Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8004 ggr
greensis
0

Bu för Ramlösa!

Ramlösa - det gamla klassiska mineralvattnet, som nästan är ett hushållsord som plywood och makadam - har fått för sig att skapa en dryck de kallar Ramlösa Plus.

Jag gjorde missen att köpa en i midsomras. Tog en klunk och spottade rakt ned i vasken utan att svälja.

De tokdårarna har hällt socker - rent socker - i Ramlösan. Det var fullständigt odrickbart, och ändå var det bara 4g/100g. Lika illa som lögnen BonAqua, som också är läsk förklädd till vatten. Det krävdes detaljläsning bakpå för att avslöja lurendrejeriet. Snacka om varumärkesförstöring! Hällde ut resten i vasken för att ingen hemma skulle få i sig eländet.

Det enda goda i det hela är att jag lärt mig att jag kan skilja sötningsmedel från socker direkt i munnen utan att behöva svälja det. Och det kan inte ha varit många gram socker i den munfullen (0,5-1dl?), men det märktes direkt!

Skam och vanära, säger jag, skam och vanära.

Fabricati diem, pvnc!

Babz
0

Håller helt med dig, greensis! Mineralvatten ska vara vatten, inget annat!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Wenn
0

Håller med dej greensis ! Fy då

[Karro]
0

BonAqua är ju verkligen rena skämtet!

kickelina66
0

Tack för varningen, nu slipper vi köpa eländet. Jag dricker mineralvatten ibland  men det ska vara naturellt och inte smaksatt med socker eller sötningsmedel.

[Karro]
0

BonAqua är inte att rekommendera… Jag brukar köpa Imsdal och jag är på stan bara för att jag gillar flaskan :-) men Loka om det ska vara minrealvatten med smak

Jennix
0

Hemskt… Skrikandes

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

greensis
0

Jag gjorde missen med Ramlösa Plus för att jag egentligen letade efter Ramlösa kaktus… för att den är tokgod ihop Absolut Pear som en väldig svag sommardrinkGenerad

Synden straffar sig själv med detsamma…

Fabricati diem, pvnc!

[Karro]
0

Haha bottennapp greensis!

Wildrat
0

Läs ordentligt på flaskorna, det finns alltid en innehållsförteckning även om det ofta är små bokstäver.

Det finns ett (franskt?) smaksatt vatten i blå plastflaskor som det är sötningsmedel i. Akta er för den också. Synd för det är snygga flaskor…

greensis
0

#9 Jodå, jag brukar läsa innehållsförteckningar, som gammal allergiker sitter det i ryggraden.

Men jag tog ju för givet att Ramlösa var mineralvatten… Det skulle ha varit som att läsa innehållsförteckningen på vispgrädde. (dumstrut på mig)

Fabricati diem, pvnc!

Wildrat
0

#10 Oh, att läsa innehållsförteckningen på vispgrädde är livsnödvändigt nuförtiden. Det har börjat poppa upp grädde med 36-38% fett med stabiliseringsmedel Förvånad! Stabiliseringsmedlet (karragenan) är dessutom misstänkt cancerframkallande!

På Lidl hade de tydligen en utländsk grädde med 40% fett som iaf hade stabiliseringsmedel tillsatt. Så läs alltid innehållsförteckningen!

SvartKaffe
0

Jag gjorde samma misstag i midsommarveckan. Såg ett P på framsidan av flaskan men det stod inget annat särskilt på framsidan.

Tur att jag var på parkeringen och inte hunnit sätta mig i bilen när jag smakade för jag spottade rakt ut och frustade… också tur att det var tidig morgon och inte mycket folk ute.

[slamslams]
0

Tack för varningen, jag är själv mycket försiktig med alla de här olika vatten som finns.

Tittar själv noga så det är endast vanlig Loka eller Ramlösa, för mej får den inte vara smaksatt.

Jag tycker dessa smaker är osmakliga ( äkliga ) då är valigt kranvatten att fördra, det finns alltid att tillgå  var man än befinner sig.

Själv köper jag inte annat än icke smaksatt vatten även till mina ev gäster vilket dom får finna sig i , det händer faktiskt att dom endast köper smaksatt vatten och då blir det Kranvatten för mej.

En undran, de här smakämnen som tillsätts är väl kemikalier, inte finns det väl några björnbär eller lingon i vattnet.

parsley
0

Tack för varningen. Skönt att ha dig tillbaka. Tycker att jag saknat dig ett par dagar? 

Samt som en rent företagsekonomisk reflektion: Har man ett starkt varumärke ska man väl vara rädd om det?

maxiq
0

Skriv till Carlsberg som gör Ramlösa och tala om för dom vad ni tycker. Jag tror tyvärr inte att dom är här inne och läser… :-P

konsumentservice@carlsberg.se är adressen!

korseett
0

vi har ju världens bästa vatten så varför köpa? men ja ibland vill man ju ha något annat…

greensis
0

#14 Tack - om det var mig du pratade med.Skrattande Jag har varit på landet över midsommar och haft begränsad internettillgång.

Fabricati diem, pvnc!

Magica1970
0

#11 *Gahhh* Vanlig vispgrädde från Skånemejerier innehåller ju karragenan! Har du tips på vispgrädde som inte innehåller stabiliseringsmedel?

Will
0

jag dricker mest Loka. Ramlös innehåller på tok för mycket flour för att det ska var nyttigt. Har för mig att det till och med står på baksidan (finstilt) att barn inte ska dricka Ramlösa regelbundet..

Magica1970
0

Ser nu att Skånemejerier har en vispgrädde (den med skruvkork) med 36% fetthalt och tillsatt karagenan istället för pure 40%. Varför? Den som väljer att äta/dricka vispgrädde bryr sig väl inte om 4% fett hit eller dit? Har mailat dem. Ber om ursäkt för kapad tråd …

DrAnna
0

#0# Ramlösa plus, dvs plus extra tillsatt socker!!! man undrar varför i hela friden då?  Det är ju mycket dessutom, nästan en tesked/dl!  FYFY    men man lär sig av misstagen… och bra att du skvallrar för oss andra!Flört

[Karro]
0

Magica_de_Hex och alla andra som mumlar över den 36%iga grädden med skruvkork både Arla och Skånemejerier, det är för att den ska få länge hållbarhet (VARFÖR MAN NU VILL DET)

Arla

Finns även i matlagningsgrädde och har blivit en jättehit på bensinmackar och liknande som inte har så stor åtgång…. (DOM HAR INGEN SOM ÄTER LCHF I NÄRHETEN)

Det med "normal text" skriver jag som människa på Arla

det som stor text privatperson

Monsun
0

#15 - jag gick på samma blåsning med Ramlösa tidigare. jag pratade med kundtjänst men fick som svar att det var kunderna som hade efterfrågat det!!!

[Karro]
0

undra varför…..! ska ju va socker och skit i allt

UBCL
0

Jag bor i Ramlösa och jag skäms naturligtvis å ortens vägnar nu när alla de nya produkterna har kommit: Jordgubbe & Lime, Kaktus, Granatäpple, Citrus, Blåbär o.s.v.

Mitt enda försvar är att Ramlösa numera är danskägt genom Carlsberg som även marknadsför Zingo, 7up, Pepsi m.fl. Att man nu lanserar ett lågkolhydratöl som heter Lite ursäktar inte något.

Annat var det FÖRR!!! när visste vad man fick i mun när man drack Ramlösa.

maxiq
0

Kommer källvattnet fortfarande från Ramlösa brunn eller är det tappat från en kran i Sundbyberg numera?

F.ö. använder jag SodaStream istället för att köpa vatten som åkt över hela landet.

Wildrat
0

#22 Men Karro, Arla har väl tänkt att fortfarande ha kvar sin vanliga grädde med 40% fett och inget stabiliseringsmedel? Vi får se till att bara köpa den och bojkotta den andra… Det är synd för skruvkorken verkar praktisk.

dahlith
0

Jag har bojkottat den 36% grädden. Alla i min släkt har slutat använda den också. Har förklarat för dom att det finns en hel del tillsatser i den med skruvkorken och att det tar mycket längre tid att vispa den.

De flesta skiter i det jag säger om tillsatserna, men just det att det tar mycket längre tid att vispa den tar de åt sig och köper den 40% iga istället.

Det var faktiskt en gammal tant som förklarade det för mig (långt före min lchf-tid). Hon ville inte ha någon låtsasvariant av grädde, det skulle vara den 40%-iga annars fick det vara.

När det gäller ramlösan så instämmer jag i greensis Buu.

hur kan de bara dra sitt namn i skiten på det viset? Ramlösa står ju för något som är bra och ganska nyttigt. Att lägga till sötningsmedel till sina produkter gör att de kommer att få skit.

bojkotta allt vad ramlösa heter tills de tagit bort sina skumraskaffärer.

själv har jag en kolsyreappart som förser mig med det kolsyrade vattnet som jag vill ha.

greensis
0

Jag gillar också kolsyreapparaten i källaren, som används ofta, ofta. Men i det här läget var jag på landet…

Fabricati diem, pvnc!

UBCL
0

Råvaran, vattnet hämtas upp från djupborra i Ramlösa!

Missbruket av namnet, med alla dessa extraprodukter/smaker står de nya ägarna för. Och i sanningens namn blir dom ju uppmuntrade att fortsätta av all er som köper ex.v. Kaktus. Ta åt dig greensis!

Själv har jag ju Ramlösavatten i kranen och behöver, som många här bara trycka på Soda Stream-knappen.

parsley
0

Jag har lite svårt att föreställa mig att folk kontaktar Ramlösas kundtjänst och efterfrågar socker i mineralvattnet. "Hej, har ni möjlighet att ta fram ett mineralvatten med socker ? Jag tycker det är så jobbigt att söta själv. Mvh"

Magica1970
0

#31 Hahahahaha! Sockerberoende kan uppträda bortom allt förstånd vid deras s.k. klockan-tre-suget … Som vilket drogberoende som helst. Vi andra ser inte logiken. För den finns inte där. :)

picapica
0

Det är så härligt med alla medvetna konsumenter på den här sidan!

parsley
0

Jag har hört att Loka betyder avlopp på finska, stämmer det?Cool

Effie
0

#34 Det finns en finsk ordbok på nätet; den ger översättningen sörja, smutsigt slask…låter ju gott

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Will
0

#35 Haha. Jag har lite smutsig slask med citron på mitt skrivbord just nu. =)

LillaEmma
0

Jag brukar ofta dricka smaksatt mineralvatten, favoritsmaken är med fläder. Förstår ju att det måste vara kemiskt men är det sötningsmedel även i den? Isåfall får jag sluta med den också =/
Den är från Loka tror jag

Wildrat
0

#37 Läs innehållsförteckningen. Det finns alltid en även om den kan vara svår att se.

LillaEmma
0

Det står bara aromer. Tycker det är lite svårt att veta exakt vart den aromen kommer ifrån.. Jaja inget sötningsmedel iaf :)

parsley
0

Aromer är kemiska sammansättningar som är avsedda att smaka på ett visst sätt. Det finns naturliga aromämnen och aromämnen, ev finns det även naturidentiska aromämnen också om man läser på innehållsförteckningar. Även om det står t ex naturliga eller naturidentiska aromämnen jordgubb, så har det inget med jordgubbar att göra och inga jordgubbar ingår, utan man har använt t ex citron för att få fram jordgubbsmaken. Om man vill läsa mer om aromämnen och industrin kring dessa kan man läsa t ex "Den hemlighetsfulle kocken" eller "Supersize me". Framställningen av aromer och konstgjorda smakämnen är en viktig del av livsmedelsindustrin och det finns flera stora företag som framställer aromer i New Jersey, USA.

Ktina
0

Jag måste vara blind. Har aldrig sett någon annan grädde än 40%. Men jag har ju inte missat något har jag förstått av ovanstående. När det gäller Ramlösa är det endast original som gäller. Det ska vara bubblor och ett helt gäng med salter och mineraler! (Ramlösa innehåller mer natrium (?) än Gatorade - och inget socker - och borde därför föredras vid idrottssammanhang enligt mig i allafall. Fy för sportdrycker!)