Midsommarafton är över
Jaha, så är den över, midsommarafton alltså. Den började bra med rätt kost, lite ägg, medvurst, skinka o ost.
Sedan tog jag det medvetna valet att spåra ur. Ja, jag vet att det kanske är dumt men jag unnade mig det. Det blev nypotatis som jag "gillade" (för er som inte vet så betyder det att man smyger ner handen under plantan och plockar upp lite potatis, om det finns några) i trädgården, små, men goda, jordgubbar ifrån mitt lilla land och gräslök från köksträdgården. Till det naturligtvis matjessill och gräddfil. Det blev cf blandat med vispgrädde till jorgubbarna men snapsen avstod jag ifrån. Jag tog någon grogg, kröp upp i min härliga fåtölj och läste en deckare. Det var jättemysigt och sent ikväll kom ett litet barnbarn och ville sova över. (5 år) woow, jag njuter trots en förmodad viktuppgång i morgon, men den tar man lätt bort med lite god vilja.
protein 13%, fett 69 %, kh 18 % dvs 108 gr kh, fy fy
Vad gjorde du för medvetna val?
Mitt medvetna val var att tacka nej till allt kaffebröd då vi firade midsommar. Förra året smakade jag och det var inte bra - den läxan har jag lärt mig!
Numer pensionär i Nynäshamn
Vi hade ingen traditionell midsommarmat överhuvudtaget i år. Utan här grillades det kött och åts med en grönsaksröra och det drackss bubbelvatten till… Ingen snaps alls.
Medvetet val var att jag valde bort och bojkottade all midsommar mat med andra ord och åt och gjorde mat som jag kunde äta. Vilket blev väldigt trevligt!

Bravo Margareta, att tacka nej till kaffebrödet men hur gick det med nypotatis och sill?? Jordgubbar och grädde, utan socke så klart.?
Jaja, ibland så tar man fel val men är de medvetna så får man stå sitt kast. Det var gott och jag njöt och lyckade få lille maken med på en hörna. Det brukar vara "baluns" till midsommarhelgen men i år gick det i "lugnets" tecken.
Det gick bra i alla fall
Vi gjorde som Kia med maten - men så var vi bara familjen till mat också. Midsommarfirandet är bara kaffebjudning under dagen/efermiddagen där vi brukar vara.
Numer pensionär i Nynäshamn
Mitt medvetna val var fusk hela dagen, hade planerat det i flera veckor, så det känns helt ok. (dock liiite knas i magen) Undvek helt socker, eftersom det inte alls är bra för min mage, så det känns ändå ganska bra.
Jag åt under dagen;
Frukost; enligt lchf; kaffe med kokosfett och grädde, några bitar fetaost
Lunch; pizza
Middag; gravad lax, senapsill, löksill, en potatis
Efterrätt; jordgubbbar och grädde
Kväll; ett par nävar chips
Till middag drack jag en öl och ett par snapsar, till chipsen blev det rött vin. GOTT var allt och mina kilon som detta kan ge tar jag med ro; det var som sagt en planerad avstegsdag. Det tar jag snabbt igen! =)

Kia, du är jätteduktig, grattis.
Du slapp alltså dina monster även nu i midsommar. jätteskönt
Jag önskar dig lycka till i fortsättningen.
Tack ullebulle :) Ja, jag slapp monster till midsommar också och det känns bra. Det var bara familjen och en kompis så jag hade redan sagt till henne att det blir ingen sådan vanlig midsommar mat så hon tyckte det var okej.
Jag år några jordgubbar med grädde eller jag åt grädde med några jordgubbar, *ler* det är väl ett avsteg iofs men ett som jag anser att jag kan tillåta mig en sådanhär kväll.
Eftersom jag har dom problemen jag har kan jag inte tillåta mig att spåra ur för det skulle inte gå för en kväll då hade jag åkt dit det vet jag ju. Men gör man ett medvetet val är det nog annorlunda tror jag. Men när sockerKia går igång så blir i slutändan det medvetna valet ett illa val som slutar med att jag äter omedvetet ändå. Rörigt jag vet **S….. Men om man inte är som jag så är säkert det inget fel att göra ett medvetet val, När jag tänker efter så var ju mina jordgubbar faktiskt ett medvetet val:)
KRam
Mina medvetna val denna midsommar blev att jag gjorde en jättegod laxröra med cremefraiche, stenbitsrom och dill. Tillsammans med den packade jag ner en påse oliver och två avokado. Jag avstod med glädje potatisen och övriga sillar. Jag plockade helt enkelt upp min mat framför mig. Tror inte ens att alla märkte det. Däremot hade jag bestämt mig för att ät några jordgubbar med vispgrädde och det var såååå gott.
När sen den ortoligt vackra midsommartårtan kom fram räckte det för mig att beundra den.Jag drack kaffe med vispgrädde. Godis, chips, vin och öl ersatte jag med massor av livets vatten. Från ostbrickan åt jag allt utom kexen. Känner mig helnöjd och stolt, kunde inte varit bättre.
Kram till era alla.

Gjorde själv medvetna avsteg ikväll, men så här i efterhand tycker jag inte att det var så väldigt allvarligt. Tog 2 mininypotatis (summan blev kanske som en halv vanlig potatis) och jag åt inte ens upp allt eftersom jag tyckte att den var klistrig och inte alls så god som jag kom ihåg att de var.
Drack vin och wnisky men sen blev det inte mer avsteg för min del. Resten passade "vår" diet.
Hoppas att ni har haft det lika trevligt som jag denna midsommar.
kramar Dahlith/

gomorron.
(detta är en en gäsp) Avsteg i går: 1 pyttepotatis, 1 snapps, 1 pripps pure(sådär god) 1 mariestad, jordgubbar, 3 sillfileer, och massor av ost och rödvin. Lillkillen ville sova över varfor jag bestämde mig för att sova på soffan, sådär bekvämt, därför sitter jag här denna tidiga timme.

Gjorde oxå ett planerat avsteg med 3 små färskpotatisar, mums vad gott det var. Till det var det kassler, bogskinka, gräddfil och gräslök. Njöt av maten och har inget dåligt samvete…=)

jag åt ganska mycket jordgubbar, men dom har jag ätit sen dom gick att köpa. jag vet att jag i dagsläget inte kan hålla mig ifrån å då är det bättre att tillåta än att äta och må dåligt över det. i övrigt hade jag gjort egna sillar, airams falska potatissallad, köttbullar ala bantarbiff, en salsa till det grillade köttet och en grillad champinjon. till efterätt hade jag gjort en lchf tårta. Kan meddela att ALLA åt med välbehag av allt jag gjort utom sillarna för jag hade inte lyckats vattna ur dem ordentligt så de var fett salt! haha. Tårtan fick jag MASSOR av beröm för, det var roligt!
Jag gjorde inga andra avsteg, förutom att jag tog en cigg
.
nu är jag på jobbet så alkoholen lät jag också bli
Jag åt en liten potatis, några sillbitar och några jordgubbar som var medvetet val det övriga var tillåtet. Drack något glas loka , men mest kranvatten.
Vägde mig nu på morgonen och den visade på +
Mitt medvetna val denna midsommar var att äta jordgubbar och grädde med vännen i torsdags…Annars har jag hållit mig till strikt LCH fost…
Frukost i går var i vanlig ordning bacon - och äggröra + kaffe med äggmjölk.
Lunchen lyxade jag till med räkor, kokt ägg, majonäs och lite dill
Kvällsmaten blev en kall kotlett med lite god sås gjord på cf och dijonsenap mm kryddor.
Senare på kvällen tog jag ett par bitar ost att tugga på….
Är rätt så nöjd med mig själv måste jag säja!
God fortsättning på helgen på er alla!
Jag gjorde ett par planerade medvetna avsteg gällande middagsmaten/godis på kvällen..
Mannen och jag var ensamma hemma och hade redan bestämt oss för att skippa midsommarmaten.
Vi åt lövbiff med smörstekta färska champinjoner och purjolök.
Till det hemmagjord pepparrots/vitlöksfraiche och Jesses bea-sås. Mitt planerade avsteg var en bakad potatis till - ingen av oss gillar färskpotatisen som säljs i butiker här i Stockholm.
Den bakade potatis var faktiskt inte alls god - söt och .. nää..
Ytterligare avsteg var sedan att jag tillät mig att äta tortillachips med ost-smak. De fungerar någon enstaka gång att äta för mig - triggar inte som ostbågar och liknande.
Ingen alkohol eftersom den verkligen drar igång matmonstret Catharina..
Allt har registrerats i kostcoachen och är i mina ögon acceptabelt för att vara midsommarafton:
Dagens kostintag
Energifördelning (2 880,4 kcal)
Fett:
63,0 %
Protein:
11,6 %
Kolhydrater:
25,4 %
GI:
291
GB:
152,8
Kolhydrater:
217,2 gram
Protein:
99,6 gram
Fett:
239,9 gram
Har nyss ätit mina frukostägg med lite extra smör på för att motverka eventuella dagen-efter-sug..
Midsommarmaten bjöd på allt det traditionella, men avsteget blev 1 nypotatis, för mycket jordgubbar med mycket vispgrädde, så blev ganska nöjd. Ont i magen senare på kvällen, det var väl potatisen, som var det enda jag inte äter i vanliga fall. Vad gäller dricka, blev det mycket vatten och kaffe med kokosfett!

Mitt medvetna val var att äta en potatis och dricka en halv Spendrups Bright samt några snapsar. Vilket gjorde mig påtagligt berusad…
Annars var det bra mat hela dagen, köttbullar och ägg till middagen, och så hade min snälla kompis fixat färska hallon och grädde till mig istället för jordgubbstårtan.
Idag visar vågen nedåt, men såna små variationer är ju tillfälligheter och inget att dra några slutsatser av! 
Mitt omedvetna val blev att INTE äta prinsesstårta! Jo, jag vet. Låter konstigt men, jag hade tänkt att "unna" mig att äta lite tårta men när det väl gällde så kunde jag inte.
Jag gjorde en egen bakelse med kokos bottnar (kokos smör och ägg m. lite sm) och hallongrädde. Orkade typ halva bara, men ändå, inga avsteg, inte ens en lite mini potatis som titadde på mig från grytan och skrek: "Ät mig, ät mig!!!"
Jag får sådan välldans ångest om jag inte håller mig till LCHF:/
Men jag er glad för er som kan och klarar av nån enstaka avsteg. Det är inte vad man gör nån enstaka gång som räknas utan det man gör varje dag!
Regnig kram till er alla!

God fortsättning.
Det gick lite si och så igår. Jag gjorde några medvetna val men också några sämre val. Jag åt av tårtan men avstod kakor och smörgåstårta. På kvällen blev det tacobuffe, då åt jag tacochips men inget bröd. Sedan under dagen och kvällen stoppade jag i mig totalt för mycket av tillåtna saker. Men jag är rätt nöjd ändå. Jag klarade den här konstiga midsommarkvällen utan att falla igenom totalt, vilket jag var rädd för. Nu tar jag nya tag och åker till stugan och grillar.
Klarade midsommaraftonen bra, åt ingen potatis, inget bröd, tårtan var otroligt vacker men den rörde jag inte. Ingen öl men däremot tre, fyra glas vin och ett 10-tal jordgubbar med grädde (utan socker så klart). Mår jättebra idag. Inget dåligt samvete eftersom jag för övrigt äter så bra jämförelsevis med för 3-4 månader sen och mår hur bra som helst.

jag gjorde åt lite lite lite potatissallad, en nypotatis och en näve chips.. Sen blev det lite grogg på kvällen, men det var inte så mkt. Så känns ändå helt okej :)
Jag tycker det ser ganska bra ut här. Inga stora avsteg.
Jag åt jordgubbar 100 g (ja jag vägde dem) och 1 dl vispgrädde. Och matjesill som jag spetsat med dill, rödlök och creme-fraiche, lax ,sallad och ägg. Och brieosten så klart.Ingen potatis alls. Det blev en bra fördelning tycker jag.
Lite för mycket kolhydrater men det kunde varit värre.
nergi kcal:
1794,40
Energi kJ:
7500,30
Proteiner:
72,61
Fiber:
2,60
Kolhydrater:
30,48
Vatten:
472,88
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
154,70
Kolesterol:
1221,62
E-mättade:
45,63
Mättade:
75,34
F-mättade:
13,35
Vikten ökade med 4 hekto så det är helt OK. Jordgubbarna och grädden gav magbuller och diarré så idag blir det inte mer av den varan. Inget sug idag.

Jag var bjuden på stor midsommarfest igår. Maten som serverades var inlagd sill, nypotatis, prinskorvar, köttbullar, mm. Innan på dagen var det tårtknytis med säkert 20 tårtor… O.o
Jag tog med egen mat (rökt lax, kokt broccoli, spenatstuvning enl SSS, romsås på CF, lite majonnäs, dill och röd stenbitsrom, hemgjord tzatziki på turkisk yoghurt…)
Men när det var tårta kl 15 och ungefär fem timmar kvar till middagen (och jag inte ätit något sedan frukost) så gjorde jag valet att äta vispgrädde och färska jordgubbar. Å vad goda de jordgubbarna var! Och på kvällen efter middagen blev det några flera. Plus en msk Chokladmousse ungefär, och en liten bit kinderägg.
Efteråt och imorgse mådde jag inte ett skvatt sämre än vanligt. Men så har jag ju inte märkt några direkta positiva effekter av LCHF ännu, i vilket fall som helst. Så jag vet inte om det betyder att jag kan äta jordgubbar och grädde i stora lass, eller om jag inte äter tillräckligt strikt LCHF i normala fall…

Jag åt nypotatis igår! Och vispgrädde och jordgubbar ( osötade förstås!) dom andra åt glass och sockrade jordgubbar.
Som tur är så är nypotatisen slut idag!
Inget sug eller buller idag, ha en fortsatt trevlig midsommar!

det blev sockersill, choklad, öl, cider, vin, sliskiga shottar.. mår som jag förtjänar idag, haha

Jag fuskade också i går. Tog en öl och färsk potatis. Annars var det väl ok allt jag åt.
Köttbullar, gravad lax, sill, ost, och så jordgubbar förstås.
Men jag gör som några andra här, äter dom så länge dom finns att köpa. Det är ändå så kort tid och man har ju bara ett liv. Älskar jordgubbar så……:)
Ja, jordgubbarna är svåra att låta bli men det blir lite bättre med mycket grädde………annars höll jag mig bra förutom några 85%chokladbitar.
Käkade först en för mig typisk LCHF måltid - pytt med skinka, ägg och grönsaker (+cr fr/majonnäs/vitlöksgegga).
Satsade istället "slanten" på en superjättefantastisk ostbricka på kvällen. The med mycket grädde.
Blev sen också bjuden på mascarponerulle hos en kompis. 
bestämde mig för att få äta helt som alla andra, så det blev potatis och sill och tog rejält av tårtbuffén vid midsommardansen. Till middan åt jag däremot som vanligt, dvs bara grillat kött med bearnaise och tsatsiki. Och kanske tre glas vin, vilket är mycket för mig…
Tålde inte alls avstegen utan sprang på dass hela kvällen. :-(
Man kanske måste förbereda magen lite och inte utsätta den för kolischock…

Åt helt traditionsenligt med matjesill, gräddfil med klippt salladslök och tre normalstora färskpotatisar.

Inte strikt LCHF under midsommarafton, eftersom det slank ner sill och jordgubbar med vispad grädde. Men som många av er andra säger, det kunde varit mycket värre….
Jag åt ju inte potatis, tårta, nybakade bullar (bakade av mig själv!), glass, chips eller smågodis som erbjöds under dagen. Drack 1,5 liter Ramlösa då jag inte dricker alkohol samt körde, bra att skylla på!!!
Så visst var det en av de betydligt mer lyckade midsommaraftonarna, rent matmässigt!
Idag mår kroppen prima, men ett litet sug har infunnit sig. Har ätit jordgubbar idag oxå, kan det vara det som triggar?
/Marielle

Jag har varit hemma hos mina föräldrar och ätit ganska normalkostigt. Magen gjorde inget större uppror, men mentalt kändes det som jag skulle bli föremål för nationella insatsstyrkan.

Jag unnade mig entrecote, med pepparsås och smörkokt sparris. =) Till efterrätt blev det grädde med litet av den misslyckade bottnen (så litet choklad). Jag drack även min guinness som stått i kylskåpet ett par månader =)
Idag blev det grillad fläskkarré med philadelphia stuvad vitkål, sallad och vitlökssmör, med "Hildurs rabarber" (tror inte det är så illa, ska kanske posta upp det receptet) och grädde till efterrätt. Är ju föräldrars stora dag idag =)

Ja jag började mitt firande redan på torsdag på midnattstravet på Dammero- Jag har ätit lite sill, inlagd stekt ströming (som jag gjort själv), rökt lax med pepparotsost och spenat, gräddfil och matjessill, tjälaknöl på älgkött, skaldjursröra med gräddfil och ägg. Jag har tagit någon nubbe, men druckit desto mera vitt vin och någon Whiskey. Ja vad gör man? Jag åt jordgubbar men ingen vaniljvisp, ingen potatis, ingen glass, ingen läsk till någon grogg. Så jag har gjort förändringar i förhållande till fjolårets firande av midsommar. Är övertygad att vågen inte kommer att visa något positivt resultat men säkert bättre än ifjol! Kramisar
Blev en del kolhydrater. Ett par släktingar kom över, och vi satt och åt matjessill i gräddfil och gräslök tillsammans med färskpotatis.
Det var det värt, det är ju bara en gång om året, några traditioner får man hålla på.
Redan vid middagen senare på dagen var det tillbaka på LCHF igen med en stor portion fläskkarre.
Jag avstod inte från midsommaraftonens värsta sockerbomb - marängtårta med jordgubbar, grädde och lemon curd-fyllning. Den var grymt god men någon stor bit orkade jag inte…
Och så blev det en liten potatis till maten. Men bara vatten hela dagen. Och några chips var jag inte ens sugen på när de andra åt.
Reaktionen på gårdagens "fusk" blev en förlorad aptit idag. Lite skumt. Jag har tvingat i mig lite mat, men har egentligen inte velat ha något.
Just det, ett par jordgubbar tog jag med. Inte många, 5-6 stycken kanske. Åt dom rakt av som dom var, och det var jättegott. Innan LCHF har jag alltid tyckt att jordgubbar har varit alldeles för sura om man inte sockrade dom rejält, men med LCHF smaklökar så smakade det riktigt sött utan någonting till.

_#33 Melindrea
_eller någon annan som ser min fråga och kan svara: Kan man stuva med philadelphiasost? Så det blir tjockt och krämigt? Är förtjust i stuvad vitkål men känner bara till vetemjöls- och majzenastuvning i det sammanhanget. Kör dock inte med det längre sedan upptäckten av lchf. Tycker inte att enbart grädde förtjockar så att det blir stuvningskonsistens (eller tjock sås) av den i matlagningen. Fungerar den där osten förtjockande?
Jag åt Matjesill och nypotatis som plockades i vårt potatisland, gräddfil o gräslök, samt en minitomat.
Jordgubbar plockade i vårt jordgubbsland och grädde fick avsluta måltiden för mej, absolut ingen glass för min del.
Till kaffet senare tog jag några Jordgubbar med vispad grädde i stället för deras Jordgubbstårta som serverdes.
Jag tycker att detta var ok för mej, tycker inte att jag försakade något.
Vi odlar själv dessa primörer och hade dessa med oss dit vi åkte för att fira midsommar.
#38 Osten är tjock i sig, det blir inte som en stuvning, men det blir helt klart en tjock sörja.
Annars kan du reda med äggula i gräddstuvningar om du inte tycker det är tillräckligt tjock.

Vad bra. Tack MimLan för ditt svar. Jag tycker om tjocka sörjor. Blir gott och matigt. Har ännu inte inte blivit av att reda med äggula, fastän jag läst att det ska gå. Fått för mig att klumpar ihop sig, men det är väl bara att vispa på.
Min var nog värst, ett helt oplanerat avsteg, som jag dock inte ångrar. Vi firade på midsommardagen, igår och hade åkt iväg till en midsommardans. Barnen, som aldrig varit på någon var jätteuppspelta (likaså jag), men efter 3 danser fick jag bultande huvudvärk och insåg att jag helt missat att ta mina blodtryckstabletter.
Det kändes som det var att välja mellan att ta en cola eller åka hem och dra ner rullgardinen med kodein. Satte mig i kylan (det blåste) i skuggan och drack 2dl vanlig coca cola. Hua, det var första gången sen jag började med LCHF. 5 minuter senare var huvudvärken borta och jag lyckades dansa 2*20 minuter i solen.
Var jättenöjd med det, barnen var överlyckliga över sitt "midsommarkalas" och jag struntar i om jag måste kämpa nån vecka nu efter det..
Resten av dagen blev 0 avsteg. Jag t o m serverade mig en skål med planerade jordgubbar, men så i sista sekunden gick och bytte dem till lite hallon.
Ingen potatis, inget knäcke- eller tunnbröd. Min farmor hade med sig After Eight, som serverats 3 ggr och jag har tagit 0, lika så kanelbullar har stått på bordet och det var i och för sig hemskt lockade, men jag tog ingenting.
Så jag är väldigt nöjd med Midsommarhelgen. Åt matjesill och avrunnen curry och äpplesill med gräddfil och ägg och jag saknade inte potatisen alls.
Tycker ni har varit jätteduktiga allihop!! Hoppas ni hade en jättefin midsommar.
Jag har haft en jättefin midsommarhelg! Jag har ätit i princip det jag brukar göra midsommar MEN mycket mindre!!
Jag bytte ut nypotatisen mot ägg till sillen och det funkade kanonbra.
Till grillkvällen hade jag fixat "zuccini(potatis)sallad" till mig själv.
Jordgubbar och grädde åt jag utan socker.
1 bit mörk choklad till kaffet istf tårta.
Jag har inte varit sugen på att "synda" och känner mig stolt och glad!
Birma, apropå vitkålsstuvningen vill jag tipsa om att Airam stuvar sin med mozzarellaost! Det ser vansinnigt gott ut!
Ja det går jättebra att stuv med Philadelphiaost (dvs stuva bladspenat). Ha i lite vitlök också så blir det ännu godare!
Mosad broccoli och mosad blomkål blir också bra…
Midsommarafton avstod jag från allt bröd, all sill och åt friskt av ägghalvor med 41% CF och röd stenbitsrom samt en massa av de underbart goda dessertostar jag hade inhandlat. Ingen potatis (av de nya) slank ner heller. Men en massa vitt vin och sen på nattkröken tog särbon fram sin berömda laxpudding och då tog jag ett par munsbitar av den och sen tror jag att jag åt några salta nötter också, men det var allt. Trots det känner jag att jag har ett ordentligt plus på vågen, vill inte ställa mig på den förrän en bit in i veckan när jag varit på banan igen ett par dagar.
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
Och jag har ju inte riktigt börjat ordentligt med lchf ännu. Så jag åt redigt med färskpotatis och sill och creme fraiche med gräslök. Senare vart de både chips och salta pinnar och några drinkar.
Fast igår åt jag iaf grillad lax med creme fraiche och strunta i potatisen:)
Jag längtat tills jag kan börja på allvar:P Bara jag får pengar och blir av med kolisarna som är kvar:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Latmask #44
Ah, hennes sida har jag undansparad i Favoriter. Då ska jag ta en titt och det låter riktigt gott med mozzarrellan. Tack för tipset!
Monsun #45
Så bra, och tack! Spenatstuvning är liksom vitkålsstuvning en riktig höjdare tycker jag. Och philadelphiaosten funkar som "stuvare", finemang. Ok, slänger i lite vitlök också, i spenaten.
Nu ska här stuvas till höger och vänster….

#48 Jag lägger upp en ny post om stuvning. =)
min mun höll på att klistra ihop sig när jag fick maräng i den, den sockerfyllda varianten alltså, hade glömt att den kan vara gjord med socker

Mamma hade gjort sin underbara potatissallad som jag åt med god aptit av. Till lunch idag åt jag sill, ägg och lite mer potatissallad. Oj vad det var gott med sill men jag har glömt hur söt den egentligen är. Jag är nöjd med helgen och tar nya tag nu.