Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 5404 ggr
Lasselars
0

Lasselars tråd

Vill tacka för ett väldigt bra community. Glad

Jag har varit inne här och läst ofta och har haft stor nytta av den kunskap som finns samlad här. Det är imponerande vilket stöd alla kommer med när en nybörjare ställer frågor, eller när någon vaklar eller trampat snett.

Därför kände jag att det var dags sen länge att bli medlem så att jag kan vara med och ställa frågor etc.  

Här följer en kort presentation av mig:

29 årig Dalmas boende i Gävle med Sambo och två bondkatter.

Jag har alltid haft problem med vikten ända sen barnsben, min tillväxtkurva både på längd och vikt var flera cm ovanför rutnätet i skolsysterns journaler.

Man kan med andra ord säga att jag testat väldigt många olika saker för att gå ner i vikt under årens lopp.

Första gången jag fick höra att kolhydrater kunde vara ett problem var i slutet av 2002, socker var den stora boven. Jag fick höra om Bitten Jonssons klinik i Hudiksvall som behandlade sockerberoende, sommaren nästa år spenderade jag fyra veckor där.

Kostbiten handlade om att skippa alla snabba kolhydrater, äta begränsad mängd långsamma kolhydrater, bra grönsaker och protein. Den gången höll jag mig till det programmet i lite mer än ett år utan minsta snedsteg. Sen tog det lite mer än två år att komma igång igen.

Kör sedan hösten 2006  LCHF efter att ha blivit biten på en inspirationshelg hos Bitten Jonsson där jag stötte på Skaldeman, och Litsfelds böcker. Skaldemanboken läste jag ut på kvällarna/nätterna medan jag var där och sen fast.

Det gick fort att ställa om till den nya kosten, jag blev verkligen motiverad, jag fick ju äta allt det jag egentligen tycker om, Kött, ost, smör, grädde etc.

Numera begränsar jag mina kolhydrater mycket mycket mer (försöker ligga långt under 10g/dag), och äter mer fett skippar alla mjölprodukter utom smör och allt mindre mängder ost och känner att det här är nog det bästa jag gjort.

Redigering: Denna tråd hette tidigare "Ny". /Maia)

molana
0

Välkommen från en till Gästrikebo.

Mimsivimsi
0

välkommen in i värmen!!

Kanske man får smygfråga sådär litegrann om du vill dela med dig vilka hälsovinster du fått på den här kosten?

Pasi
0

Jättevälkommen, Lasselars!Glad

[Karro]
0

Välkommen välkommen :)

solros_666
0

Varmt välkommen ;)

MaMaMade
0

Hej Lasselars! Själv jätteny…inom gebitet…är i fasen övertyga mig själv om att testa o att jag kommer att klara det. Skrattande

Mervi
0

Välkommen! Kul att du beslöt att blir medlem.Skrattande

Margareta
0

Välkommen från mig också och som Sajtvärd blir jag så klart glad för alla uppmuntringar!

Numer pensionär i Nynäshamn

mollward
0

Hej och välkommen! Kul med en till Gävlebo! Skrattande

odezza
0

Välkommen, Lasselars!

"still lost in space and time"

Lasselars
0

Tack allihop Flört

Hälsovinster hmm

Jag har sen lumpen astma/kylallergi och har blivit mycket bättre i lungorna sedan jag började med det här vilket medfört att jag mest bara använder pulmicort numera. Har i efterhand förstått att mättat fett är bra för lungorna.

Mindre värk i kroppen och leder helt klart.

Gått ner 40kg, dock en bra bit kvar till mitt mål.

Motivationen att ta tag i min hälsa som jag fick då jag var på Bittens inspirationshelg och läste Skaldemans bok gjorde att jag samtidigt lyckades sluta snusa i samma veva som jag klippte bandet med kolhydraterna. Fast jag ska erkänna att jag fortfarande har vanan kvar och använder Onico som är en nikotinfri variant gjort på majsfibrer. 

Piggare, bättre koncentration och kondition.

Utmärkta blodvärden, blodfetter, lever värden blodsocker etc.

Eftersom jag kunnat sluta med mina astmamediciner, slutat snusa och även gått ner i vikt har mitt Blodtryck gått ner från 135/85 till 120/70 och vilopulsen från 70 till strax under 60.

Känns som man fått mer testosteron eller hur jag ska förklara det, känns en stor skillnad mot innan och jag tror detta gör att jag mår bättre. 

Bättre självförtroende 

Tänderna har blivit bättre, numera känns de blanka och renare. 

Har nästan blivit helt fri från acne på ryggen.

Mindre problem med magen, mindre halsbränna.

Mammeli
0

#11 Grattis, detta låter ju jättebra! Hoppingivande för mig som startar på allvar imorgon! Lycka till i fortsättningen!

NancyAlke
0

Välkommen Lasselars! Inga dåliga hälsovinster du har fått redan! Har du försökt sluta snusa tidigare? Att jag frågar är för att jag upplever det som lättare att bryta beroendet nu än tidigare (slutade röka 22 dec).  Även ett tidigare rökstopp under peroden på LCHF (trillade dit igen p g a livshaveri) kändes såå mycket lättare än de otaliga försök jag gjort tidigare. Hur upplever du det?

Snyggt Blodtryck förresten Flört

Lasselars
0

Tackar tackar.

Jag slutade i 3 veckor i högstadiet (jag började tidigt) men kom på mig själv med att jag åt så mycket godis så jag bytte tillbaka.

Jag vet inte om det är så att det är lättare att sluta på den här kosten eller om det var motivationen som infann sig samtidigt. Men helt klart är att jag inte tror jag hade klarat mig utan mina snuttefiltar (onico) som jag iofs fasar ut saaakta men säkert.  Cool

parsley
0

En fördel med LCHF är det finns goda tillåtna saker att stoppa i munnen istället för godis, om man skulle behöva.

virrirren
0

Hej o välkommen Lasselars.Vad glad man blir när man läser om alla dina hälsovinster. Det är ju i stort sett bara "ramen" som är gammal…..hela tavlan är ny.

Lasselars
0

Funderar på att börja om med kosten! Här nedan kommer en massiv vägg av text. Först lite bakgrund och update eftersom den här tråden är mer än ett halvår gammal, min fråga kommer sammanfattas med fet stil.

I början var det enkelt, det hände sakerFlört. Nu snart två år sedan jag började med LCHF har jag gått ner cirka 40 kilo. Väger fortfarande aldeles för mycket (kanske har 50-60 kg eller lite till kvar. Men det sista halvåret har jag inte märkt  att jag går ner något i vikt (behöver gå ner minst 50kg).

Däremot har jag fått fler hälsovinster, fått lite större  muskler på några ställen,  mina ben har smalnat av ordentligt medan överkroppen fortfarande är för stor. Jag har fått hälsovinster som att jag blivit enormt mycket bättre i min astma/allergi. Har slutat helt med två dagliga piller mot allergi och ansträngingsastma (aerius och singulair).

Mina teorier om varför det inte händer något med vikten är många. Jag har följt det mesta nyheter inom lchf om att minska på proteinet (svårt) öka fettet, tänka på kalorier etc. Jag kan kostatera att jag äter mycket mindre fett nu om man jämför med när jag började. Jag dras naturligt mot kött, ost, kallskuret (utan socker och helst utan nitrit)  vilket gör att min tallrik fylls med i samanhanget för mycket protein och sallad/grönsaker och för lite fett. Utan mjölkprodukter som creme fraische och gräddsåser blir det svårt för mig att komma upp i rätta mängderna.

Visserligen har jag syndat med för mycket kolhydrater ett antal gånger det sista halvåret men jag tror det mer har att göra med ett mått av uppgivenhet över att inget händer, något som inte är så bra givetvis.

**Min senaste teori/försök att bryta platån kommer att bli att helt enkelt äta mer totalt sett men framförallt äta mer fett. Problemet är att jag insett att när jag räknar upp i min mat så ligger jag ofta på 1800 till 2000 kalorier max. Detta tror jag är aldeles för lite.
**
Som jag skrev i den första posten började min "antikolhydratbana" 2002 då jag åt enligt "GI ála  Bitten Johnsson". Ett enkelt överslag över vad jag åt en vanlig dag då  (2002) jag gick ner ordentligt i vikt visar att jag låg på närmare 4000 kalorier per dag. Det blev mer protein än idag men framförallt mer kolhydrater och faktiskt mer fett än idag. Mitt grova överslag gav proteiner 210g Kolhydrater 133g fett 290g.

Lite skillnad mot mina idag vanliga 100-120g protein, 0-20 g kolhydrater och ca 150 g fett. Givetvis är även detta en uppskattning.

Många slutsaster som jag ser att folk drar här på forumet är att för att bryta en platå så bör man minska ner på matern eller öka fettet. Men vad tror ni om att helt enkelt öka upp allt och försöka få kroppen att öppna spjällen på vid gavel? **(innan jag testar 80 80 X modellen som Annika Dahlqvist förespråkar för envisa fall). Kanske kan detta även motverka stress som jag tror kan vara en bidragande orsak? Vad tror ni kära LCHF:are?
**

Margareta
0

Jag tror som du - men jag sitter lite i samma båt så några exakta svar har jag inte.

Grattis till minskade kilon och välmående och välkommen tillbaka! Det var ett tag sen vi såg dig sist!

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Välkommen tillbaka!

Det kanske är bara att prova.Skrattande Det är många som äter mycket och går ner. Vi är så olika så man kan inte veta hur det funkar just för Dig. Lycka till!

Säger som Margareta, sitter i samma båt, inget händer.

Buppan
0

Stått stilla i tre månader, har några kilo kvar till mål. Ätit rätt tror  jag, stora hälsovinster, men de där kilona. Ökade på fettet senaste veckan och vips ett kilo försvann.

Lycka till och här finns ju mycket erfarenhet inne, så du kommer säkert få många svar!

Lasselars
0

Tack allihop det blir till att testa på med uteslutningsmetoden tror jag.

Ibland skulle jag vilja ha ett allvarligt snack med kroppen, fråga vad den vill ha för muta för att få den att göra som jag vill. Flört

Wenn
0

Grattis och välkommen tillbaka !

Från en Gävlebo.Glad

Pasi
0

Lasselars - Du har knappast nåt (möjligen kostar det mer) att förlora på att testa!Glad

LeifT
0

Lasselars - fixade en platå genom att öka på med cocosolja, minska ost o grädde samt bara äta när man faktiskt var hungrig = 2 ggr/dag ibland 3 ggr. + lite motion i skogen.

Håller tummarna för dig!

/Leif

Lasselars
0

Jag har börjat läsa om Skaldemans bok Ät dig ner i vikt och har nu börjat tänka i gamla banor. Håll fettbrasan tänd! Vilket man kanske kan sammanfatta med att man inte ska vänta för länge med att äta för då stannar förbränningen.

När jag äter riktigt strikt så känner jag ofta ingen hunger förän på eftermiddagen. Då äter jag ett större mål mat oftast bestående av kött och lite smör och eventuellt någon grönsak för att sedan vänta till nästa gång en fem, sex timmar senare. Vilket blir två ganska stora proteinrika mål som gör att man klarar sig på bara kaffe eller te på morgonen fram till tretiden.

Nu de sista dagarna har jag hela tiden tänkt på att hålla fettbrasan vid liv genom att försöka äta flera gånger under dagen och har då faktiskt börjat känna mer hunger eller hur jag ska kalla det. Detta gör att jag kommer upp i större matmängder, men även ett medvetet större fettintag än tidigare. Jag har ett tag misstänkt att jag ätit för lite mat totalt sett alternativt ätit för lite fett och detta kan ha varit en bromsande faktor för min viktnedgång.

Nu får vi se vad detta kan ge om jag kan öka förbränningen lite och börja skala ner cm och skjortstorlekar. Glad

Nästa steg att införa blir nog att sätta lite fart med fysiska aktiviteter. Alternativt att försöka komma i säng i bra tid, nattugla som man är. Båda två borde i varje fall minska eventuell stress och dess inverkan.

[Karro]
0

Välkommen tillbaka Lasselars!

Maia
0

Lycka till med omstarten, Lasselars. Vi kanske skulle döpa om din tråd till "Lasselars tråd" eller något? För ny är du ju inte precis ;-)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Lasselars
0

Hmm skulle nog inte va så dumt att döpa om tråden. Men hur?

I varje fall har jag kommit några steg närmare för att förstå varför jag har svårt att gå ner i vikt nu. Har gått bra att gå ner med olika metoder förr i korta perioder förut men det har innan jag testade lchf alltid kommit tillbaka.

Som sagt så har det luskats en del i varför det går så segt. Jag läste väldigt mycket om kortisol, kanske var det stress… Kom även in på sidor om sköldkörteln.

Det som fick igång hela processen var att jag läste att förr i tiden mätte man ämnesomsättningsrubbningar genom att ta morgontempen direkt när man vaknar och ligger kvar i sängen. Jag har alltid haft väldigt låg temp och mätte nu upp morgontemperaturer om ca 35.x till 36.2 med ett lägsta värde på 34.9 i armhålan… Det verkade ju intre riktigt riktigt.

Eftersom jag bor i grekland för tillfället så åkte jag in på ett lab här i stan och tänkte att jag gör väl ett tsh, fritt t3 fritt t4 och ett kortisol blodprov på morgonen. Här kan man göra sånt fritt men man betalar ju så klart för det. Provresultat samma dag kl 18.00.

Nu var det kanske inte så att de svaren sa mig så mycket men mitt tsh var ovan gränsen, 5.18. Så vi letade upp en privat endokrinolog och hittade en riktigt bra kvinnlig läkare som studerat i Boston, hon är klinikchef på dagarna och har privatklinik på kvällarna (grekland alla gör så haha).

Hon tittade på mina prover, kände på halsen och tyckte att det här ska vi kolla upp. Sen bad hon mig lyfta tröjan och såg mina bristningar som jag haft sen jag var liten och nickade… Det kunde vara Cushings menade hon. Hon ordinerade prover på cortisol, antikroppar för sköldkörteln samt en radda andra prover.

Direkt så konstaterade hon subklinisk hypotyreos från de prover jag tagit själv. Idag gjorde jag ultraljud på sköldkörteln som var större på höger sida. Hon ordinerade 50mg motsvarande Levaxin. I morgon bitti blir det en radda blodprov.

Förhoppningsvis är det bara sköldkörteln som är "seg". Men det som gör en lite förbannad är att sjukvården totalt missat vad hon såg efter fem minuter bara genom att titta på min kroppskomposition och bristningarna.

Men men det ska bli spännande att se om viktnedgången kommer igång nu när jag ska börja äta sköldkörtelhormon och får resten av hormonerna utredda på riktigt. Visst jag betalar kontant men det kan det vara värt att få komma till en riktig expert som inte har besparingskrav!

En glad nyhet idag var att även min sambo Tizia gjorde ultraljud, men då på magen! Glad

Mervi
0

Hoppas att det ordnar sig för dig! Ultraljud på magen, kan det betyda … Grattis i så fall och God Jul!

Lasselars
0

Japp prexis! Flört och God Jul!

Maia
0

Grattis säger jag också, Lasselars!

[tillbakalutat]

Maia
0

PS. Om du vill så ändrar jag till Lasselars tråd eller nåt annat som du vill.

[tillbakalutat]

Lasselars
0

Maia det låter jättebra! Döp gärna om den enligt ditt förslag.

mikaelj
0

Cushings?  Har du stressat jättemycket under lång tid, eller har du något knas med hypofysaxeln?

Vad fick du för värden på kortisol samt fasteblodsocker? (nyfiken)

Underligt att du fick börja direkt med 50 ug.  Beror förvisso på hur grav underfunktionen är, i riktigt uttalade fall blir det en oerhörd stressreaktion att höja för snabbt.  Men det verkar ändå som att de flesta får börja på 25ug i någon vecka, sedan höja till 50ug & nya prover.

Hoppas verkligen att det är vad som är felet nu bara. Och tur för dig att läkaren inte hade läst de artiklar som menar på att det är tveksamt om ett TSH mellan 4-10 skall behandlas med tyroxinsubstitution…

Lasselars
0

Det här med Cushings var det väl en tanke att vi ska ta reda på om det kan vara. Hon såg många indikationer, men innan vi ser testsvaren senare idag så är det svårt att sia.

Provsvaren ska jag hämta i eftermiddag (julafton) efter 17.00 så jag hoppas på en fin julklapp i kuveret hehe.

Fasteblodsocker har alltid varit bra sen jag började med LCHF.

Har faktist ingen aning hur det kommer sig att jag fick börja på 50 ug. Men jag tror att amerikanska läkare är mer agressiva med medicinering både på gott och ont. Vad jag förstår har American Association of Clinical Endocrinologists tagit fram (2003) nya värden som säger att tsh ska ligga mellan 0.3 till 3.0 annars är det dags att kolla upp. Det grekiska labbet hade referens 0.4-4.5 för TSH.

mikaelj
0

Cushings (ökad kortisolutsöndring) ger nämligen ett högt fasteblodsocker pga ökad glukoneogenes.

TSH ska nog snarare ligga kring 0,5-1,5 om man ska se till friska patienter. Referensintervall betyder inte normalintervall… Har du några andra underfunktionssymptom, då?

Nå, hoppas du får ordning på det, i alla fall!

Lasselars
0

Det börjar klarna lite. Idag var jag på nytt besök, där hon konstaterade att det inte fans antikroppar mot skölkörteln, låg hyfsat inom normalramen för storleken på sköldkörteln, högersidan var något lite större men inget att oroa sig över, inga sk nodules. Glad

Däremot det underliga: mitt kortisol var lågt…. 4.2 klockan 7.40, skulle ligga mellan 6.7-22 på morgonen. Totalkortisol från urinprov under två dygnt låg på 85 och 90 där värdet skulle vara 55-285 pml någonting. Alltså kan det inte var något cushings liknande. Däremot så misstänkte doktorn att min pulmicort dos om 400mcg x2 (1 morgon & 1 kväll) kunde dämpa kroppens egen tillverkning.

Men lågt kortisol ska vad jag har läst vara vanligt för de med problem med sköldkörteln/ämnesomsättningen… så i morgon bitti blir det nytt kortisolprov samt tsh för att kolla vad de 50mg gör för mitt tsh. Ska faxa in provsvaren för att senare eventuellt göra ytterligare prover på andra parametrar vad det gäller kortisol/binjurar. Om det visar sig att det är lågt kommer jag börja med kortisontabletter ett tag. Kortisolet är tydligen viktigt för att kroppen ska kunna använda T4.

På det hela taget tror jag att det var ganska bra provsvar. Man får väl tacka tomten Glad

Underfunktionssymptom på sköldkörtelhormon, hon frågade ut mig enligt en lista och jag prickade i en hel bunt första gången jag var där.  Problemet är att jag tror att jag har haft dem så länge så det är svårt att veta vad som är "normalt" och vad som är symptom så att säga. Men något som är klockrent är att jag alltid har väldigt låg kroppsptemp, under dagen mellan 35.5 till 36.5.

Däremot tyckte jag nog att jag hade mycket färre av dessa symptom i början när jag startade med LCHF och kanske ännu mindre när jag följde Bitten Jonssons program.

Lasselars
0

Edit: Hon skrev samtidigt ut ett recept på Presolon (prednisolon) 5mg att tas på morgonen. Detta ska motsvara en Hydrokortisondos om 20mg. Detta ska jag ta ifall proverna fortfarande visar på lågt kortison.

En väldigt bra sida om sköldkörteln och närbesläktade problem är http://www.stopthethyroidmadness.com