Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 7117 ggr
jenny-olsson
0

Tonfiskröra

Hittade detta receptet på jobbet idag…. Det verkar vara bra…

Tonfiskröra

• 1 burk tonfisk
  • 1/2 burk creme fraiche
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 msk ketchup
  • 2 krm salt
  • 1 krm svartpeppar
zeretki
0

mmm, låter gott!

Gunnilla
0

Du menar väl tomatpuré och inte ketchup?

jenny-olsson
0

det stod ketchup… men man kan väl använda tomatpuré om man vill

Trollcina
0

Låter gott tycker jag, tomat höjer smaken så bra och gifter sig så bra i röror och lägger man till lite basilka så blir det en höjdare Jag tillhör också dom som skulle utesluta ketchup och ta tex soltorkade tomater istället el färsk tomat. Tyvärr så kan även tomatpure innehålla en hel del sött, var därför noga med att kolla innehållsdeklarationen. Ett till tips då det gäller innehållsdeklaration - Undvik allt som det står E med efterföljande siffror på, någon form av glutamat gömmer sig i den siffer- och bokstavskombinationen!

Brukar själv göra typ samma röra men då är det majonäs i istället för ketschup. Även hackad gul lök, äpple, dill, basilka osv är gott att blanda och smaksätta sina tonfisk/skaldjursröror.

H Cina

Margareta
0

Ketchup är verkligen något att vara på sin vakt emot, nu är det ju sötningsmedel i en del sk "nyttiga" varianter…

Numer pensionär i Nynäshamn

Teolinda
0

Jag skall testa receptet ikväll. /Teolinda

Teolinda
0

Testade tonfiskröran till middag ikväll. Den smakade jättebra. Tack för receptet. Jag skall använda det flera gånger.

Margareta
0

Jag åt tonfisk till lunch idag, det händer inte så ofta, men jag hade inget hemma. Det blev tonfisk med en konservburk hericot verts (ockå ovanligt i min kost) och en stor klutt majjonnäs som jag också äter sällan. Det blev gott.

Numer pensionär i Nynäshamn

Trollcina
0

Som säkerligen alla vet så innehåller ketchup socker och den sockerfria sötningsmedel, båda innehåller dessutom e-ämnen. Ett bättre alternativ för ketchup är tomatpure och det allra bästa är att mixa med färska tomater i röran.

birma
0

Testade receptet nyss. Mycket gott! Blandade ner några skivor purjolök också (kände för). Glömde bort ketchupen först. Tog därefter i pyttelite ketchup i kvarvarande röra. För mina smaklökar var det godast utan ketchup, men även ok med.  

Hade bestämt att jag skulle ha tonfisk ikväll. Det är så gott. Men visste inte vad jag skulle göra med burken så det blev en måltid. Letade i forumets fisk- och skaldjurslåda och det var tur det :o)

Har lärt mig på forumet att man ska välja tonfisk i vatten. Hellre tillsätta egen olja (kallpressad rapsolja är ok) så det gjorde jag. Gillar smaken av kallpressad rapsolja också.

Jättebra demivegetariansk mat det här, dvs väldigt passande för vidtecknad. Tack för receptet!

magma
0

Det finns numera ketchup (Heinz) med ca 30% mindre socker och utan sötninsmedel, den innehåller 16% istället för 24% om jag minns rätt. Alltid något;)

stallostby
0

trodde jag skulle göra god tonfiskröra med cremefraiche och majonnäs men det blev blask! rena såsen, tog bara lite på salladen smakade kattmat!! så katterna fick den och de älskade den! urk..

gejsa
0

Vad äter ni till denna tonfiskröra?

kalkontupp
0

Jag äter en halv burk tonfisk i olja, 2 ägg, lite dill, ca 1msk majonäs och ev lite svartpeppar och sambal oelek arje morgon…mycket gott Räcka ut tungan.

Varför ska man undvika tonfisk i olja?

birma
0

Ursäkta, smakade det kattmat? Inte har du väl smygätit av katternas foder så du vet vad det smakar?
=^..^=

Själv har jag inte vågat mig på den saken. Annars gillar både missarna och jag tonfisk. Fast deras heter Kattuna tonfisk och den har jag inte smakat på… än.

De var lite skeptiska till MIN tonfisk till att börja med. Det var ju inte Kattuna. Men efter några misstänksamma sniffar så lät de sig väl smaka. De fick av den rena tonfisken direkt från burken. Tänkte att den färdiga röran ville de väl inte ha.

Men för att återknyta till tonfiskröran. Jo, jag upptäckte också fenomenet. Att den blev lite vattnig och tunn i konsistensen. Trodde den skulle bli tjock och krämig. Fast jag tyckte det blev jättegott ändå.

birma
0

Ska visst vara dålig olja i burkarna, som drar ur omega 3 ur fisken. Läst i annan tråd, vet ej hur man länkar, men rubriken lyder: nybörjare som jag är… och det är inlägg nr 47

magma
0

I ICA:s tonfisk i olja så är oljan solrosolja, som är rik på omega6 vilket driver på inflammationer.

Pasi
0

Fiskens omega 3 går ut i oljan och oljans omega 6 går in i fisken.Glad

gejsa
0

Men halllå, vad äter ni det till? Som den är bara eller?

birma
0

#19 gejsa.
Ja, hallå, hallå. Åt den som den var med tillägg av grönsaker.
Ska ju inte vara sådant där annat som man är upplärd och van vid. Inte ris, inte pasta, inte potatis, inte couscous eller allt vad det är. Så jag förstår din fråga men kan dåligt svara på den. Finns många vana här som bättre vet sånt där kanske.
Själv plusade jag på med purjolökringar och tomatskivor.

DrAnna
0

#19# jag äter med förkärlek några endiveblad till olika röror. Bra att sleva upp med också.

Frualbertsson
0

Jag äter min tonfiskröra som den är, helt utan någonting till. Vill man så kan man ha gurkskivor till eller salladsblad tex.

ikna
0

Lustigt! I går kväll gjorde jag i ordning vår frukoströra med just tonfisk. Jag tog 1 burk tonfisk i vatten (lät den rinna av väl), ½ hackad lök, ½ hackad röd paprika, 2 msk creme fraiche, 2 msk majonäs och senap, salt och peppar. Och trots att den stod i kylen hela natten, var den inte minsta blaskig i morse! Vi åt den med kokt ägg och det smakade mycket bra!

birma
0

Aha. Kanske det som var felet. Jag lät inte tonfisken (i vatten) stå och rinna av. Bara hällde av och tillredde direkt. Mycket vatten som blir kvar då förstås. Och som förtunnar såsdelen i röran, till vattenkonstistens sedan.

magma
0

Röror av olika slag brukar gå bra att lägga ovanpå ett par salladsblad.

sofia_wirberg
0

Ja det är väldigt olika kvalitet på tonfiskburkarna och ser man inte upp kan det nog bli ganska blaskigt. Själv har jag mest tillgång till amerikanska matvaror så vad gäller tonfisk brukar jag hälla ut hela burken i ena handen och sedan KRAMA ur vattnet med bägge händerna tills jag har en ganska torr klump kvar. Därefter blandar jag min tonfiskröra med creme fraiche eller dylikt. Utan denna procedur skulle det definitivt bli kattmat. Men Abbas tonfisk är kanske av bättre kvalitet….

Om man inte gillar sötman i ketchup kan jag rekommendera några stänk tabasco istället. Lite citronsaft i röran är också gott. För färgens skull kanske lite paprikapulver.

ikna
0

Jag tycker att ICAs tonfisk i vatten är den bästa av alla jag provat, Den är inte smulig som vissa och är lätt att få bort vattnet ifrån.

gejsa
0

Haha tack för svaren. Glömde bort tråden.

stallostby
0

#15 jisses, tog jag katternas tonfisk måntro..? ;)

smakade precis som katternas mat luktar. Resterande burkar får nog de äta upp (köpta på Netto)

Buppan
0

Receptet låter jättegott. Skall testa till lunch en dag. Är det tonfisk i vatten som gäller, eller kan man äta tonfisk i olja? Är nybörjare vad gäller LCHF.

Mina arbetskamrater granskar min mat mycket misstänksamt, men de äter nästan upp mina läckra luncher med ögonen. Keso med hallon, avocado och rårivna morötter, färggrannt och frestande

greensis
0

#30 Visst är det härligt att låta kollegorna sukta.Flört

Tonfisk i vatten är bättre om man ska vara kinkig, därför att de flesta tonfisk i olja är baserad på solrosolja som har lite för mycket omega 6, som vi redan får i oss så mycket av, vilket konkurrerar ut omega3 i tonfisken. Häll på eget fett, som lite rapsolja, majonäs, eller till och med eget smält smör.

Fabricati diem, pvnc!

missaz
0

Det är en vääääldig skillnad i kvalité på tonfisk! Lågprisvarienter brukar vara något mos som luktar kattmat och smakar bläää! Bra tonfisk är jättegott, lägg ett par kronor till på burkarna så är det garanterat mkt godare! Själv köper jag ABBAs som är riktiga fiskbitar, goood, inget hopmosat rens!

mokkajojja
0

Gillar tonfisk i olja mycke, mycke mer än den i vatten! Den påminner om VV-tiden och den vill jag inte tillbaks till.

Receptet ska jag prova i morgon. Tacar för det!

Trollcina
0

I många butiker så har jag hittat tonfisk i olivolja - kolla om du inte hittar den.

andreas0
0

#33, Oljan där är dålig. Men du kan ju alltid ta den i vatten, hälla bort vattnet, och hälla på egen bättre olja. Rapsolja bör väl fungera om man vill ha neutral smak?

mokkajojja
0

Hittade Tomatpuré på Lidl som endast innehåller: tomater och salt. Endast 4:79. För bra för att vara sant?

Jazzo
0

Tonfiskröra är supergott! Vi åt ofta tonfisktacos förut, dvs tacos med denna röra i och grönsaker, men numera äter jag den bara till grönsaker.

• 1 burk tonfisk
  • 1-2 tsk bostongurka (kan uteslutas men ger god smak)
  • 1-2 msk majonäs
  • 2 msk filmjölk el creme fraiche
  • ½-1 hackad rödlök
  • cayennepulver & svartpeppar efter smak

Jag mosar tonfisken och blandar sen ner ingredienserna. Godast är röran om den får stå några timmar innan den ska ätas, el över natten.

Kan berätta att jag brukar ha ylande katter runt benen när jag gör röran … :D

helium
0

jag brukar lägga tonfiskröran på vitkålsblad.

supergott och väldigt smidigt!