Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 6474 ggr
catale
0

Blomkåls-Jansson

Har sett att det finns massor med bra tips på hur man gör LC-Jansson med Aubergine och Zuccini t ex, men jag gjorde min på blomkål under helgen - och den blev SÅ GOD! OK, den blev rätt vattnig - så om man kommer på nåt sätt att vattna ur rå blomkål blir det nog ännu bättre - men annars blev det väldans bra.

Jag gjorde som när jag gör potatis-jansson. Först ett lager med skivade blomkålsbuketter. I mitten en skivad gul lök och ovanpå det ett tätt lager med ansjovis. Lite peppar och sedan ett lager till med blomkål. Hällde ansjovis-spad och grädde över hela anrättningen, strödde lite krossade fläsksvålar på och la några klickar smör ovanpå det, och pepprade lite till. In i ugnen i knappt 200 grader i knappt en timma.

Rekommenderas!

Mervi
0

Låter jättegott. Måste prova denna längre fram, kanske till påsk. Bokmärker så jag inte glömmer, tack!

avant
0

Har spanat på några recept med både squash och aubergin, men de sägs också bli vattniga. Kanske kan man köra trixet att skiva grönsakerna och sedan salta på dem för att dra ur vattnet. Skölj under rinnande vatten sen och torka med papper. Borde funka, men har inte provat.

Dessutom borde väl creme fraiche ge mer stadga åt rätten än grädde. Testlagare sökes!

Att däremot dra ur vatten ur blomkål med salt känns lite knepigare.

Mona-Stina
0

Jag ska prova redan till nyår men jag blandar nog creme fraich, philadelphia och grädde, det brukar tjockna.

Rapporterar efter nyår. Har ni tur så kanske det kommer bilder också.

Margareta
0

Vi väntar Mona-Stina…Flört

Numer pensionär i Nynäshamn

Fernis
0

Kan man inte koka blomkålen nästan färdig först innan man placerar den nästan färdiga blomkålen i formen med ansjovis, lök och grädde?

catale
0

#3. Mmm. Crème Fraiche är nog smart för att få det tjockare, men jag känner mig lite skeptisk. Använder gärna det i såser etc, men just Jansson känns lite "helig" och ska smaka som mammas…

#5 - jag är nog mer inne på din idé i så fall. Ska prova det nästa gång.

Men jag ser fram emot recensionen av din variant, Mona-Stina!

aase-andersson
0

Har gjort jansson enligt receptet och det var något av det godaste jag ätit. i går gjorde jag en annan variant. använde kassler i istället för anjovis och tog en djupare ungslåda. Ungarna åt som tokiga.. ska prova med broccoli också tänkte jag.. vet att kassler innehåller en massa konstiga ämnen men jag fick tag på en ekologisk bit.

Kvinnlig40talist
0

Idag blev det Blomkåls-Janssons - hurra. Det var otroligt gott. Tackar allra ödmjukast för receptet.

Jag ska nu bjuda en äldre diabetiker på den varmrätten med ägghalvor som tillbehör.

Tror det var Mona-Stinas recept med philadelfiaost och creme fr.
Och vispgrädde förståss.

Thessilou
0

Jag har gjort Jansson på zucchini ett flertal gånger och då har alltid hällt av vätska efter halva gräddningstiden. Då har det bara varit zucchini i formen, det goda läggs på och hälls i efter den första avrinningen. BLir precis som mammas!

Skaldeman
0

Hallå där!

Jag sammanställer just min nya hälsoinriktade kokbok. Skickade huvuddelen av recepten idag. Kan jag få en utvärdering? VIlken modell av kolhydratfri Jansson är bäst? Det vore roligt att ha med ett sådant recept.

/SSS

nobban7
0

Jag har bara provat med blomkål men jag tyckte den funkade bra. Tror att rättika kan ge för mycket smak och zucchini för mycket vätska. Men det är alltså mina fördomarObestämd

sandrina
0

Jag gjorde blomkåls-Jansson igår och den blev jätte god. Min kräsna fransman åt tre portioner!!! Själv orkade jag bara en normalstor då den är väldigt mättande.

Så här gjorde jag.

Ca: 3-4 portioner

Ett halvt blomkåls huvud

3 små lökar

smör

1 liten burk ansjovis (med spadet)

1 paket philadelphia ost

Ca 2 dl grädde

Jag smörjde ugnsformen och satte ugnen på 200 grader. Sedan skivade jag blomkålen i 1 cm tjocka skivor (blir lite smuligt men det gör ju inget…) Löken skivades den också och stektes glansig i en rejäl klick smör. Sen la jag ett lager blomkål, ett lager stekt lök, ett lager ansjovis filèer och sist ett lager blomkål i formen. I en gryta kokade jag upp grädden och philadelphian. Det blev en mycket tjock smet. Jag spädde med ansjovis spadet och lite vatten och hällde allt ovanpå jansonen. Gräddade i 45 min. Den blev lite vattnig i botten men super go!

Lundbomj
0

Min lc-Janson är helt enkelt på gräddstuvad vitkål. Jag bryner strimlad vitkål och lite lök i en stor stekpanna och häller på grädde när den fått lite färg. Det får sen koka ihop så det blir tjockt och kladdigt.

Sen varvar jag bara vitkålsstuvning med kryddor och ansjovis och toppar med ost och rivna nötter. Det får sen stå i ugnen tills osten fått lagom färg. Den blir bäst om vitkålen har kvar lite tuggmoststånd. Den senaste blev inte rinnig alls, utan mastig och tung. Vi blev galet mätta och väldigt nöjda.

Gräddstuvad vitkål funkar bra med flera av våra favoritsovel och sköter sig själv på spisen, nu när jag inte behöver gegga med redning.

lkn02001
0

jag har gjort på rättika, kokade ur den först. Den blev faktiskt otroligt god och inte alls rinnig!

marabe
0

Jag gjorde "potatisgratäng" på skivad urkokt rättika och det blev toppen. Bäst blev den dagen efter då den fått "satt" sig lite.

Borde ju funka som Janssons också!

Jennix
0

Låter underbart! Måste testa. :D

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tilda-T
0

För att slippa rinnigheten ska man koka nästan färdigt och sedan låta rinna av innan man gör sin Jansson.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

blackraven
0

Har provat Blomkålsjanssonen nu och det blev väldigt bra. Tog upp den med en slev med hål i så mkt av vätskan stannar kvar i formen när man serverar. Detta var en provlagning inför jul, och JA denna hamnar på bordet. Jag anv 1 stor lök som jag stekte i smör, 1 stort blomkålshuvud som jag skivade samt 1 burk ansjovis. Sen blandade jag ungefär 3 dl vispgrädde med 1 burk CF o lite spad. Salt o peppar o några klickar smör sen in i ugnen, 200 grader 1 timma cirkus.

magma
0

#14 och #15 och #17: Hur länge ska rättika kokas om man ska koka den "nästan färdig"? Jag vet ju inte hur länge man ska koka om man vill ha den helt färdig heller… *s* Jag har faktiskt en sådan där lång, vit grej i kylskåpet just nu och tänkte prova på att tillaga den imorgon. (Eller finns det olika rättikor??? Min är lååång och vit.)

[Jeremina]
0

Jag använder Rättika och då kan du inte skilja den från riktig Janssons Frestelse..supergod! Mycket grädde och 225 gr…mmmm!

nobban7
0

#19 Ganska längeSkrattande
(Brukar skära rättikan i skivor men tycker ändå att det tar längre tid än med potatis att få den genomkokt)

[Jeremina]
0

Rättika till Janssons strimlar jag och då behövs ingen kokning utan det blir som med potatisen i ugnen. Men ska man äta den kokt kan jag tänka mig att den måste kokas ett tag. Den är god att äta rå också.

A-L--
0

Vi har precis avnjutit en Blomkålsjansson, supergott, helt fantastiskt Skrattande Både sambon och jag har pratat om att jansson kan vi inte vara utan på julbordet men vi är nu överens om att blomkålsjansson var minst lika gott, vi ska ha den i stället för originalet till jul.

Efter att läst tråden med alla varianter och synpunkter så gjorde jag en blandning av #0 och #12.

Kokade 550 gram fryst blomkål med lite vatten och en 1/2 tsk salt i ca 10 min. Hällde upp blomkålen i ett durkslag och det fick stå och rinna av/torka i en halvtimme. Skar blomkålen i minder bitar så det blev max en cm tjocka bitar. Lät lökringar av en medelstor lök svettas lite i stekpanna med smör. I en smörsmord ugnsform (28x14xhöjd 7cm) lade jag hälften av blomkålen, sedan löken, därefter hälften av anjovisfiléerna och tre msk av spadet, på med resten av blomkålen. Gjorde sen som Sandrina men med lite andra proportioner, kokade 3dl grädde och ett halvt paket philadephiaost (alltså 100gram) i stekpannan tills osten blandat sig. Hällde på det över blomkålen. I mitten av ugnen 200 grader i 40 minuter. Fick stå och svalna ett tag, gjorde goda köttfärsbiffar till det.

Vad gott det vaaaaar! Nästa gång blir det full sats, på ett kilo blomkål. Sonen kom också hem från skolan, där det serverades pannkakor som han nobbade då han också vill försöka följa LCHF, han tyckte också att janssonen var väldigt god.

A-L--
0

Kan väl tillägga att janssonen blev alldeles lagom gräddig och kladdig och absolut inte rinnig. Perfekt konsisten för mig!

MiaKia
0

Jag gjorde denna jättegoda (!!) Jansson idag till Julbordet. Jag gjorde så att jag gjorde enligt receptet ovan, men jag ställde in alltihop i ugnen utan vätska i 15 minuter, då torkade blomkålen lite och sen hällde jag över grädde och ansjovisspadet.

HUR GOTT SOM HELST!!!

1000 tack för ett fantastiskt recept! Vi har lite kvar i kylen och jag gissar att vi kommer att slåss om det ikväll.

Garlica
0

Jag gjorde oxå blomkåls-Jansson efter #23 recept - KANONGOTT!!!!

Till och med 15 åringen tyckte att det var den godaste Jansson hon ätit. Nästa gång ökar jag mängden anjovis lite….

Tack för ett toppen-recept..Tungan ute

[Sias]
0

LAKTOSFRI VITKÅLS-JANSSON 

Strimla vitkål fint i matberedare, 1/2 röd lök i tunna strimlor. Stek i rikligt med smör i stekpanna tills kål och lök blir svagt brynt. Häll på 2 dl laktosfri vispgrädde, låt koka ihop. Rör i ca 1/2 burk  laktosfri cream cheese  (konsistens som tjock stuvning). Smaka av med nymald svart/vitpeppar.

Häll 1/2 av "röran" i  en smord ugnsfast form, lägg på ansjovisfileer och 1/2 av spadet från en liten burk ansjovis.  Lägg på  resten av "vitkålsröra" + ansjovisspad. Strö över finmald mandel och klicka på smör. Grädda i 200 grader tills Jansson fått fin brun färg.