsa.
Jag är ganska häpen över PT:s dåliga omdöme i denna fråga. Att inte känna igen vanlig simpel "kommers" trots att reklamskyltarna för företaget är stora som hus. Och jag är innerligt glad idag, att jag inte längre är prenumerant.
Jättebra skrivet och inte ett dugg förvirrat.
Mycket bra!!! 
Tidningen borde skämmas ögonen ur sig och komma med en stor sann artikel om kolesterol som straff!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Ypperligt!
Kanonbra skrivet… Läste oxå i PT… Och blev irriterad… Mycket.

Bra kaisa! 
Tack för beröm! 
Håller med Maxiq - min plan är att få dem att skriva mer om det här.
Till att börja med - om de nu publicerar - så kommer de ju samtidigt att publicera ett försvarstal. Det blir intressant att se vad de hittar på till sitt försvar. Det är en sossetidning - väldigt snara att hugga efter storfinansen. Nu anklagar jag dem för att gå storfinansens ärenden. Känsligt…
Tycker ni jag ska lägga till lite litteratur- och webbtips längst ner, för de som är intresserade..??
Aarrrggh - nu är det den j-a becelreklamen på TV!!!!!!
Bra jobbat! Frän och saklig ton. iLike!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
# 7 Tack Maia! När jag kommer igång är jag nog lite av en expert på "frän och saklig ton". Har faktiskt för några år sedan fått beröm av chef på aktuell tidning för mitt klösiga tonläge..
Då var jag också irriterad och mycket mer spydig än såhär..
Men nu kritiserar jag ju DEM och det lär inte direkt ge beröm…
Härligt kaisakavat!! Bra rutet!!
Har inte sett denna bussen nere i skåne.. håller dem sig upp i norr??
# 9 Näe - de är inte bara här uppe. Nån skrev för ett tag sedan om att de stött på dem nånstans söder om Dalälven, tror jag.. Kanske var det missaz, men jag har ingen susning om i vilken tråd..
Becels turné började i september, enligt den informativa webb-filmen på vår lokaltidnings hemsida.
Åååå nu blir jag arg igen!! 

#6 Hon med "kolossterolvärdet"? Jag vet aldrig om jag ska fnissa eller bara kräkas lite när jag ser den.
Bra jobbat, hur som helst!

Om du skall skicka med referenser anser jag dessa är lämpliga;
"Välj Bregott framför Becel för kärl och hjärta."
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/26307.pdf
"Uppdaterad nätversion av kärnan i utbildningshäftet "Kolhydrater""
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/72329.pdf
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Medarbeterare på Kost
Tack Zepp. Mycket bra!
Om jag får kontakt med nån bra journalist ska jag ge denne/a dessa länkar. Skriver dem inte i insändaren, tror jag. De är allmänt mkt användbara, om inte annat så för mig personligen..
Tack Aniara!
Jo, hon i reklamen låter som en osäker liten stackare. Upprepar sig, stakar sig. Det är verkligen meningen att hon ska låta som en vanlig människa så vi kan identifiera oss med henne och göra likadant.
Suck och stön! 
chilisalsa - Ska göra en lista med referenser att skicka med till tidningen. Den blir också bra! Tack!
"När blev PT via sin journalistik, en megafon för storindustrins reklamkampanjer, en hjälp till dem att nå ut på bästa sätt?"
Dålig journalistik, instämmer helt och fullt,alla redaktioner översvämmas dagligen av"pressinformation" som man enkelt skapar en händelsenyhet av, kanske en praktikant får skriva artikeln.
Kontrollen kanske består av ett samtal till en d..t.st i staden
Har viss erfarehet av förfarandet.
#17 Tack PerH. Din teori låter spännande
.
I detta fallet är det - åtminstone på webben - en erfaren Medarbetare som skrivit under artikeln. Dock icke journalist, utan faktiskt fotograf som skriver lite ibland (webb-redaktör). Illa illa - förklarar kanske den dåliga kvaliteten. Dock har vi ju ansvarig utgivare som borde ha stoppat skiten!
Det gör att jag måste sikta högre än på tavlans mitt, ta i så även de andra på tidningen känner sig berörda. Tror inte de vågar "låta bli" att publicera, stan är liten och jag har skrivit förr, som sagt.. 
Jag hade själv tänkt skriva en insändare till PT, när jag såg reklamjippot för Becel på Coop Forum i Piteå, men hoppas i stället på att din insändare kommer in.
AJ AJ AJ !
Kajsakavt där trampade du på min ömma tå !
Jag håller mig till fotograferandet
#20 Oj då!! Förlåt!?
Jag blåser på tån så kanske det känns bättre..
Ändå - Märkte du att jag skrev "kanske"..? Fotografer är ju inte automatiskt obegåvade på alla andra sätt. Verkligen inte!
Men - i det aktuella fallet - inte du då alltså - tror jag nog att vederbörande ska hålla sig till kameran.. eller..?
maubell - aha! en norrbottning till! Så kul. 
kanonbra :) retar mig också på tv-reklamen, mår nästan illa när jag ser deras massiva marknadsföring som spelar på människors rädsla för hjärtsjukdommar.
Som fd norrbottning är jag glad att någon ryter till när PT så totalt klantar sig och går industrins ärende. Mycket bra Kaisakavat 

Håller med tidigare talare! Otroligt bra skrivet! Härligt å se att någon reagerar! 
Mycket bra skrivet, jag håller med tidigare talare! Och ja, det var jag som stötte på Becel och deras team av kolesterol-testare… I Östersund. 

Jag tycker det såg bra ut och lät skit bra. Vi får hoppas att de drar öronen åt sig när det får läsa det du skriver. Vi får så på oss om det ska hända något med den skit reklamen. 
Jättebra skrivet!!!!
Hoppas du får den publiserat och det gensvar du hoppas på!
Väntar med spänning på att höra fortsättningen!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Men vore det inte en bra sak att hoppa på kolereol tåget och ta ett prov…sedan kan alla norrlänska LCHF:are vända sig till tidningarna och visa upp de perfekta resultaten, tack vare………….SMÖR 
IngelaZ, Fjallraven, missaz, jejjja, Thea, evasch
Tack för era kommentarer och hejjarop. Värmer när ni tycker jag skriver bra.. 
Idag ska jag göra lite research och införskaffa en pappersvariant av gårdagens tidning, så jag har den tryckta artikeln hemma, om/när jag behöver hänvisa till den i detalj. Ska också skriva en liten referenslista som jag bifogar.
Sedan blir det till att skicka iväg. 
evasch - Jo, det är en tanke, men vilka "perfekta resultat"? De menar ju att "allt är högt" och är hjärntvättade på att smör är dåligt. Som att hälla vatten över en gås, troligen.
Sedan förstås vägrar jag att låta dem peta i mig, de bedragarna. Över min döda kropp!!! 
Förresten viktigt!! 
Tror ni att "folk" har ngt emot att jag hänvisar till deras hemsidor och eller böcker, när det ska tryckas i dagspressen under min text. T ex kostdoktorn, Annika D, Ravnskov, m fl.. tips jag fått??
Svårt att svara för andra, men de jobbar ju för desamma som du; att folk ska få upp ögonen! Så jag kan aldrig tro att de skulle tycka illa vara.

1. Välformulerad insändare, lite knorr på den och väl underbygd med fakta. leder den sedan till mer debatt och framförallt information så är det ännu mer positivt. Skriver du under med eget namn eller använder du signatur? En insändare undertecknad med namn kan upplevas som mer trovärdig än en som är undertecknad med "arg tant" eller "sur gubbe". :)
2. Kan inte tänka mig att de blir upprörda av att du hänvisar till deras hemsidor. Du skriver ju inte att deras hemsidor är nätets mest desinformativa precis, utan vill att deras information och budskap ska nå ut till flera.
missaz, parsley - Mm, det är så jag också tänker, men vill inte ta för givet liksom… Fast jag orkar inte kontakta dem en efter en för att fråga.. Det skulle ta tid också, då kommer inte insändaren fram när ämnet fortfarande är rykande aktuellt.
Jag kommer att skriva under med mitt namn. Ingen ska få tro att jag fegar, vilket skulle underminera min trovärdighet. Håller med där.
TaTaaa! Upp på barrikaderna!! 
Hej
Är inte så aktiv här på forumet men läser ofta. Vad sägs om att skapa en insändartråd där vi kan lägga in insändare som vi skrivit om LCHF och kanske andra hälsofrågor. Genom att lägga ut dem så blir de allmängods för vem som helst att kopiera, modifiera och sända in i eget namn. Allt för att få ut vårt budskap men samtidigt motverka dyngspridare som Unilever/Becel?

Fy tusan vad bra skrivet! Bra!!!

#34 Låter som en bra idé. Man kan ju ha med originalförfattaren också om den vill det.
morfen - tack! 
skogge - tycker också det är ett bra förslag. Eller också skulle vi kunna ha en ämnesrubrik i spalten till vänster - kanske kallad "Debatt" där vi kan lägga in hela såna trådar…
Om du vill kan du skriva ett meddelande t ex till Margaretha, med ditt förslag.
Nu mina vänner - är insändaren e-postad. Bara några små justeringar, plus ett p.s. med lästips till den intresserade. Till tidningen bifogar jag en referenslista, med ett tiotal punkter..
Spännande!
Synd att jag inte hann få den till tryck innan helgen, men om de publicerar i början av nästa vecka så kommer det ändå i nära anslutning till allt det i TV4 på söndag.
Om de nu inte skickar ut en lynch-mobb till lilla mig och sedan raderar filen. 

kaisakavat: Om de kommer med en lynchmobb får du hota dem med virknålen! 
"You just have to belive…"

Suveränt bra skrivet, kaisakavat! Applåder!!!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Jag är helt imponerad på ditt sätt att utrycka dig. Att kunna föra debatten vidare, inte bara slåss mot Bercels reklam utan att sakligt framföra fakta i en debatt om kost, samtidigt som du kritiserar tidningens oprofessionella journalister (ytterst chefredaktörs ansvar)
Helt underbart Kaisakavat.
Kram Lisa
Ååå så snäääälla ni är. Jag blir lite generad..
Tänk så värdefullt - att jag har ER ALLA på min sida nu när hela stan (som tror på "kostråden" och becel) och stans blaska PT (allmänt uppskattad i stan) är emot helt mig och kommer hänga mig på torget på lördag. Folknöje..
Tack!
flikkan - har numera placerat ut ett tjugotal virknålar i min bostad, i min handväska, ryggsäcken, t o m på cykeln och på farmors spark. En är instucken i en purjolök i kylen.
Så nu är jag redo! Har licens på dem - har gått textilutbildning.

#42 "licenced to virk"?
Fabricati diem, pvnc!

#42 Blir du lynchad får du bli vår martyr. Har du funderat på att komplettera virknålarna med tunna strumpstickor?
Jättebra! Sedan är frågan: kommer dom att ta in din insändare? Dukan väl rapportera.
Fniss - ni e ju SÅ roliga!
Har stickor också.. Kan ju virka ett "hölster" också så jag kan dra från höften…
KatNyb - Vet förstås inte, men jag går omkring och tror att de ska publicera, men de kommer förstås att trycka sitt eget försvarstal samtidigt. Har ju ingen aning om vilka fula knep de tänker ta till där, men det lär visa sig..
Hur långt jag går vidare, det måste jag ta ställning till efter som det hela utvecklar sig.. Dock är jag nöjd om jag kan lugna någon stackare av alla dem som stod i kön.. Det är deras rädda ansikten som har varit min främsta motivation för att faktiskt få iväg detta. Kanske att väcka någras nyfikenhet och få dem att ta reda på mer om hur saker förhåller sig.
De har tagit in kritiska grejjer många gånger förut och det är inte säkert att de "törs" låta bli. Stan är liten, de kan få skämmas för en sån sak också, faktiskt!
PT har ju revanscherat sig rejält genom att skriva en massa artiklar om Becels riggade testresultat.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jo, jag såg just det - sitter här och skrattar! Det läkarna säger stödjer det jag skriver i min insändare, vilket också gör mig glad.
Nu har de ju mkt att anföra till sitt försvar. Ändå upphäver det inte alls jättemissen de gjorde i början, när de sjåade upp Becels "kampanj".

JÄTTEBRA skivet!!!!
Ville bara meddela att de har varit i skåne oxå på turné. Iaf här i Höganäs

#48 Säg efter mig:
VAD VAR DET JAG SA??!!! 
#51 Ja, just så känns det faktiskt!! 
Nu händer det saker:
Jag tipsade ju Nordnytt om Becel-skit-kampanjen!! Sent omsider vaknar de och min komis och journalist Linda får storyn.
Imorgon åker hon hit till stan oh träffar läkarna på Vårdcentralen för att göra ett reportage!
HURRAAAA!!
Hipp Hipp Hurra…jättebra…kramar Jeremina!
putt..

Hej kajsakavat!
Jag har just fått mail från en karl från Piteå. Han är på väg in med en insändare om skolmaten.
Håll ögonen öppna efter den, så kan ni få kontakt och bomba dem tillsammans!
Frank

Bra jobbat! 
Roligt med era kommentarer..
Frank N - Tack för tips! Håller utkik! 
Hanveden - jag sickade länken vidare till journalistkompisen.. att krydda med..
Kul med Pite-kriget - jag följer det med spänning!
(Min man är ju Pite-utvandrare så vi har många släktingar där…)
Numer pensionär i Nynäshamn

kaisakavat,
Här är en länk till artikeln.
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/ARTIKEL.ASPX?ArticleId=4322374
God fortsättning på det nya året, alla!
mvh
Frank
# 62 FrankN - God fortsättning till Dig också!!
Tack för länken. Jag är ju inte prenumerant nuförtiden så jag har en tendens att missa! Spetsigt formulerat - udden mot kommunens ansvariga, helt rätt! Låt dem våndas! 

hade ingen aning om detta. är det sant???
inte för att jag äter becel, men detta är ju skrämmande…
Hurra! JÄTTEBRA skrivet!