Vilka vitaminer kompletterar ni med?
Kompletterar ni er lchf med något kosttillskott? Är der något man lätt får brist på? Vill gärna få tips. Det behöver inte vara fritt från tillsatser och annat (där anser jag att lkte skit rensar magen…) utan bara lchf förenligt.
Skämt å sido, det tycks som att många kostsvar svävar ut till att även handla om vad som är farligt för naturen, cancerframkallande och gasbildande. Har nog så här i början att hålla lchf linjen. ;-)

Jag äter d-vitamin sporadiskt och omega-3 ibland…
Aloe Vera Gel. En pressad ovanjordgrönsak med massa nyttigheter i.
Vitamin D 100mcg och magnesium 400mg, fast jag funderar på att sluta med båda då jag inte har märkt någon som helst skillnad. Däremot har jag märkt stor skillnad sedan jag började äta lever regelbundet, antagiligen på grund av det stora vitamininnehållet där.
Man lär inte få brist på något om man äter varierad LCHF kost, antagligen ligger dom flesta här bättre till än vad genomsnittssvensken gör.
Inga tillägg, anser att man får i sig allt med kosten om man varierarlitet.

Jag tar omega-3 kapslar och Magnesium+Kalcium och har fryst ner kycklinglevermousse (tack Margareta) i istärningsformen och tar 2 sådana bitar varje dag.
Borde kanske minska på omega-3 kapslarna eftersom jag börjat äta mer fisk men samtidigt har jag känningar av inflammationer i axlar och armar så det är kanske bara bra att jag äter mer omega-3
Jag tar omega 3, D-vitamin och magnesium.
Samma här: omega-3, D-vitamin och magnesium

Omega3 (sälolja, pga fiskallergier), D-vitamin, Mitt Val Kvinna.
Magnesium lite extra vid krampkänning/träningsvärk = sällan.
Järntabletter 10 dagar efter blodgivning, C-vitamin brus i samband med järnet, dvs ca var fjärde månad.
Fabricati diem, pvnc!
Magnesium+kalktabletter m några dagars mellanrum pga lite muskelkramper i benen. Ska ta en silicakur för mina naglar men det har inte ngt m LCHF att göra direkt.
Tänker ta D-vitamin till senhösten då jag "går i ide" vintertid o får för lite sol här upp i norr.
Om värken kommer tillbaka nästa vinter kanske jag provar m krillolja ed, även om vi äter mkt fet fisk. Cocosfett för laurinsyran, inflammationshämmande, bra för mina utslag o muskelinfl i ryggen. Magen sköter sig fint m den också.
Magnesium 400 mg vid behov numer = sällan.
Omega3 (sälolja) när jag kommer ihåg det och D-vitamin under vinterhalvåret.
Äter lever när jag kommer ihåg att tina och tillaga - gillar lever!
Numer pensionär i Nynäshamn
D-vitamin under vinterhalvåret när man inte ser solen, skulle dock hellre äta mer lever om jag inte tycket så illa om det. Tack till Pasi som informerade om D-vitaminet!
Fiskolja när jag äter lite fisk
Magnesium för vadkramp,myrkrypningar och stress, vid behov
Sen äter jag ett multivitaminpreparat med extra stark dos av b-vitaminer, men har med stressen att göra inte för att jag tycker det behövs i samband med lchf kosten. Men jag tar dom bara en kortare period när jag upplever mest stress.
Omega3 när andan faller på…
Berroca… b-vitaminer, minerale etc… japp sockersubstitut i det… men Berrocan har hjälpt mig i att må bättre i min ME och druckit det i två år kanske.. även sälojlja tar jag.. för mina värkande leder.. och mitt knä som jag en gång tjongande in i en vägg när jag red och sen har knäskålen nästan hoppat ur där… fick göra en bra knyck för att få tillbaka det.. det knäet känner jag inte av alls efter jag började med sälolja :)

Jag äter inte inälvs mat så då kanske jag ska komplettera med Omega3? Berocca har jag också tagit i omgångar, mest för att bli pigg, det är väl inte direkt ett tillskott. ur är det med c-vitamin då?
Tack alla som svarade!

Aloe Vera gel.
D-vitamin eftersom jag fått så bra resultat av det, men jag ska nog sluta med det nu när solen kommer. :)
Annars inget tillskott. Echinaecea när jag börjar bli förkyld, räknas det?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Multikvinna, finns även som Multiman.. Tog en halv burk sen märkte jag en jätte skillnad på naglar och hår tex… Tar en om dagen, supder duper! 
Skulle inte LCHF vara en nyttig kost?
Jag äter inga kosttillskott. Men iofs kanske man borde äta omega-3 - med tanke på hur dagens kött produceras.
Men samtidigt är jag väldigt skeptisk till att man tar upp en massa fisk ur havet för att få fram några droppar olja - måste vara mycket mera i samklang med naturen att äta fisken istället.
Har testat diverse naturpreparat tidigare för att få ordning på min mage. Samtliga preparat har försämrat eller varit totalt overksamma. Tror mera på att äta "rätt" mat. Jag är ganska skeptisk till hela marknaden av kosttillskott o vitaminer. Finns säkert de preparat som kan vara OK, kan tänka mig att nån procent av alla produkter kan ha en positiv effekt..
#20 I dessa tider får man även vara uppmärksam på den odlade laxen…
på de innehållsdeklarationer som jag läst på multivitaminburkar, har jag sett att innehållet av e-vitamin för det mesta är flera gånger högre än rdi. varför ha så högt innehåll?
#15 tja det är ju en massa b-vitaminer i Berocca och mineraler etc.. är det inte kosttillskott då??? bara undrar liksom.. min läkare vägrade skriva ut b-vitaminsprutor åt mig :( då det inte syndes något b-vitaminbrist i blodet… men när man har ME kan man ha b-vitaminbrist i hjärnan och i ryggmärgsvätskan och det syns inte i blodprovet….
Vad anses som kosttillskott???
Magnesium till natten. Undrar oxå hur det är med C-vitamin. Tror att det är det enda som vi kan få brist på eller har jag fel? Rätta mig ni som vet.
Tar Picasol forte med omega3 fettsyror och magnesium 400 mg. Tar citron från grön flaska i mitt vatten för det mesta.
Dessutom vill jag slå ett slag för:
Här kommer jag med ett förslag på ett bär som andvänds mycket i öststaterna men kommer från nordamerika nämligen Aronia
Kanske inte så vanligt ännu…
Med LCHF hälsningar
.
Jag har också hört att man inte får i sig så mycket C-vitamin men de flesta grönsaker innehåller ju C-vitamin så……
Däremot så innehåller ju inte våra livsmedel lika mycket näring som förr så jag undrar om man inte behöver äta ett allsidigt kosttillskott. Å andra sidan kanske man som LCHFare tar upp vitaminer/mineraler bättre eftersom tarmfloran ofta är bättre. Sedan beror det väl på om man äter mest ekologisk mat eller inte.
Jag äter en depå vitamin/mineraltablett, EyeQ (omega3), depå C-vitamin + Cognicore.
#15, Finns inte mycket omega 3 i inälvsmat, så att börja ta omega 3 för att man inte äter sådan är en kostig anledning. Vill man ha mycket omega 3 kan man äta mycket fisk, eller kött från djur som ätit artriktig föda (t.ex. nötdjur som ätit gräs). I inälvsmat hittar man mycket Vitamin A, B-vitaminer (speciellt B9 och B12, men mycket av alla), en del Vitamin C, fosfor, järn, selen och zink.
Berocca räknas som kosttillskott.
#24, Det finns en del som tyder på att man behöver mer vitamin c när man äter mycket kolhydrater än när man äter LCHF kost, så att vi skulle altså kunna klara oss under RDI utan problem. Håller man sig över 10mg per dag är det ingen risk att få skörbjugg (bristsjukdomen vid för lite vitamin c) hur man än äter i övrigt, och att få i sig 10mg vitamin c per dag är inga problem om man äter varierad LCHF kost (antingen från grönsaker eller inälvsmat). Möjligtvis om man äter så kallad fakirkost kan man behöva komplettera med c och ett par andra.

Har faktiskt provat några magnesiumtabletter efter att jag fått några sendrag men annars tror jag att man ska få i sig det man behöver genom maten.
Har svårt att tänka mig att man får i sig det man behöver om man inte äter ekologiskt. Vad tror ni?
Ni som äter D-vitamin, vad är det ni äter då?
#30, En del tar det i form av torskleverolja, och en del tar den här tabletten.
Det är dom enda två vettiga tillskotten av vitamin d som finns i sverige.

Före lchf åt jag omega 3 i åtminstone 6 år. Nuförtiden räcker det med att äta lax och makrill flera gånger i veckan. Häromdagen handlade ett TVprogram om fisket i Norge och att det fanns missnöje från fiskarna eftersom dom inte kunda lämna fiskrenset utan fick slänga det i havet. Samtidigt i annan hamn var det ett företag som tog vara på fiskrens och hade brist på detta. Man fick se hur alla huvud, inälvor etc av fiskarna hälldes i en stor container och maldes. Därefter visade ägaren vilket fint Omega3 som utvanns i fabriken. Tyckte inte om vad jag såg, men så är det säkert med de flesta produkter, man bör inte se själva tillverkningen.

Tack för så många bra svar.
#23/27 Gillar Berocca, men hade ingen tub tillgänglig för att se innehåll. Hade bara fått för mej att det mest var upp piggande i form av Guarana eller nåt, men efter lite Googlande så ser jag ju att jag tänkt i nattmössan.
Den innehåller ju "allt". Ska genast fortsätta med Berocca.
Tack för svaret andreasO! Jag äter nog väldigt lite inälvsmat. Tillgången på lever är inte så bra alltid. Men ska anstränga mig och åka till Prix som brukar ha både kalv och kyklinglever. Vad annars äter man som inälvsmat? Leverpastejen är ju inte helt o.k. Äter oftare fakirmat. Har gjort ett braik nu och gick direkt upp 6 hg. Det var blomkål, philadelphiaost, creme fraiche och lite hemmagjord chokladgodis på smör och kakao och några bitar mörk choklad. Så idag blev det fakir igen. C-vitamin är väl viktig för att tillgodose sig järnet!

#34 Annan inälvsmat: hjärta. Väldigt gott om man strimlar det fint och steker med mycket grovmald peppar. (Nästan som ölkorv)
Njure: kalvnjure är det som gäller. Gris- och lammnjurar har… bismak. Lite annorlunda men helt OK.
Lungor: har jag i egen pölsa
Bräss: lär vara gott, har inte provat
Blod: finns fryst i charkfrysen. Vi gör blodplättar på det.
Fabricati diem, pvnc!

#35 Pölsa? Använder du korngryn då?
Och hur gör du blodplättar?

#35 Pölsa: numer kör jag utan korngryn. Däremot har jag kanske någon lök och någon morot för smakens skull.
Blodplättar har jag inte hittat något annat än rågmjöl som bindemedel, men det blir ganska lite per plätt och det är mest barnen som äter dem (de äter mer GI-liknande). Om jag inte lagt upp receptet här så hojta till mig så ska jag skriva av det. Bra ersättning för blodpudding i alla fall.
Fabricati diem, pvnc!
Jag tar en msk torskleverolja dagligen annars tror jag att jag får dom andra vitaminerna från lever.
Jag äter just nu omega3, C-vitamin samt lite då och då magnesium.
Jag tar omega 3 (sälolja), B-calm (kalcium, magnesium och kalium), Mitt Val familj, Fortodol (gurkmeja, mot värk). Järntabletter efter blodgivning.
I övrigt äter jag en liten bit ungnötslever ungefär var tredje dag, eller lite kycklingleverpastej (recept ur Nya Annas mat, Evas pastej, som grund). Båda sorterna gör jag iordning större satser av och fryser in i portionsbitar.
#35 du låter modig du, jag känner äckel mot blodmat och njurar är ju rensningsorgan, ja det är ju levern med förstås.
#40 Kyklingleverpastejen låter intressant. finns receptet här?
#34, äter du lever så klarar du dig bra.
Vill du ha mer c-vitamin och inte vill äta så mycket lever så ät lite paprika 2-3 gånger i veckan, det behövs inte så mycket, och innehåller inte så mycket kolhydrater.
#41, recept: Margaretas Kycklinglevermousse har samma konsistens som leverpastej och smakar gott.

#41 Att äta hela djuret är min etiska reaktion på djurhållningen, istället för att gå åt det vegetarianska hållet. Ska man nu ha ihjäl djur så ska man banne mig äta upp det också, inte bara ta de möraste bitarna.
Sedan att jag gillar lever, pölsa/lungmos, hjärta osv är ju bara en fördel. Njure är jag inte så förtjust i, men med färska champinjoner, lite schalottenlök och konjak, inbakad i aluminiumpaket i ugnen är det inte så dumt.
Och billigt är det, dessutom.
Fabricati diem, pvnc!

Förresten, är zink något man får tillräckligt av med LCHF? Det borde man få, eftersom man äter så pass mycket kött, men jag undrar mest.
Fabricati diem, pvnc!
#44. Äter man lever är det inga problem i alla fall, en stor portion lever ger hela dagsintaget. Samma med en stor portion fläskkotletter. Det var dom två jag kollade, jag gissar att annat kött har liknande värden.