Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1761 ggr
miagumman
0

Ägg

Hur många ägg per vecka äter ni på ett ungefär? Själv äter jag ca 14 st. Är bara lite nyfiken! Glad

mikaelj
0

Ungefär 40-50 st.

Inke
0

ca 14 st

nobban7
0

Kokta blir det ca 14 st men sen tillkommer alla ägg i maten och alla ägg till maten, har upptäckt att äggröra är utmärkt till det mesta

maxiq
0

17 hela och ett förlorat

miagumman
0

#3 Jamen, just det ja! Glömde ju äggen man har i mat mm! Då blir det fler än 14 per vecka!

kylbalsam
0

minst 14 i veckan plus de jag har i matlagning.

idag kokade jag två ekoägg till frukost och upptäckte att gulan i den ena var i närmast neongul medan gulan i den andra var ljust pastellgul. märkligt fenomen.

hamalm
0

Minst 21, kanske mest rätt att svara 25 i veckan

denno
0

#1, nice :D

Jag har undvikit ägg en tid eftersom jag upplevt att det gett mig vissa matsmältningsbesvär.

Nu har jag i cirka en vecka ätit ägg (bara gulan) och inte märkt något dåligt, än. Misstänker att det är äggvitan jag reagerar på, det är ju trots allt fågelkäk. Kanske inte helt optimalt för människor, innehåller ju även vissa tveksamma ämnen (biotin, hette det så?), samt minimalt / obefintligt med vitaminer.

För närvarande 3-6 ägg per dag, fortsätter nog om jag inte blir dålig i magen.

Aniara4
0

15 stycken är det i veckohandlingen varje onsdag, ibland räcker det, ibland inte…

Matmamma
0

Minst 3 om dagen => minst 21 st / vecka

miagumman
0

Där ser man! Och jag som trodde jag var "värst" ! Skrattande

BarbroE
0

Samma här - Minst 3 om dagen = minst 21 per vecka

Bamze77
0

24 st minst! 

4 om dagen, plus några extra gulor

Sassa60
0

Mitt svar blir som några av er andra. Minst 21 st

LatMask
0

Miagumman, du ligger låångt efter! Här är det 21 "rena" ägg varje vecka + ett antal i maten, kanske 30-35 totalt.

chapp
0

Ekoägg, 14 st/veckan, 180 kr/månaden. Har en liten tanke om att skaffa höns själv såsmåningom, blir ju så fantastiskt goda ägg.

Lillulla
0

Tre varje frukost. Sen blir det nog mandelbröd ca tre ggr per vecka. Då är vi uppe i 24. Sen kan det nog bli några kvällsägg också…tja säg 27 då! Det verkar ju inte klokt när man ser det så här på pränt!

Jennix
0

#8  Jag har också märkt av att min mage reagerar på ägg, så jag har uteslutit det helt ur kosten. Men efter det du skriver så ska jag också testa med enbart gulan. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

blisan
0

Jag äter 7-8 st kokta i veckan plus alla som går åt till äggmjölken och det är 3 st till/dag alltså ca 30 ägg i veckan. Jag var hos sköteskan i förra veckan och hon sa att jag får högst 2-3 ägg i veckan!! Vilket jag inte följer  Glad

elin83
0

2 ägg varje morgon och ibland något kokt under dagen..  säg 25 stycken då!

Kefa
0

21-28

Kiched
0

Jag äter bara äggvitan och tyvärr innehåller den inte så mycket Rynkar på näsan

Jag klarar inte av konsistensen på kokt äggula, det fastnar i gommen och är bara fruktansvärt äckligt *urk*. När jag steker ägg däremot så går det lättare att få ner hela ägget, likaså när jag gör äggröra. Om jag steker ägg så har jag alltid ätit det med ketchup på, nu när det är slut med ketchyp så är det i princip slut med stekt ägg också,ketchupen saknas ju!!!

miagumman
0

Skrattande HAHA!! Börjar inse att jag ligger i lä på "äggfronten" !!

mikaelj
0

Provat majonnäs?

MimLan
0

#22 Bodde tillsammans med en som stekte ägg genom att krydda en massa med bl.a. tabasco och ha riven ost över som fick smälta lite medan ägget blev riktigt krispigt av smöret. Det kan ju vara ett alternativ.

SaJo123
0

Läste någonstans att kilopriset på ägg ligger runt 44:- så det är ju rätt billigt jämför med köttfärs! Tungan ute

andreas0
0

Oftast blir det oftast 4 om dagen till frukost (stekta eller som ägggröra) och sedan det som används i matlagning, så kanske 35 i veckan.

Fast ibland tröttar jag på dom och tar något annat till frukost, och då kan det gå en vecka med bara 5-7 ägg.

andreas0
0

#26, Om man räknar 60 gram per ägg och 2 kronor per ägg så får jag det till 33 kronor per kilo. Och det går väl att hitta ägg för billigare än så, fast då är dom inte ekologiska.

Och med tanke på hur mycket nyttigheter som finns i ägg så får man mycket för pengarna.

Aniara4
0

Läste för en tid sedan om ett äldreboende där man tog den där rekommendationen om max 3 ägg i veckan på stort allvar. De gamla fick välja om de ville ha ett halvt ägg till frukost, eller ett helt varannan dag… De intervjuade en farbror som alltid ätit ägg till frukost och som var mer inte så lite frustrerad!

Tänk om man själv hamnar på ett sånt ställe. "Jag vill ha tre ägg i min äggröra till frukost", "OK, men då får du bara frukost en gång i veckan!" Och sen ber man om en smörklick i äggröran och får Becel… Snacka om dystopi!

Dessi101
0

Det brukar nog bli en 21 st iallafall, dvs 3 om dagen.

MimLan
0

Det blir som mest kanske två ägg om dagen de perioder jag äter ägg. Det är väldigt lätt för mig att känna att ägg tar emot, så det kommer aldrig att bli några konsumtionsnivåer som nämnts här. I snitt ett halvt ägg om dagen skulle jag tro, då inkluderar jag det som finns i maten.

andreas0
0

#31, Samma gäller mig när det gäller kokt ägg, men stekt har jag inga problem med, det tycker jag är mycket godare.

MimLan
0

#32 Hm. Kan vara något. På den tiden jag åt vanligt bröd, för 15 år sedan sådär, kunde jag äta hur många stekta ägg-mackor som helst, gjorde nästan bilutflykter bara för att få äta sådana. Får testa igen och hitta något annat än mackor att förknippa stekta ägg med.

evacarina
1

2-3 per frukost i form av kokt, stekt, äggröra eller baconmuffins. Ibland nåt ytterligare i matlagningen. Gissningsvis 20-25 ägg i veckan Tungan ute

Brittalovisa
0

Till mig och maken har det som "värst" varit 60 st, då räknar jag ju dom som jag har i ägg och baconmuffins samt i det "brödet" jag bakar.  Jag köper hemägg, 2:-/st, jätte goda!

[apriljox]
0

#22: funkar passerade tomater med lämpliga kryddor men utan ketchupens socker? Räddning för mig också som börjar bli lite trött på äggfrukost.

finntroll
0

ca 25

Miyu
0

14-21 st

flikkan77
0

Minst 21 i veckan då… just nu har jag idétorka på annan mat så det har blivit mycket omelett de senaste dagarna. Är nästan lite trött på ägg…

"You just have to belive…"

mikaelj
0

Precis handlat 140 ägg.

Anders-S
0

Minst 50 per vecka.  5-6 till frukost, kokta eller omelette, och sedan som ingrediens i t.ex. kålpudding och kokosvåfflor

pitch
0

Hur fan får ni i er så mycket ägg?
Jag får på sin höjd i mig 15 ägg /vecka. Jag äter annan mat också ;-)

Miyu
0

Tycker faktiskt det är väldigt lätt att få i sig stekt ägg. Slinker ner.

tirren
0

Haha..en dum fråga kanske, men jag läste någonstans att det inte var bra att äta för mycket ägg, prcis som det var nämt här ovan någonstans..Men det är alltså helt ok att käka ägg helt ohejdat då? :)

andreas0
0

#44, Ja, ägg är bland det nyttigate man kan äta. Ät så många du vill.

mikaelj
0

Säkerligen i samband med kolesterol…