Konstigaste positiva effekten?
Vad är det konstigaste eller mest otippade positiva ni varit med om av att ha ätit LCHF?
Jag tycker att mina läppar är mindre torra än de brukar vara - vilket kan vara att det inte är lika kallt förstås, men det kan också vara a) att jag är bättre återfettad inifrån eller b) att massa fett rent fysiskt kommer över läpparna…

Hårdare naglar.
Har i alla år skämts över mina korta fingrar och naglar som alltid skivat sig, brustit och gått av oavsett vad jag gjort med dem, vilka kosttillskott jag ätit.
Hur gick det här till???
Det är så jag funderar på att köpa nagellack…
Fabricati diem, pvnc!
Slutat med insulin, fläckar på ögonbotten borta, bättre synskärpa, axel och nackbesvär borta, torrsprickor på hälarna borta och inte minst, mina barnbarn säger att dom har en gladare morfar
.
- Jag har också fått hårdare naglar och de växer snabbare.
- Min hy verkar ha bättre balans mellan torr och fet. De torra partierna är mkt mindre torra och jag har inte haft en enda finne på ett bra tag nu - vilket jag brukar ha, i svärmar…
- Sår och sprickor verkar läka fortare.
- Min sömn är JÄTTEMYCKET bättre.
- Hela jag är "lugnare", mer balanserad.
- Och så en konstig grejj - det verkar som om jag HÖR bättre numera, men det låter ju helt snurrigt……
En grej till
Har tidigare brukat få munsår, de där elaka fula som kommer när man är förkyld/sliten… Det är jättelänge sedan jag haft några utbrott av dessa, trots att jag är ordentligt sliten sedan en tid.
#4 Samma här, munsåren lyser med sin frånvaro till min glädje. Har inte ens tänkt på dem men nu när du skriver om dem så kom jag på. Jag hade väldigt ofta stora blåsor, herpes antagligen.

#2 Jag också!! Jag har haft en "dammtuss" i höger öga men den är borta nu. Fast jag har inte tänkt på det förrän jag läste ditt inlägg.
En mer negativ sak är att jag blir bakis av ingenting alls….
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ångesten och oron är som bortblåst - utan mediciner. Det slog mej en dag, att jag inte tänkt eller känt negativa känslor o tankar på månader.
Energin är högre - jag är outtröttlig!
Minskat sömnbehov, utan vara tröttare - sover som en stock i 6 timmar och vaknar utvilad.
Gladare sambo, har p g a energin börjat sköta hemmet och ta mitt ansvar för städ, tvätt, disk, handling, matlagning osv utan att hon behöver tjata om det. När jag tänker tillbaka på hur jag var, förstår jag inte hur hon stod ut.
P g a att mitt sömnbehov tar jag hand om lillan alla morgnar så att sambon får sova ut.
Sexlivet blivit bättre!

Alla förhårdnader på hälarna är som bortblåsta
..

Bättre sömn, men det jag tycker är riktikt konstigt är att mitt besvärliga handeksem som jag haft i 30 år är som bortblåst. Det hade jag aldrig kunnat föreställa mig när jag började äta LCHF och det tog bara några veckor.
här kommer en konstig sak till; bröt armgågen för 3 år sedan och den ville inte läka! Nu efter 2 mån med lchf kost har den plötsligt läkt!!???

Min konstigaste är att jag har mycket mindre mensvärk numera! Otroligt skönt att slippa den.

#11 Samma här. Nästan inte ont alls.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kaisakavat: angående hörseln som blivit bättre: Lite kuriosa är att William Banting, han som gav oss ordet "banta", rapporterade detsamma av lågkolhydratkost redan i mitten av 1800-talet…

Min åksjuka har minskat otroligt mycket. Hyn är mycket bättre. Pms är ett minne blott… och kliande hårbotten borta.
#13 Vad kul!
När du nu skriver det så rör det sig i mitt minne - tror jag faktiskt läst det, kanske i nån Skaldeman-bok…

Mina ärr blev också bättre, undrar vad det beror på.
Annars tror jag att många av ovanstående förbättringar beror på minskade inflammationer, framförallt i de fall när huden förbättras.

Kunna stå och vänta på buss/tåg, lungt och sansat, utan att klättra på stationsväggarna av otålighet.

Jag tycker mig ha fått en "ängels" tålamod, förutom de ovanstående hälsofördelarna. Jag var lagd åt det depressiva hållet, och nu känner jag mig om inte glad, så åtminstone nöjd! Men även oftare glad än förut. För att inte tala om att jag som alltid varit hudlöst (inte mitt eget uttryck, men ett som refererats till mig) känslig verkar ha fått mer skinn på näsan. Jag tar inte åt mig lika mycket som förut, knappt alls, faktiskt.
Mina smärtsamt inflammerade hälsenor som jag dragits med i flera år blev bra på 3 månader. Jag funderar faktiskt på att tipsa mitt favoritlag i fotbollsallsvenskan om detta, för de har några spelare som har ständiga problem med sådana inflamationer.
Dessutom, sömnen är toppen och magen likaså.

Bättre hy, inte lika kliande öron och hårbotten och faktiskt - jag har också märkt att mitt fula ärr som såg ut som en tusenfoting efter galloperationen äntligen blivit bättre.
Äter också Omega-3 tillskott och började med det innan LCHF, och märkte i och för sig redan av det att huden blev smidigare. Har alltid haft problemhy.
#1 Och jag som istället har slutat med nagellack eftersom naglarna har naturlig glans! :-) Brukade ha genomskinligt nagellack för att det skulle se lite fräscht ut.
#13 Vet man vilken mekanism som kan ligga bakom förbättringen av hörseln?
Den konstigaste positiva effekten jag hittills har fått är att jag mår så mycket bättre än vad jag hade förväntat mig. Att magen skulle stillna på bara ett par dagar trodde jag faktiskt inte.
Och hyn! Jag är 42 år men ser att hyn har ändrats till det bättre - inga porer eller blemmor som tidigare, och lite slätare kring ögonen. PMS kvar dock, till barnens förtret

Att jag börjad tåla mjölkprodukter och att hyn har förbättats.
Klart förbättrad hy. Inga pormaskar. Fotvårtan försvann. Behöver varken hudlotion eller cerat längre. Smidiga naglar(nu är dom jättelånga och rödmålade) Sen har jag märkt att håret inte behöver tvättas varje dag och kroppen känns inte smutsig, på samma sätt som förut. Då gick jag från sängen till duschen. Sen det bästa av allt. Kroppshåret växer inte lika fort som förut och är betydligt ljusare och tunnare.
Den kostigaste positiva effekten för mej är att jag inte sätter i halsen längre.
Före LCHF hade jag ofta svårt att svälja vanligt vatten. När jag hade vattnet i munnen var jag tvungen att koncentrera mej för att kunna svälja. Jag kände att det var nåt som var fel i svalget och om jag inte tänkte mej för kom det ofelbart i luftstrupen med häftiga hostattacker som följd. Det inträffade inte varje dag men nästan Jag har ätit LCHF sen aug-07 och satt i halsen en eller två gånger sen dess. Vad förbättringen än beror på så är det fantastiskt.

kan ni inte skriva hur lång tid det tog innan ni märkte dessa förbättringar?

Behöver inte kissa så ofta som förut, minst 1 gång i timmen. Det tog bara några dagar. Likaså min köriga, bullriga mage - den blev bra på ett par dagar också. JIPPI! 
#27 Mina förändringar kom väldigt fort. En månad ungefär.
Det var väl när jag nån gång i vintras drog ner en munfull vatten i luftstrupen. När jag hade hostat färdigt insåg jag att jag inte hade satt i halsen på flera månader.
Kan numera halsa direkt från flaskan 
#3 Det skulle jag vilja uppleva, höra bättre, men märker ingen skillnad.

BarbroE, skönt att det blivit bättre - låter som ett jobbigt besvär.
Det verkar vara ganska många som börjat med LCHF som får lättare att kontrollera kroppen. Magnesium kan t.ex. förbättra muskel och nervsystem.
När jag har ätit bra så orkar jag lyfta så otroligt mycket på styrketräningspassen. Det känns som att musklerna lyder och att det inte gör något att det är tungt. Kul är det också.
Om jag har ätit mjölkprodukter, gluten eller mycket kolhydrater går det inte alls bra, jag kan liksom inte koncentrera mig.
För mig är det nog att sömnbehovet har minskat som är det som jag är mest förvånad över. Jag har varit kroniskt trött i hela mitt liv.
Numer pensionär i Nynäshamn
Misstänker också att magnesium spelar roll i mitt fall. Jag äter 500mg/dag, när jag inte glömmer det helt dvs. Att jag skulle behöva nåt annat tillskott än calcium fanns inte i min sinnevärld.
Peter Wilhelmsson säger i boken Friskare liv med rätt kost + vitaminer och mineraler att - Upptaget av magnesium minskar vid stort kalcium-, vitamin D-, protein- och fettintag.
Jag tål inte mjölk/fil/yoghurt och har därför ätit kalciumtabletter under många år. Slutade med dom när jag ökade ostmängden vid LCHF-starten. Kanske behövde jag inte det extra kalciumet och överskottet hämmade magnesiumupptaget och fick därmed dålig muskelkontroll.
Jag kom just på att jag inte längre får upp maten i matstrupen igen när jag böjer mej framåt kort efter maten. Att man kan missa en sån sak 

#27 Många av mina förbättringar kom inom en månad. Några har tagit mer tid. Naglarna (som jag är så förtjust över) kan ev hänga ihop med ökat intag av omega3/d-vitamin under den senaste tiden, men det har tagit 20 månader…
Fabricati diem, pvnc!

Jag väntar fortfarande på att mina naglar ska bli bättre. Men å andra sidan så har jag märkt att de är aningen hårdare än förut, men de går fortfarande sönder i tid och otid.
Magen har blivit bättre, det blev den redan första veckan. Jag är fortfarande känslig för mjölkprodukter men inte lika illa som förut (mjölkproteinallergiker). Än har jag inte blivit piggare men orken har börjat komma nu efter 5 månader.

Vaknar ofta mer än en timma före klockan ska ringa…och numera funderar jag på om jag ska gå upp och göra något…oroväckande!!!
MYCKET bättre humör…Tack för det! Jag märker direkt om jag fuskar så blir jag gnälligare…
Fiser aldrig numera…

Har fått "längre stubin". Det hade jag inte väntat mig.

Fått visa leg på Systemet, två gånger! Är 39… Min väninna som inte äter lchf menar att dom som jobbar där måste ha väldigt dåliga glasögon.

En annan sak som slog mig är att jag har blivit mycket snällare mot mig själv. jag dömer mig inte lika hårt om jag gör lite avsteg för jag vet ju att jag kommer upp på banan igen direkt. Det är sant,man blir väldigt snäll av smör.
Min man säger att jag inte snarkar längre. (Jag har alltid hävdat att jag inte snarkar). Vet inte när det ändrade sig (i så fall).
Det tycker jag är konstigt, men jag sover nog bättre, även om sömnen började förbättras redan innan kostomläggningen pga mindre stress.
Klådan i stjärten är nästan borta, så jag har antagligen mindre candida, utmärkt!
Jag håller benvärken stången, och den är anledningen till min kostomläggning. Benen är alldeles användbara numera, tack och lov!
Mina återkommande blder på insidan av låren har nästan försvunnit :)) mycket skönt då dem var megastora ibland…. precis som #42 så har ändtarmsbesvären försvunnit :))) det har även slutat klia i öronen :)) vilket är superskönt *L*.. allt som allt har det tagit ca 4-5 veckor på stirkt lchf…
Blåsan har lugnat ner sig. Trots ett stort vätskeintag så kan jag utan obehag vänta flera timmar mellan kiss-pauserna. Förut sprang jag en gång i timmen fast det bara blev små skvättar. Det här förbättrar dessutom nattsömnen eftersom jag nu kan klara en hel natt utan toabesök.

Jag kom på att jag ju mår bra även fast jag inte äter frukost. Inga jobbiga blodsockerfall, utan klarar lätt av en sen frukost. Förut var jag tvungen att äta det första jag gjorde.
/Tina
Jag måste fortfarande äta, det första jag gör på morronen. men jag har inga "hungerkänslor/sug" vid 10 snåret.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Den kroniska tröttheten har försvunnit och jag är aldrig hungrig eller sugen mer!
Jag är lyckligt över att jag mår så bra efter att ha funnit den här kosten!
Behå-storlek ändrad från 85C till 85D. Det hade jag definitivt inte väntat mig av det som jag en gång trodde var en bantningskur.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Det är en hormoniell bantningskur - "man" blir mer kvinna! Har själv gått från C till D i kupstorlek.
Hrmm, mina bröst har blivit mindre. Eller snarare mitt ena bröst. De har alltid varit olika stora men nu skiljer det en hel kupstorlek mellan dem! En aning irriterande…

Det mest otippade positiva effekten med LCHF för mig är att jag aldrig behöver
… "släppa väder" längre…

Förutom alla "kanske inte SÅ konstiga hälsovinster", så har jag inte haft hicka en enda gång sedan kostomlägget för tvår år sedan. Som ett par andra varit inne på, så har jag mindre problem med åksjuka. Behöver inte följa med på vägen ens i kurvor… :-) Sedan hade väl också jag funderat på om jag möjligen också fått lite bättre hörsel. :-) Svårt att avgöra sånt där, men ens misstanke blir ju i alla fall stöttad s.a.s. av andra som också tycker sig erfara detta…
Tyvärr tycker jag inte att jag som många andra av er fått bättre naglar. Tvärtom är kvaliten på mina naglarna något som jag snarare måste betrakta som försämrad, och något jag liksom ökad tandsten, fortfarande måste placera i kategorin övergångsproblem… Hårda är naglarna, men torra, sköra och "skivbenägna"… :-(

Jag har reagerat på att jag har en annan kroppsdoft. Varken bättre eller sämre bara annorlunda. nånstans så känner man igen sin egen doft, inte specifikt svett eller annat, och jag har ibland när jag tagit på mej en sjal eller gårdagens tröja för en sekund reflekterat över att det känns som om någon annan haft på sej den.
Sen instämmer jag i #7 sista raden ..Scrolla nu upp och läs… ;-)

Det är nog att jag ganska direkt när jag började med lchf slapp vakna av att jag slutade andas.
Innan hade jag under kanske ett år dragits med andningsuppehåll på nätterna. Jag började bli orolig på allvar. Men med lchf är det inga problem längre. Och det kan ju inte ha med vikten att göra heller då jag märkte förändring direkt.
Jag har också dragits med karpaltunnelsyndrom i många år men även här har det blivit mycket bättre.
Och jag har nu defintivt kunnat konstatera att håren på benen har blivit mindre grova. Rejäl skillnad. Det tackar vi för!

#55 AHA! Trodde jag lurade mig själv, kan det ju inte vara men det ÄR det. Håren på benen är mycket mjukare och lenare.
#7 Sista raden 

#55+56 Har aldrig någonsin haft så lite att ta bort med hyveln!
Jättebra!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Jag tyckte jag läste någonstans här om att någon fått färre gråa hårstrån.
Jag hittade några gråa hårstrån för något år sedan, tyvärr, bara 21 år gammal och förtvivlad blev jag. Nu har jag inte färgat håret sedan jag började med min "nya livsstil", och det är då tusan om jag inte ser i syne, men jag hittar bara ett grått, och de andra är mer ljust, ljust bruna!
Detta måste kontrolleras noga om det kan stämma!

#58 Det är något jag måste berätta för min man, då kanske han går över helt till lchf 
#55, 56, 57 - åh, låter hoppfullt - beach 2008 here I come!
Min hårväxt fortsätter att minska. Betydligt tunnare och ljusare hår på armar och ben. Sen har jag så fina fötter. Dom är alldeles mjuka och rosiga, som på en bäbis

har efter 3 veckor märkt att mina naglar är hårdare, mindre risk att gå av.. växer snabbt.. jippie!..
gaserna i magen har försvunnit, har gått i omgångar tidigare..
jag hoppas att snarkningarna försvunnit, men har inte sovit hos pojkvännen på ett tag.. ska fråga senare..
samma sak med den längre stubinen. tror nog att tålamodet har ökat lite.
nog för att jag gärna får lite fylligare byst (men har redan 70G men de har som tappat lite .. fyllighet ) har dock gått ner 30 kg så jag e inte så förvånad(dock ej med lchf)
men verkar ha en tendens att få små små vattenfylda blåsor på överkroppen.. vad kan detta vara?!
ser fram emot att få mindre mensont, mindre synliga hår och mindre förhårdnader på hälarna.
För mig så försvann två fotvårtor som jag har dragits med i flera flera år efter kanske 3 månader på den här kosten! Coooolt!
Fylligare bröst? Har snarare fått tvärtom.
Men bra grejer är mindre torr hy, starkare naglar (fast kan vara för Bionutrin Silica-tabletter, vet ej) och lugnare mage. Ser inte lika suddigt heller.
Nu vågar jag faktiskt "ropa hej"; min rosacea (hudsjukdom, inflammation med rodnad och massor av knottror) är borta. Ja, helt borta faktiskt. 
Har inte vågat tro det riktigt, tänkte att det bara var tillfällig förbättring. Men nu är den verkligen borta. Till och med mina "vanliga" finnar är borta (brukade få någon enstaka runt mens). Den medicin jag åt för huden när jag började med LCHF (den var inte speciellt effektiv) slutade jag äta för kanske tre månader sedan, då jag märkte att huden plötsligt klarnade. Jiiipiii!! 

Jag har haft en massa problem med finnar under brösten, armarna och överallt där huden är tunn, som blir till stora bölder som gör jättejätteont och tar minst 2 veckor på sig att läka och kräver distriktssköterskehjälp, och ibland tillomed penicillin.
Senast det hände läkte den på 3 dagar. Älsklingen fick plåstra om mig och badda med alsolsprit, så var det helt ok!
Han har kunnat sluta helt med sina sömnmediciner. Det ser jag som en enorm sak.
En effekt få andra skulle kalla possitiv - mitt hår är MYCKET fetare. Men jag som knappt kunnat tvätta håret mer än en gång i veckan tycker det är jätteskönt att gå med nytvättdoft i håret varannan dag. Och naturligtvis mindre kli och flagor i min förut så torra hårbotten.
Även jag - som många andra, verkar det - fiser mycket mindre….
Mina fötter har krympt en sko storlek xD ..min stor tå är fortfarande stor men den är betydligt mindre än förut.. ;D

Näsans torra, spruckna, allergiska, och täppta slemhinnor har helt plötsligt klarnat! Efter ca 8 månader.

Fiser mindre… 

Jag upptäckte att jag blev av med mina pitting-ödem ovanför vristerna. Har sedan ett tiotal år haft konstiga pigment fläckar precis där också och huden ser nu ut att bli bättre undan för undan.