Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 5762 ggr
ullebull
0

ullebull is back on track

Hej alla glada Kif are. Nu är jag tillbaka efter alla sorger och besvär.

Jag säger tack till er alla för stödet jag fått/får i den tråkiga perioden som jag hoppas är över snart.

För nya kif are så har jag just mist min mor, väninnan från Danmark som kom till min tröst föll på min trappa och bröt lårbenshalsen, maken har cancer och jag kämpar nu för att komma tillbaka med mitt liv.

Jag vill ju äta denna kosten, mår ju bra av den och fått mycket bra hälsovinster 

jag har bla  tappat 17,5 kilo sedan maj 07. Vem har hittat dem? Ingen som inte vill ha dem hoppas jag. Min diabetes är borta, deppmedicinering och astmamedicinering borta och…… allt eksem under mina fötter är borta. Jag har fått långa naglar som jag kan måla (inte snyggt att måla korta) och bättre hy trots min rökning.

Såååå… alla ni som har lite tvivel ang denna livsföring, kasta er in det, det är superbra för hälsan och vikten.Fråga, läs, lär och ät fett.

Nu skall jag i alla fall kasta mig in i mitt nya liv. Jo, det är sant, jag skall ta tag i och hand om, mig själv.

kramar till alla

ullebull som är p.g.

DrAnna
0

Välkommen, kul att se dig igen!

ullebull
0

Tack, det är skönt att vara tillbaka och att krafterna återvänt så pass, haha.

Jag är ju lite beroende av KIF och det har väl hjäpt till att få mig på fötter.

[slamslams]
0

Välkommen tillbaka.

Det har hänt en positiv sak till idag,Annika har fått upprättelse idag, känner mej så glad.

ullebull
0

Ja det är en positiv dag idag. Det betyder ju också att man nu lättare kan försvara vår kost.

Sara40
0

Ullebull - Vad roligt att höra att du är p.g! Måste säga; välkommen tillbaka och mycket strongt jobbat!

*kram*

MaMaMade
0

Hej! Ny här, äter på min andra v så jag är fortfarande helgrön!

Ledsen för alla tråkigheter i ditt liv…vi har haft några perioder m sjukdomar o dödsfall bland våra nära o kära med…bl a 3 begravningar under 1 år. Det kan knäcka den starkaste. Kram på dig!

magma
0

Välkommen tillbaka Ullebull!

Mervi
0

Härligt att läsa att du är igång igen. Kramar!

ullebull
0

Jaha, så sticker jag ifrån er igen, skall i väg och tömma lägenheten.

Positivt idag jaaaa, 0,5 kg ner tjoho.

ha det bra alla kämpar, vi ses på måndag.

trevlig helg.

ullna
0

Kul att se din roliga Avatar dyka upp i spalterna igen. Ha det bra!

Mervi
0

Grattis till minuset.

ullebull
0

Hej igen, liten rapport,

Allt går bra och nu tror jag, hoppas jag att det mesta är gjort med hänsyn till dödsfallet och väninnan börjar återhämta sig. Maken kämpar på och det gör jag också.

Jag kämpar på med övervikten och ser framför mig en kvinna i sina bästa haha, år, smal och med en fin sommarklänning till sommaren, nja så fort går det nog inte men… ok då, nästa sommar. Det får ta tid, jag äter gott och det betyder så mycket.

Frukosten satt bra i alla fall, 2 stekta ägg, bacon och extra smör, gott.

[Karro]
0

du är så varmt välkommen tillbaka ullebull :) kämpa på!

ullebull
0

Nu är det snart sängdax men.. varför är man så hungrig vissa kvällar? Jag tycker jag äter ungefär samma mat om dagarna men ikväll kom hungern som ett skott.

Det blev till att leta i kylen och som väl var fanns ju reservfödan där, gravad lax fick det bli med lite gravlaxssås. Puu, klarade i alla fall mina 5 % kolhydrater.

Jaja, laddar med en god natts sömn och nya tag i morgon.

natti

[Karro]
0

!! Tips ullebull, flera nu som har börjat att äta ägg och smör på kvällen för att lindra sista kvällshungern :) mamma har börjat med detta i alla fall vet jag ;)

Jennix
0

#14  Jag har börjat äta lite nån timma innan sängdags också, för annars blir jag hungrig under natten. Skrattande

För mig känns det bra då jag haft problem med hungerkänslor med när jag åt kolhydrater i massor. NU känns det mer normalt, som det borde göra.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

fettbramat
0

Kul att se dig igen Ullebull!

venuseva
0

Man kan alltid mixa till sig en ägg+fett (smör el kokos) + 2,5-3dl kokhett vatten, sk äggmjölk. Mättar riktigt bra. Brukar ta 50gr kokosfett, tyckte smörsmaken kom fram för mycket för min smak. Testa dig fram och se vad som passar. Man kan lägga till kakao, kanel, kardemumma, ja, vad man vill och använda i kaffet eller tet också. Bara att testa sig fram i snårskogen av varianter. 50-50 smör och kokos funkar också.

ullebull
0

Tack för tipsen alla vänner.

Jag har ätit för lite idag och nu ikväll gjorde jag något jag inte tror jag gjort förr. Jag vispade 1 dl grädde, slog i kakaopulver och lite vanilj och åt upp allt, alldeles själv. Det var smarrigt, men inget jag skall ha för ofta känner jag.

Nu är jag mätt och jag fick upp mitt intag för dagen lite mer.

Natti alla och sov gott.

ullebull
0

Jaha, en fråga. Kollade mitt intag idag och upptäckte då att jag ätit lika mycket fett som protein och det är ju fel.

Klockan är ju sängdags men jag vill ju ha matlistan ok så jag åt 50 gram 38% ost med 20 gram smör. Ok eller fel ?? Jaja, matintaget för dagen ser bra ut.

Grädde igår och smör/ost ikväll, tyder ju på att jag inte är hungrig på dagarna men… att äta 900-1100 kalorier kan väl inte vara bra. Jag motionerar inte och rör mig inte mycket.

nu är det 23%protein, 71% fett och  1%kh.

OSA.

bluegoose
0

Det låter ju lite lite med kaloriintaget… Är du inte hungrig på dagarna, eller har du så mycket annat att tänka på att du inte lyssnar riktigt?

Om du verkligen inte är hungrig så kanske det helt enkelt är så att kroppen äter från "lagren" i stället?

Med risk för att verka tjatig så är ju äggmjölkgrädden ett bra knep för att få upp fettprocenten och kalorierna lite!

kram

blå gåsen

Mervi
0

Det är lite för lite kalorier du får i dig. Öka på fettet det behövs inte mycket för att få upp siffrorna.

Vad kul att läsa om sommarklänning. Skönt att Du planerar för framtiden. Kram på dig.

ullebull
0

Ja vänner, jag är faktiskt inte hungrig på dagarna och känner inget sug.

Det är kanske därför jag släppt ytterliggare 1/2 kilo sedan i söndags.

Idag har jag skärpt till mig med maten men känner mig för mätt.

Oro och skit runt omkring gör nog sitt till. Väninnan har fått "sjukhussjukan" i såret, ojoj, tar många månader att bli av med. F-n också. Hennes läkare tyckte vi kunde behållit det i Sverige.

Sånt är livet. Vi kämpar på med vikt och annat.

ullebull
0

Ja, så är jag här igen. Det går fortfarande bra med maten och inga större övertramp. Ok då, någon grogg har slunkit ner någon gång men inte med merän ca 1/2 cm läsk, mest is.

Kompisarna som småskrattade åt mig och mitt snack om denna kosten hörde ju av sig efter nyår och ville veta mer. Nyårslöfte tror jag det var. Nu fick jag besked att en av killarna efter bara någon vecka lagt bort sin diabetesmedicin. Yes, sådant peppar ju både honom  och de andra att fortsätta.

Nu skall jag in och ta nya prover på allt som tänkas kan på fredag. Nu hoppas jag att allt är lika fint som sist.

ullebull
0

Jaha,så är jag här igen, alla provsvaren är kanonbra, mitt långtidssocker har nu sjunkit från 6,1 till 4,6 och jag är jättenöjd.

Idag visar resultatet på vågen att jag tappat sammanlagt 20,5 kilo vilket jag är mycket lycklig och stolt över.

Tack alla som peppar, stöttar och ger råd.

kickelina66
0

Grattis till de fina resultaten.Glad

Rita-S
0

Grattis ullebull :) jag behövde lite glada nyheter i dag, så det var roligt att läsa din tråd nu :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Babz
0

Grattis Ullebull!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Mervi
0

Grattis! Jättebra resultat. Skrattande

molana
0

Grattis till resultaten!

ullebull
0

Tackar, tackar och Rita.S jag är själv glad över att kunna meddela något possitivt, är trött på att bara komma med tråkigheter.

Jag hoppas verkligen på en bättre framtid med lite ljus.

DrAnna
0

Stor grattis! Tufft gjort!

Margareta
0

Du är fantastisk ullebull - när man vet vad du går igenom är det otroligt att läsa om att du ändå orkar ta hand om dig själv.

GRATTIS till dina fina värden och jättekram!

Numer pensionär i Nynäshamn

ullebull
0

Ha, vet ni vad jag upptäckte idag???

Jag kan inte se min mage, jaja, uppifrån alltså. Urkul, den brukar vara långt utanför bysten men nu är den "borta" yes. Ifs så försvinner ju bysten också, hänger ju bara 2 tomma sadelväskor nu.

Vikten går neråt och humöret uppåt, jag är nog på väg åt rätt håll.

Maten idag har varit lite enkelriktad men otroligt god, levt på Mervis fläskfärslåda hela dagen, frukost lunch, middag och har en bit kvar som "nattamat".

Jag nynnar inom mig, "jag kommer tillbaka, jag kommer tillbaka"

hej så länge

Mervi
0

Så härligt ullebull. Skrattande Magen kan gott försvinna, men bysten vill man ha kvar.

Valhall
0

Hej ullebull,

jag och Guuben är nya här, i du låter så possitiv trots allt ditt besvärliga jusst nu .Det är skönt att se att det funkar med LCHF trots att livet inte alltid går på räls , va starkt att ha "tappat" så mycket, det var nog några av de kilona som vi plockde opp , - vill du ha tillbaka dom ? Nä tänkte väl de´.

Min Guube är typ 2:a han är nyfikne på hur mycket medicin du tog för diabetesen och vilken sort,  hur länge dröjde det inan du kunde trappa ner/ eller ta bort den.

Glöm ej att ovanför molnen lyser Alltid solen 

(oj vad hände, klistrade in och det bidde understryket alltihopa inte meningen men jag får inte bort det )

ullebull
0

Valhall, jag tog aldrig medicin, jag vägrade, small igen dörren hos diabetessköterskan och gick hem. In snabbt på datorn och letade upp Annikas blogg och därigenom fann jag KIF. Jag hade ju då 6,1 och skulle börjat på metformin, men har idag bara 4,6. Jag tog nya prover någon månad efter starten och då var det sänkt till 5,1. Det gick snabbt neråt.

Ja, jag har haft det otroligt jobbigt men mitt andningshål har varit alla goa vänner här på KIF. Stöd, kramar och mail från dem har värmt otroligt, tror man inte förrän man behöver dem.

Lycka till och kämpa bara vidare, en sak är klar har jag klarat det så kan alla andra.

venuseva
0

Du kvittrar ju som lärkan i skyn, ullebull. Tjohoo säger jag, vilken glad läsning. Glad

bluegoose
0

Grattis till den försvunna magen Ullebull! :-) Härligt att det går åt rätt håll där!

kramar

Margareta
0

Härligt ullebull - Du är duktig du!

MaMaMade
0

Oooh, vad duktig du är! Jag har slarvat de sista dagarna, har inte haft ngn matlust just, inget tilltalar mig. Måste äta lite mer o komma upp ett snäpp i kcal. Men vi går ju mot vår o man lockas att vara ute mer o då ökar matlusten!

Håller tummarna för att vi fortsätter i rätt riktning; *nedåt*!

ullebull
0

Nu är jag här igen, kort uppdatering.

Ingen ändring ang vikten, men jag mår bra, tror jag hihi. Var på spa på Ystad salsjöbad i fredags och det var skönt. Jag fick massage och låg nästan resten av dagen i bubbelpool eller den stora poolen. Jag trodde jag skulle vara uttorkad och behöva smörja in mig efter allt badande men icke. Återigen en hälsovinst.

Ha det gott alla och kämpa på

Rita-S
0

#42 avis nu ja, jag med vill på spa! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

ullebull
0

Ja min kosthållnign har varit som tidigare, men,,, vågen har blivit för skrömd nu, han strejkar men känner inge större ras, haha, borde ju då tappa mina byxor men jag ger inte upp.

Jag funderar ju ofta över hur olika vi människor är, en del rasar ju i vikt under några få veckor Skrikandesoch det gläder mig men jag undrar då varför mitt tar sådan fruktansvärt lång tid.

Jag har fått mycket hälsovinster men herregud jag har ju massor av kilo som skall bort, Jag vet……..jag åt inte upp mig på ett år så det tar ju naturligtvis tid all släppa dem. Kan man knäppa med fingrara så de försvinner.?

Något annat är fel, jag är mördande trött, väldigt irriterad och fräser snart till alla överallt, inte likt mig, skall jag slänga depp  medicinen igen, kan det vara den ?

jaja, som vanligt gnäll

kickelina66
0

Gnäll på du, det gör ingenting. jag tycker att du är duktig och kämpar på bra.

blodtopp
0

Har du börjat äta deppmedicin nyligen? Många får ju massor med biverkningar av den de första 6 till 8 veckorna när de mår mycket sämre än innan de började äta tabletterna. Därför vägrade jag att äta såna enligt ordination från doktorn då jag inte ens var deprimerad utan bara hade sömnproblem… Fundersam

Men annars är det bara att gnälla på, det är faktiskt ok att göra det ibland. *kram*

ullebull
0

Ja, jag blev tvungen att ta dem igen ett tag eftersom jag rasade ner i det svarta hålet, men har bestämt mig att lägga av i morgon och se om jag fixar det. Vill inte ta sådant "skit" men det är tur att det finns när man behöver. Jag har väl ätit dem i ca 3 veckor nu och inbillar mig att det räcker, vi får se.

Positivt idag, vägning och ner ett kilo i denna veckan trots lite avsteg med tårta. Jag är nöjd. 

Brodern som lider av Ulcerös Colit och diabetes har jag bombat med kostråd men inte att han vill. Nu har han varit i Canada, var sjuk en dag och låg på hotellet och kollade tv. Ett program om indianer som blivit superfeta av västerländsk kost, skrev kontrakt och åt i princip lchf-gi mat med hård kontroll och alla blev sunda, friska och tappade vikt. Den som tappade mest var en som tappade 54 kilo.

NU VILL BRODERN HA ALLA SVAR AV MIG. Nu tror han på kosten och skall slå min nergång, nu blir det strid. Han lyssnade på läkare och tydligen någon forskare som snackade och dem litar han på trots att han sett mig framför ögonen tappa i vikt. Ja se småbröder haha.

Vi kämpar på.

kaisakavat
0

För några år sedan tyckte min läkare att jag skulle äta deppmedicin. Ibland verkar det som om läkare tror att dessa mediciner hjälper mot allt. Men jag blev jättekonstig av dem. De ska ju liksom dämpa känslor, i alla fall de negativa, men jag blev irriterad och kallsinnig t o m mot mina egna älskade ungar. Tyckte att de bara störde mig hela tiden. Så jag bestämde mig för att lägga av med pillren och - tata - konstighetena försvann.

Tyckte det var bra för mina barn att deras enda (närvarande) förälder inte drogades ner till psykopat. Min läkare - han blev störtförbannad.Förvånad

Men - jag vet förstås också att många blir hjälpta av sådana mediciner. Hursomhelst - Hoppas du snart mår bättre!!!

ullebull
0

Tack, jo jag är ju retlig nu så det nästan hänger en smocka i luften. Jag försöker bli av med det genom att lägga av med dem idag. Maken säger att jag varit retlig länge, sött va?

blodtopp
0

#49 Har du läst tråden om d-vitamin? Ska leta rätt på den så slipper du leta ;o)

blodtopp
0

Här är den

Lite kort kan jag säga att ett rejält tillskott av d-vitamin har hjälpt mig nåt enormt med min psykiska ohälsa. Det finns fler som skrivit om det i tråden, och artikeln som Pasi länkar till i startinlägget är himla intressant.

dahlith
0

Jag fick tipset om Griffonia i en av mina frågetrådar.

Vad säger ni om det då? Kan det hjälpa?

Går på Cipralex sen 10 år tillbaks. ska jag köra på både d-vitamin och griffonia eller bara d-vitamin?

blodtopp
0

Griffonia innehåller tryptofan som ombildas till serotonin och melatonin i kroppen. En av orsakerna till att jag bojkottade zoloften som min läkare skrev ut till mig är att lchf-kosten är rik på tryptofan.
  Nu äter väl du inte kött har jag för mig, dahlith, men i alla fall. Dessa livsmedel (i lchf väg) innehåller mycket tryptofan:
  Kött, fisk, mjölkprodukter, ägg, tomater. Omega 3 och magnesiumtillskott kan också öka kroppens ombildande av tryptofan till serotonin/melatonin.

Jag vet inte vad griffonia kan ha för skillnad gentemot melatonintabletter, men melatonintillskott gör i alla fall att man sover bättre. Eller som i mitt fall, somnar lättare de kvällar jag inte är trött men behöver komma i säng.
  Jag ville inte äta zoloften eftersom jag fick dem för mina sömnsvårigheter och dessutom inte ens var deprimerad. Och eftersom jag också tog reda på hur kosten kan hjälpa till med samma sak somssri-preparaten så var det lättare för mig att känna att jag gjorde rätt som inte började äta dem.
  D-vitaminet däremot kände jag på mig att det kunde hjälpa. För det är nånting jag absolut kan ha brist på (gillar inte solen och tål inte värme). Eftersom jag varit dålig (dock inte jättedålig) så pass länge så var det värt ett försök. Och det försöket har verkligen kommit väl ut! Jag känner sån skillnad att jag är förvånad.

MEN! Det kan bero på att jag inte har depressionsbesvär utan 'bara' är psykiskt labil (eller var kanske jag snart kan säga =) Hur det hjälper på andra är svårt att säga, eftersom jag bara kan utgå från mig själv.
  Känner du att du vill testa  att bara ta d-vitamin, så tror jag att du känner din kropp så pass väl att du märker om du behöver nåt annat också. Kanske då Griffonian. Jag har själv ätit Relana (valeriana och citronmelisstabletter) när jag mått riktigt dåligt och haft nära till ångest. Och de har hjälpt. De är lite billigare än Griffonian också, om du vågar dig på dem istället.

Man som sagt. Om du gått på Cipralex så länge så vet du nog också att du antagligen kommer få utsättnings besvär om du slutar med dem, så jag hoppas att du har kontakt med läkare under tiden du trappar ner. Eller att du åtminstone verkligen vet vad du ger dig in på om du inte trappar ner med läkarstöd. Men jag hoppas att du gör det med stöd i alla fall.
  Oavsett vad du väljer att göra, så tror jag inte att det är npågra problem att äta d-vitaminet samtidigt med cipralexen. Kanske till och med utsättningsproblemen blir lindrigare av det. Men ät dem ett par veckor innan du ändrar nåt annat .

Säger jag som inte har nån annan utbildning än vanlig cellbiologi och ett stort intresse för kost och alternativ hälsovård. SÅ! Prata med läkaren för säkerhets skull. Och Lycka till!!!

blodtopp
0

Men Skrikandes Det första jag kom på när jag vaknade nu var att jag nog var lite trött inatt när jag skrev den här raden: "Jag vet inte vad griffonia kan ha för skillnad gentemot melatonintabletter". Klart jag vet vad det är för skillnad!

Melatonintabletterna innehåller ren melatonin. Det gör ju inte Griffonican. Nu har jag förtydligat mig i alla fall, och rättat mig själv Räcka ut tungan

dahlith
0

Jag tackar dig blodtopp för din långa och utförliga förklaring! Glad

Jag ska ta och prata med min läkare. Han är faktiskt ganska öppen för naturläkemedel.

Ber om ursäkt ullebull för att jag kapade tråden här ett tag.

Lämnar över den till dig igen.

Hoppas för övrigt att du mår bättre idag!

dahlith
0

Ullebulll tyckte kanske att jag tog över för mycket och övergav sin tråd..

F´låt var inte alls meningen.

Gråter

kalleankasmormor
0

#52 Jag tror att du bör kolla upp hur Griffonia interagerar med Cipralex innan du prövar. En del kombinationer kan vara förödande.

blodtopp
0

#56 Jag tror inte det är nån fara med det, dahlith, har inte sett henne här inne på ett tag. Jag är i alla fall avis på att du har en sån läkare som du har. Jag har bara haft otur med mina, så jag är glad att jag är så pass frisk som jag är.

ullebull
0

Haha, jag ligger här och lurar i vassen, beredd och hugga till.

Nej då, ingen fara ang min tråd, jag följer med och läser vad ni skriver.

Dahlith, ingen fara, jag tåler kapningar haha.

Jag kämpar på och har nu lagt bort mina cipralex med hopp om att jag inte skall bli så uppretad mer. Läkaren säger att de skall trappas ner, men, jag bestämmer ju själv så jag tar en chans, vi får se hur det går. Jag vill ju inte äta en massa piller.

Kram till er.

dahlith
0

Jag har börjat trappa ned cipralexen nu, får väl ta det sakta men säkert. Egentligen skulle jag vilja skippa den helt bara pang bom.

Köpte stressgard igår. Den innehåller ju griffonia och L-tyrosin. Lite b-vitaminer också. Vet inte när jag kan börja med den.

Ska jag vänta tills jag slutat helt med cipralexen eller kan jag börja nu.

Sen är jag lite rädd att jag får för mycket vitaminer i mig. Åsikterna verkar gå isär vad det gäller om man kan överdosera b-vitaminerna eller ej. Jag äter ju B75 och får ju injektioner av b-12. Kanske blir för mycket?

Ullebull trappade du inte ned alls? Bara la av?

greensis
0

#61 Om jag minns rätt är B-vitaminerna vattenlösliga, så det är nästintill omöjligt för vanliga människor att överdosera, eftersom de "rinner ut med avloppsvattnet." Fettlösliga vitaminer som D och A ska man vara mer försiktig mer, eftersom de samlas i kroppen.

Kan någon bekräfta?

Fabricati diem, pvnc!

ullebull
0

dahlith, jag lade av tvärt och det är andra gången jag gör så. Läkaren säger att man kan få en rekyl men det tror jag inte på. Jag mådde bra förra gången så jag gör samma igen.

Jag håller med läkaren ibland men gör som jag vill, jag känner ju bäst själv om kroppen reagerar och då kan jag ju ta en halv tablett vilket jag alltså inte behövt ännu8.

Lycka till

kalleankasmormor
0

Helt otroligt att du kan lägga av utan nedtreppning. Vad skönt för dig! Jag fick ha lååååååång utsättning både när jag åt Zoloft(urk) och Remeron-r(bra - men viken viktuppgång!!!). Nuförtiden tar jag alltid Johannesört om jag mår dåligt. Det funkar för mig.

Hoppas det går bra för dig!

dahlith
0

Ullebull: Jag har själv slutat tvärt några gånger tidigare, men alltid med bakslag. Jag har fallit rejält bakåt när jag gjort så. Första reaktionen har kommit på ca 3:dje dagen.

Fast jag tror att mitt grundpsyke som jag har idag är mycket bättre än de gånger jag testat tidigare. Kanske att jag också skulle klara det…Fundersam

Hur länge sen är det du slutade med cipralexen?

Alltså det här med lchf har medfört så mycket bra för mig. Det är inte bara det här med att gå ned i vikt. Det har varit en näringsutbildning för mig. En förmåga att lära känna den egna kroppen.

Vilket underbart forum Kif!!! Så mycket man lärt sig bara av att läsa här. Skrattande

Jag har aldrig satt mig in i det här med kolhydrater, proteiner, aminosyrer, fetter och allt sånt innan. Visst förstod jag ju att socker inte var bra och att man behövde vitaminer för att kroppen skulle må bra. Men nu har man ju blivit riktigt duktig på näringslära och förstår mycket bättre hur saker och ting hänger samman, mellan måendet och kosten.

anki1
0

Jag la av anafranilen tvärt för ett år sedan, det gick bra som ni ser. Jag var utan medicin förutom min blodtrycksmedicin, i några månader innan jag började med en helt ny typ av medicin mot min fibro. jag mår så bra jag kan och har idag pratat med min läkare om att höja dosen från en halv tablett om dagen till en hel. Den heter sifrol och hjälper bra mot sömnproblem och värk, samt att mina pirriga fötter fot ro. I expressen för igår kunde man läsa om den i en artikel som handlade om just pirriga fötter(RLS).

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

kalleankasmormor
0

Skönt att du hittat något som fungerar för dig!

ullebull
0

Jag slutade tvärt med Cipralexen för 5-6 dagar sedan och har ännu inte känt av något peppar, peppar.

Hur var ditt bakslag, sjönk du ner totalt i det mörka hålet eller blev det ångest?? Min läkare sa att risken är kraftig ångest, vi får se.

dahlith
0

Wow! Men då hoppas jag verkligen att det kommer att fortsätta funka för dig. Jag förstod att du bara ätit dom i 3 veckor denna omgången. Men då har du alltså haft en annan omgång också?

Hur länge åt du dom då?

Mina bakslag börjar alltid med att jag blir arg, riktigt skitarg. Så arg så att det känns som om huvudet kokar. I vanliga fall blir jag mycket sällan arg. Jag blir illamående och lite yr. Kan sätta mig ner och gråta trots att jag ena minuten var hur glad som helst. Det brukar bli så att jag bara lägger mig ned och vill inte stiga upp alls.

Men som sagt, jag känner mig starkare i botten nu så det ska nog gå.

Kram

ullebull
0

Ja, det har bara varit någon vecka nu som jag ätit medicinen, ville ha hjälp att kravla mig upp. Förra omgången för ungefär 6 år sedan så åt jag dem i säkert 1 år om det räcker.

Jag hoppas jag slipper ramla ner igen, men med allt som händer runt öronen på mig så måste jag vara beredd och lära mig vad kroppen och "knoppen" tycker haha.

Du säger att du blir skitarg, ja du det känner jag igen men det var jag innan jag tog tabletterna. Arg som ett bi, det susade i huvudet och "smockan" hängde nästan i luften. Ilska och flöde av tårar och ingenting passade. Pillerna lugnar ju ner men jag vill inte leva som i ett vaccum om det inte är absolut nödvändet. Man mår ju bättre av att gråta och ev skrika av sig.

Man skall ju bli snäll av smörSkrattande

Får jag bara ha någorlunda ro så skall det nog gå.

ullebull
0

Jaha, så är jag här igen.

Jag började äta lite mer grönsaker, knäckebröd och filmjölk i förra veckan och vet inte om det är det som gjort susen för nu är jag av med 1 kilo till.

Varför ser man inte att man blivit smalare, jag menar, varför undrar man inte vem det är som passerar spegeln i hallen hm…?

Är hjärnan så trög att den har kvar den gamla bilden länge?? Kläderna hänger och jag ser ju att jag minskat men inte så mycket som utropen från andra säger. Frågorna haglar och de undrar vad jag gör, hur mycket jag gått ner osv. Jättekul såklart men varför får man inte en sådan där riktig AHA upplevelse.

jaja, lite tankar och funderingar bara, kämpar på en vecka till.

ullebull
0

Ja, så är jag här igen. Gissa vem som har klädnoja nu, jaaa, det har jag.

Eftersom jag alltid bantat och alltid varit tvungen att vara representativ på mitt jobb så handlade jag väldigt, väldigt mycket kläder. Det var dräkter, klänningar och långklänningar,byxor, tunikor osv

Jag kände att det behövdes bara något kilo ner så skulle de passa, jojo, kilot tappade jag inte alltså hängde/hänger kläderna i garderoben med prislapparna på. Generad

Jag skulle till sonens 40 årskalas och for omkring och kved över att jag inte hade något att ta på mig. Dottern undrade om jag kollat i den och den garderoben. "de är ju för små" hojtade jag men började plocka fram.

Ojoj, så fina kläder jag hittade, aldrig använda men kom väl till pass nu en del av dem.

Jag går på upptäcktsfärd nu i mina garderober och gissa om det är kul, trodde aldrig att det var så mycket jag gått ner, men det är ju klart att 23 kilo gör en hel del omrockering på kroppen.

Jag är glad i alla fall och var fin på festen och ja, jag tog lite pot.sallad och lite vindruvor till ostbrickan. Generad

Ny dag i morgon.

dahlith
0

Men vad roligt att höra!!

fortsätt att gräva i gamla kläder och du kommer att få upp din välbefinnandenivå (låter det som iaf)

Är själv en sån som köper på mig en massa (känns jobbigt att prova, kommer hem och testar och då passar det inte)

Jag har jättemånga plagg som har prislappen kvar på.

Önskar att jag vore mer våglig och verkligen provde plaggen innan jag köpte dom. Men nu när man börjar gå ned i vkit är det jätteroligt med just dessa plagg.

Tycker att det är jätteroligt att du gått nedåt i vikt och att du behöver en ny garderob.

så passa på ullebull köp nytt nu och njut! Skrattande

DrAnna
0

Vad underbart att ha så mycket kläder som passar igen! det är nog som du säger, hjärnan hänger inte riktigt med , så för vårt inre är vi fortfarande alldeles för stora fastän våg och måttband säger motsatsen.  Önskar att det gick åt samma håll för mig.( Fast det gör det nog, med långsamt)

ullebull
0

Hej alla, så är jag här med en liten rapport igen.

Solen lyser från molnfri himmel just nu och det får väl bli lite jobb ute i trädgården.

Vikten, tja, lite upp i förra veckan och ner i denna veckan så nu har jag tappat 0,5 kilo till. Det känns mycket bra. Jag äter dock för lite, blir väldigt trött på dagarna och det är inte bra men vad skall jag göra när jag inte är hungrig. Tex igår, 2 stekta ägg och 3 skivor stekt rimmat fläsk på en hel dag fram till kl 19.00 då jag åt lite creme fraiche och bär, en bit ost, ett polarbröd med leverpastej och gurka. Det är helt fel, jag vet men jag är ju inte hungrig och får ingen signal eller så är jag döv hihi för signalen att äta. Jaja, jag fick ihop 1300 kcal, 16 protein, 81 fett och 3 kh, i % alltså.OBS har alltid småätit förr, armen har alltid hittat till munnen med diverse ätbara saker, Fundersam

Nu får det bli skärpning för tröttheten är jobbig och det måste vara brist på energi pga maten.

Ja, vi kämpar på som vanligt med vårt liv, vi hörs, kram till alla kämpar.

MaMaMade
0

Roligt att höra att det går bra för dig ullebull!

Jag har också svårt för att äta alltsomoftast. Säkerligen för att jag ofta har sovit för dåligt. Då är det svårt att veta var man ska lägga ribban, äta lite mer för att jag behöver det även om jag mår dåligt *eller* äta tills jag blir mätt även om jag inte får i mig tillräckligt enligt kcal-mått…

Lycka till i fortsättningen!

ullebull
0

Tack för det MaMaMade, jag skall se till att äta mer idag, skall strax göra Tina´s äggkräm och ha lite lax, det blir lunchen idag och middag blir en biff med creme fraiche och vitlök. Mums.

Jag måste ju skärpa mig, känner ju att energin kommer om jag bara stoppar i mig mat.

#72 och 73.

Jag har fortfarande klädnoja och hittar nytt att använda jiipppiii. Problemet nu är ju bara att "kasta" de kläder jag inte kan ha längre. Vågar jag lita på mig själv, är jag verkligen redo att lämna allt det kraftiga bakom mig???? Ja, jag måste tro det så det får bli att jag kastar ut allt, utom ett par byxor som får bli varnande exempel på hur jag sett ut. hihi

Ha det gott alla

MillisB
0

Hejsan ullebull!

Tusen tack för uppmuntrande ord i min tråd. Jag vill verkligen ner i vikt, och framför allt vill jag må bra, fysiskt och psykiskt. Så det här kommer jag att satsa på igen, och jag vet ju att jag inte ångrar mig.

PS. Supert att du kan ha nya, och mindre, kläder! Själv gav jag bort alla stora kläder till Fretex (=Myrorna) så nu har jag fått bita i det sura äpplet och KÖPT nya stora kläder (eftersom de jag hade var för småGenerad) känns verkligen SÅÅÅ deprimerande.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

MillisB
0

Ja tack, gärna en hök… Behöver folk som törs säga ifrån på skarpen när jag svävar utanför mina egna önskemål utan att tänka på vart det för mig.

Och ja tack, vilken storlek kan du stå till tjänst med? Behöver 58 i nuläget…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

ullebull
0

"höken" har sänt mail, hihi.

DrAnna
0

Härligt att göra sig av med för stora kläder! Blir riktigt avundsjuk.

Men det är klart att du måste äta mer för att orka! Annars stannar ju allting av pga kroppens rädsla för svält.

Du får väl ordna med en "matklocka" (som Skalman har)

Maia
0

Grattis UlleBull till att ha en egen affär hemma i huset! Vad mysigt att gå på shoppingtur i sina egna garderober.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

ullebull
0

DrAnna, ja visst måste jag få i mig mer, skall nog skaffa mig en "skalman" klocka. Jag har fått ner lite mer idag i allafall och märker omgående att jag blir piggare och får mer energi.

Maia, du skulle varit med på min shoppingtur, ojoj, jag har mannekängat runt för maken och visst är det jätteroligt. Jisses vad kläder jag har som jag aldrig drömt om att komma i igen. Maken såg prislapparna och undrade när de var inköpta, ca 6-7 år sedan svarade jag. Helt otroligt men de är basplagg så de är lika up to date idag.

Vi kämpar på. hörs igen.

ullebull
0

Hej igen alla vänner, det är ett tag sedan sist men nu kommer jag med både bra och dåliga saker. Orkar ni???

Med risk för att ni tröttnar så skriver jag i alla fall.

Jag har ju varit enormt trött en längre tid, trott det berott på all psykisk stress under sista halvåret, men på min födelsedag i söndags så kulminerade det. Jag var så trött att jag storgrät när jag skulle duka borden inför kalaset, jag orkade inte.

Mina trevliga gäster kommenterade att jag såg sjuk ut och ville köra in mig till sjukhuset, snällt va?

Dottern, denna ljuvliga unge, anlände med familj och såg direkt att allt var fel hos mig. Tel till sjukvårdsupplysningen och omgående transport in.

Efter diverse undersökningar och olika sorters röntgen kom beskedet att jag hade mycket vatten i lungorna, hjärtsvikt och kol. Hallå!!! Tar inte eländet slut snart? Jag har nu kommit hem, läst lite men är ju inte människa att orka igenom allt som hänt på sajten. Jag är trött, skall vila, hm… men på  fredag är det inskrivning inför makens cellgiftsbehandlingar. Ingen vila här inte

Jag undrar varför vi kvinnor, eller är det bara jag, glömmer av att ta hand om oss. Läkaren antydde att det var min övervikt (nästan borta nu) som kunde vara en av orsakerna till hjärtsvikten. Tror inte jag, varför var jag inte anfådd och trött när jag var fet? Medicinering resten av livet i alla fall.

Nu tar vi något kul

Jag har, redan i söndags, lyckats klara mitt mål som ju var 25 kilo på ett år, med lite råge. 26,5 kilo Yipppiiii. Jag kan ju hinna lite mer eftersom det blir ett år den 27-30 maj.

Läkarna berömde mig till tusen, de ville ha Annikas folder och ryktet började gå bland personal och patienter."Vad äter människan egentligen"

Sedan fick jag det hett, tänk er mig uttröttad, halvliggande i sängen predikande om den "sanna läran" haha. Alla på "min" avdelning vet nu vad LCHF är och vad det betyder.

Köket i Lund vet däremot inte, de fattar inte ett s**t trots upprepade fax, mail och tel. Personalen tyckte synd om mig och dottern fick fixa mat men det gick bra, men jag var arg grrrr, så jag ringde Kvällsposten och politikerna i Region Skåne. Kanske kan jag få dem att inse att våra gamla svälter ihjäl på sjukhuset.

Annikas folder tog slut så jag var inne igen med fler, envis som jag är.

Jaha, orkade ni läsa till slutet så säger jag bara på återseende och det blir nog senare ikväll eller under morgondagen.

Lycka till alla kämpande på sajten.

nobban7
0

Fylld av beundran

Margareta
0

Det är verkligen fantastisk läsning ullebull - tack för att du delar det med oss!

kickelina66
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Å vad du är duktig. Jag är full av beundran. Skickar en en blomma.

magma
0

Du är en sann kämpe, vad tråkigt att du fått hälsoproblem:/ Men stort grattis till att ha nått ditt viktmål!

mommo
0

Skickar också en blomma!

ullebull
0

Tack för blomman och berömmet.

En gammal dam 90 år, skärpt och klar i huvudet, änka sedan 25 år berättade att hon blivit tillsagd att äta fibrer och att ta Becel på sina smörgåsar. Vi hade ett långt och givande samtal och hon skulle omg. kasta all "skit" hon hade hemma och i hennes ögon såg jag en längtan efter smör och grädde, det hade hon ju ätit i hela ungdomen. Hon avskydde Becel, men… dietisterna är duktiga på att manipulera. Hon berättade om vad hon ätit förr och det var kul, det var ju LCHF. Hon var mycket mager och behövde verkligen fettet.

En kvinna vars son och svärdotter hälsade på bad mig om hjälp och råd. Ojoj, ungdomarna var jättestora och levde på mycket chips och cocacola, jaja, light förståss. De fick en föreläsning av mig som hette duga, jisses att jag bara vågade och orkade. De lovade mig att omg. dra igång och…. jag har telefonnumret till dem haha. Nu blir det blåslampa.

En dam jagade runt i alla rummen för att hitta mig, hon ville ha Annikas folder så hon kunde börja.

Maten var urusel för de gamle, jaja även för de andra. De 3 som låg på "mitt" rum vägrade äta maten så personalen fick fixa varma koppen, fil och mackor.

3 jättesmå köttbullar tex med 2 nästan lika må potatisar och 2 matskedar sås. Gubbarna var utsvultna och återigen drabbades personalen, mackor, mackor o mackor.

Jag skulle kunna berätta i timmar men slutar nu haha.

Ha det gott alla.

greensis
0

Trist med dina hälsobesvär (är det inte det ena så är det det andra!) men jättegratis till viktnedgången, och jag fnissade gott åt dina beskrivningar hur du värvat lärjungar på sjukan.

Jag har ingen fin bild på lager, så jag skickar lite gammeldags cyber-rosor istället:

@>--,--'----

@>--,--'----

@>--,--'----

Fabricati diem, pvnc!

MiaKia
0

Stor kram Ullebull!

Starka personer som du är verkligen guld värda!!!

ullebull
0

greensis, jag har satt rosorna i vatten, tackar hihi och tack mia-kia för uppmuntran.

Jag undrar vad som hänt nu, jag har ätit lite mer sedan jag kom hem från sjukhuset, bla rabarberpaj och nötbröd och när jag tjuvvägde mig idag har jag tappat 1 kilo till. Hur kan man tappa så mycket över en helg? hm. bör ju inte vara vatten för det har man ju dragit ur mig på sjukhuset så nu andas jag med båda lungorna igen. Jaja, får väl se i morgon fast….. jag skulle ju bara väga mig på söndagar hm..

Thistle
0

Hej Ullebull.

Jag sitter här och läser din tråd och tårarna bara rinner. Jag skyller på LCHF kosten, sen så kan det vara att jag inte har gråtit ordentligt på tre år, slutade äta anti depressiva för några månader sedan och mår fortfarande bra. Jag beundrar dig för att du håller humöret uppe och hjälper de stackarna på sjukhuset. Jag fick för mig att jag nyligen läste om att gamlingarna behöver extra grädde och smör i maten för att må bättre. När jag praktiserade på ett äldreboende fanns det kakor framme hela tiden, frukt och oftast rätt feta o sockerhaltiga efterrätter. I sommar ska jag åka och hälsa på min familj i Polen, min mormor har haft colon iritable i flera år och mår ganska dåligt så jag ska försöka indoktrinera alla till LCHF.

Kram på dig!

Thistle
0

Hmm. Jag menade att jag hade läst att det fanns de som faktiskt såg till att det var mer fett i maten också. Kommer brar inte ihåg vart jag läste detta.

ullebull
0

Thistle, jag tror säkert att det finns fullt av eldsjälar ute i landet men…. jag tycker det tar en d****a tid för myndigheterna att reagera. Maten skall vara bra för våra gamla. Hade fängelset/internerna fått sjukhusmat då hade det tagit fyr i h…. De hade gått ut i strejk men våra gamla är rädda för vita/svarta rockar. läkare/präster. De bugar och bockar och säger ja och amen till allt. Jaja, inte alla men de flesta.

Det är skandal och myndigheterna vet inte vad de gör, vänta bara… när 40-talisterna kommer då gäller det att de böjer sig, vi ger oss inte.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.