Brie i micro
Är det någon som provat att värma en Brie-tårta i ugnen? Funkar det?
Funderar på att bjuda på varm brie-tårta med valnötter och honung på jobbet och där har vi ingen vanlig ugn utan bara en micro.
Har inte provat, men jag tycker om att se mitt namn på Internet:
Jag gissar på att den kommer värmas inifrån och ut, och så kommer det som redan innehåller lite vätska (skalet) att torka ut ordentligt.
Lägre effekt, längre tid för att få en jämnare uppvärmning av osten. Kanske vända på den halvvägs.
Jag vet inte hur du vill ha den, men den smälter ju i micron också…
Ska den bara vara ljummen och inte smälta får du nog ha VÄLDIGT kort tid och låg temperatur.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag kör alltid min brie i micron, jag vill ha den rinnande men kör den på låg temp och liten tid så fixar du säkert det. Det blir så smarrigt.

Det funkar jättebra tycker jag! Passa noga bara, och servera genast. Mittemellaneffekt och en minut i taget. Vända behövs inte. Å, vad gott

Jag kör oxå en bit brie i micron när ja vill ha nåot gott. Vill du hålla dej LCHF-ig kan du servera halvtinade tranbär+valnötter till istället för honung.
Tack för tipsen. Då tror jag att provar så här:
1. Tar en hel brie-tårta, rund och fin, rutmönstrar ovansidan och lägger den i en lagom stor form.
2. Micrar tills den blir kladdig och god.
3. Öser på tranbär och valnötter.
4. Serverar till mina trevliga arbetskamrater.
/calle
Berätta hur det blev sen!
Kolla det här receptet som bygger på en camemberttårta i ugnen 5-6 minuter.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Är det någon som har något recept med Mascarponeost??

#9 Blanda med keso och grädde så har du "risgrynsgröt"
#9 Om du gör en sökning på mascarpone kommer du att hitta massor med inlägg om det.
Bland annat ett stort utlägg om att det är överskattat! :-)
#9 Det går att smälta mörk choklad och blanda med mascarpone. Ställ i kylen och det blir som Chokladmousse! Jag gillar mascarpone, men smaken är som baken. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag älskar Mascarpone! Supergott är att röra det mjukt, blanda med vispad grädde och sen smaksätta detta med något. Allra godast är att smaksätta med Baileys. Det är ju lite socker i det, så passar kanske för de som inte kör superstrikt.
# Calle, hur gick det med brie-tårtan? Blev det uppskattat?
#15, Japp, det blev en succé - en mättande succé.
I och med att jag kryssade ovansidan syntes det tydligt när den började bli färdig. Fick köra den ganska länge, men det var rysligt enkelt att laga denna kletiga godhet.
Tranbären som tillbehör var väldigt gott.
Tack för alla tips!
/Calle