Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2357 ggr
[Nilla59]
0

Hur lång är startsträckan?

Jag började med lchf i onsdags och undrar om det kommer några svackor och när i så fall? Så man är beredd. Jag har en hel del sjukdomar bla reumatiker kan man bli försämrad i början för att sedan "byggas upp"?  Jag vill gärna gå ner 15 kilo och undrar om det är okej att äta osockrade hallon i turkiska yoghurten eller blir det fel? Finns det kanske något annat bär/frukt som är bättre? Hur ofta skall man äta, frukost, lunch. middag och två mellanmål är ju det som jag hört (innan jag till min glädje läste Annikas bok)?

Behöver man äta något tillskott? Omega3, magnesium har jag läst att vissa tar. Jag har en del muskelryckningar i vaderna på kväll/natt kan magnesium hjälpa???

Ja det var en del frågor, jag känner mig lite osäker på om jag gör rätt om någon kunde hjälpa mig med dessa frågor så vore det guld värt. Kram alla

greensis
0

Hej och välkommen!

Många har en "smekmånad" i början och en jättetuff dipp någonstans vid 3-4 veckan.

Man äter när man är hungrig och det passar en själv. Prova med hallonen, märker du varken hälsovinster eller viktnedgång efter ett par månader kan det vara dags att finjustera.

Man behöver inte ta tillskott, men just magnesium verkar man förlora i början av kostomläggningen pga att man kissar så mycket mer. Då hjälper lite magnesium mot muskelkramper, sendrag och liknande. Om man vill fortsätta med det sen är upp till var oc en.

Fabricati diem, pvnc!

dufva
0

Hej och välkommen!

Det är lite beroende på hur hårt du har gått ut när eventuella omställningsproblem kommer.

Om man stryper kolhydratkranen rejält är man i ketos efter 2 dygn och värre än så blir det i så fall inte.

Gör man en glidande övergång på ett par veckor märker man oftast inget negativt fysiskt..

Det är lika individuellt hur länge dom direkta omställningsproblemen varar..

Efter 3 veckor har 95% av dom som strypt kolhydraterna rejält kommit igenom omställningsfasen helt.

Det är alltså fullt möjligt att du redan är igenom det värsta och tillhör dom som knappt märker av nåt negativt..

Hallon är  tämligen kolhydratsnåla men åtminståne ser jag dom som godis och äter kanske lite till helgen men inte varje dag..

Regeln för hur ofta du ska äta är enkel..

Ät när du är hungrig och sluta när du är mättGlad .

För dom flesta innebär det färre måltider än på normalkost.

Mellanmålen är ofta onödiga annat än för social gemenskap för många LCHF:are

Mervi
0

Välkommen!

MiaKia
0

Hej och välkommen hit!

Jag började för ca 5 veckor sen och precis som greensis säger hade jag en superdipp efter 3veckor och trillade dit ordentligt. Men nu är jag igång igen.

Lycka till!

Adur
0

Välkommen hit!

Jag är också nybörjare - är inne på fjärde veckan nu - och trixar lite hit och dit för att hitta ett bra matmönster.

Idag har jag faktiskt ätit för lite, märkte jag när jag sammanställde minmat.net. 1100 kcal känns lite ynkligt, även om energifördelningen ovanligt nog var perfekt. Men jag har inte varit hungrig, så.. Imorgon blir det nog desto mer.

Jag tar inga tillskott, men fick en lustig kramp i en mellan-tå häromdagen. Den stod liksom rakt upp! Undrar om det kan vara magnesium som fattas, som jag har läst om här.

maggiL
0

Hej och Välkommen!

Jag började för ca 4 veckor sedan och hade huvudvärk första veckan men sedan har det gått bra. Har inte räknat andel kolhydrater per dag ännu men försöker äta så lite jag kan. Superskönt att slippa sockersuget som har varit mycket jobbigt innan jag började. Jag känner mig fri och det är enkelt att laga mat nu, äter grönsaker för det tycker jag mycket om, Var på fest på jobbet i fredags och smakade på den goda efterrätten; chokladtårta med hallonsorbe och det var mycket sött och chokladen smakade sytetiskt. (det är hög klass på restaurangen) alla smackade och tyckte efterrätten var god och jag längtade hem till mina hallon med vispgrädde! Tur nog fanns det små bitar av mörk choklad till det röda vinet somvar kvar i glaset efter huvudrätten.

Jag har en del muskelkramper, har inte provat magnesium ännu, har trott att kramperna beror på att jag hade för låg dos av Levaxin, med den här kosten hoppas jag att kroppen kan bilda mer av eget hormon.

Lycka till!

[Nilla59]
0

Tack alla snälla för svar och välkomnanden. Jag har kört stenhårt i från början. Endast ätit lite kokt blomkål och fett och protein förståss men igår tog jag lite hallon till yoghurten. Skönt faktiskt att man kan äta när man vill, för man blir ju så mätt. Och det håller i sig så länge så det skulle vara jobbigt att äta som jag försökte förr.

Jag mår verkligen jättedåligt i min kropp, är ju reumatiker. Har ont som bara den, redan. Men det beror väl på att jag kör hårt från början. Jag tar det som ett avgiftningssymptom så känns det bättre. Kanske jag skall köpa magnesium och äta i början så slipper man de där jobbiga muskelkrypningarna.

hamalm
0

Jag vill också välkomna dig. Jag kan berätta att min erfarenhet efter snart nio veckor är att det tog ganska lång tid innan viktnedgången började. Jag åt ganska mycket grönsaker men var någa med att inget innehöll över 5g kolhydrater. Det var först när jag minskade eller tog bort alla grönsaker för ca tre veckor sedan som det började hända saker. Sen dess har jag stadigt gått ner. Det anmärkningsvärda i mitt fall är att jag kan unna mig 10 - 20g mörk choklad 70 % så gott som dagligen samt ett glas vin utan att det påverkar min vikt negativt. Det är tydligen väldigt olika vad man klarar av att äta utan bakslag.

Det viktigaste jag vill säga är att ge inte upp om resutat dröjer, inte heller om du i början mår dåligt. Det går över.Flört

Wenn
0

Välkommen !!

[Nilla59]
0

Tack hanmalm och Wenn!

Jag lovar jag skall inte ge upp. Jag har ju kännt vissa förbättríngar redan efter bara dessa 5 dagar. Söt och hungersuget är borta. Förut så hade jag ett konstant hungersug och redan efter frukost började sockersuget. Det är bara puts väck.

Min familj var väldigt skeptiska men har nu börjat vänja sig. Skönt att ha deras stöd.

Wildrat
0

Få inte panik om inte viktnedgången kommer igång på en gång. För vissa tar det lång tid, särskilt de som har problem med kroppen.

Omega 3 är antiinflammatoriskt vilket är bra särskilt vid reumatism så det är inte helt fel att ta, magnesium används i hela kroppen och det verkar som många får brist på det i början så det kan också vara bra att ta av. Köp magnesium på hälsokosten, de tabletterna är det högre styrka på. Jag tar minst 500mg om dagen men så tar jag det mot myrkrypningar också…

pulkakungen
0

Jag är hungrig jämnt, tycker jag äter ordentligt. Har iofs varit hungrig alltid, min mor brukar skoja om att jag hade mask som barn då jag inte gick upp ivikt men åt alltid. Något jag har fortsatt med som vuxen. Men trodde att jag skulle få mättnad av denna kosten men är hungrig nästan jämnt. Idag har jag ätit en gräddig soppa på grön sparris med lite räkor i. Åt 3 dl för bara en timme sedan är redan urhungrig. Någon som vet vad det kan vara för fel?

[Nilla59]
0

pulkakungen 

Jag är ju såpass ny men jag har märkt på denna korta tid att fett och protein mättar väldigt bra. Du kanske skulle ha i mer räkor och mindre sparris och göra den på 3 dl vispgrädde kanske.

Jag mår faktiskt bättre idag. Och har sovit i natt.  Samt gått ner 1 kg sen i onsdags. Men jag skall köpa magnesium för jag har problem med muskelspasmer i vader/fötter redan innan. Jag har inte ätit fläsk-/nötkött på nästan 10 år så det är väl också en omställning. Jag har ju alltid älskat fett ända sen jag var barn så det är inga problem.

beautifulthing
0

Välkommen, jag är också ny :)

Jag märker att jag svettas av minsta ansträngning och jag luktar då illa :S var på gymmet igår för en ny genomgång och jag kände hur jag luktade, inte så roligt men samtidigt bryr jag mig inte, de bör gå över. Märken dock att muskelstyrkan ökar. Har haft ett uppehåll på ca 4 veckor + tränat 1 gång och igår låg jag ändå på samma nivå där jag slutade!

Jag är torr i minnen hela tiden så jag dricker i princip jämt, då känns det som att andedräkten blir lite bättre också :)

Eremitha
0

Nilla59, roligt att du är igång! Som du sett i alla svar ovan är det högst individuellt hur man reagerar, vilka effekter man får och när de uppträder.

Jag tillhör den relativt lilla skara som hade jobbiga fysiska omställningsbesvär länge (tre månader). Därefter vände det i princip över en natt. Läs om processen i min dagbok om du vill.

Vikten har ännu inte rört sig efter fyra månader, men eftersom jag dragit på mig övervikt och metabolt syndrom under flera år tycker jag inte det är konstigt att det tar tid att vända det hela åt rätt håll. Än så länge har jag alltså tålamod och tillförsikt.

Lycka till i fortsättningen!

Fair Winds and Following Seas!