Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 13979 ggr
Skogstrollet
0

pizzasallad

Är det någon som har koll och erfarenhet kring pizzasallad från en pizzeria, alltså vitkål och dressing. Kolhydratinnehåll och ev viktuppgång?

kalleankasmormor
1

Är det inte vanlig dressing i pizzasallad? I så fall borde kolhydratinnehållet vara ungefär som vanlig vitkål. Med det förbehållet att vnägern i dressingen kanske innehåller något, men det kan inte vara så mycket.

greensis
0

Jag har hört att man på en del storkök har en dutt socker i vinaigrettenSkrikandes "för smakens skull" men gör man den själv är det ju grönt.

Fabricati diem, pvnc!

Skogstrollet
0

Ok jag provar så får jag se. Det är det som känns så skönt "nu för tiden" att jag vågar prova mig fram. Världen rasar inte om vågen skulle visa lite upp. Då vet jag ju bara vad jag ska undvika i fortsättningen. Som när jag "gick upp" 2,7 kilo av en portion Thaimat. Slutsats; jag ska aldrig mer äta Thaimat.

molana
0

Om du söker på vitkålssallad så har DaMum ett recept på den där.  Skrattande

Nocke
0

Jag gillar verkligen kål i alla former. I pizzasallad är det vanlig vinegrättsås men det ska väl stå och mjukna, slakna några timmar.

När jag kommer till affären ska jag kolla på brunkål som är min stora favorit. Någon som vet hur mycket kolhydrater det är i den?

Men surkål då, det ska ju vara  nyttigt bl a för metabolismen?

DaMum
0

Jag brukar slaka vitkålen innan jag "dressar" den.

Strimlar fint med osthyvel, och sen häller jag över kokande lättsaltat vatten i ett durkslag.

Kålen får stå och bli ljummen, sen spolar jag den med kallvatten.

Till dressing använder jag citron, raps- eller olivolja, salt och peppar.

Det blir jättegott, och kan också vara basen för cole slaw.

När man slakar kålen, håller den sig länge i kylen utan att bli besk.

Kram!

ullebull
0

6,27 kh, 7,23 fett, 93,1 kalorier, 0,91 protein allt /100gr enligt cal-control.

[Karro]
0

på pizzerior och så tror jag mycket väl att det är socker i vinegrätten….

Maia
0

#8 När jag frågade om de hade socker i kebabsåsen på pizzerian här i Kållered tittade de på mig som om jag inte var klok: "Socker? SOCKER? Varför skulle jag ha socker i såsen?" (Fast jag litar inte riktigt på dem ändå. Ska kolla nästa gång att de verkligen gör såsen själva. Är den färdiggjord så är det definitivt som du säger Karro!)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Halvdansken
0

Om man gör egna inläggningar tex pressgurka, asiergurka eller pickels, så lägger man ju grönsakerna i salt (alt saltvatten) ganska lång tid för att dra ur vattnet och mjuka upp dem lite. Är det inte samma trick med pizzasallad? Jag tycker inte det där med at tkoka kålen låter riktigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Calmare
0

Pizzasallad innehåller - salt, svartpeppar, vinäger, vatten, inlagd paprika och vitkål. I alla fall när jag var i den branschen… lol

SvartKaffe
0

#10  Man kokar inte kålen till pizzasallad och coleslaw, man slakar den. Man häller kokande vatten över den färdigstrimlade kålen så den blir lite mjukare. Den har fortfarande tugggmotstånd kvar.

Min pizzasallad innehåller vitkål olja, vinäger och svartpeppar i ganska generösa mängder plus en liten nypa salt. Lite vatten blir det väl också från kålen som har runnit av men inte är helt torr.

Kriss
0

Jag rev ett kilo vitkål, 1 kg morötter + 2 purkolökar i matberedaren. Kokade upp 1 dl matolja + 1 dl vinäger + peppar och salt, sedan skulle det också var 3/4 dl råsocker men jag tog sötningsmedel. Slog detta över och rörde om. Jättegott.

babybel
0

Jag gör min på finstrimlad/grovriven vitkål - blandar för att få lite mer intressant konsistens.

2 delar olivolja och 1 del vitvinsvinäger, grovmalen svartpeppar och lite oregano.

Låter salladen dra till nästa dag, så blir vitkålen mjuk och saftig.

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Tilda-T
0

I stället för att koka / slaka kålen så kan man koka upp vinägerblandningen och hälla över kålen då behöver den inte stå till dagen efter utan går att äta redan efter ca 1 timme.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!