Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6281 ggr
Pasi
0

Getost på willys!

Det fanns jättegod (helfet hårdost) på willys i Ö-vik för 65:-/kg…jag vet inte hur det ser ut på övriga butiker. Goooood!

När jag ändå skriver tips så har jag ett till de som saknar smörgåstårta.
Ta en tjock skiva rökt skinka eller bog ( kör själv med 1 cmFlört), lägg på ett lika tjockt lager hemmagjord leverpastej…och ev lite strimlad gurka. Sedan på med en lika tjock skiva ljummen gräddost…och toppa med Rydbergs räksallad och en tomatskiva.
Smakar som vilken förstaklassig smörgåstårta som helst….inte behöver man nån utdrygning mellan det nyttiga och goda!Räcka ut tungan

birma
0

Kul att höra att getosten var god. Köpte den också för några dagar sedan. Men har redan två påbörjade andra hårdostar i kylskåpet som måste användas upp först. Så har inte smakat ännu. 

Blev nyfiken och köpte getosten, det var på Willys det också fast i Lund. Inte sett tidigare. Hoppas man tycker detsamma som du, god ost.

Glad

JohanBaltic
0

Ska genast testa Willlys i Nynäshamn!

zittzatt
0

Supergod, kan intygas!

birma
0

Säregen smak. Känner igen den lite. Nog ätit något liknande någon gång, men var det inte brun ost det? Den här är vit, jättevit.

Gjorde en googlesökning. Fick bara en träff på Mossberga getost (vilket den heter). Kom till en blogg. Där stod att de använde den att ha i kaffet. Vågar nog inte prova det. I kaffet, hm.

godivaex
0

Ost i kaffet är kanongott! I Norrbotten och i Finland har de t.o.m. en speciell kaffeost. Den är ca 1½ cm tjock, knögglig och lite brun som om den är gräddad i ugnen. Tycker inte att den är så god den osten. Själv tycker jag det är jättegott när hushållsosten och smöret smälter när man doppar hårdbrödmackan i kaffet….

Pasi
0

#5 Du menar väl "doppar ostrullen, med smör i, i kaffet"?Räcka ut tungan

godivaex
0

Javisst nuförtiden ja!

birma
0

#5 godivaex. Ja, det förstås, det är (var) mycket gott. Och när knäckemackan samtidigt mjuknar (-ade) i kaffesmörjan, då blir (blev) den extra god. Och så blir (blev) ju själva kaffet gott med smörjan i ja. Det är (var) så sant som det var sagt det.

#0 Pasi. Läste ditt 1:a inlägg en gång till nu. Fokuserade mest på getost-ordet förra gången. Ser nu riktigt (nyöppnade ögon) ditt tips om förstklassiga smörgåstårtan. Den låter faktiskt väldigt god!
Så det ska vara ljummen ost, du menar get-ost där?
Nää, ingen utdrygning. Isf plockar jag fram ett polarbröd express ur frysen.

Trollcina
0

Köpte den häromdan på vårt Willys och den är kanon att riva tom. Vi förälskade oss i förrätten "choppska" för massor av år sedan i Bulgarien och nu kan vi åter riva lite getos över våra grönsaker igen. Smaskens!

birma
0

Trolcina. Bara att riva över grönsaker då helt enkelt? Så där bara? Kokta grönsaker då, typ?

Kul att få lite tips om getosten, som fortfarande bara är påbörjad där den ligger i kylskåpet.

birma
0

Såg det där med Rydbergs räksallad. Inte tänkt på det, att den är kolhydratlåg. Inte ätit sådan under lchf-tiden. Efter att ha läst det du skrev Pasi, om första klassens smörgåstårta så köpte jag en burk igår.

Gott smakade det, en återupplevelse. Den är mäktig, så ett par tsk:ar och man är nöjd. Ett smakligt tillbehör, som piggar upp ihop med annat. Hade inte tomat, ingen tjock skinkskiva eller det. Men lite lufttorkad skinka och gurka, det var gott det med. Ja, så getosten också förstås var ju med i i min lilla anrättning. Längtade efter tomat i sammanhanget. Glömde köpa. Innan hade man det alltid hemma men sedan lchf-införseln mera sällan.

Hur gör man hemlagad leverpastej? Är det svårt?

Pasi
0

birma - Jag tyckte "smörgåstårtan" blev godast med krämig, ljummen gräddost.

Jag gör alltid leverpastejen enl Margaretas recept på kycklinglevermousse (finns tråd), fast jag tillsätter lök* (steker tillsammans med levern på svag värme i massor av smör och mixar med grädde)…..kryddar bara med salt och vitpeppar.

*Testade med och utan lök och jämförde - Löken gör att moussen/pastejen når oanade kulinariska höjder jämfört med en mousse utan. Jag tycker faktiskt att alla leverrätter kräver lök….de gifter sig bra.

birma
0

Ok Pasi #12. Ingen getost där då inte. Tack för info om leverpastejen. Råkar ha alla ingredienser hemma. Kanske blir att stå en stund i köket idag om andan faller på. Sett det där trevliga receptet om levermoussen, men inte blivit färdig till att tillaga den. Ja, lök är en favorit här till nästan allt (inte i kaffet). 

Pastejen/moussen måste vara ett bra sätt att få i sig lever. Blir säker mildare och mjukare i smaken, än levern som den är.
Tack!

Trollcina
0

#10. I Bulgarien så serverade de alltid riven getost över sallad, tomat och gurka beroende på vilka av de tre grönsakerna som just då fanns att tillgå på restaurangen. Det här var 1998 och på den tiden då hyllorna i butikerna gapade tomma. Men visst det går säkert att riva över varma grönsaker också, det har jag själv aldrig provat ännu men det låter onekligen intressant.

godivaex
0

#9 Åh Shopska hade jag glömt! det ska jag göra någon dag. Speciellt nu då tomaterna är som musigast.

#11 Ang. Rydbergs räksallad. innehåller inte den en massa konstigt som "E hit och E dit"?

birma
0

#14 Trolcina
Tack för svar :o). Aha, det var färska grönsaker som var poängen där. Jag hade ingen aning så det var därför jag frågade.

#15 godivaex
Jo den gör det, innehåller många sådana. Så utifrån E-nummersynpunkt är det ingen varje dags produkt att inmundiga precis. Många E:n bli're. Jag har aldrig begripit något av sånt där med tillsatser tidigare. Men sedan jag började läsa här på Kif så har jag lärt mig att särskilt 621:an är skit. Ingen 621:a i Rydbergs räksallad, men annars många E:n där bli're. Däremot tänkte jag att den var lågkolhydratig med sina 3,5g/100 g samt fettrik med 42g, men fel fett dvs veg olja. Inte många rätt där då kanske, men som sagt, ingen varje dagsprodukt. Kanske en gång i halvåret som i mitt fall :o)

Pasi
0

#15 Det är den räksallad som är bäst på marknaden (av de jag tittat på) - mest räkor, minst kolhydrater, minst konstigheter, ingen glutamat, bäst smak och bäst pris.Glad

Mamma71
0

Köpte också Mossbergas getost på Willys och den kan verkligen rekommenderas, den var bara SÅ god!!