Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1887 ggr
Nocke
0

kortisol

Jag skulle vilja att någon redogjorde om förhållandet mellan hormonet kortisol visavi fetma. Kortisol utlöses ju av stress. Men kan man vara stressad utan att vara medveten om det, och i så fall hur kan man undvika att kroppen bildar kortisol. Tacksam för svar.

Medlem
0

Intresserad av svaret jag med.

kaisakavat
0

Kan inte detta i detalj, men visst kan man stressa utan att "veta om det". Stressar men nog mycket, nog länge, så tror man ju att det är ett normaltillstånd…

Rent kemiskt har jag för mig att kortisolet typ höjer insulinnivåerna. Eller påverkar på nåt annat sätt.

Nån annan vet säkert…

IngelaZ
0

Man kan ha en ganska hög stressnivå utan att känna det…  Fungerar som så att själva grundanspänningen under en tid blir högre än det normala vilket man till slut tror är normaltillstånd, det smyger sig på kan man säga med högre kortisolnivåer som följd.

Om man är uppmärksam kan man lära sig att se rätt snabbt att grundnivån har stigit, börjar prata snabbt, går i raskare takt, lättretlig, glömsk, muskelspänningar,huvudvärk, man kanske känner av mage, får svårt att somna, vaknar tidigt, känner oro.  

Är inte alla som känner av sina signaler på stress, jag gjorde det inte förr. Hade också dålig kroppskännedom, märkte inte att mina muskler var spända förrän jag började lära mig att slappna av.

Förebygga/hantera stress:

Minska alla måsten, är mycket vi bara tror att vi måste göra. Göra nåt roligt, som får en att släppa tankarna på jobb och krav. Helt enkelt avsätta tid för nedvarvning även om du inte känner dig uppvarvad, är väl bästa sättet att förebygga. Dessutom är det bra att andas och tänka sig avslappnad i alla muskler. lugna promenader är kanonbra, sov ordentligt och kramas mycket :)

Kortisol påverkar insulinnivåerna som blir höga och lagrar in fett, kanske någon annan kan förklara det mer ingående.

Leifemil
0

Jag kan tänka mig ännu fler stresskapande aktiviteter:

Väga sig dagligen. Träna hårt mer än 3 gånger i veckan. Jogga/promenera raskt mer än 1 timme i sträck. Sova mindre än 7 timmar per natt.

Det förrädiska med adrenalin/kortisol är att man mår bra trots att kroppen tar stryk.

IngelaZs förebyggande rekommendationer verkar bra.

MaMaMade
0

*BARN*!

Fundersam

Generad

shin
0

omedveten stress ökar kortisolhalten, och är skadligt, ett sätt är att lära sig mindfullness, och ha med sig det  som en del av sin livsföring.