om fett är det rätta..
varför fungerar viktväktar diet pulver mm, en kompis kör med pulver, en annan viktväktar dom går ner men inte jag som kör denna .. jag mår bra och tror det här är "rätt" jag tror även att om dom slutar så går dom upp igen ganska snart men så länge dom fortsätter fungerar det ju? och vart man än läser- iform och andra " hälso tidningar"fortfarande samma predikan om mindre fett mer motion grönsaker och frukt, ja ibland kan man ju läsa om fettets viktiga betydelse
jag bara undrar om för lite fett inte är bra hur kan det ändå fungera med viktminskning för dom ? det kan väl ändå inte bara vara vatten dom förlorar? kroppen borde ju bli mindre samarbetsvillig då den inte får det den behöver? kanske jag kommer med knäppa funderingar men man är ju lite nyfiken
läser om många som är förtvivlade på att dom inte går ner, kanske istället upp! jag själv tuktar mitt sockerberoende och tror att det här är bästa vägen att fajtas på
men vikten går det sämre med..

Definiera "funkar". Ja, man går ner i vikt, tillfälligt av svält. Men hur mår man under tiden, och vad händer när man inte orkar svälta sig längre utan börjar äta mat igen?

Har Du tänkt på att kroppen försöker att läka sig först innan den börjar att släppa på kilona.Själv stod jag still över 6 månader innan det släppte.Hoppas att det släpper snart för Dig.Pepp och kramar.
molana.

Alla dieter kan väl funka en tid, så länge man är motiverad och orkar ha en stenhård disciplin, så har det varit för mig i alla fall. Man tål svälten, menär hungrig och grinig. Men sen då? Sen tänker man inte gör det så mycket om jag tar en kaka eller en dittan eller dattan. Så kommer någon av livets motgångar och man unnar sig lite mer. Hela tiden har man en stor längtan efter kolhydrater eftersom suget finns kvar. För mig tog det knappt 2 år så var 17 kg tillbaka - som jag gått ner med viktväktarpoäng tidigare. 
Kortfattat enligt mig:
Valet av metod kan sägas bero på vad det är du vill förlora:
- din hälsa långsiktigt - kör VV, pulver
- muskelmassa och ork - kör VV, pulver
- din överflödiga "fettreserv" - kör LCHF
Själv har jag börjat säga till folk som undrar: "kolhydrater är undermåligt som byggmateriel och bränsle för en människokropp. Man kan säga att det i bästa fall är ett nöd-bränsle att ta till ifall det inte skulle kuta förbi en hare just idag."
Hej svejs! 
VV och pulver är konstlat och duger bara på kort sikt
LCHF är naturligt och duger hela livet ut
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Jag förstår inte hur pulver skulle kunna fungera på ett tillfredställande sätt då de till största delen består av socker, och därmed inte kan innehålla särskilt mycket fett.
Det är fler än jag som upptäckt hur hudproblem och annat försvinner när de ökat fettintaget. Är inte säker på om det har med mättade kontra (fler)omättade fettsyror, men det kan även det vara en bidragande faktor, då många äter betydligt mer smör och annat animaliskt fett till förmån för växtfetter.
Ja, Mumsa jag har samma funderingar som du. Jag har hållit på med LCHF i två år och tror på den levnadsstilen och tänker fortsätta, men har inte gått ner något i vikt. Är inte överviktig, vill endast gå ner ett par kilon.
Nu håller jag på att experimentera med att ett par dagar då och då äta pulver. Gick ner 7 hg när jag åt pulver till lunch och middag i tre dagar. Min frukost bestående av nötböd med mycket smör och en stor balja kaffe med grädde överger jag aldrig. Det är ju det bästa på hela dagen.
Pulvret triggar inte mitt sug efter socker. Numera kan jag ha choklad, nötter, godis hemma utan att röra det, vilket förr var en omöjlighet.
tack för svar ! DET RULLAR MYCKET FRÅGOR I HUVUDET
jag tycker att detta är intressant och därför ären frågvis j…
man har ju sina funderingar på hur allt hänger ihop, när jag fick sista barnet 3, så förstod jag snart att hon inte tålde mjölk och ägg! jag fick utesluta all mjölkprotein och ägg under amningen och vad hände då?? jo jag som kämpat med lite övervikt "rasade" i vikt till en nivå som jag inte kunnat drömma om att jag skulle komma ner på
den vikt jag hade när jag gick i högstadiet! efter avslutad amning återgick jag till mat med mjölkprotein och ägg, och nu 1 år senare har jag gått upp 9 kg?? då åt jag ris pasta potatis men det gör jag inte nu.. blir bara så förbryllad hur allt hänger ihop

mumsa
Du är troligen en av dom som är känslig för mjölkproteinets insulinskapande effekt..
Du bör undvika mjölkprodukter ett tag för att se om vikten vänder nedåt igen
Äggen kan du lugnt fortsätta äta.
du har säkert rätt dufva, men hur rolig blir kosten då?
det är ju det som gör det så härligt
fast lite borde man ju hålla igen ;-)
Jag körde VLCD-pulver i tre veckor och övergick sedan direkt till LCHF. Passade mig utmärkt. Iofs tror jag att man förbrukar en del muskelmassa när man kör VLCD, men det hinner inte hända så mycket på tre veckor.
Efter tre veckor pulver är man redan i ketos och övergången till strikt LCHF är ganska enkelt.
#11 VLCD-pulver??? Ursäkta en novis på pulverområdet!
Jag undrar också vad det är för pulver
Naturdiet, nutrilett. En påse ger ungefär 200 kcal. 600 kcal är Very Low Calorie Diet, dvs tre påsar per dag.
Mestadels socker. En smula protein, stort sett fettfritt.

Very Low Calory Diet, t ex Nutrilette och Cambridge.
#14 Men hamnar man i ketos då, om mestadelen är socker?
Borde inte fettfastan vara bättre…
Jag tror inte att det är så mycket kolhydrater i 600 kcal att du kan undvika ketos, även om det är en mild form. Någonstans runt 100g kolhydrater/dygn sägs det att man skall hålla sig över för att kroppen inte skall hamna i ketos.