Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 11888 ggr
immaimma
4

Fläsksvålar

Var hittar jag fläsksvålar som ni skriver om??Fundersam

raphanus
0

Jag hittade svålar av märket Lyka på Sabis/Vivo. De står i chipshyllan. Kolla så att du får tag på svålar med lågt kolhydratinnehåll, för det finns andra svålar också.

Wildrat
1

Jag hittar mina på coop forum. Willys har också men ett annat märke.

Brynhilde
0

Jag köper mina på "mitt" Ica Nära.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Vimsan
0

I varberg hittar man dom bästa danska fläsksvålarna på netto. Tycker jag ;)

mulligast
0

och på tal om fläsksvålar..

vilket jag (som tur är) gillar skarpt.. såg att det även fanns fläsksvälar med baconsmak.. men ihhhhhh där fanns visst en massa "skit" i oxå.. så det bidde inga sådana…

gejsa
0

#5# Ja, det är dom felaktiga.

Lynxx
1

Lyka-snacks

Har fått tillökning med barbeque-smak - men ja vet inte hur mycket onyttiga tillsatser de har i dem Fundersam

Elaichi
0

Förr vet jag att det sades att man bara hittade fläsksvålar i södra Sverige. Jag vet inte hur sant det var, för jag har alltid bott neråt, men hur som brukar det väl finnas på alla Netto nuförtiden? Annars har jag hittat de i de flesta affärer härnere…

gejsa
0

Usch vd äckligt! Jag köpte hem två påsar fläsksvålar och åt upp den första i veckan. Nu skulle jag ta den andra påsen och den verkar härsken. Luktar gammalt och smakar med lite konstigare än den första påsen. Tittade på utgångsdatum som är om ca 10 dagar. Kan den vara gammal tror ni ändå?

Mitsan
0

Vilket fabrikat av svålar är det som går bra att äta? stor älskare av svålar!

greensis
0

Dags för upp till kamp för fläsksvålarnas försvar! Jag fick höra av beställningsansvarig på CoopForum i Uppsala att KF (eller åtminstone CoopForum) tagit bort Lyka's fläsksvålar från sina listor så att butikerna inte ens kan beställa hem dem.

Och jag som var ute efter en hel kartong till mitt kalas om ett par månader?!

Fabricati diem, pvnc!

gejsa
0

#11# Coop forum i E:a är det enda i stan som har fläsksvålar så slutar dom så finns dom inte att få tag i längre. Suck! Det är alltid så när jag börjar köpa någon vara. Då slutar dom med den.

#10# Det är den danska påsen Lyka. Det är 0 kolhydrater i den påsen.

Wildrat
0

Enligt en personal på ett Coop nära i Eskilstuna finns inte fläsksvålar med på deras beställningslistor MEN de beställer i alla fall eftersom de har en efterfrågan.

gejsa
0

Ok,  då kommer dom att finnas kvar där då. Om jag nu vill ha några fler. Den sista påsen som jag köpte var ju dåliga. Suck!

För gillbergavägen hade inga. Jag var in där när du skrev att dom hade. Frågade inte iofs men jag såg inga heller så.

Gojkan
0

Alla fläsksvålar som inte innehåller kolhydrater kan man använda, oavsett fabrikat.

parisjetaime
0

De flesta Netto som jag sett här i Stockholm har faktiskt lagt ner. Någon annan stockholmare som sett någon? Tycker att det finns en himla masa Lidl dock, när det gäller lågpriskedjor.

Pv544
0

Jag har letat lite efter svålar här i Falun, verkar inte vara så poppis… Vet nån om någon kedja har såna i alla butiker?

Namnet låter ju inte så lockande, men det kan ju vara skoj med krispigt ibland.

Tilda-T
0

Jag har köpt en enda påse och var jättenyfiken på hur dom skulle smaka! Det var det äkligaste (skitsnuskiga) som jag någonsin stoppat i min mun.

Kan det ha varit att dom var gammla, jag slängde hela påsen utan att kolla datumPenga mun

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Perla
0

Jag har hittat fläsksvålar (0 kolhydrater) av märket MrChips på Willys. Nu är det första gången jag äter fläsksvålar så jag vet inte hur de kan smaka men jag tyckte de var ok. Kanske lite för mycket saltade bara.

(Det fanns även baconchips i det märket men de innehöll mängder med kolhydrater.)

boffit
0

Är det någon som hittat fläsksvålar på Lidl?

raphanus
0

#18 - Nja, de smakade nog som de brukar. Antingen står man ut med det eller så spyr man av vämjelse. Det luktar alltid lite djuraffär när man öppnar påsen, så det är nog helt naturligt att tycka att det smakar konstigt.

Halvdansken
0

En av fördelarna med att bo i Danmark. Tror att det finns 5 - 6 olika märken i butikerna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

gejsa
0

Haha man ska ju inte lukta på dom utan äta dom. :) Men är dom gamla luktar dom ännu mer illa. usch!

Uttelille
0

Jag fann baconsvålar idag!

Så här ser innehållet ut, är det OK ?(Snälla Gud, säg JARäcka ut tungan)

Fläsksvål, veg olja, salt , antioxidanter E 472c, E 307, E 304. Saltinnehåll 2%

Protein: 48g
Kolhydr:0,5g varav sockerarter 0g
fett: 48g varav mättade 26 g

Visst, det är E-nummer i…Ledsen

Men djävulskt goda!

Forsman
0

Haha, jag köpte en blå påse danska svålar från Willys idag.

Öppnade påsen för en stund sen och… ja, helt okej faktiskt. Vissa bitar var riktigt hårda och bjöd käken på en match! :D

Min dotter var ju snabb som fn på och skulle smaka, men spottade ut den i handen, hahaha! Ska köpa hem flera påsar tror jag! ;)

Hunden gillade dem också! Hähä! Värsta djurkäket.

0% kolhydrater enl. förpackningen iaf = bra.

Det är en grej som jag märkt med kolhydraterna nu efter två veckor, alltså om man råkar få i sig något som har lite mer kolhydrater än man tänkt sig - dels så får man sug efter mer och dessutom så börjar man bli sugen på något mer efter en dryg timme.

Jag har alltid varit sån att jag äter mycket, eller tills det är slut, men med svålarna så var det inte ett dugg svårt att sätta på en påsförslutare och skicka upp dem i skafferiet efter några nävar.

Mycket fett också! Yum yum! Glad

LenaK63
0

Jag och hunden älskar dom från Lyka med 0 kolisar. Maken har tyvärr hört att det är fläsksvålar och kan inte tänka sig det!!!

LenaK63
0

Glömde att berätta att dom från Lyka  med smör på är en toppenbra hungerdämpare!!!

gejsa
0

När jag äter dom så bränner det i magen på mig. Dom verkar vara för starka för mig. Fast jag gillar dom med. :)

Uttelille
0

Men mina luktade inte alls illa på något vis. Lustigt

Forsman
0

Haha, vem behöver chips när det finns hundmat liksom! Glad

manon
0

Jag bor i Paris och där finns inga fläsksvålar. Jag får väl tigga i danska kyrkan.

Zima
0

Jag testade fläsksvålar från Willys för några veckor sen - fy sjutton säger jag bara! De var ju knapriga o så men luktade illa och var torra som frigolit, trots att det verkade innehålla en hel del fett. Kanske andra märken smakar annorlunda? Får ta en sväng till Coop - tack för det tipset! Brukar inte gå förbi de där chipshyllorna numera annars, lite rädd att "åka dit".

Men nu ska jag fråga pappa istället hur han gör sina fläsksvålar. Halvkroat som jag är så har vi alltid haft fläsksvålar hemma - men de har jag ju ratat som pesten de senaste 15-20 åren för att de är så feta Skrattande. Som barn älskade jag dom dock. Så nu blir det till att ta tillvara på gammal god kunskap. Kanske var det bättre förr ändå? Flört

evacarina
0

Här älskar vi Lycas fläsksvålar med 0% kolisar! Vi tvåbenta äter de fluffiga normalhårda och hundarna är som tokiga i de stenhårda. Men det gäller att kolla påsarna ordentligt när man köper så det inte bara är hundmat i dem…

Svåra att få tag på däremot. På "Karlssons" hittade jag sist. Ica och coop har inte här.

Jennix
0

#32  Posta recept i såfall! :D Låter underbart med hemmagjorda fläsksvålar. Visste inte att det var typiskt kroatiskt?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

raphanus
0

#29 - Jag tror att norrmän har lite bättre förståelse för svålätning än vi svenskar, och det syns också i butikernas utbud. Här i Sverige kan man till nöds få tag på Lyka-svålar, men i Norge finns det svålar av god kvalite och med god smak varthelst man går för att handla, eller hur?

Uttelille
0

Ja, ganska! jag hittade på första försöket iallafall!Glad

greensis
0

YES! Coop Forum Gränby i Uppsala (som jag TJATAT på) har tagit hem två lådor med Lykas fläsksvålar.

Eftersom jag har stor mottagning nästa vecka köpte jag omedelbart på mig 7 påsar, samt marknadsförde produkten med glöd till en stackars med-handlande som nog tänkt sig att köpa chips…

Fabricati diem, pvnc!

Brynhilde
0

Den sort jag köper heter Gourmet FlaeskeSvaer och kommer från Danmark.  Finns i 70-grams påsar och innehåller fläsksvål, svinfett och salt. protein 44 g, fett 42 g, kolh 0-1 g/100 g. Påsen är mörkt metallicblå med rödaktig text. Svålarna är hårdare och inte så torra som Lycas och med liten fettrand kvar. Skulle tro att dom mer liknar hemgjorda.

Min ICA-affär har oftast dom hemma, men jag förmodar att fläsksvålar är vanligare i Skåne, där jag bor.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

marimu
0

Pv544!

I Falun har jag ibland hittat Lykas fläsksvålar hos Hemköp Svalan (länge sen), Rusta och City Gross i Tallen.