Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 10527 ggr
Fia-Lundbom
13

Rött vin ?

Jag var på middag i helgen hos några kompisar - och blev såklart ifrågasatt varför jag inte äter någon potatis..

Efter lite diskussioner hit och dit sa min väninna sa att det röda vinet innehåller socker.

Hm.. jag blev lite ställd och kunde inte riktigt svara på det.

Har försökt att hitta näringsämnen för rött vin på nätet men inte hittat något. Innehåller rött vin kolhydrater - isåfall hur mycket ?

Att man ska undvika alkohol pga tomma kalorier och att fettförbränningen tillfälligt stannar har jag förstått - men finns det även en socker-anledning ?

För egen del motionerar jag gärna lite extra, bara jag får dricka mitt älskade röda vin Glad

dahlith
2

systembolagets sida kan du söka efter ditt vin och där står hur många gram socker ditt vin innehåller.

Finns många som innehåller bara 3g socker per liter.

Ser nu att det inte är alla viner som de berättar hur mycket det innehåller.

hamalm
0

Det som händer är att kroppen börjar förbränna alkohol i stället för fett. Förutsatt att du talar om vanligt torrt rödvin så finns det inga kolhydrater vad jag vet.

Fia-Lundbom
1

Å tack !

Jag kollade genast upp ett av mina favvo-viner - och det hade mindre än 3g per LITER.

Det måste ju betyda ungefär 0,3g per 100g - visst ?

Alltså jättebra ur LCHF synpunkt Flört

odezza
2

Sedan kan du ju alltid säga att du väljer dina avsteg, och helst så få som möjligt… och valet mellan potatis och vin på en middag är ganska lätt för mig, iallafall. Flört

"still lost in space and time"

Wildrat
1

Du får förklara att LCHF inte betyder inga kolhydrater utan lite kolhydrater och att du hellre tar kolhydraterna i vinet än i potatisen eftersom vinet är godare. Du plockar russinen ur kakan helt enkelt (dålig metafor, har vi nån bättre?).

Eller som nån annan sagt här tidigare, "jag äter och dricker det jag vill, gör inte du det?".

dufva
0

Orsaken till att man inte bör dricka vin var och varannan dag är inte kolhydratmängden utan för att man kan räkna bort fettförbränningen för den dagen.

Levern prioriterar att jobba med alkoholen istället för fettnedbrytning. 

Däremot går fettinlagringen på som vanligt..

Maia
0

#5 Apropå LCHF-metaforer utan russin: Vi kan väl säga att "vi skummar grädden av mjölken"?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Halvdansken
0

#5. Eller Plockar prickarna ur prickigkorven….Räcka ut tungan

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Wildrat
0

#7 och 8 Ja de var mycket bättre Skrattande!

Fia-Lundbom
0

Äh - lite tillfälligt fettförbränningsstopp kan jag stå ut med - bara jag får några glas rött ibland.

Tack ska ni ha för era svar ! Glad

Tyvärr får man ofta förklara och motivera sina mat-val. Det känns som de flesta är emot en, och skakar på huvudet. (Till och med min egen man Fundersam).

Wildrat
0

#10 Det är nog ganska lika för oss alla. Ingen förstår och nästan alla kritiserar och gör de inte det så trugar de… Mest irriterande är de där som verkligen skulle behöva äta LCHF och som inte alls vill förstå när man försöker förklara varför det är så bra…

Just "jag äter och dricker det jag vill, gör inte du det?" borde vara ganska bra att svara när det ifrågasätter. Ska försöka komma ihåg det nästa gång…

SvartKaffe
0

Visst använder man en hel del socker när man gör vin! Det är ju för att jästen skall ha något att äta av och producera alkohol. I slutprodukten borde det dock inte finnas så mycket socker kvar för då ökar ju risken av jäsning på flaskan.

Kalle-B
1

Håller med 11#.

Kan faktiskt bli lite komiskt när jag som nyligen nått en normalvikt (minskat 11 kg) blir kritiserad av personer som tror dom vet bättre än mig vad man bör äta - men dom bär själva på ca 20 kg övervikt! Vissa är på nåt sätt helt blinda!  Kallar LCHF en extremkost när dom egentligen själva äter en extremkost - lassar in öl och pasta…

[Karro]
0

håller helt med Kalle_B