Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4811 ggr
ikis
0

Frukost, javisst men vad????

ÄR nybörjare på detta. Det som känns jättesvårt det är det med frukost. Kan inte ni som är "veteraner" dela mer er av era frukostrecept???

LottaO
0

Hej och välkommen! 

Jag äter två kokta ägg mosade med en ordentlig klick smör. Serveras med leverpaté, ost eller köttbullar.

Många äter äggröra och bacon, men jag tycker det är alldeles för salt.

/LO

Dansa kan man alltid göra!

magma
0

Det beror på hur bråttom jag har, och hur hungrig jag är. En nödfrukost består av ett glas A-fil, eller kaffe med smör. Annars blir det ofta omelett på 2-3 ägg/grädde/vatten/torkad dill.

Ulf-S
0

Ägg verkar vara standardfrukost.

Kokta ägg, stekta ägg, äggröra, omelett. Med eller utan tillbehör som bacon, grönsaker, majonnäs.

Gillar du inte ägg kan du äta kött, makrill eller vad du vill. Egentligen behöver ju inte frukosten bestå av "frukostmat", det är bara vanan som gör att det verkar lite knasigt att äta biff med bearnaisesås på morgonen.

Tilda-T
0

Håller helt med dig Ulf, man har någon form av spärr mot att äta vanlig mat på morgonen.

Har nu börjat vänja mig med att äta resterna av middagen på morgonen dagen efter.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

maxiq
0

Mmmm, biff med bearnaise blir det oftast för mig! Steker upp några extra när jag gör middag och mikrar på morgonen. Har jag glömt det så blir det några kokta ägg med räksallad, några ostskivor och lite salami. På helgerna blir det ost- och baconomelett.

Smurfmolly
0

Jag har ätit ägg.. i olika former.. till leda. I morgon blir det en hamburgare med majonäs och aioli och ett par salladsblad.

Kommer kännas skitskumt!  :D

Besika
0

Pizzabullar, eller frittata, som du kan variera i all oändlighet.

Gör i muffinsformar, ägg, riven ost, och vad du vill.

Jag har kört med skinka och soltorkad tomat och basilika nu det senaste.

Men även med lax, rödlök och pepparrot.

Grädda i 175° ca 8 min.

ullna
0

Bacon och ägg är favoriten

Jag ser att många äter böckling, hårdkokta ägg och majonnös varvat.

Makrill eller sardiner på burk är väl ett juste tillägg till äggen

LIPO
0

Omelett på 2st ägg, grädde och riven ost. Fyllning kan beså av kottfärsröra, räkor, bacon eller stekt fläsk. Det går att variera hur mycket som helst.

Sara40
0

Jag äter så gott som alltid kylskåpskalla middagsrester till frukost, dvs steker/tillagar alltid lite extra till frukosten. Jag är löjligt förtjust i kylkåpskalla köttbitar med rikligt med stelt smakrikt stekfett runt… Generad sambon tycker att jag är lite läskig i mitt val av frukost. I morse blev det kylskåpskalla lättstekta oxfilérester och som tur är räcker det även till morgondagens frukost *mums*. Den kylskåpskalla bea-såsen var dock ingen hitt men funkar. Till min frukost brukar jag som oftast ta en balja kaffe med lite kardemumma och någon klick (eller några klickar) vispad grädde i.

Pasi
0

Frukost är för mig samma som andra måltider. Oftast något från dagen innan som jag äter kallt Glad eller varmt….kött, ägg….ibland en bit ost doppat i kaffe. Mums!
Sara40 - Skrattande

Bookjones
0

Som många andra så blir det samma gottis som jag åt till middag dagen innan. Finns det inga rester så blir det ägg på något vis.

Mervi
0

Ägg tycker jag om och har inte tröttnad ännu.

Om man tål mjölkrpodukter så är det turkiska yoghureten (10%) med lite grädde till jättegott till frukost. Jag älskar den men går inte ner i vikt om jag äter den.

Miyu
0

Bytt ut bacon (supersalt och mättar inte mig) mot en omelett med pepparsalami inuti. Klipper ev. i lite bacon för att det är snyggare då. Supergott och ger mindre kcal än bara bacon om man som jag har lätt att spåra ut på det.

Wenn
0

Jag äter 2 ägg och 5-6 skivor bacon ( urvattnat numera ) till frukost

Wenn
0

Ikis välkommen hit ! Glad

Magica1970
0

1 burk tonfisk i olja (avrunnen), tre kokta ägg i bitar, 25 g smält smör ovan på det och några rundor majo. Gott och mättar länge :D

Fricko
0

#17 Tack för tipset. Smart att smälta smör så behöver man inte ta så mycket majo. Skall dock ta tonfisk i vatten så slipper man den tveksamma oljan. Kanske kryddar med lite purjo eller något sånt.

birma
0

En mugg kaffe med gräddmjölk, utan socker, utan sötningsmedel. En skiva tunt knäcke, antingen finncrisp eller flatbröd med ordentligt med bregott och fet hårdost.

Att äta ägg i olika former, matrester och sådant som frukostmat, det passar inte mig. Älskar min nätta frukost i den form jag äter den.

lkn02001
0

har upptäckt tonfiskomelett nyligen, låter inte så gott men oo så gott och inte salt alls!!!

wooster
0

Jag gillar inte ägg på morgonen, men däremot tonfisksallad går bra: tonfisk, mycket majonäs, lite hackad rödlök, citron, salt, peppar, m.m. Och mycket kaffe så klart!

Dessi101
0

Jag brukar variera mellan bacon- och äggröra med en skvätt vispgrädde i och några kokta ägg med majonnäs och inlagd sill :)

AnnaMariaK
0

Jag äter äggröra till frukost 6 dagar i veckan och tröttnar aldrig. Till den tar jag kanske 25 g smör som jag smälter innan jag har i äggen. Sedan rör jag äggröran på medelvärme tills den börjar koagulera. Jättegott. Vill jag ha variation kan jag steka ett halvt paket bacon som jag först klipper med sax i små bitar. Lägger knaprig bacon över äggröran… klart! Kanske några salladsblad till eller ett par körsbärstomater. Ibland tar jag fler äggulor till röran och fryser äggvitan. Den smakar fylligare. Jag delar med mig till Snövit (katten), hon uppskattar äggröra, hon också.

birma
0

Jaså gör hon det. Det kanske vore ett skäl att börja göra äggröra till frukost här också då….

=^..^=

Babz
0

Vardagsfrukost = 2 kokta ägg, mosade med lite smör och kaviar eller böcklingpastej, till det en kopp te.

Helgfrukost = äggröra och ugnsstekt stekfläsk och en balja te

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Miyu
0

Balja..?

Dicken
0

Ja, balja… du har fortfarande lite problem med mängderna va? ;o) Helt ok! Det är bara kul att dela med sig. En balja te = En riktigt stor kopp med te. Jag har en extra stor mugg (typ kaffemugg x 2) som jag använder när jag vill ha en balja te. För att sprida ytterligare förvirring i begreppsdjungeln så händer det att jag kallar det för en "hink" te. (Ibland vill jag ha en "gnutta" citron i teet)

Miyu
0

Har läst balja flera gånger men det är väl rättså extremt.

"en riktigt stor kopp"  låter väl normalare?

kalleankasmormor
0

En balja kaffe/te är ju mest ett lite skojigare uttryck. I Göteborg använder vi det uttrycket i alla fall och det är ingen som tycker det är konstigt eller att det borde bytas ut mot något annat uttryck. En riktigt stor kopp blir ju så långt! Tycker jag! :)

Miyu
0

Går ni allvarligt in på cafe och beställer "en balja kaffe?". Hahaha. Cool

Tänker på fotbad när jag hör balja.

kalleankasmormor
0

#30 Har aldrig gjort det, men skulle mycket väl kunna göra det!! I min vardag är det ett helt normat uttryck! Visst är det lustigt!Skrattande 

Och det finns inte ett fotbad så långt ögat når!

birma
0

Min storebror sa förr alltid att han skulle ha en balja lut. Det betydde en kopp kaffe. Han log pillimariskt varje gång han sa det där, men jag fattade aldrig varför han sa så. Han påstod att det var detsamma som en kopp kaffe. Trodde bara han hittade på. Han är östgöte och det är ju jag också, men jag flyttade utomsocknes i tidig vuxenålder ner till södraste Sverige för att stanna där. När jag läste om baljor här i tråden så dök det där upp i minnet igen. Jag tänkte att det kan jag väl inte skriva och berätta för jag blev lite osäker på om jag mindes rätt. Men så googlade jag på en balja lut och första träffen var den här (länken nedan) som väl "bevisar" att det finns ett sådant uttryck i alla fall, som brorsan körde med när han var yngre. Får ta och höra med honom en gång, var han fick det där ifrån. Är det typiskt Östergötland? I Skåne har jag aldrig hört det.

Länk: En balja lut

Dicken
0

Man är nog inte tvungen att vara så korrekt hela tiden. Jag använder nog ofta en lite "klurigare" vokabulär. Men med ett leende och glimten i ögat så blir man väldigt sällan missförstådd.

kalleankasmormor
0

#32 Tack för länken, Birma - det var kul att läsa! Då finns alltså uttryckte på fler ställen! Och när jag tänker efter har även jag ibland just hört uttrycket "En balja lut" Men jag min knäppskalle har alltid trott att de då menat kaffe som stått för länge på spisen och bränt, så det nästan inte är drickbart. Tänk så mycket man kan missuppfatta bara för att man utgår ifrån att ens egen tolkning är den rätta!

#33  Helt rätt!Glad

birma
0

Hihi - ja, det är så kul det där när man hör en sak. Hur man tolkar in "sitt eget" samtidigt för att liksom få ihop det till något begripligt, ett sammanhang.

Själv tror jag inte att jag gjorde någon tolkning kring det där vad jag minns, men vet att jag såg en rund träbalja framför mig med kaffebrun vätska i. För små privata bilder skapar man ju också i huvudet när man hör något. Men jag fick inte ihop det alls, tyckte väl mest att brodern snackade goja. Annars kommer man på sig titt som tätt med sina tolkningar och slutsatser, ibland blir de ju rätt förstås men ibland iiinte rätt alls. Tyckte din variant annars var ytterst trovärdig. Och vem vet?

Sitter förresten i skrivande stund och bäljar en balja lut.
Gott även som icke frukostdryck. Men på morgonen ett måste förstås.

greensis
0

När jag är trött på ägg gillar jag "kescarpone" keso&mascarpone blandat i lika delar med mycket kanel på.

Min man gillar virgin mary till frukost.

Fabricati diem, pvnc!

birma
0

greensis - åh, det är så gott med kescarpone, som risgrynsgröt fast ännu godare och förstås kolhydratfattigt!

mariannele
0

En balja lut är inte främmande för mig heller som beskrivning på en kopp kaffe. Är uppvuxen i Stockholmstrakten.

greensis
0

#37 Jag brukade gilla risgrynsgröt, men lagade det extremt sällan eftersom kastrullen alltid brände, spisen blev kladdig och inbränd och rätten krävde passning ett par timmar.

Köperisgrynsgröten var äckligt söt även innan jag åt LCHF.

Kescarpone är en perfekt ersättning för mig!

Fabricati diem, pvnc!

lina71
0

Hej

Kescarpone- äter du den kall? Lät väldigt gott.

greensis
0

#40 Japp, kylskåpskall. Mascarpone säljs i 250g burkar, så jag brukar göra en burk+en liten keso. Det räcker 2-3 frukostar/mellanmål för mig, men jag är rätt glupsk av mig.Generad

Om man vill kan man sila keson och tillsätta lite vispgrädde, om man inte gillar det syrliga i keson. Blir lite fetare också.

Fabricati diem, pvnc!

lina71
0

tack för tipset! Ska prova.

birma
0

#38 mariannele
Jaså du har också hört det :o) Ska träffa storebrorsan på onsdag. Det blir inte ofta eftersom det är de där dryga 40 milen emellan oss. Ibland blir det 1 år ibland 2 år emellan att vi ses. Ska försöka komma ihåg att fråga var han i sin tur fått det ifrån, en balja lut. Om han nu själv kommer ihåg det förstås. Men det tror jag nog. Jag hörde aldrig någon annan säga det, bara han och det var när vi barn/tonåringar på 1960-talet och i Östergötland som sagt.

För att återknyta till frukosttemat så blir jag aldrig sugen på annat än en kopp kaffe (en balja lut) och min knäckeskiva på morgnarna. Allt annat tar emot. Innan jag blev kaffetillvand (det dröjde länge) så åt jag inget alls till frukost. Det var helt omöjligt att få i sig något. Men kaffe och brödskiva med ost går bra numera. Som min nästa måltid på dagen äter jag däremot gärna traditionellt frukostmat, med filmjölk, ägg…

Kim-X
0

Här kommer mina frukostförslag…Glad

Frukostförslag

• Keso utblandat med valfri mängd majonnäs och mycket dill, grönsallad eller färsk vitkål och antingen tonfisk, rökt makrill, sardiner i olja, räkor eller något liknande. Använder man räkor kan man blanda dem direkt i kesoröran.
  • Äggröra, skivade tomater med persilja och antingen knaperstekta bacon, prinskorv med mycket kött i, kassler eller liknande. Senapsmajonnäs är gott till.
  • Stekt blodpudding, smör (eller Bregott original) och vitkål och ev. en rå morot till.
  • Olika sorters sill och ett eller ett par kokta ägg, ev. ostrullar, en bit leverpastej med färsk gurka.
  • Gravad lax, grönsallad och en sås blandad av crème fraiche, majonnäs, stenbitsrom eller ishavsrom, dill och lite salt och vitpeppar.
  • Påläggstallrik: (man tager vad man haver, exempelvis:) torkat kött, rökt fisk, skinka, leverpastej, sardiner eller makrill i tomatsås, sill, korvskivor, en bit ost eller ostrullar, oliver, torkade tomater, mozzarella, basilika och något grönt.
  • Några skivor torkat kött eller rostbiff, en stor sallad med lite kallpressad rapsolja och ev. örtsalt. Keso kan vara gott till också.
  • Brieost, salamiskivor, torkade tomater och en blandad sallad med basilika och olivolja.
  • Omelett med dill och räkor eller med ost, paprika (pulver) och rökt skinka.
  • Rökt fisk, grönsallad och gräddfilssås med majonnäs, dill och ev. lite finhackad inlagd gurka i. Krydda med lite salt och peppar. Citronklyfta till kan vara gott också.
  • Varm räkröra med sallad. Värm två dl crème fraiche, pressa i en vitlöksklyfta, blanda ner hackad persilja, salta, peppra och låt det puttra i någon minut eller två. Vänd ner skalade räkor och ät genast tillsammans med en sallad. Passar bra på kvällen också.
  • Äggröra med makrill i tomatsås. Ev. senapsmajonnäs.

Ostrullar Ostrullar blir det när man skivar ost lägger en bra klick majonnäs i ena änden och rullar ihop. Man kan också lägga till skinkstavar i dem.

Äggröra Det finns olika sätt att göra äggröra på. Det här är mitt. Jag knäcker ett ägg och vispar upp det ordentligt med en gaffel. Tar mycket smör i en liten stekpanna. Häller i ägget när pannan är ordentligt varm och rör runt ordentligt med gaffeln så det blir småbitar av ägget och steker tills bitarna har fått fin färg. Saltar och ibland pepprar lite. Ibland tar jag en extra äggula i.

Senapsmajonnäs En stor sked majonnäs blandas med en liten sked dijonsenap.

Annsta
0

Jag äter en LCHF-macka gjort på 1 dl mald mandel blandat med ett ägg, rör ihop, bred ut på fat, in i micron i 2 minuter, sen mycket smör och något gott pålägg.

Till det tar jag ett glas kallt bubbelvatten och en kopp kaffe med grädde….mums

birma
0

Forts på #43.
Nej, han visste inte var det kom ifrån, eller var han hörde det första gången. Han sa att många sa så i hans dåvarande kompiskrets.

Miyu
0

Blodpudding är iof en ren sockerbomb. Så det är ingen vidare rekommendation.

Kurina
0

Tack för frukostrecepten. Min helg är räddad. Har börjat bli trött på omelett. Stekt mat på morgonen är ingen höjdare för mig men jag är alltid hungrig när jag vaknar och måste äta inom en timme annars är jag inte glad. Jag brukar också få magknip av ägg, speciellt kokta vilka jag skulle föredra. Fler recept på LCHF-mat vore trevligt.  Jag behöver inspiration på god mat

Jennek
0

För såna som inte äter superstrikt så är det jättegott med turkisk yoghurt, hallon och hackade nötter + psylliumfrön. Och så en bit skinka eller liknande för att få upp proteinhalten.

Denna kommentar har tagits bort.
Menita
0

Idag ska jag äta äggröra med lite philadelpia ost och en skvätt grädde i och bacon till det som jag sköljt i vatten så den inte är så salt.

Babz
0

….tänk att min balja te till frukosten skulle sätta igång så många funderingar….

Jag har nog "alltid" sagt en balja te/kaffe/lut och blivit förstådd - uppväxt i Sundsvall…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

FruFilur
0

På helgerna blir det äggröra (eller stekt ägg) och bacon ; det tröttnar jag aldrig på (och då äter jag i allmänhet inte förräns tidigast 10-hugget)

På vardagarna kan det bli allt ifrån ingenting till några ost- och/eller skinkskivor till ett kokt ägg till ägg & bacon-muffins.

Frukost tycker jag personligen är det allra jobbigaste att äta, min aptit på morgonen är starkt begränsad, och jag är trött och har inte tid att fixa med något.

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

MACC50
0

Tack för frukosttips, har precis kommit med i LCHF. Känns bra att det finns så många experter att tillfråga.

Miyu
0

#53 Ibland får man äta för att stå sig på jobbet, inte för att man är hungrig.

graleh
0

tack för alla tips alla bidragit med :)

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

basta-ya
0

Jag gör en äggröra med lite kokos flingor, grädde och idag smaksatt med kardemumma, detta ihoprört/stekt med en klick smör. Perfekt för mej, då de inte är så salt och inte känns så fett. Har alltid varit lite kräsen och känslig mot för kraftig mat på morgonen, men detta går alldeles utmärkt och gottttt!

Aniara4
0

Jag har alltid haft svårt att äta på morgonen, men sedan jag började ha grädde i morgonkaffet (som jag dricker en balja av, jag med!) istället för mjölk blir jag inte lika panikhungrig om frukosten skulle bli lite sen.

Ett tag åt jag bacon och äggröra till frukost varje dag, men jag fick halsbränna av baconet så nu äter jag bara det då och då. Annars äter jag turkisk yoghurt eller mild naturell yoghurt med grädde (min pojkvän gillar inte den turkiska yoghurten, så jag kompromissar ofta och köper en magrare) med några hallon i. Protein får jag i så fall i mig senare på dagen!

Linda1976
0

Imorse åt jag ostplättar!

4 dl riven ost, 2 ägg, 2 msk majjo, lite peppar. Rör ihop och klicka ut och platta på dubbla bakplåtspapper. Ca 25-30 min i ugnen, 200 grader. (En sån sats räcker till 3 frukostar) Till detta 2-3 cocktailtomater, eller lite gurka.

Caena
0

Aniara4

jag har gjort så för att dryga ut och göra den turkiska yoghurten mer lättäten att jag har blandat i vanlig yoghurt (det jag hade hemma från början) i den turkiska.. har minskat ner till ca 1-2 matskedar nu.. men då har du din yoghurt (plus lite grädde) och din pojkvän har sin yoghurt som han kanske tar 1 matsked turkisk i.. 

där har du en passande kompromiss tycker jag.. =)

har ätit turkisk yoghurt + linfrön+ vanlig yoghurt (valio-mindre bra val) + lite grädde och ett stekt ägg + grädde nu på morgonen!
fast lade på lite frysta hallon på yoghurten, men orkar knappt äta upp!..

Miyu
0

Gjorde microbrödet det fanns recept på imorse och åt. Knastrade lite konstigt i munnen och smakade mest fiberhusk och inte brödkryddor som fanns i smeten… Säkert mycket godare med Pro Bake.

Bernice
0

uttrcket "en balja lut" förekom i min ungdom i "ekensnacket". Tror det mest förekom på trettiotalet. Skulle inte förvåna mig om det förekom i vissa filmer på fyrtiotalet, t ex Vårat gäng och i dom gamla filmerna med Kajan Hjelm.

Ni är nog alla för unga för att komma ihåg Kajan, men jag tyckte han var otroligt rolig.

Själv är jag född 1932.