Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1875 ggr
gluffgluff
0

Förkylningar

Ni som inte blir förkylda på LCHF, är ni strikta? Om ni fuskar, vad fuskar ni med?

Ni som fortfarande blir förkylda, samma frågor till er.

Jag är mycket mindre infektionskänslig, men det händer att jag blir lite förkyld ibland, och jag inbillar mig att det händer när jag har fuskat lite… Men jag är så dåligt statistiskt underlag.

Maia
0

Det var länge sedan jag hade en riktig infektion, men mitt enda fusk är att jag ibland äter för mycket LCHF-mat generellt. Puttar upp så du får fler svar.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Babz
0

Jag tror att jag har drabbats av färre förkylningar än före LCHF, men jag kan inte koppla förkylningstillfällena till avsteg. Däremot har jag flera arbetskamrater som har barn på dagis / i skolan och där brukar ju virus vandra runt. Jag har trott att de haft med sig smittan till jobbet…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

mikaelj
0

Jag har inte drabbats av min årliga höstförkylning än. Kanske är för tidigt. Men hittils verkar det bra.

missaz
0

Jag har småbarn och blev tidigare förkyld lite nu och då. Har inte haft en enda riktig förkylning sedan jag startade med lchf för 7 månader sedan, blivit lite snorig och fått lite ont i halsen ett par dagar som max. Ingen värstinghosta och feber som brukade komma tidigare och bäst av allt; ingen smärta i kroppen som tidigare kom som ett brev på posten varje förkylning! *peppar peppar*

Melindrea
0

Just nu är jag mycket förkyld, men det är ändå mindre förkylningar nu än vad jag brukade ha. Dessutom har jag ju bara ätit så här sedan maj. =)

Effie
0

Jag inbillar mig också att det är när jag fuskat lite som jag blir förkyld. Men jag kan inte heller säga bestämt att det är så. Blir fortfarande förkyld ett par gånger om året, men det tar väl några år innan man blir motståndskraftig

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Margareta
0

Jag blir förkyld "som ett brev på posten" när jag fuskar och aldrig annars. Jag har fyra års erfarenhet av det.

När jag fuskar har det varit olika - jag går inte på samma trick flera gånger. Man lär sig av misstagen.

Kring jul/nyår förra året var det glögg och clementiner. Den betan har jag nog inte lärt mig av. Är svag för julens dofter.

Senare under året kan det var jordgubbar/björnbär ur eget land. Lite går bra, men inte varje dag och inte för mycket.

Nu senast var det allt möjligt jag tyckte att jag fick äta. Någon slags okontrollerat avhopp som jag inte precis kan förklara varför.

Mina första tre år var jag aldrig sjuk. Jag var mkt strikt och klarade mig mot alla möjliga åkommor - bla för att jag jobbar i en skola.

Det sista året har jag inte varit lika strikt. Bland annat (faktiskt) för att vi som är väldigt strikta här på forumet brukar få en hel del kritik mellan varven. Vi får ofta höra att "de flesta" klarar ca 60-100g kolhydrater per dag och det är en ocean av kolhydrater jämfört med de 10-15 jag äter normalt.

Jag har tänkt att jag skall inte vara så slavisk att jag inte kan testa och det har jag alltså gjort (med början i advent förra året) och summeringen är att det fungerar INTE om jag vill hålla mig frisk som var din fråga! Förutomfökylningar har jag också gått upp ett par kilo i vikt vilket inte var särskilt mycket meningen.

Jag har alltså återigen bevisat för mig själv att 10-15g kolhydrater från mejeri och ovanjordsgrönsaker är vad jag kan hålla mig till för att må som bäst.

Numer pensionär i Nynäshamn

[kissime]
0

Jag fuskade för några veckor sen,å PANG!Dan efter hade jag en riktig förkylning som hette duga…tyvärr har den ej ebbat ut än trots strikt LCHF…Vet ej heller om det är pga fusket men jag inbillar mig det(kan ju tillägga att jag fuskade rejält så det var inget litet snedsteg).

Krahso
0

Jag kan nog inte utgöra något slags statistiskt underlag eftersom jag bara hållit på sedan första veckan i juli….

Men jag har alltid varit först in i förkylningen och sedan har den hållit i sig ända till jul… Men än känner jag inte minsta tendens åt snuva eller liknande. Ändå har flera legat hemma på jobbet, och bägge barnen har varit rejält sjuka.

Jag måste erkänna att jag fuskar ibland. På lördagarna händer det att jag tar mig en egen liten chipsskål, eller tackar jag till någon godisbit. Men på det stora hela håller jag mig rätt strikt och ligger väl någonstans runt 5 % kolhydrater per dag. Jag har inte märkt någon motgång som jag kan koppla till fusket…

gluffgluff
0

Tack för alla svar!

Det är väl individuellt som allt annat, såklart. Men min största anledning att äta LCHF är ju att få vara frisk. En liten förkylning kan jag ju klara, men inte som det har varit förr om åren, flera månader långa som slutar i lunginflammation till sist.

Jag har också dagisbarn hemma, så det är ju ständigt något som går… Varje dag jag vaknar utan att vara förkyld är fantastisk.

Aniara4
0

När jag blev förkyld för några veckor sen tyckte jag LCHF inte alls verkade leva upp till ryktet när det gällde immunförsvaret. Jag brukar bli lite småkrasslig av och till under vinterhalvåret, men den här gången mådde jag risigare än vanligt och hade t.o.m. lite feber, vilket jag inte brukar få. Bara en halv grad visserligen, men ändå. Lite snuvvirus ska man väl klara! Ont i halsen, tennisbollar under hakan, och så småfebrig. Usch!

Sen gick jag till doktorn för att få hostmedicin, och då visade det sig att jag inte bara hade virus utan även streptokocker! Det var flera år sen sist, men halsfluss har varit lite av min akilleshäl, och jag brukade ligga däckad med hög feber någon vecka flera gånger om året. Den här gången fick jag alltså en halv grads feber och var uppe och påklädd och gjorde saker hela dagarna. Så det kanske funkar ändå!

[Saiva]
0

Har ätit LCHF i ca. 3 år och har inte haft feber under den tiden. :o) Ibland fuskar jag och då kan jag få förkylningssymptom som ont i halsen, tryck bakom näsan, trött o.s.v. Men det går över på någon dag om jag sover mkt och äter bra. Det bryter aldrig ut i feber och hosta och sånt. :o)

Har inte fått influensa på hela den här tiden heller! Förut fick jag den VARJE år runt jul så länge jag kan minnas!! :oO

Kalle-B
0

Förkylning på gång just nu…..  (Smittad av barnbarnet förståsObestämd.) Jag tycker inte att jag får färre förkylningar med LCHF. Jag äter relativt strikt LCHF, men visst käkar jag en del kolhydrater..  (Men jag vill inte använda ordet "fusk" eftersom LCHF faktiskt betyder "Low Carb" - inte "No Carb". Att det skulle komma en förkylning bara för att man petar i sig några kolhydrater tror jag inte på!

Min hustru som äter kolhydrater som "vanligt" folk är i princip aldrig förkyld.

Men iofs blev det nog lite mycket kolhydrater i lördags - vi var bortbjudna till några som inte bryr sig speciellt om mina matvanor, (dom tar det liksom inte på allvar) - och det blev en del ätande eftersom det saknades alternativ + lite "artighetsätande"

gluffgluff
0

#13 - Det var dåligt ordval, jag håller med. Man äter ju LCHF även om man inte är så strikt, och då fuskar man ju inte om man äter lite av vad man nu känner är okej. :-)

Jag har precis piggnat till efter en dryg veckas rejäl snuva. Men det är höstens första, så jag klagar inte. De senaste vintrarna har jag varit konstant förkyld från oktober till april, med ett par lunginflammationer på vägen.

Och ja, jag gjorde lite avsteg där innan. Några skedar sorbet, tom, plus lite rotfrukter och bönor/ kikärtsröra. Stressad var jag också, vilket nog hjälper till en del.

Magica1970
0

Jag har vid något tillfälle känt av en liten förkylning, men den försvann lika snabbt (kan inte sätta det i samband med kolhydratätande). Överlag så har jag varit ovanligt oförkyld jämfört med innan lchf.