OT- Svamplycka
Idag på morgonen har vi varit i svampskogen. Vi hade med oss kaffe och stekta ägg…det är helt underbart att sitta och lyssna på tystnaden och bara …andas.
Det blev 8 liter gula kantareller, ½ liter trattkantareller, 2 liter Karl-johan och ½ liter smörsopp.
I morgon blir det pate, gräddstuvade kantareller och ett glas rött!
Grattis till en lyckad skörd! Jag hoppas att jag kan komma ut i svampskogen imorgon.
Trattisar redan? Det känns lite tidigt!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
ÅHHH vad jag blir avundsjuk!!! Älskar att plocka svamp, men bor inte där det finns kantareller…Måste upp en bit i fjällen för att hitta dem på mina breddgrader.
Ska nog ut i skogen imorgon och se om jag hittar lite blandsvamp iaf!
hej har också varit i svampskogen för mej blev det 6 liter kantareller kanske jag törs ta ett glas rött också förövrigt har jag ätit lc kost sen den 2-8 08 och gått ner ca 4 kilo och jag aä jättelycklig

#1..Ja jag blev mycket överraskad att hitta trattisar så här tidigt.
#3 Grattis till ett mycket bra resultat!

Wow… då måste jag också ge mig ut i skogen… 
"still lost in space and time"

Åh, vad härligt! 
Vi planerar en svamptur i morgon. Underbart för både knopp och kropp!

Grattis alla svamphittare! Jag måste nog ut och kika om någon svamp börjat titta upp i norrland.
Jag tycker bäst om bruna svampar….vilken är eran favorit?

var ute och tittade på det ställe närmast mig jag brukar hitta kantareller.. ingenting.. inga ämnen ingenting.. *gråter*
Stolt fjällskivling är absolut den godaste svampen.
Jag gillar inte att gå i skogen men att plocka svamp är skoj? Jag vil ha asfalterade gångvägar…………….. Jag väntar ett tag till för det är ju ändå ganska tidigt för svamp ännu.
Gick genom en skogsdunge på väg från affären och plockade tre stolta fjällskivlingar, blir fint till lunch det! Lagom mycket skog.

För att vara mer sanningsenlig så är mina favoiter - Stolt fjällskivling, blomkålssvamp, tallblodriska, taggsvamp, föränderlig skivling och frostvaxing.
Även kungs-, skogs- och blodchampinjon, vinterskivling, granblodriska och trumpetsvamparna är hyfsade.
Älskar blodriska!!! Var ute igår och hittade några taggsvampar och en aspsopp (dåligt med svamp här i Östersund nu, hoppas det blir mer snart!), stekte på det och åt till en naturbetes-entrecote med lite rödvinssås, GOTT!!!!

Mina favoriter är kantareller av alla olika sorter (inkl. trumpetsvampar), taggsvamp, champinjoner och stolt fjällskivling.
Jag har inte kommit ut i svampskogen ännu, men det finns nog tid framöver.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

jag och pojkvännen var ute på en tur med hans handikappade syster, hon blev tyvärr sittandes längs skogsvägen för vi turades om med att smita in i skogen och kolla efter diverse svamp!
det började med att han kom med stora fina gula kantareller! inte många men tillräckligt för att svampätaren i mig skulle vakna. ja- ÄTAREN, inte PLOCKAREN. för så duktig är jag absolut inte..
men vi hittade två eller tre småställen med gula kantarller,
jag hittade karl johan/finluden stensopp och rödgula kantareller.. (om ja inte fick tag i toppig giftspindling förståss- vilket det inte var puh)

#7 Stolt fjällskivling, naturligtvis! Men det är ingenting som man bara går ut och plockar.
Stekt fårticka är också gott. Och kantareller och soppar, riskor, taggsvampar. Svamp är gott!

jag har plockat massor med grynsoppar idag! första gången jag plockar, och det visade sig att jag fick med mig en massa maskätna. Jag fick nog ihop nästan en liter rensat och klart iallafall, blev ju inte så mycket när de var förvällda men… ikväll provar sambon dom i gräddsås till lunch i morgon…får se vad dom smakar!

Åh vad avundsjuk jag blir på er som hittar något! Jag var ute och gick i säkert en timme igår och hittade bara någon gammal karlJohan och annat halvtorkat skräp!
Men …… idag har det regnat som om himlen var öppen och då tar det inte många dagar så poppar dom små godsakerna upp ur jorden!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

#17 på tal om regn.. det har varit småmulet idag, och vi hade ju tänkt ta oss ut och kolla igen. men nu regnar det så det kan nog få vänta till imorgon är jag rädd..

Jag plockade, nej stryk det, skördade stensopp i går. Fanns hur mycket som helst. Det följde med några skrämda stackare av annan sort också, Citrongul slemskivling, smörsopp (fint namn eller hur) och sandsopp.
Favoriter: Stensopp, Brunsopp, Sotbrun vaxskivling, Rimskivling, frostvaxing och kantareller förstås.
Till svamp är smör och grädde givna favoriter och har alltid varit!

vi tog oss en runda idag.. blev en hel del rödgula trumpetsvampar, vädigt lite vanlig gul, och någon enstak karljohan/brunsopp..
åhh! en sån där tork skulle jag inte ha nått emot tt ha!..
är helt tokig i kantareller, hur många kolhydrater är det /100g?
kitty,
recepthjalpen.se samt livsmedelsverket.se har listor över sånt.

Nu har äntligen Stensoppen ploppat upp i mina trakter. Fyllde en hel kasse på 200m…nästan inga maskätna. Helt kanonkul….ända tills man kommer hem och skall rensa och skiva upp allt för torkning.

pasi, eller hur?!
här står jag med ca 2 liter med rödgula trattisar och vill torka .. har ingen tork!!! .. har dock ett nättyg, som jag spänt upp mellan symaskinen(tung) och byrålådan(klämma fast)
får se om de är klara innan jag åker på semester.. för att plocka svamp!
(ringde mamma i jämtland för att berätta mina glädjande nyheter, då hon berättar att min far hittat .. EN ICA KASSE med trattisar/alt. rödgula trattisar)
vad i hela friden!?!?!?.. jag vill ju ha!.. tur att jag ska dit på måndag.. puh

Jag kör "utspridda tidningar" (just nu)…kräver hyfsat med golvyta bara för att torkningen skall gå så snabbt att inte röta infinner sig. Helst byta tidningar varje dag.
Just nu ligger 7-8 kg stensopp och 1,5 kg sandsopp på tork. Och mitt fläsk med svamp (stensopp, grynsopp och rimskivling), lök, grädde och soja står och småputtar på spisen. Mums!
(en anmärkning - rödgul trumpetsvamp, inte "rödgula trattisar" även om de ser ganska lika ut
)
Förrförra året plockade jag och sålde….då brukade jag få ihop runt 20 kg trattisar eller trumpeter på en dag (5 timmar). Jäklar vilken tid jag la på att rensa sen….bläääää!
Då bodde jag i Hällekis…kanon för kantarellarterna, stolt fjällskivling, olika typer av champinjon och trumpeter. Hittade tom en kungschampinjon, den vita varianten (och en mängd andra lite udda arter), en gång. Smakade ypperligt.

Nu har jag äntligen fått prova min tork!
Har idag plockat 12 liter kantareller(8 gula och 4 tratt) och har torkat ungefär hälften. Det tar längre tid än vad instruktionsboken säger men det är ändå väldigt smidigt.
6 liter gula kantareller tog ca 7½ timma….men dom var ganska blöta(det har regnat i ca 3 dagar i sträck) och jag har nog packat lite tokigt.
Efter ca halva tiden bytte jag ordning på våningarna för att få lite jämnare torktid.
Katarina2 - torkar du dom gula? Det gör aldrig jag. Jag tycker dom blir så så hårda och svåra att blöta upp.
Min favvis är sotvaxing tätt följd av karljohan.

Har aldrig torkat svamp förut….men jag har ätit torkade gula. Hon som torkade lät de gula ligga i ljummet vatten ca 1 timma…använde sedan både vatten och svamp till stuvning m.m.
Jag hoppas att det blir bra….jag får inte plats med mera i frysen…jag har redan avsatt 2 hyllor till svamp. Återkommer med resultat senare.

Torkad guling kan få en lite besk smak (även taggsvamp ) men många uppskattar den ändå. Fast de blir ofta lite svåra att blöta upp….kanske bättre att pulvrisera för att smaksätta såser!?
Jag hittade mina första gula norrlandskantareller idag, brevid en gammal gruva som jag besökte. Såg även min första bleka norrlandstaggsvamp.

Hittat en hel del svart trumpet i dag. Hann precis hem innan regnet startade om igen. Tror aldrig jag sett så mycket svamp!! Måste försöka hitta en svampkurs så jag inte bara går förbi alla okända godingar.
Jag ska ut i morgon - heldag. 
Min gubbe är harjägare och hittar nya fina skogar varje gång han är ute, så i morgon får han vara guide. Jag behöver stora mängder gula kantareller till min björnskavsgryta. I jobbet alltså. Det blir fler och fler middagar i galleriet och dom flesta vill ha björn.Vi får gno på men som tur är är det gott om dom i år.

har faktiskt aldrig hittat svarta trumpeter förren i förrgår.. jisses vad förvånad man blir.. ska ta med mig upp till mamma och bjuda, hon har aldrig smakat faktiskt..
får hoppas på mer svamp när jag kommer upp till jaktmarkerna..
pasi, jo ja vet att det är rödgula trumpetsvampar, men kallar dem alltid trattisar ändå, men för att inte förvirra så sure..
pojken min var ute idag igen, kom tillbaka med määngder av svamp. nästa år ska vi nog investera i en tork, som det är nu hängde jag ut ett nättyg framför fönstret (lite värme från element, fläkt från lite öppet fönster) rörde om och torkade ut de rödgula trumpeterna under ett par nätter. gick bra.
har även fungerat att torka på smörpapper.. knasigt nog..

Plockade några liter trattkantareller i lördags. Hittade en Karl Johan som var fin. Såg många urväxta, borde ha plockat dem för länge sedan men visste inte att de fanns!
Soppa på trattkantarell urgott, i morse lille KarlJohan i omeletten + ost. 
Nu är jag äntligen klar med dagen skörd. Det blev bara 20 liter gula, hade hoppats på det dubbla. Men jag är lycklig i alla fall för jag hittade bra med färgsvampar: grönköttig spindling, roströdskivig spindling och blodspindling. Gulingarna är redo för frysen och i svamptorken ligger spindlingarna 
Spindling? Vad är detta nu då? har dom bytt namn på några svampar? Trodde jag hade rätt bra koll på de flesta men mina kunskaper är några år gamla, lika gamla som min Bo Nylénsvampbok! jag vet att Rynkad tofsskivling bytt namn till Rimskivling men i övrigt? Vad har de hetat tidigare?

**Spindlingar
**
Unga spindlingar har en tunn slöja eller spindelvävslika trådar mellan hattkanten och foten. När svampen växer spricker slöjan upp och bildar intorkade rester på foten, ofta brunfärgade av sporer.
Storlek, form och färg är mycket olika hos olika arter, men sporerna är alltid bruna.
Dödligt giftiga spindlingar
De giftigaste arterna är brunaktiga och varken smakar eller lukta illa. Giftet försvinner ej vid avkokning!
VARNING! Se upp när du plockar trattkantareller. Bland dem växer ofta giftiga spindlingar.
Lär dig känna igen de giftigaste arterna
Toppig giftspindling
Orangebrun giftspindling
Gulbandad spindling
I Sverige växer drygt 300 olika svampar som tillhör släktet Cortinárius, dvs spindelskivlingar eller spindlingar.

#36 De har bytt namn från spindelskivling och vaxskivling till spindlingar och vaxing.
Dadelbrun hjälmskivling (om jag minns rätt) bytte till gifthätting. Farligt att byta namn på en giftsvamp!
Hittade flera stolta fjällskivlingar vid busshållplatsen igår, passar mig utmärkt då jag uppsakattar svamp men inte skogsvandringar.
Ahhh! Tack! Jag får nog skaffa mig en nyare svampbok jag! Min nyaste har redan hunnit få dryga tjugo år på nacken!
Hur har det gått till! Vart har åren tagit vägen!!??
Blir så "avis"
på era skattjakter i svampskogarna.
Här har det inte börjat regna än, men det borde snart vara dax.
Sen blir det gula kantareller och taggsvamp, ev någon karl johan, längtar dit!!
Problemet är att jag har så svårt att sluta plocka, och sen orkar inte min rygg med att stå och rensa i timmar…;den som gapar efter för mycket …….
Vet någon om det finns en bra svamp-"bok" på CD?

#41 Svambok som ljudbok?
#42 ingen dum idé ,sova med cd på och på morgon är jag expert…
Fast en till datorn där jag kan se bra bilder och texter är nog lite säkrare 
Någon som plockar och lagar riskor?? Vi har ekriskor i närheten och de skall gå fint att förvälla och äta enligt svampexperter på Botan. Även att salta in tydligen men hur använder man dom sen?

har varit en vecka i jämtlänska skogarna nu.. jisses..
fick vara med om älgjakten, gå i skogarna och svampplockning.. satsade på två sorter- rödgul trumpetsvamp och karljohansvamp.
hittade 3 stycken läckra riskor också. om jag inte såg helt fel och det var blodriskor (såg inget grönt överhuvudtaget.. för kort fot för att se fläckar) (jag visar min okunskap) men gott var det, smakade .. korv, konsistens som… korv.. =) såg ut som morot dock när den var stekt.
för det första var det inte lönt att plocka nått annat, skogen var full av de rödgula och karljohan fick jag vänta med till sista dagen med att plocka- så många av de jag hade sett i början av veckan hade blivit för stora(mjuka, maskätna) men nya småttisar hade börjat dyka upp. Pappa visade mig var vi skulle plocka och vi stod och plockade, och oplockade och plockade.. tog längre tid att gå fram och tillbaka till platsen än att plocka 1 ica kasse med trumpeter.
pappa fick ihop samma storlek på påsen också såklart. (detta gjorde vi i två omgångar i veckan.) mamma fick slag!
och så var det "plågan" med att rensa och försöka torka denna svamp på enbart 1 ordentlig torkställning.. =/ blev en 10 liters kokpanna full också.. och fortfarande 1 ica kasse kvar att torka nu när vi kom hem.
JAG ÄR NÖJD! blev en hel del svampsås ute i stugan (utan el, vatten eller värme)

ber om ursäkt för ett till inlägg- men är det någon i Umeå trakten som har tips om var man ska söka efter olika kantareller/trumpeter?
när jag bodde här uppe sökte jag aldrig efter svamp…
är uppe 1 vecka och har en kompis som vill lära sig iaf en svampsort att plocka.. och har 1 dag att umgås med henne..