Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 4122 ggr
kjellsangel
0

Varför är folk så konstiga...?

Jag var på en bjudning för en tid sedan och det var buffé så det var ju perfekt för min del. Jag gick där o plockade och botaniserade i bland godsakerna när en kvinna plötsligt blängde på min tallrik och fräste fram - Jasså sånt där GI trams. - Du, jag tror faktiskt inte på det där tramset. Jag besvärade mig ente ens med att besvara hennes påhopp utan sade bara någonting om att :

-Om du äter det du tycker om så lovar jag att göra samma sak.

Sedan fick jag inte en lugn stund på hela kvällen. Den här kvinnan och hennes väninna var på mig som hökar om att det minsann var farligt och att min hjärna skulle krympa och att jag säkert kom att dö snart, mycket snart i hjärtinfarkt eller nåt annat hemskt, kanske nåt som hade med kolesterol att göra trodde dom.

Jag hade inte ens sagt något om hur eller vad jag åt…..

Folk är konstiga, eller ???

Raring
0

Men vad otrevligt sagt. Tycker du svarade på ett jättebra sätt!

Jag brukar svara att jag saboterat min mage av för många konstiga svältkurer varvade med konstig mat i utlandet. Folk ser mest beklagande ut men accepterar min konstiga mat utan kommentarer.

Glennart
0

Vilka .. kärringar.Skrattande

Jag har aldrig mött någon som reagerat på det sättet, låter som avund. Flört

Frualbertsson
0

Oj kära nån du måste trampat nån på tårna… hihi tror som Glennart att det handlar om avund. Tanter kan vara konstiga, jag vet, jag är tant själv Flört

Tilda-T
0

Det känns som att "no comments" är ett bra sätt att tackla sådant på!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Jennix
0

Gud, människor som känner sig tvingade att uppfostra andra… Skrikandes

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

fetknopp
0

Det lustiga i kråksången brukar vara att det är de som bäst skulle behöva gå ner några kg som hackar mest. Fundersam

Melindrea
0

Jo, det känns ju en aning omotiverat att kommentera på någon man inte känner och som inte har försökt att pracka på en själv något. *skakar på huvudet* Åtminstone har de kommentarer jag fått varit för att jag nämnt det =)

magma
0

Bra att du behöll ditt lugn, det måste vara allt smör- och vice versa, dvs fettbrist hos tanterna!

kaisakavat
0

Brist på folkvett! 

Vissa verkar gå omkring och leta efter måltavlor att spy skit över… Skit som hör hemma nån annan stans. 

Håll humöret uppe!

Wildrat
0

Att du inte sa ifrån ordentligt. Jag hade blivit jättearg och sagt att de minsann inte har något med mitt ätande att göra.

parsley
0

Det lät ju som en trevlig bjudning :). Jag är evigt tacksam över att jag hittat en vettig kost, som får mig att må bra och slipper alla hemsnickrade kvällstidningsbaserade hälsoteorier. Tänk om vi LCHF:are skulle hålla på att racka ner på vad andra människor äter. Eller ännu värre attackera dem på ICA och fördöma innehållet i deras kundvagnar. Folkvett finns det något som heter och som vissa människor inte verkar besitta. Förmodligen känner de någon slags trygghet när de klagar på andra, vi mot dom. En del människor verkar ha det det som strategi i sällskapslivet.

kaisakavat
0

#11 "Strategi i sällskapslivet". Kul uttryckt!

Tror jag stjäl det uttrycket för att tillämpa på vissa i min s k bekantskapskrets.

LillaEmma
0

Alltså sånna där människor bara går runt och väntar på att få ge utlopp för sin ilska, "normala" människor låter ju folk sköta sitt..

Jobbar man inom service yrket har man ju fått en del utskällningar av ingen anledning alls :p

MiaKia
0

Fy vilka människor det finns! Tänk att de nog var för bittra och avundsjuka för att ens fråga.

stor kram till dig och klarade bjudningen (och gäster) med glans.

*eloge till dig*

Anders-S
0

Fick ungefär samma reaktion häromdagen när jag anmälde mig till en klubbfest. De frågade faktiskt om man åt någon speciell kost och jag svarade sanningsenligt att "Jag äter lågkolhydrat"  "Jasså GI" "Nej, inte GI, jag undviker kolhydrater, både snabba och långsamma." "Men du dricker öl?" "Nej, inte det heller om det inte är Spendrups Bright eller Pripps Pure." "Jaja, du får väl äta vad du vill."   Det vara bara vegan, vegetarian, gluten-, laktos- eller nötallergi som var giltiga svar så jag får nog ta med egen mat som vanligt.  Det som bjuds brukar nämligen bli bröd och pastasallad, glass och kaffe med kaka. Tar nog med en riktigt smaskig köttbit och en ostbricka istället. 

När vi seglade från England för några veckor sedan var det likadant. "Du får ta med din konstiga mat själv."  Så jag handlade kött , ägg, smör, vitkål, yoghurt och ost som proviant.  När de andra sedan satt med sina pulversoppor och brödkanter blev jag förstås tvungen att bjuda på lite nystekt biff och plötsligen villa alla ha ostomelette till frukost.

Något low-carb öl hittade jag dock inte i affären i England. Personalen hade hört talas om GI men inte low-carb. Någon som har koll på märkena utomlands nu när det blir semestertider?

Tilda-T
0

Inte utomlands men den ölen har fått stor genomslagskraft, sist jag var på bolaget fick jag fråga efter den och då visade det sig att 2 sorter var slutsålda och jag fick ta den 3:e. Kommer inte ihåg märket men alla jag testat hittills har varit godkända!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

AnnaCathrina
0

Jag förstår inte vad problemet är. Vad är det som är så heligt med potatis, ris, pasta och bröd? Om man tar lc-mat och lägger dit en potatis som förkläde så funkar det bra, men att folk måste reagera på vanlig mat. Det är så dumt så det inte är klokt.

Den mat jag äter är helt vanlig mat som finns i affärerna. Kött, fisk, ägg, grönsaker osv. Om det fattas en brödbit eller lite ris på tallriken så borde väl ingen ha med det att göra.  

Hmpf, jag blir upprörd å era vägnar Kjellsangel och Anders_S.

Halvdansken
0

#15. Om du inte ska så långt, dvs till Danmark, så finns det nu både Tuborg och Carlsber LITE, som innehåller 0,5 kolhydrater per burk (33 cl). Den är helt ok.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Marylina
0

Folk kommenterar väl alltid vad man äter. Själv är jag uppfostrad att respektera mat, även det jag inte tycker om. Visst är det konstigt med vuxna människor som säger "Å fy vad äckligt" om mat. En del gillar pölsa, andra sill men varför hacka på andra människors mat. Sambo tjatar alltid om att han inte tycker om fisk. Gissa om jag är trött på att höra det. Fine! ät det inte då.

Myrten
0

Jag har bantat hela mitt liv, de som känner mig har nog tröttnat på dieter jag ätit och om jag skulle säga rent ut att jag äte LCHF och att det är min livisstil hädanefter så skulle ingen tro mig. Jag säger därför att jag har blivit glutenallergisk då är det ingen som ifrågasätter vad jag äter.

En av mina väninnor som är hällsan själv som hon tycker i sina egna ögno. Hon sa till mig att, ja du jag har verkligen funderat på vad du håller på med egentligen, jag kommer aldirg att köpa det. Jag bad henne följa med och lyssna på Annica D i Falun men hon vägra, för det var inget att lyssna på.

Jag har gjort klart för henne att vi har mycket gemensamt men inte maten, du äter så jag äter så här, sen diskuterar vi inte saken med, sa jag uttryckligen. Hon accepterade och vi pratar om allt annat.

Men om jag möter människor som jag inte känner, dem säger jag bara att jag är gluten allergiker och sen får det vara så utan några som hellst diskutioner. Många säger att men oj då, då har vi nog inget som passar dig. Mitt svar blir att jag har lite ost med mig så det är inte synd om mig, det är helt ok.

De flesta diskuterar inte med mig efter det. Tittar bara lite konstigt på osten när jag nu är så tjock, Tänker säkert att hon som är så tjock kan väll inte äta det där, men de säger igent.

Sen det där med så där otrevliga människor, ska man kanske göra som du gjrode, knappt kommentera dumheterna. Troligen mår de dålitg och måste ge sig på nån annan. Man får tänka att "ja ja du mår dåligt i dig sjäv och det kan jag inte hjälpa med att äta som du" . Vi står fast vi vårt ätande sen får andra tänka/ vad skit de vill det berör inte.

Fia-Lundbom
0

Jag har bara hållit på med LCHF i sju veckor - och jag vet inte HUUUR många gånger jag hört:

- Ska du inte ha någon potaaaaaatis !!!Förvånad

- Men, varför äter du inget ris ??

- Men ta en brödbit !! Det är jättegott !

- Ska du ha en sån där liten tårtbit ?  ojojoj..

osv osv osv osv osv osv osv

Lehane
0

Folk är livrädda för avvikelser, även när det rör sådana ofarliga ämnen som mat.

Många anser dessutom att de har rätt att oombedda komma med goda råd om andra människor mat och ätande.

I början av min övergång till lchf kommenterade hela min omgivning att jag borde köra en vända viktväktarna eller dyl istället för att sabba hälsan o bli ännu fetare med lchf. En del av mina vänner t o m hånade mej för att jag fallit för humbug.

12 kg senare, några byxstorlekar mindre o med bättre livsnergi o hälsa - har alla belackarna tystnat. Många har t o m börjat med lchf.

Låt tiden o resultatet tala för sej själv.

Frualbertsson
0

Jag är nog lyckligt lottad. På mitt arbete skrattar de och skakar på huvudet när jag äter biff till frukost =)

Myrten
0

Jag tror att man måste räkna ut innan, det man ska svara, så att man slipper gå i försvar för det man tror på.

greensis
0

#24 Som du säger är det bra att ha några färdiga dräpande repliker på lut. Här är några jag använt när jag velat kapa tjafsigt folk jämsmed fotknölarna:

När blev du min mamma? Ser jag ut som jag behöver banta? (stl 44 till 159cm - kräver isblick och lite kaxighet)
Och? (också kallt och isigt)
Du brukar inte läsa etikettspalten i DN, eller hur? Det märks! Jag pratar inte med oförskämda människor. Du är inte jag, alltså är du irrelevant (Direktcitat från Dilbert)

I värsta fall får man väl safta till med Stick och brinn, men det är i värsta laget, till och med för mig.

Fabricati diem, pvnc!

maxiq
0

Man kan säga Cykla och vält eller Ta en lång promenad på en kort brygga istället om man inte vill vara ful i mun. :-P

Gusan
0

#20 Jag tror också det är det bästa, att inte kommentera deras påståenden och ifrågasättningar men det är supersvårt.

Jag tror dom känner sig dum när man inte nappar.

[imba]
0

upplevde nåt liknande igår när jag berättade för en kompis att jag minskat 5-6 cm i midjan på den här kosten, hon tittade på mig och sa att är du klar öer att kvinnor ska ha under 80 cm i midjan! SuckLedsen å jag som var så lycklig.. målet dit kändes väldigt långt..

Aniara4
0

#25 Haha, jag tänkte också på Magdalena Ribbing! Hon pratar ju ofta om hur enormt oartigt det är att kommentera vad andra äter. Hon brukar också rekommendera svar liknande det i #0 "ja, du äter det du gillar och jag äter det jag gillar", "tja, vi är alla olika" eller klassikern "varför undrar du det?".

bintouu
0

Usch vilka konstiga människor ni har omkring er. Bry er inte om dom.Huvudsaken ni mår bra själva :)

greensis
0

#29 Ja, jag menade inte att man skulle drämma till med den där listan i första läget. Jag brukar också börja med de diskreta och fina. Det är när folk inte ger sig och fattar en grov vink som man kan tafsa till dem

Fabricati diem, pvnc!

Uttelille
0

#31 Å, jag älskar dina "dräpande kommentarer". Hoppas verkligen att jag kommer ihåg dem om nöden kräver det!

JohanBaltic
0

Har inte råkat ut för några särskilt dräpande kommentarer: kan bero på att jag är nästa 190 och man och kan se väldigt bestämd (ilsk) ut - om jag vill Glad. Jag har dessutom inga överviktskilon att släpa på… Så det finns liksom inget att säga där.

Men på direkt fråga säger jag att jag inte tål kolhydrater… punkt.

Följdfrågan kan då bli vad symptomen är och då svarar jag att jag:

• Får ont i huvudet
  • Blir väldigt trött
  • Blir spänd i magen
  • Går upp i vikt

Av kolhydrater.

Om folk - mot förmodan - ändå tjafsar kan jag bli rätt skarp med varianter på greenis lista.

En favorit - som några av er har sett mig skriva förut är:

• kolhydrater och fiber är till för djur med sju magar!
greensis
0

#33 Min man kör med någon variant på "vi fick välja att äta fröna eller fröätarna"

Fabricati diem, pvnc!

Hattagospel
0

Hahaha, vad ni är roliga allihop!

Jag har mött många fettskrämda människor under de här 10 veckorna. Men jag presenterar lite fakta om eskimåer, Socialstyrelsen och hänvisar till Annika Dahlqvists blogg.

Jag berättar att mina IBS besvär är i princip borta och att jag inte får magknip numer så fort jag äter mat. Skönt att slippa det tycker jag. Att jag sedan är galet stolt att min kostomläggning under dessa veckor har gjort att jag minskat 8 kg i vikt gör ju inte saken sämre.

Jag ber också människor acceptera att alla metoder inte passar alla människor för att vi är skapade olika allihop.

OskyldigSkrattande

JohanBaltic
0

#0 Men faktiskt - du blev inte bra behandlad, det har inget med dig att göra - bara dålig självkänsla, självförtroende hos de andra.

Ingen har med att göra hur du lever ditt liv och hur du äter!

Will
0

Skicka Magdalena Ribbing på dem!

magma
0

#28: Jag tycker du ska upplysa din s.k "väninna" om att kvinnor helst ska ha under 88 cm- inte 80. Eller också säger du att du räknat ut din kvot, har hon?

"Midje - höft - kvot

Placeringen av fettet på kroppen är av betydelse. En eventuell övervikt liknande ett "äpple" är mindre hälsosam än den så kallade "päronformen".

För att mäta midje - höft - kvoten gör du så här:

1. Mät midjemåttet i omfång i centimeter kring naveln.

2. Mät höftomkretsen i centimeter, det största omfånget nedanför navelområdet.

3. Använd följande ekvation: Midjemåttet i cm/höftmåttet i cm = midje - höft - kvoten

Kvinnors midje - höft - kvot bör ej överstiga 0,8 Mäns midje - höft - kvot bör vara under 1

Midjemåttet

Det allra enklaste sättet att se om man ligger i farozonen för hjärt- kärlsjukdom och för tidig död är att mäta midjemåttet.

Mät midjemåttet i omfång i centimeter kring naveln.

**Kvinnors midjemått bör vara under 88 cm.
Mäns midjemått böra vara under 102 cm. "

(Taget härifrån)**

JohanBaltic
0

#34 SkrattandeSkrattande den är lagrad i minnet för spridning till ohövliga fröätare..

kalleankasmormor
0

#0 Otroligt oförskämt! Det finns två saker människor tar sig "rätten" att kommentera: Hur man äter och hur man fostrar sina barn. Gör du någonting som avviker så är du korkad och skall "upplysas" av människor som tror sig vara bättre vetande. I de allra flesta fall är de raka motsatsen.

#28 Jag blir såååå ledsen över det du skriver. Hur någon, med en enda kommentar, kan vilja förstöra så mycket för en annan person är obegripligt. Ruskigt dålig stil. Tänk dig att vederbörande är en insekt som du mosar lååååångsamtOskyldig

UltraVioletti
0

flickorna va avundsjuka!

inget att bry sig om…du lever mår bra å får äta massor me god mat…

flickorna inslagna i sina salladsblad å sura för att de har gått den vägen istället för noll kolhydrater. för veåfasa den där goda såsen kanske kan glibba igen dina ådror. därmed kanske "våran" metod inte är för alla!

mooos
0

Tänk vad elak man kan bli blir av KolhydraterSkrattande

Mimsivimsi
0

#0 jag lovar dig att de var vid "förnekelse-fasen" av LCHF. De har redan undermedvetet börjat förstå att LCHF är bra men de förnekar det som en alkoholist vägrar ge upp alkohol.
Minns själva hur heligt brödet var innan vi började med LCHF. Man tänkte ju att man aldrig kunde leva utan det!

Den ena av de här 2 kvinnorna kommer till slut att gå över till LCHF och sedan dra med sig sin väninna och sedan kommer de fightas för att få med resten av bantar-skaran, precis som vi gör! Cool

subcalva
0

Titta personen riktigt noggrant i ögonen och sen säger du

"Och bilen, den går bra???"

K-DaK
0

Skyll på att  du har utvecklat en allergi mot kolhydrater och att du får en "icke-ketonsk" reaktion som inte är att leka med… Skrattande

kjellsangel
0

Skönt att höra att dom flesta inte råkat ut för detta. Men jag håller med om att dom var både ohyfsade och lade sig i någonting som dom absolut inte hade att göra med. Nu fick jag ju lite kött på benen (hi hi) så att säga. Nu vet jag ju precis vad jag skall dra till med nästa gång någon kommer o "attakerar" min livs stil igen.

Fetrik-Snubbe
0

Räcker inte det kan du ju fråga om de har blivit uppfostrade i en österrikisk källare… Räcka ut tungan

Kan redan höra bu ropen… he he

Raring
0

#47 Oooh, lågt. Men jag har en lägre på österrikisk-källare-temat  som jag nog ska hålla min trut stängd om. Cool

Fetrik-Snubbe
0

Lägre än Glocalnet? Kom igen! Nu blev jag jättenyfiken. :)

AnnaCathrina
0

Bröd verkar vara det som folk har svårast med.

- Men lite bröd ska du väl i alla fall ha, får jag ofta höra.

När jag säger att jag inte äter bröd så säger de:

- Men lite mörkt bröd då. Eller knäckebröd?

Då säger jag att jag inte äter bröd alls.

- Åh stackars dig, brukar svaret bli.  

Till och med min mamma som också är inne på lchf (en lightvariant av lchf) och som har läst Skaldemans böcker och som vet precis hur jag äter kan inte låta bli att fråga om jag ska ha lite bröd.  

Varför? Bröd är det sista jag vill ha.

[imba]
0

#38 #40

Tack tjejer för stödetKyss Så underbart att ni ni finns här på forumet.. Idag känns det bättre med midjemåttet och jag är jätte stolt över min framgång hittills, det går inte fort men det får ta sin tid, tyvärr är det så att man kan möta människor som spyr ut sin dåliga självkänsla på andra… får försöka att fokusera på mitt mål iställetOskyldig

Hellis
0

Jag ska ut i "offentligheten" för första gången sen lchf snart… Eller, det är en liten tillställning hos familjen "men det är klart du ska ha en kaka, det är ju tisdag/sommar/så dåligt väder, [sätt in valfritt skäl här]", tillsammans med familjen "Men hur kan dom äta så mycket socker och fett? hm, såsen behöver mer grädde". Kommentarerna kommer antagligen hagla, så jag börjar ladda svar redan nu. Kakfamiljen kommer jag nog inte bry mig om att svara, dom kommer nog bara ta det personligt och få dåligt samvete för allt dom trycker i sig när jag tackar nej, så där finns inga bra svar. Eventuellt låter det: "Men du behöver väl inte banta?" svar: "Vad är det för fel med att vilja vara i god form?" (Att jag faktiskt behöver banta orkar jag inte tjaffsa om med folk som inte bryr sig om sin egen kropp och hälsa)

Men ett samtal med en av dom andra -lite mer hälsomedvetna- (vi kallar den "hon") skulle kunna låta så här:

hon: jaså, lchf? är det så bra?
jag: ja
hon: men man behöver ju kolhydrater!
jag: till vadå?
hon: till förbränning.
jag: kanske det, men jag vill förbränna fett. om jag äter kolhydrater måste jag ju träna sjukt mycket för att ens komma åt fettet, eftersom kolhydraterna måste förbrännas först. Det känns ju onödigt. Det är väl bara om man inte har fett att förbränna man behöver kolhydrater.
hon (efter en tankepaus): mmm… men blir man inte dum av det?
jag: människan kunde göra vapen och redskap av stenar, göra upp eld och smälta brons innan dom började äta potatis och tillverka pasta. Jag tycker det var rätt smart.
hon (efter ännu en paus): men det kan ju inte vara bra med så mycket fett?! (med ett segervisst flin)
jag: Och ändå har jag gått ner 3 kg på 3 veckor. Märkligt!

zpider
0

ja varför blir det så här ? lyssnade på äntligen morgon med adam och gry häromdagen..de hade en frågestund med en kvinnlig tränare… många skickade in frågor varav en löd: Kan man träna på en kost utan kolhydrater ?

Gissa vad svaret blev ? Hon svarade att det är inte bra, det är nästan direkt farligt att låta bli att äta kolhydrater…

Om hon visste vad fel hon hade…själv går jag numer på strikt lchf ( max 20 g / dag ), går en mil om dagen i rask takt och har aldrig mått bättre. Plus att jag har gått ner 2,5 kg på en vecka!

Tragiskt att en personlig tränare såger sådana saker…..Skrikandes

parsley
0

Mängder med bra svar, hehe. Den här har jag också läst på KiF."Jag äter så här efter en läkarrekomendation". Givietvis syftar man på Dr Annicka Dahlqvist, vars böcker och blogg man läst. Kanske inte fungerar så bra i en småstad där alla vet allt om alla läkare på den lokala vårdcentralen.

kaisakavat
0

# 54 Johodå, det kan visst funka - man tillägger bara att det handlar om en EXPERT som jobbar i annat landsting och att konsultationen var privat. DET ÄR SANT!! Jag har ju köpt hennes bok. SkrattandeFlört

ebet
0

Jag har ngn gång råkat ut för liknande kommentarer. Men jag är inte särskild känslig, jag tyckte inte att jag hade heller ngt att förlora, så jag svarade bara att 'det märks att du inte är så påläst' Sen blev det tyst om saken. Jag vet, det var elakt. Men sanning.

Uttelille
0

#56 Æh, det var inte så elekt heller!Räcka ut tungan

ebet
0

Tack. Ett tag kände jag mig jättedålig, med samvetskval, men samtidigt så hade jag rätt. Hoppas hon läste på efteråt.