Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2023 ggr
Frualbertsson
0

Åsikt om Lidl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denne mannen har en riktigt "bra" åsikt…. Flört

Tilda-T
0

Du har väl sett reklamen, varför tog du den lilla bilen,  -du skulle ju inte handla så mycket, - jag skulle ju inte handla  FÖR så mycket!Skrattande

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Raring
0

Så gulligt, en talande antikvitet. Skrattande

missaz
0

Hah! Vilken gubbe…! Fast lite rätt har han kanske… Generellt sätt.

parsley
0

Jag har sett karlar på LIDL flera gånger. Det beror helt på vilka specialerbjudanden de har den veckan, är det bilgrejor, fiskedrag eller verktyg så är det minsann karlar på LIDL. Och öl köper de också. Fast bor man i Shortvalley så kanske man inte behöver bilgrejor, fiskedrag eller verktyg. Skojig farbror.

Denna kommentar har tagits bort.
Arnedanc
0

Lidl??  Nej tack!

Lehane
0

Extremt dåliga påsar… Annars ok.

gejsa
0

Mycket som är bra där utom när man betalat. Då måste varorna i varukorgen innan man får packa dom i påsarna. Mycket dåligt! Det blir ju tredubbelt jobb för oss som handlar. Först i korgen när man går i affären. Sedan på disken för att betala. I korgen igen. I påsarna, och så hemma ska man packa ur allt man handlat. Jag som har ont i mina armar får slita helt i onödan tycker jag.

Påsarna är dåliga med som 7 skrev. Annars finns det mycket där som är ok.

greensis
0

Mycket med en massa tillsatser och socker i, men bra priser på grönsaker, en del vettiga pålägg och hasselnötsmjöl!

Fabricati diem, pvnc!

Lehane
0

hasselnötsmjöl? Vad gör du med det (för ngt)?

gejsa
0

#10# Nötbröd. Sök på recept så får du fram det. JÄttegott.

Lehane
0

#11 Åh…Låter gott. Ska prova ngn nästa år… Kör grön fakir…

gejsa
0

#12# Grön fakir vad är det?

greensis
0

#10 Pannkaka är huvudanvändningsområdet hos oss. Barnen älskar dem. Därefter våfflor, panering av fisk(blandat med parmesan) och nötbröd.

Jag mixar kokosflingor, mal mandel mm och blandar med hasselnötterna.

Fabricati diem, pvnc!

Lehane
0

#13 Äter ca 100-200 g grönsaker med lite kolhydrater… Mitt problem var mjölkprodukterna, nötterna o den käcka lilla biten mörk choklad (som lätt blev fler) som var mina vikt/måttminskningsbovar.

gejsa
0

#15# Aha, ok, då förstår jag vad du menar. :)

Marylojs
0

Lidl, ja tack! Handlar mer än gärna där.

Bjorne
0

Det sämsta med Lidl är när man skall betala tycker jag. Den ytterst lilla ytan efter kassören gör att det blir väldigt stressigt för alla i samband med betalningen. Det finns ju ingen plats att lagra varorna som i svenska butiker, utan de måste ner i påsen direkt. Tanken är väl att göra en besparing på yta men Jag undrar om man inte gör ett självmål här. Man drar sig för att handla mer än det nödvändigaste när det är så krångligt i kassorna. Ett liknande feltänk gjorde man i början när det inte fannns korgar. Tanken var väl att man skulle handla i vagnar och fylla upp dem rejält, men i stället handlade många inte mer än de kunde bära med sig i händerna.

hupp
0

Lidl hos oss har gett upp sina kassor och konverterat till praktiska svenska. Med egna påsar blir affären godtagbar.

SvartKaffe
0

Vår närmaste Lidl-butik tog över en redan befintlig butik och de svenska kassorna är kvar.

Vi handlar inte regelbundet där men det är kul att kika in ibland. Framför allt är det väl tyska/finska korvar som inhandlas, har testat fryst tonfisk också. Det skall jag köpa igen och testa att lägga på grillen i sommar.

Mervi
0

Dessa vanliga kassor såg jag även i Helsingborg.

Lidl som finns närmast mig har inte dem och det blir lite stressigt att få upp varona snabbt nog.

Lidl har även svenskt smör till billigare pris än City Cross där jag bor.

Marylina
0

Det verkar som om det skiljer väldigt mycket från Lidl-butik till butik. De Lidl som jag besökt (tre olika) har inte haft någonting som gått att köpa. Bara skräp. Personalen har varit otrevlig och deras kassa!system suger. Sen har jag bekanta som alltid handlar på andra Lidlaffärer som tycker att de har så fräscha grönsaker osv. Jag aldrig sett en grönsak där jag varit. Köpte kött där en gång. Jag skulle ha fläskkotletter och hittade till slut någon slags vaccumpackat fläsk i skivor. Jättedyrt och torrt och tråkigt. Inget gott alls.

Rita-S
0

Har dom hasselnötsmjöl! :O Kanske jag skulle ta vägen förbi lidl oftare :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Marylojs
0

Hela poängen med kassorna är att man INTE ska packa i påsen, utan slänga ner grejerna i korgen/vagnen och flytta på sig och packa vid diskarna som är till för det. På det viset går det fortare i kassakön.

Gör man bara så är det inga problem överhuvudtaget.

SvartKaffe
0

Jag känner också att det är olika utbud i olika butiker.

Svärisarna bor i ett område med mer invandrare och deras (nybyggda) Lidl-butik har jättefräscha grönsaker och det käns som butiken har ett större utbud av varor än våran.

Men det gäller å andra sidan också för Willys i samma stadsdel, deras grönsaksavdelning är jättefin och alltid nypackat fräscht kött tex. Kanske är det så att många invandrare lägger mera krut på matlagning från grunden och "kräver" fina grönsaker eller helt enkelt så enkelt att omsättningen är så stor att grönsakerna inte hinner tappa sin fräschör??

BoelLouise
0

I vår lidl, så var det såna "dåliga kassor" förut, jag var där en gång, jag tyckte synd om kassörskan. (bör tillägga: här bor många somalier och från andra länder och dem har ju ganska många munnar att mätta. På ett dagis fanns 6 familjer som fyllde upp över halva dagiset med sina barn)

Jo, först kom pappan med en TOM vagn, sen kom mammam med en ÖVERFULL vagn, så det tog ju säkert 10-15 minuter (kändes som en halvtimme) för stackars kassörskan och dem plockade och plockade. Så efter det besöket ville jag inte dit mer.

Sen hörde jag ryktesväg att dem gjort om till vanliga kassor. Så jag har varit där då och då, oftast runt lön och det värsta var barnfamiljen med 8 kassar, dem tog hela kundvagnen hem till bostadsområdet. Bra att dem anpassar sig efter kunden. Och tack vare alla somalier (och andra folkslag) här så har vi mkt lamm, kalv och annat kött, för dem som inte äter fläsk. Har aldrig sett oxblod på burk förut, men det finns här.

Bjorne
0

Det var ju faktiskt en förklaring till de konstiga kassorna. Kan ju också förklara varför det inte fanns korgar inledningsvis.
Synd bara att ingen inklusive personalen verkar känna till denna revolutionerande metod.

tinaoskarsson
0

#25 Vad jag har förstått så har Lidl och Willys generellt sett bättre grönsaker än tex ICA, så även här i Nässjö. Det har antagligen att göra med att mer folk handlar grönsakerna där pga bättre priser, vilket gör att man får fräscha grönsaker varje gång man handlar - både billigare o bättre alltså!

Jag handlar mest på Willys, dels för att de ligger närmast och dels för att deras köttutbud är fantastiskt bra med mycket variation o låga priser. Vågar faktiskt inte gå in på Lidl just nu i risk för att hamna i sockerkoma senare… (Disciplin sökes!) ICA har dyrt kött o dålig variation, dessutom en riktigt risig grönsaksavdelning - kålrabbin är tex trågförpackad 2 o 2 o ser helt bedrövlig ut!

greensis
0

#26 Nötblod finns fryst på Coop Forum. Jag gör blodplättar till barnen ibland. Billigt och mycket drygt.

Fabricati diem, pvnc!

Lehane
0

#29 Hur gör du dem?Blodplättarna?Glad

greensis
0

#30 Nu ska jag på kryssningen och receptet är hemma, men ungefär;

Nötblod, rågmjöl (typ 1,5dl till 8-10portioner), grädde, smält smör, salt & peppar. Vispa och låt stå. Stek i plättlagg med mycket smör (bränner gärna). Blir någonstans mellan plättar och blodpudding, men inte alls så sött. Serveras med syrlig/lättsötad lingonsylt och hyvlad vitkål.

500g nötblod blir minst 2-3 middagar hos oss - jag steker upp smeten och fryser in. Det är visserligen spannmål i, men det kan inte bli särskilt många kolisar per plätt. Jag kan ladda upp receptet här när jag kommer hem.

Fabricati diem, pvnc!

Lehane
0

Lät gott, men jag är ngt skeptisk mot spannmål.

Har du några andra tips om hur man får in blod i sin kost?

greensis
0

#32 Tja, du kan ju prova att röra ut blod med grädde och röra ned i grytor. Fast det är väldigt drygt, jag skulle not testa att frysa in det i typ istärningspåsar och ta fram några kuber åt gången.

Fabricati diem, pvnc!

Lehane
0

#33 Drygt? Ok.. Kanske köra en massaj o dricka blodet blandat med gammaldags mjölk eller grädde?Flört

greensis
0

#34 Ja, prova du om du känner för det
Jag kan rapportera att jag smakat på den väldigt lösa plättsmeten och det är slajmigt i nivå med att dricka rå äggvita. Men smaken är olikaFlört

Fabricati diem, pvnc!

marimu
0

Ett försynt påpekande angående användandet av "de" och "dem" i inlägg. T.ex. "Bra att dem anpassar sig…". Om ni är osäkra är det bättre att genomgående skriva "dom", det stör mindre!

LillaEmma
0

alla LIDL jag varit på i stockholm har varit så himla ofräscha, synd iom att grönsakerna är billiga. ger iaf lite hopp att höra att det inte är så överallt :)

BoelLouise
0

marimu, jag menade butikerna. Att butikerna anpassar sig. Förlåt om jag var otydlig. Generad

marimu
0

#38!

Jag förstod vad du menade! Men det är grammatiskt fel att skriva "Bra att dem anpassar sig…". Det ska vara "Bra att de anpassar sig…". Kan man inte skillnaden mellan "de" och "dem" är det bättre att skriva "dom" även om det är talspråk. Det är flera som skriver fel här och i andra fora, inte bara du.

DrAnna
0

Intressant det här med Lidl, har faktiskt aldrig handlat där men av era beskrivningar så tänker jag inte gör det heller…

Nötblod förefaller intressant , för att göra plättar alltså?…

Wenn
0

# 21

City Gross kommer till mina trakter men,vilken typ av butik är det .

Lidl, finns här och för hoppningsvis kommer kassorna att bytas ut här också.

gejsa
0

#39# Det är ju mycket som skrivs fel när man skriver. Men så exakt behöver man väl inte vara i ett forum. Huvudsaken folk förstår vad man menar. :)

Är du svensklärare eller så?

Lehane
0

#42 Håller med! Forum är lite som att talspråka i skriftform… Om budskapet går fram, strunt i formaliteterna!Räcka ut tungan

gejsa
0

#43# Lite synd om dom som inte är så duktiga på att stava och så. Kan ju ha dyslexi osv. Skulle inte ens tänka tanken att sitta och tala om för vuxna människor hur dom ska skriva på ett forum faktist.

LillaEmma
0

city gross här där jag bor är jättebra, stort, billigt med det mesta och fräscht.

min pappa är svensklärare och säger si och så om det mesta men jag kan iof förstå att det kliar i fingrarna när man vet hur det skall vara :)

boffit
0

Jag tror att utan Lidl hade jag inte kunnat äta så bra på LCHF som jag gör. Det vid mig har, förutom "vanliga" kassor, massor med korv utan kolhydrater, mycket bra fryst kött (fast laxen var urk), smör ost ägg och, ja, allt möjligt. Visst, mina matkostnader har gått upp, men det vore nog bra mycket dyrare att köpa allt på ICA.

SvartKaffe
0

Vi har haft stavningsdiskussioner på forumet förut. Var inte så förb* petig är min åsikt.

Jag har haft språket som en viktig del i mitt arbete tidigare och alltid varit mån om att vårda det och vara korrekt. Men rätt sak på rätt plats liksom. Inom ett företag tex är det en sak, då kan jag förstå att man har krav på korrekthet. 

Men i ett öppet forum på internet är det en annan sak. Det skall vara en plats som alla har tillträde till, där alla skall våga skriva, oavsett vad man kan ha för bakgrund med hantering av text och språk. Det är ett diskussionsforum, dvs trots att det är i det skrivna formatet lånar mycket från talspråket.

Det skall finnas plats för alla, oavsett hur bra man är att uttrycka sig skriftligt. De som klagar har ingen aning om det "bara" är slarv. Det kan lika gärna vara dyslexi, koncentrationssvårigheter (som jag har ofta) eller någon med utländsk bakgrund som inte kommit in i språket till 100%.

Ibland skriver jag inte för att jag vet att det kommer att innehålla en hel del stavfel, jag kan ibland glömma småord och jag har inte ork att läsa igenom ett inlägg på ett forum och korrigera hur många gånger som helst. För det gör jag trots allt ofta, läser igenom och rättar, det har blivit en "yrkesskada" som sitter i ännu. Ändå hittar jag inte alla stavfel, det märker jag ju i efterhand när jag läser inlägget postat.

Den som hittar stavfel i mina inlägg får lov att behålla dom.

marimu
0

Om jag gjorde samma grammatiska fel gång på gång skulle jag bli tacksam om någon påpekade det för mig.!

Samma upprepade fel gång på gång handlar knappast om dyslexi eller slarv.

Här spelar det naturligtvis ingen större roll hur man skriver, men ska man göra en jobbansökan eller liknande bör man nog skriva korrekt.

Påpekandet var allmänt hållet, exemplet var härifrån. Som jag skrev ovan förekommer det i flera fora, samma personer gör samma fel hela tiden.

Nej, jag är inte svensklärare, men rädd om svenska språket!

Torparmor
0

Har aldrig besökt en Lidl butik, känner inte heller något behov.

Närmaste butik är en relativt nyöppnad Lanthandel med inriktning mot närproducerat färskt kött, ost och ägg över disk. Färskt bröd från närmaste bageri. Köper 2 st äggplattor varje gång. Inte så stort sortiment av varje produkt, men allt finns där. Handlar i övrigt på COOP eller Hemköp och en hel del ekoprodukter samt Rättvisemärkt kaffe.

Har inte gjort några jämförande priskontroller, tycker dock inte det är några större prisskillnader. Däremot gör det mycket för ekonomin att inte äta lunch ute utan hemlagat och dessutom äta färre måltider.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Lehane
0

#48 Språk förändras, det är den enda konstanten. Och framför allt: språkliga fel från igår är dagens standardspråk.

Att anmärka på grammatik och stavning på ett forum ägnat åt lchf känns lite som…. Ja att komma med sexråd på ett forum för nunnor… Vem bryr sej?Räcka ut tungan

Torparmor
0

SKA VI SLUTA MED SPRÅKVÅRDEN NU?

Tråden handlar om LIDL och även då indirekt om var vi handlar mat

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Lehane
0

#51 En tråd går dit den vill…

Oskyldig

tinaoskarsson
0

#48 Är helt inne på din linje. Språk ska vårdas - även på ett forum. Inte minst för alla unga och alla nysvenskar som använder forumet o riskerat att få jättesvårt att skriva och säga rätt om det man läser inte är korrekt skrivet. Tycker, som du, att folk gärna får påpeka mina grammatiska fel! Sen kan man naturligtvis diskutera om denna diskussion ska föras i denna tråden eller inte… Det låter jag vara osagt.

Fricko
0

Visst får man vårda språket om man vill. Sitt eget, andras kan man vårda om de har bett om det, annars inte. Det är för mig en fråga om respekt.

Lehane
0

#54 word!

Rita-S
0

Mmmmmmmm! Hasselnötsmjöl! Åkte ens ärende till Lidl i dag just för detta :D Tur at dom hadde det hemma! Jag tycker annars den Lidl som finns nära mig här inte har så imponerande mängd köttmat o så, dom har en god del frukt och grönt, och jag köper gjärna en hel del kål o så där, men jag fick faktisk åka på Coop för att hitta kött :/ Dom har i principen bara fågel, fisk och fläsk på den Lidl som vi har här.. tycker jag är tråkigt, lite nöt och lite lam… :/

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Frualbertsson
0

Oj vilket stök det blivit i "min" tråd, där jag mest bara ville visa den roliga farbrorn med sin roliga kommentar om Lidl.

Så det kan gå… fniss

Nygammal
0

På LIDL köper jag: Valnötter, 86% Choklad, Mjukt Toapapper, Städgrejer, Feta lågkolhydratkorvar, Färskt sidfläsk billigare än på andra ställen.